IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) QUÍMICA I Code 13204009
Study programme
Grau en Química (2009)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Formació bàsica Primer 1Q
Modality and teaching language
Department Química Analítica i Química Orgànica
Química Física i Inorgànica
Coordinator
BLONDEAU , PASCAL JEAN CLAUDE LEON
RUIZ MORILLAS, NÚRIA
REGUERO DE LA POZA, MARIA DEL MAR
E-mail mar.reguero@urv.cat
gerard.lligadas@urv.cat
mariaaurora.ruiz@urv.cat
maribel.matheu@urv.cat
nuria.ruizm@urv.cat
joseantonio.reina@urv.cat
pascal.blondeau@urv.cat
xavier.montane@urv.cat
nicolas.pazos@urv.cat
luca.guerrini@urv.cat
daniel.schorn@urv.cat
adrian.moreno@urv.cat
javier.delgado@urv.cat
carla.casadevall@urv.cat
tommaso.telatin@urv.cat
alvaro.velasco@urv.cat
Lecturers
REGUERO DE LA POZA, MARIA DEL MAR
LLIGADAS PUIG, GERARD
RUIZ MANRIQUE, MARIA AURORA
MATHEU MALPARTIDA, MARÍA ISABEL
RUIZ MORILLAS, NÚRIA
REINA LOZANO, JOSÉ ANTONIO
BLONDEAU , PASCAL JEAN CLAUDE LEON
MONTANÉ MONTANÉ, XAVIER
PAZOS PÉREZ, NICOLÁS CARLOS
GUERRINI , LUCA
SCHORN GARCÍA, DANIEL
MORENO GUERRA, ADRIAN
DELGADO LIJARCIO, JAVIER
CASADEVALL SERRANO, CARLA
TELATIN , TOMMASO
VELASCO RUBIO, ÁLVARO
Web
General description and relevant information
Aquesta assignatura permet que l'estudiant adquireixi els coneixements i desenvolupi les competències de la química general, com a matèria bàsica de la branca de ciències, concretament en els aspectes que fan referència a la nomenclatura, l'estructura atòmica, l'enllaç químic, les forces intermoleculars, l'estequiometria i l'experimentació en el laboratori.

Idioma d'impartició: 

Grup teoria M1 : català
Grup teoria M2: castellà
Grup teoria M3 català
Grups problemes 1 i 2: català
Grup problemes 3: castellà
Grup problemes 4: català



Competències
Type A Code Competences Specific
 CE1 Conèixer i aplicar els aspectes principals de terminologia química, nomenclatura, termes, convenis i unitats.
 CE2 Conèixer els principis físicoquímics fonamentals que regeixen la Química i les seves relacions amb les diferents àrees de la Química.
 CE3 Conèixer els principals elements i compostos orgànics i inorgànics, així com biomolècules, les seves propietats, les seves rutes sintètiques, la seva caracterització i la seva reactivitat.
 CE5 Valorar la importància de l'impacte de la Química en la vida: indústria, medi ambient, farmàcia, salut, agroalimentació, etc.
 CE8 Demostrar coneixement, i la seva comprensió per a l'aplicació pràctica, dels fets essencials, conceptes, principis i teories de la Química.
 CE9 Demostrar habilitats per identificar i resoldre problemes qualitatius i quantitatius amb un enfocament estratègic.
 CE10 Demostrar habilitats per al treball en el laboratori: realització de procediments químics documentats (síntesi i anàlisi), monitorització de propietats químiques, processos i/o canvis i documentació de tot el treball realitzat i gestió de riscos.
Type B Code Competences Transversal
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 CE1 Reconèixer la nomenclatura i formulació química
 CE2 Conèixer el model atòmic i l'estructura atòmica de la matèria
Conèixer les forces intermoleculares i la seva relació amb els estats d'agregació (compostos moleculars)
Saber les bases de l'enllaç químic, inclosos tots els tipus (covalent, iònic i metàl·lic)
 CE3 Conèixer l'estereoquímica dels compostos orgànics i l'estereoselectivitat de les reaccions
Identificar els principals tipus de reaccions i dominar els càlculs estequiomètrics
Reconèixer la nomenclatura i formulació química
 CE5 Identificar els principals tipus de reaccions i dominar els càlculs estequiomètrics
 CE8 Conèixer el model atòmic i l'estructura atòmica de la matèria
Conèixer les bases de la Química nuclear
Conèixer les forces intermoleculars i la seva relació amb els estats d'agregació (compostos moleculars)
Identificar els elements de la taula periòdica i les variacions de les propietats periòdiques
Saber interpretar dades i resultats experimentals
Saber les bases de l'enllaç químic, inclosos tots els tipus (covalent, iònic i metàl·lic)
 CE9 Identificar els principals tipus de reaccions i dominar els càlculs estequiomètrics
Saber interpretar dades i resultats experimentals
 CE10 Conèixer i saber aplicar tècniques experimentals bàsiques en el laboratori químic
Type B Code Learning outcomes
Type C Code Learning outcomes

