Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | CE2 |
Descriure les bases bioquímiques, moleculars i estructurals del funcionament dels éssers vius. |
| CE4 |
Conèixer i comprendre de manera integrada els organismes a nivell molecular, cel·lular i metabòlic. |
| CE9 |
Tenir un coneixement estructural i funcional de les molècules que formen els éssers vius: components bàsics i estructures polimèriques. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CE2 |
Conèixer els mecanismes implicats en l'expressió gènica i la seva regulació, tant en eucariotes com procariotes
Descriure com està organitzada la informació en el genoma
Descriure els mecanismes de recombinació i reparació del DNA i els sistemes de modificació-restricció
| | CE4 |
Conèixer els mecanismes implicats en l'expressió gènica i la seva regulació, tant en eucariotes com procariotes
Descriure com està organitzada la informació en el genoma
Descriure els mecanismes de recombinació i reparació del DNA i els sistemes de modificació-restricció
| | CE9 |
Conèixer els mecanismes implicats en l'expressió gènica i la seva regulació, tant en eucariotes com procariotes
Descriure com està organitzada la informació en el genoma
Descriure els mecanismes de recombinació i reparació del DNA i els sistemes de modificació-restricció
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Introducció. |
Repàs d'alguns conceptes. Mecanisme semiconservatiu de la replicació (experiment de Meselson-Stahl). El dogma central de la Biologia Molecular. |
2. La Replicació del DNA. |
Iniciació de la replicació en bacteris. Múltiples orígens de replicació en eucariotes i arqueobacteris. DNA polimerases i altres enzims implicats. Mecanisme de replicació: cadenes conductora i retardada (fragments d'Okazaki). Acabament de la replicació. Replicació d'elements extracromosomals (virus, plasmidis i mitocondris).
|
3. La reparació del DNA |
Lesions en el DNA. Tipus de sistemes de reparació: Inversió directa, reparació per excisió, reparació per recombinació, reparació dels desaparellaments de base. |
4. La transcripció del DNA |
La transcripció als procariotes: Iniciació, elongació i acabament de la transcripció. RNA polimerasa. Seqüències promotores. Acabament de la transcripció. Transcripció als eucariotes: tipus de RNA polimerases, factors de transcripció i promotors de la RNA pol. I, II i III, potenciadors de la transcripció, acabament de la transcripció.
|
5. Processament i maduració dels RNAs. |
Modificacions post-transcriptionals als eucariotes: 5' Capping, splicing. Spliceosome. Splicing alternatiu. Trans-splicing. Edició del RNA. Estabilitat del mRNA. Processament dels rRNA i tRNA.
|
6. La traducció de mRNA a proteïna. |
Etapes de la traducció: iniciació, elongació i acabament. Els ribosomes. Factors d'iniciació, elongació i acabament. tRNA i aminoacil-tRNA sintetases. El codi genètic. Pèptid senyal i transport de les proteïnes al reticle endoplàsmic. Modificacions post-traduccionals. Ubiquitina i degradació de les proteïnes. |
7. Regulació de l’expressió gènica. |
Mecanismes de regulació de la transcripció. Regulació de l'operó lac i l'operó trp en E. coli. Regulació per cascades de factors sigma. Regulació de l'expressió gènica en eucariotes. Epigenètica.Regulació per RNAs (riboswitchs, miRNA, siRNA).
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
44 |
40 |
84 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
15 |
27 |
42 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
20 |
22 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. En català i amb material addicional en anglès. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura. |
Atenció personalitzada |
Resolució de dubtes |
Descripció |
Temps que cada
professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa
de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar
mitjançant reunions on line, en horaris concertats prèviament
per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària per part dels alumnes amb assistència dels professors. |
15% |
Proves mixtes |
|
Dos exàmens parcials (preguntes test i de resposta curta) |
85% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
No es guarda cap nota (ni dels seminaris, ni dels exàmens) de cursos anteriors.
La segona convocatòria consistirà en un únic examen de tota la assignatura (no es guarden les notes de cap parcial) que valdrà un 85% de la nota final. Es guardarà la nota dels seminaris per la segona convocatòria. Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. ?En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada. |
Bàsica |
[edited by] Jocelyn E. Krebs, Elliott S. Goldstein, Stephen T. Kilpatrick, Lewin's Genes XI, 11a o la darrera disponible, Jones & Bartlett Learning, cop. 2014
J.D. Watson, T.A. Baker, A. Gann, M. Levine, R. Losick, Molecular Biology of the gene, 7a o la darrera disponible, Pearson, cop. 2013
B.E. Tropp., Molecular Biology: Genes to Proteins., 4a o la darrera disponible, Jones & Bartlett Learning, cop. 2012
Krebs, E.S. Goldstein and S.T. Kilpatrick, Lewin's genes XII, 12 o la darrera disponible, Jones & Bartlett Learning, cop. 2018
J.D. Watson, T.A. Baker, A. Gann, M. Levine, R. Losick, Biología molecular del gen, 7, Editorial Médica Panamericana
|
|
Complementària |
Jocelyn E. Krebs, Elliott S. Goldstein, Stephen T. Kilpatrick, Lewin's essential genes., , Jones and Bartlett Publishers, cop. 2013
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|