Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Conèixer i comprendre de manera integrada els organismes a nivell molecular, cel·lular i metabòlic. |
| A8 |
Analitzar adequadament dades i resultats experimentals propis del camp científic i saber-los interpretar. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Comprendre les bases citològiques de l'herència en procariotes i eucariotes
Reconèixer els gens com els elements que contenen la informació del funcionament dels éssers vius i entendre les lleis de l'herència
Saber les bases moleculars de la transmissió dels gens i de la seva expressió
| | A8 |
Comprendre com els canvis genètics poden donar lloc a l'evolució
Reconèixer els gens com els elements que contenen la informació del funcionament dels éssers vius i entendre les lleis de l'herència
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Introducció a la Genètica. |
DNA, genoma i cromosomes. Variació genètica. Relacions genotip, medi ambient i fenotip. |
2. Patrons d’herència. Principis de Mendel. |
Monohibridisme. Dihibridisme. Herència lligada al sexe. Genètica humana: anàlisi de genealogies. |
3. Bases cromosòmiques de l’herència. |
Mitosi i meiosi. Topografia de cromosomes. Estructura dels crosomomes eucariotes. |
4. Interaccions gèniques. |
Interaccions gèniques. Penetrància i expressivitat. Prova de khi-quadrat. |
5. Lligament i recombinació. |
Lligament i recombinació. Mapes de lligament. Mapes genètics. |
6. Genètica de fongs. |
Cicle cel.lular. Mating type. Anàlisi de tètrades. Mapeig de gens. Llevat com a model genètic. |
7. Regulació de la transcripció. |
Regulació de la transcripció. Operons procariotes. Regulació de l’expressió en eucariotes. Herència epigenètica. |
8. Mutacions gèniques. Transposons. |
Mutacions gèniques. Tipus de mutants. Relació mutàgens-carcinògens. Transposons. |
9. Mutacions cromosómiques. |
Mutacions cromosómiques. Mutacions numériques: euploïdia i aneuploïdia. Mutacions estructurals dels cromosomes. |
10. Genètica de poblacions. |
Genètica de poblacions. Selecció. Polimorfisme. Genètica quantitativa. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
25 |
50 |
75 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
15 |
15 |
30 |
Seminaris |
|
10 |
10 |
20 |
Atenció personalitzada |
|
10 |
5 |
15 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
4 |
4 |
8 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, de les fonts d'informació i de les metodologies que s'empraran. |
Sessió Magistral |
Desenvolupament dels continguts teòrics de la Genètica. |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució de problemes de Genètica, sobretot de la part mendeliana i de genètica de poblacions. |
Seminaris |
Seminaris entre els alumnes i els professors sobre temes novedosos i actuals de Genètica. |
Atenció personalitzada |
S'atendrà els dubtes dels alumnes, tant en entrevistes personals com a través del correu electrònic.
S'inclou una hora a la setmana d'atenció al desptax del professor per a consultes de problemes i classes magistrals. |
Descripció |
S'atendrà els dubtes dels alumnes, tant en entrevistes personals com a través del correu electrònic.
S'inclou una hora a la setmana d'atenció al despatx del professor per a consultes de problemes i classes magistrals. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
Proves individuals de resolució de problemes |
50% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Proves individuals sobre els continguts teòrics |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per ser avaluat en 1a convocatòria, cal haver-se presentat a totes les proves individuals escrites presencials, encara que no hi ha nota mínima en cap d'elles. L'examen de 2a convocatòria serà una prova individual escrita que inclourà els continguts teòrics i problemes de tota l'assignatura, per l'equivalent del 100% de la nota final. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
Griffiths, Anthony J.F., et al., Genética, (3ª edició, traducció de la 7ª edició en anglés), McGraw-Hill Interamericana, Madrid.
Pierce BA, Genética, Un enfoque conceptual, 2016, Editorial médica PANAMERICANA
|
Entorn virtual de l'assignatura Genètica dels Graus de Biotecnologia, Enologia i Bioquímica-i-Biologia-Molecular: MOODLE, URV: http://moodle.urv.cat/ . En aquest entorn els professors deixen a disposició dels alumnes tota la informació relativa a l'assignatura:
- Presentacions ppt dels Temes
- Preguntes de cada Tema per resoldre a les sessions de Problemes
- Seminaris i altres materials
- Altres webs relacionades amb assignatura
|
Complementària |
Klug WS, Cummings MR , Conceptos de Genética, Prentice Hall Iberia, 1999
Pierce BA, Genética, un enfoque conceptual, Panamericana, 2006
Moltó MD, Pascual L , Però, què és això de la genètica?, Univ. València, 1999
Ménsua JL, Genética. Problemas y ejercicios resueltos, Pearson-Prentice Hall, 2003
|
Bibliografia Complementària disponible a Biblioteca Campus Sescelades:
- Klug WS, Cummings MR (1999) Conceptos de Genética. Prentice Hall Iberia
- Pierce BA (2006) Genética, un enfoque conceptual.
Panamericana
- Moltó MD, Pascual L (1999) Però, què és això de la
genètica ? Univ. València
- Ménsua JL (2003) Genética. Problemas y ejercicios
resueltos. Pearson-Prentice Hall
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
BIOQUÍMICA/19051011 | BIOLOGIA CEL·LULAR/19204006 | BIOLOGIA CEL·LULAR/13214006 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ESTADÍSTICA/19204004 | BIOLOGIA/19204005 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|