DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) ENGINYERIA QUÍMICA Codi 13204118
Ensenyament
Grau de Química (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Jul., Set.
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
FABREGAT LLANGOSTERA, AZAEL
Adreça electrònica jaume.giralt@urv.cat
afabrega@urv.cat
laura.uribe@urv.cat
Professors/es
GIRALT MARCÉ, JAUME
FABREGAT LLANGOSTERA, AZAEL
URIBE URIBE, LAURA ANDREA
Web
Descripció general i informació rellevant Plantejament i resolució balanços de matèria i energia en sistemes macroscòpics en estat estacionari.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE1 Conèixer i aplicar els aspectes principals de terminologia química, nomenclatura, termes, convenis i unitats.
 CE2 Conèixer els principis físicoquímics fonamentals que regeixen la Química i les seves relacions amb les diferents àrees de la Química.
 CE5 Valorar la importància de l'impacte de la Química en la vida: indústria, medi ambient, farmàcia, salut, agroalimentació, etc.
 CE6 Conèixer les operacions unitàries de la indústria química i altres relacionades.
 CE8 Demostrar coneixement, i la seva comprensió per a l'aplicació pràctica, dels fets essencials, conceptes, principis i teories de la Química.
 CE9 Demostrar habilitats per identificar i resoldre problemes qualitatius i quantitatius amb un enfocament estratègic.
 CE12 Demostrar habilitats per als càlculs numèrics i la interpretació de les dades experimentals, amb especial èmfasi en la precisió i l'exactitud.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE1 Elaborar i presentar informes tècnics sobre el disseny i operació de processos químics
Identificar i descriure els fenòmens físics i químics que ocorren en cada etapa d'un procés químic
Identificar i incloure en les equacions de conservació les restriccions d'equilibri de fases i/o químic, així com les restriccions de disseny
Identificar les diferents etapes que componen un procés químic i les diferents interrelacions entre elles
 CE2 Elaborar i presentar informes tècnics sobre el disseny i operació de processos químics
Identificar i descriure els fenòmens físics i químics que ocorren en cada etapa d'un procés químic
Identificar les diferents etapes que componen un procés químic i les diferents interrelacions entre elles
Plantejar i resoldre les equacions de conservació de matèria i energia en diferents parts d'un procés químic
 CE5 Elaborar i presentar informes tècnics sobre el disseny i operació de processos químics
Identificar i incloure en les equacions de conservació les restriccions d'equilibri de fases i/o químic, així com les restriccions de disseny
Identificar les diferents etapes que componen un procés químic i les diferents interrelacions entre elles
 CE6 Elaborar i presentar informes tècnics sobre el disseny i operació de processos químics
Identificar i descriure els fenòmens físics i químics que ocorren en cada etapa d'un procés químic
Identificar i incloure en les equacions de conservació les restriccions d'equilibri de fases i/o químic, així com les restriccions de disseny
Identificar les diferents etapes que componen un procés químic i les diferents interrelacions entre elles
 CE8 Elaborar i presentar informes tècnics sobre el disseny i operació de processos químics
Establir els graus de llibertat en el disseny d'un procés químic
Identificar i descriure els fenòmens físics i químics que ocorren en cada etapa d'un procés químic
Identificar i incloure en les equacions de conservació les restriccions d'equilibri de fases i/o químic, així com les restriccions de disseny
Identificar les diferents etapes que componen un procés químic i les diferents interrelacions entre elles
 CE9 Elaborar i presentar informes tècnics sobre el disseny i operació de processos químics
Establir els graus de llibertat en el disseny d'un procés químic
Identificar i incloure en les equacions de conservació les restriccions d'equilibri de fases i/o químic, així com les restriccions de disseny
Plantejar i resoldre les equacions de conservació de matèria i energia en diferents parts d'un procés químic
 CE12 Elaborar i presentar informes tècnics sobre el disseny i operació de processos químics
Identificar i incloure en les equacions de conservació les restriccions d'equilibri de fases i/o químic, així com les restriccions de disseny
Plantejar i resoldre les equacions de conservació de matèria i energia en diferents parts d'un procés químic
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup. (Context)
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment. (Comunicació)
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup. (Compromís)
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes. (Col·laboració)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció Dimensions i unitats.
Homogeneïtat dimensional.
Variables de procés: temperatura, pressió, cabal i composició química.
2. Balanços de matèria La llei de la conservació de la matèria. Plantejament d'un balanç de matèria.
Graus de llibertat.
Solució de problemes de balanç de matèria en estat estacionari.
Sistemes amb múltiples subsistemes. Recirculació, bypass i purgues.
3. Gasos, vapors, líquids i sòlids Els estats de la matèria.
Diagrames de fases.
Relacions d'estat per a gasos.
Pressió de vapor de líquids.
Equilibri líquid-vapor.
Saturació. Saturació parcial i humitat. Balanços de matèria involucrant processos de condensació i vaporització.
4. Balanços d'energia Conceptes i unitats.
Formes d'energia.
Conservació de l'energia.
Canvis d'entalpia amb o sense canvis de fase.
Balanços d'energia amb reacció química.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
Sessió Magistral
CE1
CE2
CE6
25 37.5 62.5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE1
CE2
CE5
CE6
CE8
CE9
CE12
24 35 59
Treballs
CE2
CE5
CE6
CE8
CE9
CE12
CT4
7 21.5 28.5
Atenció personalitzada
0.5 0 0.5
 
