DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) BIOLOGIA MOLECULAR DE SISTEMES Codi 13214105
Ensenyament
Grau de Bioquímica i Biologia Molecular (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
BLAY OLIVÉ, MARIA TERESA
Adreça electrònica mteresa.blay@urv.cat
ximena.terra@urv.cat
susana.suarez@urv.cat
Professors/es
BLAY OLIVÉ, MARIA TERESA
TERRA BARBADORA, XIMENA
SUÁREZ GARCÍA, SUSANA
Web
Descripció general i informació rellevant Introducció a la biologia de sistemes i a l´ús de les tècniques òmiques

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Saber buscar, obtenir, analitzar i interpretar la informació de les principals bases de dades biològiques: genòmiques, transcriptòmiques, proteòmiques, metabolòmiques, taxonòmiques i altres, així com de dades bibliogràfiques, i usar les eines bioinformàtiques bàsiques.
 A8 Analitzar adequadament dades i resultats experimentals propis del camp científic i saber-los interpretar.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp bioquímic.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Capacitació en l'ús d'eines bioinformàtiques per a: a) analitzar estructures i seqüències de proteïnes i àcids nucleics b) recerca d'informació en les principals bases de dades biològiques i bibliogràfiques
 A8 Demostrar un coneixement clar i bo de les bases de les tècniques d'alt rendiment de les anàlisis òmiques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
Troba la solució adequada
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a les òmiques.
2. Genòmica. Conceptes, metodologia i aplicacions.
3. Transcriptòmica. Conceptes, metodologia i aplicacions.
4. Proteòmica. Conceptes, metodologia i aplicacions.
5. Metabolòmica. Conceptes, metodologia i aplicacions.
Seminaris:

-Anàlisi de l'expressió gènica d'un sistema biològic
-Anàlisi dels SNP's d'un sistema biològic
-Anàlisi del perfil de metilació d'un sistema biològic

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A7
29 44 73
Seminaris
A8
C2
14 21 35
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A8
B2
C2
15 22 37
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves mixtes
A7
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació dels continguts donats a les sessions magistrals.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. contacte mteresa.blay@urv.cat . Les hores de visita son fixes per professor i assignatura i tambe es recomana usar el moodle per la comunicació amb el professor.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A8
C2
Treball final. 25
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A8
B2
C2
Treball final. 25
Proves mixtes
A7
Proves que inclouebn preguntes directes sobre aspectes concrets.
Dues proves al llarg del curs.
50
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria constarà d'un examen de proves objectives de preguntes curtes amb un pes del 50%.
La nota dels seminaris i les pràctiques es manté i no es reavalúa.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.
${1}iLa realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.${1}i


Fonts d'informació

Bàsica

A determinar

Complementària

A determinar

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent