Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Tenir un coneixement avançat de la bioquímica, cinètica i mecanismes dels enzims, del metabolisme i la seva regulació. |
| A4 |
Conèixer i comprendre de manera integrada els organismes a nivell molecular, cel·lular i metabòlic. |
| A8 |
Analitzar adequadament dades i resultats experimentals propis del camp científic i saber-los interpretar. |
| A10 |
Apreciar la complexitat i diversitat dels organismes a través de l'estudi de les seves molècules, cèl·lules i processos fisiològics, la seva genètica i evolució. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Tenir un coneixement sòlid de les principals vies metabòliques centrals dels diferents grups d'organismes y els mecanismes de la seva regulació
| | A4 |
Conèixer la diversitat metabòlica dels organismes
| | A8 |
Conèixer i comprendre les aproximacions metodològiques i experimentals emprades per a l'estudi del metabolisme y la seva regulació als grups d'organismes més representatius
| | A10 |
Conèixer la diversitat metabòlica dels organismes
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B5 |
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Introducció al metabolisme de microorganismes |
1. Dinàmica metabòlica dels microorganismes unicel.lulars. Composició de cèl.lules procariotes: macromolècules, elements. Fonts de carboni, de nitrogen, altres. Font d’energia. Bases del metabolisme energètic: síntesi d’ATP i potencials de reducció. Diversitat metabòlica i principals tipus metabòlics. |
Tipus de metabolismes |
2. Tipus de microorganismes fotòtrofs. Fotoautotròfia oxigènica. Fotoautotròfia anoxigènica. Fotoheterotròfia. Fototròfia als arquees
3. Quimiolitotrofismes. Utilització d'hidrogen. Oxidació d'amoníac i de nitrit. Oxidació de compostos de sofre i del ferro. Quimiolitoheterotròfia o mixotròfia
4. Metabolisme metanogènic. Homoacetogènesi. Diazotròfia: fixació del nitrogen atmosfèric.
5. Respiració anaeròbica. Reducció de nitrats o desnitirificació. Reducció de sulfats. Reducció d'altres acceptors d'electrons.
6. Respiració aeròbica. Diversitat de sustrats utilitzats per respiració. Descomposició de matèria orgànica. Oxidació incompleta d'alcohols. Metanotròfia i metilotròfia. Degradació oxidativa de compostos xenobiòtics. Cometabolisme. Bioluminiscència
7. Fermentacions. Principals tipus de fermentacions: alcohòlica, làctica, propiònica, àcido-mixta, del 2,3-butadiol, butírica, d'acetona-butanol, d'aminoàcids i altres. Fermentacions peculiars amb ATPasa.
|
Anabolisme |
8. Biosíntesi de metabòlits primaris. Rutes centrals. Anabolisme de sucres. Biosíntesi d'aminoàcids. Biosíntesi d'altres metabòlits. |
Metabolisme secundari |
9. Vies i punts de partida dels diversos metabòlits secundaris. |
Origen de la diversitat metabòlica |
10. Prehistòria metabòlica. Origen de la vida. Evolució metabòlica dels procariotes. Origen dels eucariotes. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
30 |
45 |
75 |
Seminaris |
|
15 |
22.5 |
37.5 |
Pràctiques a laboratoris |
|
15 |
7.5 |
22.5 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
4 |
8 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Descripció general dels objectius i continguts a desenvolupar a l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura a l'aula. |
Seminaris |
Exposició i treball amb l'alumnat sobre les aplicacions biotecnològiques més rellevants dels diferents metabolismes dels microorganismes. |
Pràctiques a laboratoris |
Realització de proves bioquímiques i microbiològiques al laboratori per caracteritzar diferents tipus de metabolismes microbians. |
Atenció personalitzada |
Ressolució de dubtes relacionats amb l'assignatura. |
Descripció |
Ressolució de dubtes relacionats amb l'assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Ressolució de qüestions.
Prova escrita sobre continguts treballats als seminaris
|
10%
10%
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Elaboració d'un informe de laboratori. |
10% |
Proves objectives de tipus test |
|
Avaluació dels continguts tractats a les classes magistrals:
Prova primera part
Prova segona part |
35%
35% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'assistència a pràctiques és obligatòria. En la segona convocatòria es mantindran les notes de les pràctiques i seminaris. |
Bàsica |
|
BROCK, T.D. & MADIGAN, M.T., Biology of microorganisms, 13th Edition. Prentice Hall, 2012 LENGELER, J.W., Drews. G., Schlegel, H.G Biology of the Prokaryotes. Blackwell, Stuttgart 1999 |
Complementària |
|
GOTTSCHALK, G., Bacterial metabolism, Springer Verlag, New York, 1986
MOAT AG, Foster JW, Spector MP, Microbial Physiology, 4th ed. Wiley-Liss, NY 2002
PARÉS, R., Juárez, A., Bioquímica de microorganismos, Reverté, Barcelona, 1997
WHITE, D. The physiology and biochemistry of prokaryotes. Oxford Univ. Press, 2000
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|