Continguts
Topic Sub-topic
1.- Estructura atòmica Números quàntics. Orbitals. Configuracions electròniques. Taula periòdica.
2.- Enllaç Tipus d'enllaç. Enllaç covalent. Estructures de Lewis. Hibridació. Representacions bi- i tridimensionals dels compostos.
3.- Nomenclatura i formulació inorgànica i orgànica Nomenclatura i formulació inorgànica i orgànica.
4.- Forces intermoleculars i estats d'agregació Forces dipol-dipol. Forces de dispersió. Enllaços d'hidrogen. Conseqüències en les propietats: solubilitat, punts d'ebullició, etc.
5.- Reaccions i estequiometria Tipus de reaccions. Estequiometria i reactiu limitant. Estequiometria de dissolucions.
6.- Pràctiques de laboratori. 1.- El laboratori (Material de laboratori).
2.- Volumetria àcid-base. Ús d'indicadors.
3.- Calor de neutralització.
4.- Extracció de la cafeïna i purificació per sublimació.
5.- Els oxalats metàl.lics en la vida diària. Preparació de l'oxalat de ferro (II).
6.- Purificació per destil.lació.
7.- Síntesi i purificació d'acetaminofèn o paracetamol.
8.- Determinació d'un producte de solubilitat. Efecte de la temperatura i de l'ió comú.

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
CE5
1 0 1
Sessió Magistral
CE1
CE2
CE3
19 30 49
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE8
CE9
10 12 22
Pràctiques a laboratoris
CE10
50 18 68
Atenció personalitzada
CE8
CE9
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
CE1
CE2
CE3
CE8
CE9
3 5 8
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, metodologies de treball i sistema d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura amb l'ajut de la pissarra i de presentacions de Power-Point.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució tutelada per part dels alumnes de problemes i qüestions on es vegi la vessant més aplicada dels continguts teòrics de l'assignatura.
Pràctiques a laboratoris Realització d'una sèrie de pràctiques de laboratori de manera tutelada. Resolució de qüestions relatives a aquestes pràctiques. Aprenentatge de nocions de seguretat al laboratori químic i de gestió de residus.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Description

Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.


Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Pràctiques a laboratoris
CE10
L'assistència a pràctiques és requisit imprescindible per poder aprovar l'assignatura.

Del 50% del pes d'aquest bloc a la nota de l'assignatura, un 30% correspon a la qualificació del treball presencial i el 20% restant a la nota d'una prova escrita.

Per optar a superar aquest bloc, cal una nota mínima de 4 a la prova escrita i de 5 al treball presencial.

Per poder aprovar l'assignatura cal treure una nota mínima de 5 en aquest bloc.

Està prohibit l’ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves escrites.
50%
Proves objectives de preguntes curtes
CE1
CE2
CE3
CE8
CE9
Es realitzarà 1 prova de preguntes curtes.

Per poder aprovar l'assignatura, cal una nota mínima de 4,75 en aquest bloc.

Està prohibit l’ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves escrites.
50%
Others  

La qualificació de l'assignatura serà el resultat d'aplicar el percentatge de ponderació corresponent. La nota mínima per aprovar, després de fer la mitja entre els dos blocs, és de 5.

 
Other comments and second exam session

Els exàmens es realitzaran de forma presencial. En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada.

A la segona convocatòria només es podran recuperar les qualificacions corresponents a les proves escrites, mantenint les notes de les pràctiques al laboratori (si s'ha aprovat aquesta part de l'assignatura).

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica R. H. Petrucci, W. S. Harwood, F. G. Herring, Química General, Volumen I y II, 2003, Prentice Hall
J. Sales I J. Vilarrassa, Introducció a la nomenclatura inorgànica i orgànica , 2003, Reverté, Barcelona
R. H. Petrucci, W. S. Harwood, F. G. Herring, General Chemistry: Principles and Modern Applications, 2008, Prentice Hall
, Nomenclature of inorganic chemistry: IUPAC recommendations, 2008, RCS Publishing, Cambridge
, Nomenclature of organic compounds, 2005, Alpha Science International, Oxford
J. Martínez Urreaga, A. Narros Sierra, M.M. de la Fuente García Soto, F. Pozas Requejo, V.M. Díaz Lo, Experimentación en Química General, 2006, Thomson

Complementària American Chemical Society, Química, un proyecto de la ACS, 2005, Ed. Reverté
J. Saña Vilaseca, Química per a les ciències de la naturalesa i de l'alimentació, 1993, Ed. Vicens Vives
American Chemical Society, Chemistry: a project of the American Chemical Society, 2005, W. H. Freeman
R. Chang, Physical Chemistry for the biosciences, 2004, University Science Books
V. López Solanas, Técnicas de Laboratorio, 1994, Edunsa

Recomanacions

Subjects that continue the syllabus
QUÍMICA II/13204010


 
Other comments
A la segona convocatòria només es podran recuperar les qualificacions corresponents a les proves escrites, mantenint les notes de les pràctiques al laboratori (si s'ha aprovat aquesta part de l'assignatura).
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.