DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) ART SAGRAT I PROFÀ A L'EDAT MITJANA Codi 12875227
Ensenyament
Recerca Avançada en Estudis Humanístics (2019)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa AN
Llengua d'impartició
Castellà
Departament
Coordinador/a
SERRANO COLL, MARTA
Adreça electrònica marta.serrano@urv.cat
Professors/es
SERRANO COLL, MARTA
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura ens preguntarem fins a quin punt la proposició d'"Art Sagrat" i "Art Profà" resulten consistents teòricament parlant.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Dominar els problemes epistemològics comuns a la recerca en ciències humanes, així com reconèixer i utilitzar els models teòrics propis de les disciplines que configuren aquest àmbit.
 A2 Dominar les eines de recerca pròpies de les ciències humanes i ser capaç d'aplicar, en un registre corresponent a un postgrau, les metodologies específiques de les diverses disciplines d'aquest àmbit científic.
 A4 Identificar problemes i línies de recerca amb potencial de desenvolupament i explorar noves estratègies en l'àmbit de les ciències humanes, adoptant una perspectiva interdisciplinària i aplicant metodologies innovadores.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Conèixer els principals corrents teòrics dels estudis d'història de l'art.
 A2 Analitzar i interpretar les fonts primàries –documentals, orals, materials i iconogràfiques– de les recerques en ciències humanes.
Identificar i valorar críticament els diversos tipus de bibliografia científica sobre un àmbit determinat de les ciències humanes.
 A4 Avaluar críticament l'estat de la recerca en un àmbit determinat i identificar problemes per resoldre i perspectives d'avanç (ground-breaking research).
Identificar metodologies innovadores de recerca per fer aportacions significatives, plantejar noves hipòtesis i obrir espais o vies de recerca amb potencial de renovar els estudis (thinking out-of-the-box).
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Introducció Introducció a l'assignatura.
Metodologia.
Bloc I Les ordres monàstiques.
Bloc II Art sagrat i art profà.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A4
5 10 15
Debats
A1
A2
A4
8 10 18
Treballs
A1
A2
A4
14 25 39
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'introduirà a l'alumne en la problemàtica a través de videos que es penjaran en la web. S'oferirà bibliografia per a que pugui treballar durant el curs.
Sessió Magistral Es treballarà la informació de la plana web i altres materials que s'aniran oferint al llarg de l'assignatura.
Debats Després d'haver realitzat una sèrie de lectures, es marcaran uns arguments i unes línies de debat que l'alumne, a través del "Forum de debat" haurà de saber aprofitar per posar de manifest la comprensió i assimilació dels continguts sobre els quals ha de reflexionar.
Treballs L'alumne haurà de lliurar una sèrie de ressenyes en les que manifestarà la seva metodologia de treball i la seva opinió personal conforme als continguts apresos durant el curs.
Atenció personalitzada Espai de temps destinat a aclarir dubtes sobre l'assignatura, que s'imparteix completament online. Aquesta metodologia es durà a terme de forma individual.

Atenció personalitzada
Descripció
Espai de temps destinat a aclarir dubtes sobre l'assignatura. Aquesta metodologia es durà a terme a nivell individualitzat, preferiblement online, donat que és una assignatura no presencial.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Debats
A1
A2
A4
L'alumne haurà de realitzar una sèrie de comentaris seguint uns arguments i unes línies de debat marcats per la professora. Amb ells haurà de posar de manifiest la comprensió i assimilació dels continguts abordats en classe. 20%
Treballs
A1
A2
A4
L'alumne haurà de lliurar una sèrie de textos on manifestarà que coneix la metodologia a emprar i una sèrie de coneixements que li permeten tenir opinions personals sobre arguments concrets relacionats amb l'assignatura 80%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.


Fonts d'informació

Bàsica

  • Amador Bech, Julio, "La condición del arte. Entre lo sagrado y lo profano. Apuntes de sociología y antropología del arte", Revista de ciencias políticas y sociales, LXIV, 2019.
  • Amador Bech, Julio, El significado de la obra de arte, Conceptos básicos para la interpretación de las artes visuales, México, Universidad Nacional Autónoma de México, Consejo Nacional para la Cultura y las Artes, Plaza y Valdés (en prensa).
  • Arnheim, Rudolph, Arte y percepción visual, Buenos Aires, Eudeba, 1977.
  • Benjamin, Walter, Discursos interrumpidos I, Madrid, Taurus, 1973.
  • Eco, Humberto, Arte y belleza en la estética medieval, Barcelona, Editorial Lumen, 1997.
  • Le Goff, Jacques, Lo maravilloso y lo cotidiano en el Occidente medieval, México, Gedisa, 1986.
  • Panofsky, Erwin, El significado en las artes visuales, Madrid, Alianza Editorial, 1983.
  • Lo profano en el arte sagrado medieval, Codex Aquilarensis, 33, 2018.
Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Convé recordar a l'alumne que aquesta és una assignatura que s'imparteix via online.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent