DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) TÈCNIQUES DE BIOQUÍMICA I BIOLOGIA MOLECULAR Codi 13214104
Ensenyament
Grau de Bioquímica i Biologia Molecular (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
BLAY OLIVÉ, MARIA TERESA
Adreça electrònica mteresa.blay@urv.cat
elsa.maymo@urv.cat
enrique.calvo@urv.cat
mariadelmar.rodriguez@urv.cat
antoniojesus.cortes@urv.cat
Professors/es
BLAY OLIVÉ, MARIA TERESA
MAYMO MASIP, ELSA
CALVO MANSO, ENRIQUE
RODRIGUEZ PEÑA, MARIA DEL MAR
CORTÉS ESPINAR, ANTONIO JESÚS
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant <b>La&nbsp;docència&nbsp;de&nbsp;teoria&nbsp;i&nbsp;de&nbsp;problemes&nbsp;serà&nbsp;mixta&nbsp;(presencial&nbsp;i&nbsp;a&nbsp;distància)&nbsp;amb&nbsp;horari&nbsp;programat. Les classes&nbsp;pràctiques&nbsp;de&nbsp;laboratori&nbsp;es&nbsp;realitzaran&nbsp;preferentment&nbsp;de forma&nbsp;presencial&nbsp;amb&nbsp;horari&nbsp;programat&nbsp;tenint&nbsp;en&nbsp;compte&nbsp;l'aforament&nbsp;dels&nbsp;laboratoris&nbsp;i&nbsp;les&nbsp;limitacions&nbsp;sobrevingudes&nbsp;per la Covid-­19.&nbsp;L’organització&nbsp;concreta&nbsp;s'especificarà&nbsp;en&nbsp;l'espai&nbsp;Moodle de&nbsp;l’assignatura&nbsp;en&nbsp;funció&nbsp;de la&nbsp;situació&nbsp;d'emergència&nbsp;sanitària.&nbsp;</b><div><br /></div><div>Seminaris sobre diferents tècniques bioquímiques i de biologia molecular. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE5 Conèixer els principis, la instrumentació i les aplicacions de les principals tècniques de Bioquímica i Biologia molecular.
 CE6 Saber dissenyar i aplicar protocols experimentals de laboratori, especialment en els àmbits bioquímics, microbiològics i en biologia molecular, valorant els seus riscos, i elements de seguretat.
 CE8 Analitzar adequadament dades i resultats experimentals propis del camp científic i saber-los interpretar.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE5 Conèixer i saber utilitzar les tècniques més freqüents en Bioquímica i Biologia Molecular
 CE6 Aplicar les mesures de protecció personal i ambiental que deriven de l'ús d'algunes tècniques d'un laboratori bioquímic
Organitzar el treball de laboratori elaborant protocols i estratègies de treball
 CE8 Interpretar correctament els resultats procedents dels experiments efectuats
Presentar i discutir els resultats obtinguts
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Nivells de treball al enfocar un estudi bioquímic/biotecnològic.
2. Processat inicial de les mostres biològiques.
3. Tècniques de separació de cèl.lules i components cel.lulars.
4. Tecniques relacionades amb l 'ús de radioisòtops.
5. Tècniques de quantificació d'àcid nucleics i proteïnes.
6. Tècniques específiques de biologia molecular.
7. Tècniques inmunològiques d'ús freqüent en bioquímica i biotecnologia.
8. Altres tècniques.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
CE5
CE6
14 21 35
Seminaris
CE5
CE6
14 21 35
Pràctiques a laboratoris
CE6
CE8
14 21 35
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
CE5
CE6
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició per part del professor dels diferents continguts de l'assignatura.
Seminaris Treball en profunditat per part dels alumnes sobre diferents apartats dels continguts de l'assignatura.
Pràctiques a laboratoris Aplicació a nivell pràctic d'una sel.lecció de les tècniques treballades als seminaris i a les sessions magistrals.
Atenció personalitzada Temps reservat a contactar directament amb els alumnes fora de la classe de forma individualitzada per resoltre dubtes, problemes i orientar-los en el proces d'aprenentatge.

Atenció personalitzada
Descripció

Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
CE5
CE6
Avaluació d'una exposicio oral.
40
Pràctiques a laboratoris
CE6
CE8
Avaluació d'un informe de pràctiques 20
Proves mixtes
CE5
CE6
S'avaluaran els continguts de la sessió magistral amb una prova tipus test
40
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la segona convocatòria es fara una prova tipus test que recollira tots els continguts anteriors excepte els pràctics i seminaris amb un pes del 40%.

Les activitats avaluatives han d'estar previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta oonline en cas de confinament.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica Alberts, Biología molecular de la célula, 3ª, Edicions Omega
Ausubel, Current Protocols in molecular biology, , John Willey &amp; Sons
Williams &amp; Wilson, Principios y técnicas de Bioquímica experimental, 5th, Cambridge University Press
Holme &amp; Peck, Analytical Biochemistry, , Longman Group
Davis, Basic cell culture:a practical approach, , IRL Press

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
En aquesta assignatura, la docència de teoria i problemes serà mixta (presencial i a distància, simultàniament) amb horari programat, és a dir, els estudiants es dividiran en dos grups: un grup seguirà la classe a l’aula (presencial) alhora que l’altre grup segueix la classe a distància (online). Els dos grups alternaran els modes presencial i online en dies establerts. El treball de laboratori serà presencial amb horari programat tenint en compte les limitacions sobrevingudes per la Covid-19.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent