DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) PRÀCTIQUES EXTERNES Codi 12875401
Ensenyament
Recerca Avançada en Estudis Humanístics (2019)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Pràctiques Externes obligatòria Primer Jul., Set.
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Història i Història de l'Art
Coordinador/a
CARRUESCO GARCIA, JESÚS
Adreça electrònica jesus.carruesco@urv.cat
carme.oriol@urv.cat
diana.gorostidi@urv.cat
Professors/es
CARRUESCO GARCIA, JESÚS
ORIOL CARAZO, MARIA DEL CARME
GOROSTIDI PI, DIANA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura es presenta com el marc experimental del màster, on els/les alumnes podran, d'una banda, conèixer de primera mà el procés de la investigació dins d'un dels grups o projectes de l'àmbit d'Humanitats de la URV i, de l'altra, participar activament en l’organització i desenvolupament d’un seminari de recerca. En conseqüència, les activitats formatives es distribueixen en dues parts, que ocupen cadascuna la meitat de l'assignatura: - Pràctiques en un grup de recerca actiu (3 ECTS) - Participació en seminari interdisciplinari de recerca (3 ECTS)

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Dominar les eines de recerca pròpies de les ciències humanes i ser capaç d'aplicar, en un registre corresponent a un postgrau, les metodologies específiques de les diverses disciplines d'aquest àmbit científic.
 A3 Dissenyar, desenvolupar i gestionar projectes de recerca bàsica i aplicada en ciències humanes.
 A4 Identificar problemes i línies de recerca amb potencial de desenvolupament i explorar noves estratègies en l'àmbit de les ciències humanes, adoptant una perspectiva interdisciplinària i aplicant metodologies innovadores.
 A5 Difondre els resultats de la recerca, comunicant aquests resultats a públics especialitzats i no especialitzats, i transferint a la societat el coneixement resultant i la seva aplicabilitat.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT1 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT2 Desenvolupar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i laboral o profesional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Analitzar i interpretar les fonts primàries –documentals, orals, materials i iconogràfiques– de les recerques en ciències humanes.
Identificar i valorar críticament els diversos tipus de bibliografia científica sobre un àmbit determinat de les ciències humanes.
 A3 Adquirir les capacitats bàsiques per integrar-se en un projecte de recerca.
 A4 Avaluar críticament l'estat de la recerca en un àmbit determinat i identificar problemes per resoldre i perspectives d'avanç (ground-breaking research).
Aplicar la interdisciplinaritat com a instrument vàlid i transversal en l'estudi de les disciplines humanístiques, i adquirir les capacitats necessàries per col·laborar en equips de recerca interdisciplinaris.
Identificar metodologies innovadores de recerca per fer aportacions significatives, plantejar noves hipòtesis i obrir espais o vies de recerca amb potencial de renovar els estudis (thinking out-of-the-box).
 A5 Dominar les diverses formes de comunicació oral dels treballs científics.
Desenvolupar habilitats argumentatives, comunicatives i relacionals.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT1 Conèixer l’objectiu de l’equip i identificar el seu rol en contextos complexos.
Comunicar i actuar amb altres equips per assolir conjuntament els objectius.
Comprometre’s i afavorir els canvis i millores necessaris per assolir els objectius de l’equip.
Confiar en les pròpies capacitats, respectar les diferències i aprofitar-les en benefici de l’equip.
 CT2 Aprofundir en l’autoconeixement professional.
Desenvolupar l’actitud professional.
Analitzar l’entorn professional propi de l’especialitat.
Dissenyar itineraris professionals específics.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Procediments de selecció i assignació
Procediments

La selecció i assignació del lloc de realització de les pràctiques ho decideixen de manera consensuada la comissió acadèmica del màster i els investigadors principals dels grups de recerca de la URV. Aquesta assignació es farà en funció dels interessos i el perfil formatiu de l'alumne. Prèviament a l'inici del període de pràctiques, es definirà un pla individualitzat de treball on es concreten les activitats a desenvolupar. 


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Selecció/assignació del lloc de pràctiques externes
1 0 1
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
3 0 3
Estada de pràctiques
A2
A4
A5
CT1
CT2
0 60 60
Seminaris
A2
A3
A4
A5
CT1
CT2
10 50 60
Memòria
A2
A4
A5
CT1
CT2
0 25 25
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries Reunió informativa on es presentarà l'assignatura i s'informarà els/les alumnes sobre els objectius, continguts, modalitats, seguiment i avaluació de les pràctiques.
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes - Coordinació entre el tutor acadèmic i el tutor professional.
- Sessions (presencials i/o virtuals) de seguiment de les pràctiques externes de cada alumne pel seu tutor acadèmic, al principi i a la meitat del desenvolupament de les pràctiques.
- Sessions conjuntes del professorat i l'alumnat per a l'organització del seminari científic transversal.
Estada de pràctiques L'estada de pràctiques es desenvoluparà en el marc d'un grup de recerca en l'àmbit dels Estudis Humanístics de la URV o una institució relacionada amb la recerca. L'estada serà tutoritzada per un membre del grup, projecte o institució de recerca on s'integri l'estudiant. Les activitats de l'estudiant durant l'estada consistiran en:
- Observació i coneixement de la realitat i de les accions de recerca que desenvolupa el grup, projecte o institució on l'estudiant realitzi la pràctica.
- Participació activa en els tallers, seminaris i/o espais de treball intern realitzats pel grup durant el temps de l'estada.
- Desenvolupament de les habilitats i competències que requereix l'acció de recerca del grup.
- Aportació per part del l'estudiant al grup de la seva capacitat de treball, reflexió i proposta de línies de desenvolupament de la recerca del grup.
Les activitats que desenvoluparà l'estudiant en el grup no consistiran en tasques administratives.
Seminaris Organització conjunta entre els estudiants i el professorat del màster d'un seminari de recerca, en el desenvolupament del qual els estudiants participaran activament (presentació de les intervencions, moderadors i actors en els debats i taules rodones, difusió telemàtica a través de blogs, streaming i/o publicació). Aquesta activitat combina de manera integrada tasques d'organització d'esdeveniments científiques, de participació en tallers i altres espais de debat (taules rodones, torns oberts de discussió, etc.) i de presentacions en entorns científics de recerca.
Memòria Cada estudiant presentarà una memòria on descrigui, analitzi i autoavaluï les activitats desenvolupades tant en el marc de les pràctiques externes en un grup de recerca com en les tasques d'organització i participació en el seminari de recerca.

Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat) i una coordinació externa (per part del centre de pràctiques).
Descripció

La gestió del seguiment de les pràctiques es realitza a través de l'acció coordinada dels següents agents: a) el coordinador de pràctiques i els membres de la Comissió Acadèmica del Màster, que assignen els tutors acadèmics a cada estudiant i supervisen tot el desenvolupament de les pràctiques; b) el tutor acadèmic, que es coordina periòdicament tant amb el tutor professional com amb l'estudiant, durant el curs de la seva estada de pràctiques; c) el tutor professional, un membre del grup, projecte o institució de recerca on l'estudiant realitzi la seva estada; d) el conjunt del professorat del màster, que participen conjuntament amb els/les estudiants en l'organització i desenvolupament del seminari de recerca.  


Criteris i procediments d'avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat), una valoració externa (per part del centre de pràctiques) i una autovaloració (per part de l’estudiant).
Metodologies Competències Descripció Pes        
Estada de pràctiques
A2
A4
A5
CT1
CT2
El desenvolupament de l'estada de pràctiques del estudiant és avaluada conjuntament pel tutor acadèmic i el tutor professional. 40%
Seminaris
A2
A3
A4
A5
CT1
CT2
El tutor acadèmic de cada estudiant valorarà la seva activitat en les tasques d'organització i participació en totes les fases del seminari. S'avaluarà especialment l'assistència i participació i les activitats específiques de cada alumne en el seminari: presentacions orals, tasques de moderació, participació en els debats, difusió dels resuktats. 30%
Memòria
A2
A4
A5
CT1
CT2
La memòria de les activitats realitzades per cada estudiant tant en l'estada de pràctiques externes com en el seminari internacional serà avaluada pel tutor acadèmic. 30%
Altres
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.


Fonts d'informació

Bàsica

El tutor acadèmic i el tutor professional proporcionaran als/les alumnes les fonts d'informació rellevants en funció del seu perfil i àmbit de recerca i de les activitats específiques a realitzar en el curs de les pràctiques. 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent