DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) QUÍMICA I Codi 13214009
Ensenyament
Grau de Bioquímica i Biologia Molecular (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
Llengua d'impartició
Anglès
Català
Departament Química Analítica i Química Orgànica
Química Física i Inorgànica
Coordinador/a
REGUERO DE LA POZA, MARIA DEL MAR
CALULL BLANCH, MARTA
REINA LOZANO, JOSÉ ANTONIO
RUIZ MORILLAS, NÚRIA
Adreça electrònica mar.reguero@urv.cat
gerard.lligadas@urv.cat
mariasoledad.larrechi@urv.cat
marta.calull@urv.cat
nuria.ruizm@urv.cat
joseantonio.reina@urv.cat
omar.boutureira@urv.cat
nabil.bensabeh@urv.cat
luca.guerrini@urv.cat
yeamin.mdbin@urv.cat
oscar.castro@urv.cat
Professors/es
REGUERO DE LA POZA, MARIA DEL MAR
LLIGADAS PUIG, GERARD
LARRECHI GARCÍA, MARIA SOLEDAD
CALULL BLANCH, MARTA
RUIZ MORILLAS, NÚRIA
REINA LOZANO, JOSÉ ANTONIO
BOUTUREIRA MARTÍN, OMAR
BENSABEH -, NABIL
GUERRINI , LUCA
YEAMIN , MD BIN
CASTRO SERRANO, OSCAR
Web
Descripció general i informació rellevant <p>Aquesta assignatura permet que l'estudiant adquireixi els coneixements i desenvolupi les competències de la química general, com a matèria bàsica de la branca de ciències, concretament en els aspectes que fan referència a la nomenclatura, l'estructura atòmica, l'enllaç químic, les forces intermoleculars, l'estequiometria i l'experimentació en el laboratori.</p><p>La&nbsp;docència&nbsp;de&nbsp;teoria&nbsp;i&nbsp;de&nbsp;problemes&nbsp;serà&nbsp;mixta&nbsp;(presencial&nbsp;i&nbsp;a&nbsp;distància)&nbsp;amb&nbsp;horari&nbsp;programat. Les classes&nbsp;pràctiques&nbsp;de&nbsp;laboratori&nbsp;es&nbsp;realitzaran&nbsp;preferentment&nbsp;de forma&nbsp;presencial&nbsp;amb&nbsp;horari&nbsp;programat&nbsp;tenint&nbsp;en&nbsp;compte&nbsp;l'aforament&nbsp;dels&nbsp;laboratoris&nbsp;i&nbsp;les&nbsp;limitacions&nbsp;sobrevingudes&nbsp;per la Covid-­19.&nbsp;L’organització&nbsp;concreta&nbsp;s'especificarà&nbsp;en&nbsp;l'espai&nbsp;Moodle de&nbsp;l’assignatura&nbsp;en&nbsp;funció&nbsp;de la&nbsp;situació&nbsp;d'emergència&nbsp;sanitària.&nbsp;</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE1 Entendre i aplicar els coneixements bàsics de física, matemàtiques i química a la Bioquímica i Biologia Molecular.
 CE8 Analitzar adequadament dades i resultats experimentals propis del camp científic i saber-los interpretar.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE1 Conèixer el model atòmic i l'estructura atòmica de la matèria
Conèixer les bases de la Química nuclear
Conèixer les forces intermoleculars i la seva relació amb els estats d'agregació (compostos moleculars)
Conèixer la estereoquímica dels compostos orgànics i la estereoselectivitat de les reaccions
Identificar els elements de la taula periòdica i les variacions de les propietats periòdiques
Identificar els principals tipus de reaccions i dominar els càlculs estequiomètrics
Reconèixer la nomenclatura i formulació química
Saber les bases de l'enllaç químic, inclosos tots els tipus (covalent, iònic i metàl·lic)
 CE8 Conèixer i saber aplicar tècniques experimentals bàsiques en el laboratori químic
Saber interpretar dades i resultats experimentals
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1.- Estructura atòmica Números quàntics. Orbitals. Configuracions electròniques. Taula periòdica.
2.- Enllaç Tipus d'enllaç. Enllaç covalent. Estructures de Lewis. Hibridació. Representacions bi- i tridimensionals dels compostos.
3.- Nomenclatura i formulació inorgànica i orgànica Nomenclatura i formulació inorgànica i orgànica.
4.- Forces intermoleculars i estats d'agregació Forces dipol-dipol. Forces de dispersió. Enllaços d'hidrogen. Conseqüències en les propietats: solubilitat, punts d'ebullició, etc.
5.- Reaccions i estequiometria Tipus de reaccions. Estequiometria i reactiu limitant. Estequiometria de dissolucions.
6.- Pràctiques de laboratori. 1.- El laboratori (Material de laboratori).
2.- Volumetria àcid-base. Ús d'indicadors.
3.- Calor de neutralització.
4.- Extracció de la cafeïna i purificació per sublimació.
5.- Els oxalats metàl.lics en la vida diària. Preparació de l'oxalat de ferro (II).
6.- Purificació per destil.lació.
7.- Síntesi i purificació d'acetaminofèn o paracetamol.
8.- Determinació d'un producte de solubilitat. Efecte de la temperatura i de l'ió comú.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
CE1
19 30 49
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE1
10 12 22
Pràctiques a laboratoris
CE8
50 18 68
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
CE1
CE8
3 5 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, metodologies de treball i sistema d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura amb l'ajut de la pissarra i de presentacions de Power-Point.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució tutelada per part dels alumnes de problemes i qüestions on es vegi la vessant més aplicada dels continguts teòrics de l'assignatura.
Pràctiques a laboratoris Realització d'una sèrie de pràctiques de laboratori de manera tutelada. Resolució de qüestions relatives a aquestes pràctiques. Aprenentatge de nocions de seguretat al laboratori químic i de gestió de residus.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció

Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l'emergència sanitària, l'atenció a l'estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions en línia, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals. 


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
CE8
L'assistència a pràctiques és requisit imprescindible per poder aprovar l'assignatura.

Del 50% del pes d'aquest bloc a la nota de l'assignatura, un 30% correspon a la qualificació del treball presencial i el 20% restant a la nota d'una prova escrita.

Per optar a superar aquest bloc, cal una nota mínima de 4 a la prova escrita i de 5 al treball presencial.

Per poder aprovar l'assignatura cal treure una nota mínima de 5 en aquest bloc.

Està prohibit l’ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves escrites.
50%
Proves objectives de preguntes curtes
CE1
CE8
Es realitzarà 1 prova de preguntes curtes.

Per poder aprovar l'assignatura, cal una nota mínima de 4,75 en aquest bloc.

Està prohibit l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves escrites.
50%
Altres  

La qualificació de l'assignatura serà el resultat d'aplicar el percentatge de ponderació corresponent. La nota mínima per aprovar, després de fer la mitja entre els dos blocs, és de 5.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada.

A la segona convocatòria només es podran recuperar les qualificacions corresponents a les proves escrites, mantenint les notes de les pràctiques al laboratori (si s'ha aprovat aquesta part de l'assignatura).

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica , Nomenclature of organic compounds, 2005, Alpha Science International, Oxford
R. H. Petrucci, W. S. Harwood, F. G. Herring, General Chemistry: Principles and Modern Applications, 2008, Prentice Hall
, Nomenclature of inorganic chemistry: IUPAC recommendations, 2008, RCS Publishing, Cambridge
R. H. Petrucci, W. S. Harwood, F. G. Herring, Química General, Volumen I y II, 2003, Prentice Hall
J. Sales I J. Vilarrassa, Introducció a la nomenclatura inorgànica i orgànica , 2003, Reverté, Barcelona
J. Martínez Urreaga, A. Narros Sierra, M.M. de la Fuente García Soto, F. Pozas Requejo, V.M. Díaz Lo, Experimentación en Química General, 2006, Thomson

Complementària American Chemical Society, Chemistry: a project of the American Chemical Society, 2005, W. H. Freeman
R. Chang, Physical Chemistry for the biosciences, 2004, University Science Books
American Chemical Society, Química, un proyecto de la ACS, 2005, Ed. Reverté
J. Saña Vilaseca, Química per a les ciències de la naturalesa i de l'alimentació, 1993, Ed. Vicens Vives
V. López Solanas, Técnicas de Laboratorio, 1994, Edunsa

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
QUÍMICA II/13214010


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent