Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | CE10 |
Apreciar la complexitat i diversitat dels organismes a través de l'estudi de les seves molècules, cèl·lules i processos fisiològics, la seva genètica i evolució. |
| CE11 |
Ser capaç d'apreciar la potencialitat i la velocitat dels canvis en Bioquímica. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CE10 |
Comprendre com els oncògens són capaços d'iniciar creixement tumoral.
Comprendre el significat biològic dels processos de reparació i recombinació del DNA i la seva importància en l'evolució dels genomes
Conéixer com està organitzada la informació al genoma nuclear eucariòtic i prendre consciència de les limitacions dels nostres coneixements i de la velocitat dels canvis
Conèixer les eines bàsiques de la tecnologia del DNA recombinant, de la clonació molecular i de la construcció de genoteques
Prendre consciència que descobriments en genètica molecular han fet possible el desenvolupament de la tecnologia del DNA recombinant
Ser capaç de discutir sobre els potencials efectes de mutacions en funció del lloc específic de la seqüència del DNA en el qual es produeixen
Ser capaç de discutir sobre la importància de mecanismes epigenètics que poden modular l'expressió de missatge de la seqüència del DNA. Conèixer que la metilació del DNA pot ser influenciada per factors ambientals com la dieta
| | CE11 |
Conéixer com està organitzada la informació al genoma nuclear eucariòtic i prendre consciència de les liminitacions dels nostres coneixements i de la velocitat dels canvis
Conèixer les eines bàsiques de la tecnologia del DNA recombinant, de la clonació molecular i de la construcció de genoteques
Prendre consciència que descobriments en genètica molecular han fet possible el desenvolupament de la tecnolohgia del DNA recombinant
Ser capaç de discutir sobre la importància de mecanismes epigenètics que poden modular l'expresió del missatge de la seqüència del DNA. Coneixer que la metilació del DNA pot ser influenciada per factors ambientals com la dieta.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Introducció. |
Organització de l'assignatura. Conceptes bàsics de genètica molecular i enginyeria genètica. |
2. Manipulació i caracterització d'ADN i ARN in vitro. |
Síntesi química d'ADN i ARN. Polimerases d'ADN i ARN. PCR. Seqüenciació d'ADN i ARN. Enzims de restricció. Ligases. Marcatge d'ADN. Southern, Northern. Microarrays d'ADN. |
3. Clonació molecular en Escherichia coli. |
Vectors per la amplificació i l’expressió de gens en E. coli: plasmidis i bacteriòfags. Introducció de l'ADN en E. coli selecció de recombinants. Modificació i expressió de gens clonats. Genoteques i llibreries d'expressió. Expressió de proteïnes recombinants en E. coli. |
4. Enginyeria genètica al llevat Saccharomyces cerevisiae. |
|
5. Enginyeria genètica clàssica en plantes. |
|
6. Enginyeria genètica clàssica en cèl·lules i organismes animals. |
|
7. Edició de genomes eucariotes mitjançant la tecnologia CRISPR/Cas9. |
|
8. Manipulació d'expressió gènica en eucariotes mitjançant ARNs petits silenciadors. |
|
9. Organització del genoma en organismes eucariotes model. |
|
10. Variacions gèniques i malalties genètiques. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
Sessió Magistral |
|
24 |
36 |
60 |
Pràctiques a laboratoris |
|
15 |
22.5 |
37.5 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
15 |
22.5 |
37.5 |
Atenció personalitzada |
|
0 |
4 |
4 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
4 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Sessions on el professor explica el principal contingut de l'assignatura |
Pràctiques a laboratoris |
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria en un context determinat. Exercicis pràctics a través dels diferents laboratoris. |
Resolució de problemes, exercicis |
Treball a classe i a casa sobre problemes relacionats amb l'assignatura. Qüestionaris al Moodle. |
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Descripció |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l'emergència sanitària, l'atenció a l'estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions en línia, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
S’avaluarà la preparació prèvia, participació activa, assistència i motivació, elaboració de informe de resultats i assoliment de coneixements mitjançant preguntes curtes o resolució de problemes |
25% |
Resolució de problemes, exercicis |
|
Resolució de problemes a l'aula, participació en les sessions de problemes, resolució de qüestionaris al Moodle |
25% |
Proves mixtes |
|
Constarà de un examen del tipus proves mixtes, que inclourà tot el contingut treballat a l'assignatura |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Les pràctiques són d'assistència obligatòria. Per tal de ponderar tots els apartats, caldrà una nota mínima del 50% de cada part. La segona convocatòria constarà de una prova mixta on s'avaluaran tots els continguts de l'assignatura. Es requereix nota mínima del 50%. Es guardarà la nota obtinguda durant el curs de problemes i pràctiques. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
Primose S.B. and Twyman R.M, PRINCIPLES OF GENE MANIPULATION AND GENOMICS, Útima edición disponible en CRAI Sescelades,
Terry Brown, Gene cloning and DNA analysis, Útima edición disponible.,
Greg Gibson; Spencer V. Muse , A Primer of Genome Science , Útima edición disponible.,
Krebs, JE, Goldstein ES, Kilpatrick ST, Lewin's Essential GENES, Útima edición disponible.,
|
|
Complementària |
Peter Sudbery , Genética Molecular humana , Útima edición disponible en CRAI Sescelades. ,
Philip Meneely , Advanced Genetic Analysis , Útima edición disponible.,
Lewin B, GENES X, Útima edición disponible.,
Watson J.D. et al, BIOLOGÍA MOLECULAR DEL GEN, Útima edición disponible.,
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
METODOLOGIA I EXPERIMENTACIÓ EN BIOCIÈNCIES MOLECULARS I/13214121 | EPIGENÈTICA/13214216 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
METODOLOGIA I EXPERIMENTACIÓ EN BIOCIÈNCIES MOLECULARS I/13214121 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
GENÈTICA/13214007 | EXPRESSIÓ I REPLICACIÓ GÈNIQUES/13214102 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|