Proves objectives de preguntes curtes
CE1
CE2
CE5
CE6
CE8
CE9
CE12
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i del seu programa d'activitats
Sessió Magistral Sessions dedicades a desenvolupar els continguts
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Sessions dedicades a la resolució individual de problemes
Treballs Treball en grup tutoritzat a desenvolupar durant tot el quadrimestre
Atenció personalitzada Atendre als alumnes de forma individual per tal d'orientar-los en l'adquisició de coneixents tecnics i competencies socials.

Atenció personalitzada
Descripció
Resolucio de consultes i dubtes invividualment per cada alumne en el despatx del professor. L'horari i el lloc d'atencio es comunicarà oportunament a traves de MOODLE Malgrat no es necessari avisar amb antelació, és recomanable concertar cita per correu electrònic

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE1
CE2
CE5
CE6
CE8
CE9
CE12
Sessions dedicades a la resolució individual de problemes 10
Treballs
CE2
CE5
CE6
CE8
CE9
CE12
CT4
Treball en grup tutoritzat a desenvolupar durant tot el curs 20
Proves objectives de preguntes curtes
CE1
CE2
CE5
CE6
CE8
CE9
CE12
Realització de tres proves d'avaluació cadascuna d'elles amb un pes de :
25% materia
20% fases
25% energia
70
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria consistirà en la realització d'un examen global del continguts de l'assignatura, la nota del qual constituirà el 70% de l'avaluació final. Es mantindran les notes assolides anteriorment pel que fa a la resolució de problemes a classe i a l'avantprojecte d'aplicació.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica FELDER R.M. i R.W. ROUSSEAU, Principios Elementales de los Procesos Químicos, 3a edició, Addison-Wesley IberoAmericana, 2003

Complementària COSTA, J., S. CERVERA, F. CUNILL, S. ESPLUGAS, C. MANS i J. MATA, Curso de química técnica, 1991, Reverté
COULSON, J.M. i J.F. RICHARDSON, Ingeniería Química, 1980, Reverté
HIMMELBLAU, D.M, Basic Principles and calculations in Chemical Engineering, New Jersey, 1989, Prentice Hall
Vale, J.; Fernandez, C.; et al, Problemas resueltos de Ingenieria Química, 2004, Thomson Ed
Reid, R. C., Prausnitz, J. M. i Poling, B., The properties of gases and liquids, New York, 1984, McGraw-Hill
, Chemical Process and Design Handbook, ,
, Kirk-Othmer Encyclopedia of Chemical Technology, ,
, Ullmann's Encyclopedia of Industrial Chemistry, ,
, Encyclopedia of Chemical Processing and Design, ,
, Handbook of Chemistry and Physics, ,
, Perry's Chemical Engineers' Handbook, ,

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
QUÍMICA INORGÀNICA INDUSTRIAL/13204215
ENGINYERIA DE PROCESSOS/13204210
QUÍMICA ORGÀNICA INDUSTRIAL/13204214


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
QUÍMICA GENERAL/13204003
FÍSICA/13204002
INFORMÀTICA I DOCUMENTACIÓ/13204008
MATEMÀTIQUES/13204001
TERMODINÀMICA I FENÒMENS DE TRANSPORT/13204105
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent