DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) EXPRESSIÓ I REPLICACIÓ GÈNIQUES Codi 13214102
Ensenyament
Grau de Bioquímica i Biologia Molecular (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
GARCIA VALLVE, SANTIAGO
Adreça electrònica santi.garcia-vallve@urv.cat
Professors/es
GARCIA VALLVE, SANTIAGO
Web
Descripció general i informació rellevant <p> Estudi dels mecanismes i regulació de la replicació de DNA, la transcripció de DNA a RNA i la traducció de mRNA a proteïnes a virus, procariotes i eucariotes.</p><div><b>En aquesta assignatura, la docència de teoria i problemes serà presencial amb horari programat si la situació d’emergència sanitària per la Covid-19 ho permet. En cas que no sigui així, la docència de teoria i de problemes seria mixta (presencial i a distància, simultàniament) amb horari programat, és a dir, els estudiants es dividiran en dos grups: un grup seguirà la classe a l’aula (presencial) alhora que l’altre grup segueix la classe a distància (online). Els dos grups alternaran els modes presencial i online en dies establerts. </b></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE2 Descriure les bases bioquímiques, moleculars i estructurals del funcionament dels éssers vius.
 CE4 Conèixer i comprendre de manera integrada els organismes a nivell molecular, cel·lular i metabòlic.
 CE9 Tenir un coneixement estructural i funcional de les molècules que formen els éssers vius: components bàsics i estructures polimèriques.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE2 Conèixer els mecanismes implicats en l'expressió gènica i la seva regulació, tant en eucariotes com procariotes
Descriure com està organitzada la informació en el genoma
Descriure els mecanismes de recombinació i reparació del DNA i els sistemes de modificació-restricció
 CE4 Conèixer els mecanismes implicats en l'expressió gènica i la seva regulació, tant en eucariotes com procariotes
Descriure com està organitzada la informació en el genoma
Descriure els mecanismes de recombinació i reparació del DNA i els sistemes de modificació-restricció
 CE9 Conèixer els mecanismes implicats en l'expressió gènica i la seva regulació, tant en eucariotes com procariotes
Descriure com està organitzada la informació en el genoma
Descriure els mecanismes de recombinació i reparació del DNA i els sistemes de modificació-restricció
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció. Repàs d'alguns conceptes. Mecanisme semiconservatiu de la replicació (experiment de Meselson-Stahl). El dogma central de la Biologia Molecular.
2. La Replicació del DNA. Iniciació de la replicació en bacteris. Múltiples orígens de replicació en eucariotes i arqueobacteris. DNA polimerases i altres enzims implicats. Mecanisme de replicació: cadenes conductora i retardada (fragments d'Okazaki). Acabament de la replicació. Replicació d'elements extracromosomals (virus, plasmidis i mitocondris).

3. La reparació del DNA Lesions en el DNA. Tipus de sistemes de reparació: Inversió directa, reparació per excisió, reparació per recombinació, reparació dels desaparellaments de base.
4. La transcripció del DNA La transcripció als procariotes: Iniciació, elongació i acabament de la transcripció. RNA polimerasa. Seqüències promotores. Acabament de la transcripció. Transcripció als eucariotes: tipus de RNA polimerases, factors de transcripció i promotors de la RNA pol. I, II i III, potenciadors de la transcripció, acabament de la transcripció.
5. Processament i maduració dels RNAs. Modificacions post-transcriptionals als eucariotes: 5' Capping, splicing. Spliceosome. Splicing alternatiu. Trans-splicing. Edició del RNA. Estabilitat del mRNA. Processament dels rRNA i tRNA.
6. La traducció de mRNA a proteïna. Etapes de la traducció: iniciació, elongació i acabament. Els ribosomes. Factors d'iniciació, elongació i acabament. tRNA i aminoacil-tRNA sintetases. El codi genètic. Pèptid senyal i transport de les proteïnes al reticle endoplàsmic. Modificacions post-traduccionals. Ubiquitina i degradació de les proteïnes.
7. Regulació de l’expressió gènica. Mecanismes de regulació de la transcripció. Regulació de l'operó lac i l'operó trp en E. coli. Regulació per cascades de factors sigma. Regulació de l'expressió gènica en eucariotes. Epigenètica.Regulació per RNAs (riboswitchs, miRNA, siRNA).

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
CE2
1 0 1
Sessió Magistral
CE2
CE4
CE9
44 40 84
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE2
CE4
CE9
15 27 42
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
CE2
CE4
CE9
2 20 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura. En català i amb material addicional en anglès.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada Resolució de dubtes

Atenció personalitzada
Descripció

Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE2
CE4
CE9
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària per part dels alumnes amb assistència dels professors. 15%
Proves mixtes
CE2
CE4
CE9
Dos exàmens parcials (preguntes test i de resposta curta) 85%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

No es guarda cap nota (ni dels seminaris, ni dels exàmens) de cursos anteriors.

La segona convocatòria consistirà en un únic examen de tota la assignatura (no es guarden les notes de cap parcial) que valdrà un 85% de la nota final. Es guardarà la nota dels seminaris per la segona convocatòria.

Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. ?En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada.


Fonts d'informació

Bàsica [edited by] Jocelyn E. Krebs, Elliott S. Goldstein, Stephen T. Kilpatrick, Lewin's Genes XI, 11a o la darrera disponible, Jones &amp; Bartlett Learning, cop. 2014
J.D. Watson, T.A. Baker, A. Gann, M. Levine, R. Losick, Molecular Biology of the gene, 7a o la darrera disponible, Pearson, cop. 2013
B.E. Tropp., Molecular Biology: Genes to Proteins., 4a o la darrera disponible, Jones &amp; Bartlett Learning, cop. 2012
Krebs, E.S. Goldstein and S.T. Kilpatrick, Lewin's genes XII, 12 o la darrera disponible, Jones &amp; Bartlett Learning, cop. 2018
J.D. Watson, T.A. Baker, A. Gann, M. Levine, R. Losick, Biología molecular del gen, 7, Editorial Médica Panamericana

Complementària Jocelyn E. Krebs, Elliott S. Goldstein, Stephen T. Kilpatrick, Lewin's essential genes., , Jones and Bartlett Publishers, cop. 2013

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent