Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Conèixer i comprendre de manera integrada els organismes a nivell molecular, cel·lular i metabòlic. |
| A10 |
Apreciar la complexitat i diversitat dels organismes a través de l'estudi de les seves molècules, cèl·lules i processos fisiològics, la seva genètica i evolució. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Adquirir els fonaments d'anatomia i funcionalitat dels organismes superiors per a poder situar els processos bioquímics en el context dels organismes pluricel.lulars
| | A10 |
Adquirir els fonaments d'anatomia i funcionalitat dels organismes superiors per a poder situar els processos bioquímics en el context dels organismes pluricel.lulars
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
1. Els organismes pluricel.lulars, evolució i organització |
|
2. Principis bàsics de fisiologia animal |
|
3. Animals model per a la recerca en Biologia Molecular |
3.1. Caenorhabditis elegans
3.2. Rata (Rattus sp) i ratolí (Mus musculus)
3.3. Peix zebra (Danio rerio)
|
4. Fisiologia Vegetal |
4.1 Nutrició Vegetal
4.2 Absorció i Transport en Vegetals
4.3 Introducció al Metabolisme Secundari Vegetal
|
5. Seminaris de Biologia Animal |
S5.1. L’índex de massa corporal en humans, té relació amb la ingesta calòrica i/o el sexe? Disseny de l’experiment, obtenció i anàlisi de resultats.
S5.2. L’índex de massa corporal (BMI), està condicionat per factors genètics? I per l’ambient?
S5.3. Biotecnologia en animals: obtenció de fàrmacs en mamífers, transplantament nuclear en animals.
|
6. Seminaris de Biologia vegetal |
S6.1. Morfogènesi Vegetal
S6.2. Moviments de les Plantes
S6.3. Fotomorfogènesi Vegetal
S6.4. Reproducció de Plantes
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
1 |
4 |
Seminaris |
|
15 |
30 |
45 |
Pràctiques a laboratoris |
|
18 |
23.4 |
41.4 |
Sessió Magistral |
|
30 |
36 |
66 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació detallada del desenvolupament del curs, objectius d'aprenentatge i criteris d'avaluació.
Introducció a la forma, funció i evolució dels organismes pluricel.lulars (tema 1 dels continguts) |
Seminaris |
Obtenció de respostes a preguntes concretes a partir de treballs científics en anglès.
Morfofisiologia de les Plantes.
Un tast de les possibilitats en biotecnologia animal. |
Pràctiques a laboratoris |
Pràctiques de Biologia Animal i Vegetal per mitjà d'experimentació directa dels estudiants i d'una demostració
|
Sessió Magistral |
Biologia Animal: temes 2-3 dels continguts
Biologia Vegetal: tema 4 dels continguts |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Mitjançant cita prèvia a travès de e-mail: teresa.segues@urv.cat, per la part de Biologia Animal, o Francesca Fort (mfrancesca.fort@urv.cat) per la part de Biologia Vegetal.
En acabar cada classe es pot concertar cita amb la professora. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Redacció científica
Preguntes test
preguntes curtes de resposta concreta |
20%
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Assistencia
Informe de pràctiques o examen de pràctiques
|
20% |
Proves mixtes |
|
Preguntes tipus test i/ o preguntes concretes, de resposta curta.
(Dos exàmens) |
60% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
- Es considerarà que l'alumne ha superat l'assignatura quan hagi igualat o superat el 50% del percentatge assignat a cada part.
- SEGONA CONVOCATÒRIA: Es farà un examen de la part o les parts que hagin quedat suspeses a l'avaluació continuada. La prova serà de similars característiques a les especificades anteriorment.
Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. ${1}iLa realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.${1}i |
Bàsica |
Campbell NA, Reece JB, Biology (with Mastering Biology), Eight edition, Pearsons Benjamin Cummings
Campbell NA, Reece JB , Mastering Biology, , Pearsons Benjamin Cummings
Silverthorn DE, Orber WC, Fisiología Humana. Un enfoque integrado, , Edit. Médica Panamericana ISBN 978-950-06-1982-0
Reed S. 2009,, Essential Physiological Biochemistry: an organ-based approach., , John Wiley & Sons, Ltd. ISBN 978-0-47002-
Cheung CY et al. , Obesity susceptibility genetic variants identified from recent genome-wide association studies: implications., , 2010 Mar;95(3):1395J Clin Endocrinol Metab.-403.
Donald L Riddle http://www.ncbi.nlm.nih.gov/bookshelf/br.fcgi?book=ce2&part=A19, Introduction to C. elegans . C. elegans II, 2nd edition, 2nd ed, Cold Spring Harbor Mongraph Series, Vol. 33
http://zfin.org/cgi-bin/webdriver?MIval=aa-ZDB_home.apg , The Zebrafish Model Organism Database , , http://www.zfic.org/
Mr. Bruce D. Wingerd, Rat Dissection Manual , , (Johns Hopkins Laboratory Dissections Series) [Pla
J.R. Olds, Colour Atlas of the Rat Dissection, , (Wolfe medical atlases) [Hardcover]
Barceló, J. i col. (2001)., Fisiología vegetal. , , Ed. Pirámide. Madrid.
Azcón-Bieto, J. i Talón, M. (1993)., Fisiología y bioquímica vegetal. , , Ed. Interamericana McGraw-Hill. Nueva York.
, , ,
|
MC4R are associated with fat mass, weight and risk of obesity. Nat Genet. 2008 June ; 40(6): 768–775. doi:10.1038/ng.140. Author manuscript; available in PMC 2009 April 15.
Hebebrand J, Hinney A. Environmental and genetic risk factors in obesity. Child Adolesc Psychiatr Clin N Am. 2009 Jan;18(1):83-94.
Hinney A, Vogel CIG, Hebebrand J. From monogenic to polygenic obesity: recent advances. Eur Child Adolesc Psychiatry (2010) 19:297–310
Cheung CY et al. Obesity susceptibility genetic variants identified from recent genome-wide association studies: implications in a chinese population.J Clin Endocrinol Metab. 2010 Mar;95(3):1395-403. Epub 2010 Jan 8.
Silverthorn DE, Orber WC, et al. 2009, Fisiología Humana. Un enfoque integrado. Edit. Médica Panamericana ISBN 978-950-06-1982-0
Reed S. 2009, Essential Physiological Biochemistry: an organ-based approach. John Wiley & Sons, Ltd. ISBN 978-0-47002-635-9
Newsholme E, Leech T. 2010, Functional Biochemistry in Health and Disease. Wiley-Blackwell, ISBN 978-0-471-98820-5 |
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
METODOLOGIA I EXPERIMENTACIÓ EN BIOQUÍMICA/13214114 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
SENYALITZACIÓ I CONTROL DE FUNCIONAMENT CEL·LULAR/13214115 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
BIOLOGIA/13214005 | BIOLOGIA CEL·LULAR/13214006 | GENÈTICA/13214007 |
|
|
Altres comentaris |
La Dra. Francesca Fort, professora de la part de Biologia Vegetal fa les següents observacions específiques:
• Les classes de teoria i seminaris no són d’assistència obligada
• Les classes de pràctiques són obligatòries (no es pot faltar)
• La professora es reserva el dret d’admissió a les classes d’assistència no obligada
• Els alumnes han de ser puntuals i respectuosos amb la professora i amb els seus companys. Es consideren faltes de respecte, la manca de puntualitat i el xerrar a la classe, entre altres
• Es lliurarà més informació i més detallada, el primer dia de classe. Per tant cal que tots els alumnes assisteixin aquest dia. Els que no puguin assistir, cal que es posin en contacte amb la professora ( mariafrancesca.fort@urv.cat) per correu electrònic per que se’ls hi lliuri el material pertinent. D’aquesta manera quedaran establides les regles de la part de Biologia Vegetal
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|