DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) METODOLOGIA I EXPERIMENTACIÓ EN BIOQUÍMICA Codi 13214114
Ensenyament
Grau de Bioquímica i Biologia Molecular (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
BRAVO VÁZQUEZ, FRANCISCA ISABEL
Adreça electrònica gemma.pujol@urv.cat
franciscaisabel.bravo@urv.cat
carolina.serena@urv.cat
juanmaria.alcaide@urv.cat
francesca.manocchio@urv.cat
Professors/es
PUJOL PERPIÑA, GEMMA
BRAVO VÁZQUEZ, FRANCISCA ISABEL
SERENA PERELLÓ, CAROLINA
ALCAIDE HIDALGO, JUAN MARIA
MANOCCHIO , FRANCESCA
Web http://moodle.urv.net/moodle/
Descripció general i informació rellevant <p> Assignatura només de pràctiques i d'assistència obligatòria a totes les sessions.</p><div><b>Els treballs de laboratori es realitzaran de forma presencial, tenint en compte les limitacions que té la COVID-19.</b></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE6 Saber dissenyar i aplicar protocols experimentals de laboratori, especialment en els àmbits bioquímics, microbiològics i en biologia molecular, valorant els seus riscos, i elements de seguretat.
 CE8 Analitzar adequadament dades i resultats experimentals propis del camp científic i saber-los interpretar.
 CE12 Treballar de manera adequada en un laboratori bioquímic incloent seguretat, manipulació i eliminació de residus i registre anotat d'activitats.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT5 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE6 Conèixer i saber aplicar diferents mètodes de separació de proteïnes
Preparar un protocol senzill d'anàlisi de proteïnes que es pugui realitzar en una sessió de pràctiques, tenint en compte totes les parts del procés com els reactius, manipulació, gestió de residus posterior, etc…
 CE8 Analitzar i interpretar els resultats dels diferents experiments de separació de proteïnes
Elaborar un bon informe de laboratori
 CE12 Conèixer i saber aplicar diferents mètodes de separació de proteïnes
Preparar un protocol senzill d'anàlisi de proteïnes que es pugui realitzar en un sessió de pràctiques, tenint en compte totes les parts del procés com els reactius, manipulació, gestió de residus posterior, etc…
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques. (Qualitat)
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada. (Construcció del discurs)
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu. (Eficàcia)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Fraccionament subcel·lular per centrifugació diferencial
Determinació de l'activitat amilasa en detergents
Purificació de proteïnes
Determinació de compostos bioquímics en aliments

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Treballs
CE8
CT5
0.5 60 60.5
Pràctiques a laboratoris
CE6
CE12
54 30 84
Atenció personalitzada
2.5 0 2.5
 
Proves mixtes
CE6
CE8
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Treballs Elaboració d'un informe de pràctiques
Pràctiques a laboratoris Realització d'una pràctica al laboratori
Atenció personalitzada Resolució dubtes i assessorament per elaborar l'informe de pràctiques

Atenció personalitzada
Descripció

Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l'emergència sanitària, l'atenció a l'estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions en línia, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals. 


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
CE8
CT5
Treball pràctic: Informes dels resultats obtinguts a les pràctiques i discussió crítica dels resultats. 35%
Pràctiques a laboratoris
CE6
CE12
Assistència, participació i actitud al laboratori. 15%
Proves mixtes
CE6
CE8
Examen que contindrà preguntes de les pràctiques realitzades. Les preguntes podran ser qüestions curtes, veritable / fals, problemes. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Primera convocatòria

L'assistència a pràctiques és obligatòria i la manca injustificada a les mateixes suposarà el suspens de l'assignatura en primera i segona convocatòria

L'alumne aprovarà l'assignatura quan iguali o superi la qualificació de 5/10 en sumar totes les puntuacions obtingudes en les diferents activitats realitzades en l'assignatura.

Per obtenir una qualificació en l'assignatura, l'alumne haurà d'haver aconseguit almenys un 5/10 en el treball i en l'examen.

L'examen de l'assignatura es realitzarà de forma presencial. En el cas que no fos possible per la COVID-19 s'optaria per fer un examen virtual

Segona convocatòria

La segona convocatòria s'avaluarà igual que la primera.

L'alumne només haurà de examinar-se de aquelles parts que hagi suspès en primera convocatòria.

L'alumne aprovarà l'assignatura quan iguali o superi la qualificació de 5/10 en sumar totes les puntuacions obtingudes en les diferents activitats realitzades en l'assignatura.

Per obtenir una qualificació en l'assignatura, l'alumne haurà d'haver aconseguit almenys un 5/10 en el treball i en l'examen.

L'examen de l'assignatura es realitzarà de forma presencial. En el cas que no fos possible per la COVID-19 s'optaria per fer un examen virtual

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica Alemany,M. I Font, S., Prácticas de Bioquímica, Alhambra, Barcelona, 1982
Bergmeyer,H.U. (ed)., Methods of Enzymatic Analysis, 11 vol., Verlag Chemie, Weinheim 1986
Freifelder, D., Tècnicas de bioquímica i biologia molecular, Ed. Reverté, 1981
Mathews, C.K., Van Holde, K.E., Bioquímica, McGrawn-Hill, Madrid, 2002
Robyt, J.F., White, B.J., Biochemical Techniques: theory and practice, Waveland Press, Inc., Illinois, 1990
Williams, B.L., Wilson, K., Principios y técnicas de Bioquímica experimental, 5th edition, Cambridge University Press, 2000

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ENZIMOLOGIA/13214106

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
BIOQUÍMICA/13214008
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent