DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) SENYALITZACIÓ I CONTROL DE FUNCIONAMENT CEL·LULAR Codi 13214115
Ensenyament
Grau de Bioquímica i Biologia Molecular (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
ARDÈVOL GRAU, ANA MARIA
Adreça electrònica 0
anna.ardevol@urv.cat
carme.grau@urv.cat
rominamariel.rodriguez@urv.cat
raul.lopez@urv.cat
jorgericardo.soliz@urv.cat
Professors/es
BLADÉ SEGARRA, MARIA CINTA
ARDÈVOL GRAU, ANA MARIA
GRAU BOVÉ, MARIA CARMEN
RODRIGUEZ , ROMINA MARIEL
LÓPEZ FERNÁNDEZ, RAUL
SOLIZ RUEDA, JORGE RICARDO
Web http://moodle.urv.net/
Descripció general i informació rellevant Mecanismes moleculars que regulen la funcionalitat de les cèl·lules en funció de la situació fisiològica.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Tenir un coneixement avançat de la bioquímica, cinètica i mecanismes dels enzims, del metabolisme i la seva regulació.
 A13 Aplicar coneixements moleculars a la interpretació fisiològica del funcionament normal o patològic de l'organisme.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Adquirir una visió integrada dels sistemes de comunicació intercel.lular i de senyalització per la matriu extracel.lular
 A13 Adquirir una visió integrada dels sistemes de comunicació intercel.lular i de senyalització per la matriu extracel.lular
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció: Necessitat de controlar el funcionament cel•lular. Mecanismes de control del funcionament cel•lular. Principis bàsics de la senyalització cel•lular i conceptes bàsics.
2. Senyals extracel•lulars: Com es comuniquen les cèl•lules. Hormones, citoquines, factors de creixement, neurotransmissors, ions, fotons, altres senyals.
3. Receptors: Tipus de receptors. Visió general de la senyalització.
4. Proteïnes G i nucleòtids cíclics: Família de les proteïnes G i funcions. AMPc i adeniltat ciclasa. GMPc i guanilil ciclasa. Fosfodiestereases.
5. Inositol fosfat i altres lípids de membrana: Fosfolipases A, C i D. Inositol 1,4,5-trifosfat. Fosfatitidilcolina i àcid araquidònic. Altres molècules derivades de lípids que actuen com senyals.
6. Calci: Proteïnes dependents de calci. Calmodulina. Concentració i magatzems intracel•lulars de calci. Mecanismes que mobilitzen calci
7. Protein kinases i protein fosfatases: Serina/treonina kinases. Tirosina kinases. Mitogen-activated protein kinases. Fosfatases
8. Receptors nuclears: Famílies de receptors nuclears. Reconeixement del DNA. Unió al lligant
9. Mecanismes de senyalització concrets

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A3
A13
35 52.5 87.5
Pràctiques a laboratoris
A13
C4
15 24 39
Presentacions / exposicions
B6
C4
6 12 18
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
A3
A13
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introduccio assignatura
Sessió Magistral Continguts teòrics de l'assignatura
Pràctiques a laboratoris Aplicació dels conceptes teòrics
Presentacions / exposicions Presentació d'un receptor o una via de senyalització
Atenció personalitzada Resolució de dubtes i assessorament de la presentació oral

Atenció personalitzada
Descripció
Departament de Bioquímica i Biotecnologia. Despatx 110 e-mail: mariacinta.blade@urv.cat telèfon: 977 558216

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A13
C4
Assistència a pràctiques i informe de pràctiques 20
Presentacions / exposicions
B6
C4
Exposició oral d'un receptor nuclear o una via de senyalització 30
Proves mixtes
A3
A13
Examen de preguntes curtes i raonades i de desenvolupament dels continguts de les classes magistrals 50
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

S'ha d'obtenir un mínim de 5 sobre de 10 en cadascuna de les proves per fer mitjana. La segona convocatòria consistirà en un examen final i es mantindrà les qualificacions del laboratori i la presentació. És requisit imprescindible per superar l'assignatura fer les pràctiques i la presentació oral.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.
${1}iLa realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.${1}i


Fonts d'informació

Bàsica John T Hancock, Cell Signalling, Ultima edició, Oxford

Complementària B.D. Gomperts et al., Signal transduction, , Elsevier Science
, Handbook of cell signalling, , http://www.sciencedirect.com/science/book/97801212
V. Laudet i H. Gronemeyer, The nuclear receptor Facts book, ,

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent