DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) QUÍMICA I Codi 13214009
Ensenyament
Grau en Bioquímica i Biologia Molecular (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
Llengua d'impartició
Anglès
Castellà
Català
Departament Química Analítica i Química Orgànica
Química Física i Inorgànica
Coordinador/a
BLONDEAU , PASCAL JEAN CLAUDE LEON
REGUERO DE LA POZA, MARIA DEL MAR
RUIZ MORILLAS, NÚRIA
Adreça electrònica mar.reguero@urv.cat
gerard.lligadas@urv.cat
mariaaurora.ruiz@urv.cat
maribel.matheu@urv.cat
nuria.ruizm@urv.cat
joseantonio.reina@urv.cat
pascal.blondeau@urv.cat
xavier.montane@urv.cat
nicolas.pazos@urv.cat
luca.guerrini@urv.cat
daniel.schorn@urv.cat
adrian.moreno@urv.cat
javier.delgado@urv.cat
carla.casadevall@urv.cat
tommaso.telatin@urv.cat
alvaro.velasco@urv.cat
Professors/es
REGUERO DE LA POZA, MARIA DEL MAR
LLIGADAS PUIG, GERARD
RUIZ MANRIQUE, MARIA AURORA
MATHEU MALPARTIDA, MARÍA ISABEL
RUIZ MORILLAS, NÚRIA
REINA LOZANO, JOSÉ ANTONIO
BLONDEAU , PASCAL JEAN CLAUDE LEON
MONTANÉ MONTANÉ, XAVIER
PAZOS PÉREZ, NICOLÁS CARLOS
GUERRINI , LUCA
SCHORN GARCÍA, DANIEL
MORENO GUERRA, ADRIAN
DELGADO LIJARCIO, JAVIER
CASADEVALL SERRANO, CARLA
TELATIN , TOMMASO
VELASCO RUBIO, ÁLVARO
Web
Descripció general i informació rellevant <p>Aquesta assignatura permet que l'estudiant adquireixi els coneixements i desenvolupi les competències de la química general, com a matèria bàsica de la branca de ciències, concretament en els aspectes que fan referència a la nomenclatura, l'estructura atòmica, l'enllaç químic, les forces intermoleculars, l'estequiometria i l'experimentació en el laboratori.</p><div><b>Idioma d'impartició:&nbsp;</b></div><div><br /></div><div>Grup teoria M1 : català</div><div>Grup teoria M2: castellà</div><div>Grup teoria M3 català</div><div>Grups problemes 1 i 2: català</div><div>Grup problemes 3: castellà</div><div>Grup problemes 4: català</div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE1 Entendre i aplicar els coneixements bàsics de física, matemàtiques i química a la Bioquímica i Biologia Molecular.
 CE8 Analitzar adequadament dades i resultats experimentals propis del camp científic i saber-los interpretar.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE1 Conèixer el model atòmic i l'estructura atòmica de la matèria
Conèixer les bases de la Química nuclear
Conèixer les forces intermoleculars i la seva relació amb els estats d'agregació (compostos moleculars)
Conèixer la estereoquímica dels compostos orgànics i la estereoselectivitat de les reaccions
Identificar els elements de la taula periòdica i les variacions de les propietats periòdiques
Identificar els principals tipus de reaccions i dominar els càlculs estequiomètrics
Reconèixer la nomenclatura i formulació química
Saber les bases de l'enllaç químic, inclosos tots els tipus (covalent, iònic i metàl·lic)
 CE8 Conèixer i saber aplicar tècniques experimentals bàsiques en el laboratori químic
Saber interpretar dades i resultats experimentals
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1.- Estructura atòmica Números quàntics. Orbitals. Configuracions electròniques. Taula periòdica.
2.- Enllaç Tipus d'enllaç. Enllaç covalent. Estructures de Lewis. Hibridació. Representacions bi- i tridimensionals dels compostos.
3.- Nomenclatura i formulació inorgànica i orgànica Nomenclatura i formulació inorgànica i orgànica.
4.- Forces intermoleculars i estats d'agregació Forces dipol-dipol. Forces de dispersió. Enllaços d'hidrogen. Conseqüències en les propietats: solubilitat, punts d'ebullició, etc.
5.- Reaccions i estequiometria Tipus de reaccions. Estequiometria i reactiu limitant. Estequiometria de dissolucions.
6.- Pràctiques de laboratori. 1.- El laboratori (Material de laboratori).
2.- Volumetria àcid-base. Ús d'indicadors.
3.- Calor de neutralització.
4.- Extracció de la cafeïna i purificació per sublimació.
5.- Els oxalats metàl.lics en la vida diària. Preparació de l'oxalat de ferro (II).
6.- Purificació per destil.lació.
7.- Síntesi i purificació d'acetaminofèn o paracetamol.
8.- Determinació d'un producte de solubilitat. Efecte de la temperatura i de l'ió comú.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
CE1
19 30 49
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE1
10 12 22
Pràctiques a laboratoris
CE8
50 18 68
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
CE1
CE8
3 5 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, metodologies de treball i sistema d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura amb l'ajut de la pissarra i de presentacions de Power-Point.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució tutelada per part dels alumnes de problemes i qüestions on es vegi la vessant més aplicada dels continguts teòrics de l'assignatura.
Pràctiques a laboratoris Realització d'una sèrie de pràctiques de laboratori de manera tutelada. Resolució de qüestions relatives a aquestes pràctiques. Aprenentatge de nocions de seguretat al laboratori químic i de gestió de residus.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció

Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
CE8
L'assistència a pràctiques és requisit imprescindible per poder aprovar l'assignatura.

Del 50% del pes d'aquest bloc a la nota de l'assignatura, un 30% correspon a la qualificació del treball presencial i el 20% restant a la nota d'una prova escrita.

Per optar a superar aquest bloc, cal una nota mínima de 4 a la prova escrita i de 5 al treball presencial.

Per poder aprovar l'assignatura cal treure una nota mínima de 5 en aquest bloc.

Està prohibit l’ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves escrites.
50%
Proves objectives de preguntes curtes
CE1
CE8
Es realitzarà 1 prova de preguntes curtes.

Per poder aprovar l'assignatura, cal una nota mínima de 4,75 en aquest bloc.

Està prohibit l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves escrites.
50%
Altres  

La qualificació de l'assignatura serà el resultat d'aplicar el percentatge de ponderació corresponent. La nota mínima per aprovar, després de fer la mitja entre els dos blocs, és de 5.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada.

A la segona convocatòria només es podran recuperar les qualificacions corresponents a les proves escrites, mantenint les notes de les pràctiques al laboratori (si s'ha aprovat aquesta part de l'assignatura).

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica , Nomenclature of organic compounds, 2005, Alpha Science International, Oxford
R. H. Petrucci, W. S. Harwood, F. G. Herring, General Chemistry: Principles and Modern Applications, 2008, Prentice Hall
, Nomenclature of inorganic chemistry: IUPAC recommendations, 2008, RCS Publishing, Cambridge
R. H. Petrucci, W. S. Harwood, F. G. Herring, Química General, Volumen I y II, 2003, Prentice Hall
J. Sales I J. Vilarrassa, Introducció a la nomenclatura inorgànica i orgànica , 2003, Reverté, Barcelona
J. Martínez Urreaga, A. Narros Sierra, M.M. de la Fuente García Soto, F. Pozas Requejo, V.M. Díaz Lo, Experimentación en Química General, 2006, Thomson

Complementària American Chemical Society, Chemistry: a project of the American Chemical Society, 2005, W. H. Freeman
R. Chang, Physical Chemistry for the biosciences, 2004, University Science Books
American Chemical Society, Química, un proyecto de la ACS, 2005, Ed. Reverté
J. Saña Vilaseca, Química per a les ciències de la naturalesa i de l'alimentació, 1993, Ed. Vicens Vives
V. López Solanas, Técnicas de Laboratorio, 1994, Edunsa

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
QUÍMICA II/13214010


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent