Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | CE3 |
Tenir un coneixement avançat de la bioquímica, cinètica i mecanismes dels enzims, del metabolisme i la seva regulació. |
| CE4 |
Conèixer i comprendre de manera integrada els organismes a nivell molecular, cel·lular i metabòlic. |
| CE8 |
Analitzar adequadament dades i resultats experimentals propis del camp científic i saber-los interpretar. |
| CE10 |
Apreciar la complexitat i diversitat dels organismes a través de l'estudi de les seves molècules, cèl·lules i processos fisiològics, la seva genètica i evolució. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CE3 |
Tenir un coneixement sòlid de les principals vies metabòliques centrals dels diferents grups d'organismes y els mecanismes de la seva regulació
| | CE4 |
Conèixer la diversitat metabòlica dels organismes
| | CE8 |
Conèixer i comprendre les aproximacions metodològiques i experimentals emprades per a l'estudi del metabolisme y la seva regulació als grups d'organismes més representatius
| | CE10 |
Conèixer la diversitat metabòlica dels organismes
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Introducció al metabolisme de microorganismes |
1. Dinàmica metabòlica dels microorganismes unicel.lulars. Composició de cèl.lules procariotes: macromolècules, elements. Fonts de carboni, de nitrogen, altres. Font d’energia. Bases del metabolisme energètic: síntesi d’ATP i potencials de reducció. Diversitat metabòlica i principals tipus metabòlics. |
Tipus de metabolismes |
2. Tipus de microorganismes fotòtrofs. Fotoautotròfia oxigènica. Fotoautotròfia anoxigènica. Fotoheterotròfia. Fototròfia als arquees
3. Quimiolitotrofismes. Utilització d'hidrogen. Oxidació d'amoníac i de nitrit. Oxidació de compostos de sofre i del ferro. Quimiolitoheterotròfia o mixotròfia
4. Metabolisme metanogènic. Homoacetogènesi. Diazotròfia: fixació del nitrogen atmosfèric.
5. Respiració anaeròbica. Reducció de nitrats o desnitirificació. Reducció de sulfats. Reducció d'altres acceptors d'electrons.
6. Respiració aeròbica. Diversitat de sustrats utilitzats per respiració. Descomposició de matèria orgànica. Oxidació incompleta d'alcohols. Metanotròfia i metilotròfia. Degradació oxidativa de compostos xenobiòtics. Cometabolisme. Bioluminiscència
7. Fermentacions. Principals tipus de fermentacions: alcohòlica, làctica, propiònica, àcido-mixta, del 2,3-butadiol, butírica, d'acetona-butanol, d'aminoàcids i altres. Fermentacions peculiars amb ATPasa.
|
Anabolisme |
8. Biosíntesi de metabòlits primaris. Rutes centrals. Anabolisme de sucres. Biosíntesi d'aminoàcids. Biosíntesi d'altres metabòlits. |
Metabolisme secundari |
9. Vies i punts de partida dels diversos metabòlits secundaris. |
Origen de la diversitat metabòlica |
10. Prehistòria metabòlica. Origen de la vida. Evolució metabòlica dels procariotes. Origen dels eucariotes. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
30 |
45 |
75 |
Seminaris |
|
15 |
22.5 |
37.5 |
Pràctiques a laboratoris |
|
15 |
7.5 |
22.5 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
4 |
8 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Descripció general dels objectius i continguts a desenvolupar a l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura a l'aula. |
Seminaris |
Exposició i treball amb l'alumnat sobre les aplicacions biotecnològiques més rellevants dels diferents metabolismes dels microorganismes. |
Pràctiques a laboratoris |
Realització de proves bioquímiques i microbiològiques al laboratori per caracteritzar diferents tipus de metabolismes microbians. |
Atenció personalitzada |
Ressolució de dubtes relacionats amb l'assignatura. |
Descripció |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l'emergència sanitària, l'atenció a l'estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions en línia, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Test sobre continguts dels seminaris
Treball en grup sobre una aplicació microbiana.
|
10%
10%
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Elaboració d'un informe de laboratori. |
10% |
Proves objectives de tipus test |
|
Avaluació dels continguts tractats a les classes magistrals:
Prova primera part
Prova segona part |
35%
35% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'assistència a pràctiques és obligatòria. En la segona convocatòria es mantindran les notes de les pràctiques i seminaris, si aquestes parts de l'assignatura estan aprovades. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.${1}i |
Bàsica |
BROCK, T.D. & MADIGAN, M.T., Biology of microorganisms, 13th Edition. Prentice Hall, 2012
LENGELER, J.W., Drews. G., Schlegel, H.G, Biology of the Prokaryotes, Blackwell, Stuttgart, 1999
|
|
Complementària |
GOTTSCHALK, G., Bacterial metabolism, Springer Verlag, New York, 1986
MOAT AG, Foster JW, Spector MP, Microbial Physiology, 4th ed. Wiley-Liss, NY 2002
PARÉS, R., Juárez, A., Bioquímica de microorganismos, Reverté, Barcelona, 1997
WHITE, D., The physiology and biochemistry of prokaryotes, Oxford Univ. Press, 2000
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|