Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | CE3 |
Tenir un coneixement avançat de la bioquímica, cinètica i mecanismes dels enzims, del metabolisme i la seva regulació. |
| CE13 |
Aplicar coneixements moleculars a la interpretació fisiològica del funcionament normal o patològic de l'organisme. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT5 |
Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CE3 |
Adquirir una visió integrada dels sistemes de comunicació intercel.lular i de senyalització per la matriu extracel.lular
| | CE13 |
Adquirir una visió integrada dels sistemes de comunicació intercel.lular i de senyalització per la matriu extracel.lular
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT5 |
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral. (Comunicació no verbal i ús de la veu)
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada. (Construcció del discurs)
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori. (Eficàcia)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Introducció: Necessitat de controlar el funcionament cel•lular. Mecanismes de control del funcionament cel•lular. Principis bàsics de la senyalització cel•lular i conceptes bàsics.
|
|
2. Senyals extracel•lulars: Com es comuniquen les cèl•lules. Hormones, citoquines, factors de creixement, neurotransmissors, ions, fotons, altres senyals. |
|
3. Receptors: Tipus de receptors. Visió general de la senyalització. |
|
4. Proteïnes G i nucleòtids cíclics: Família de les proteïnes G i funcions. AMPc i adeniltat ciclasa. GMPc i guanilil ciclasa. Fosfodiestereases. |
|
5. Inositol fosfat i altres lípids de membrana: Fosfolipases A, C i D. Inositol 1,4,5-trifosfat. Fosfatitidilcolina i àcid araquidònic. Altres molècules derivades de lípids que actuen com senyals. |
|
6. Calci: Proteïnes dependents de calci. Calmodulina. Concentració i magatzems intracel•lulars de calci. Mecanismes que mobilitzen calci |
|
7. Protein kinases i protein fosfatases: Serina/treonina kinases. Tirosina kinases. Mitogen-activated protein kinases. Fosfatases |
|
8. Receptors nuclears: Famílies de receptors nuclears. Reconeixement del DNA. Unió al lligant |
|
9. Senyalització Redox. NO. ROS |
|
10. Mecanismes de senyalització concrets |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
35 |
52.5 |
87.5 |
Pràctiques a laboratoris |
|
15 |
24 |
39 |
Presentacions / exposicions |
|
6 |
12 |
18 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves mixtes |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introduccio assignatura |
Sessió Magistral |
Continguts teòrics de l'assignatura |
Pràctiques a laboratoris |
Aplicació dels conceptes teòrics |
Presentacions / exposicions |
Presentació d'un receptor o una via de senyalització |
Atenció personalitzada |
Resolució de dubtes i assessorament de la presentació oral |
Descripció |
Sol.licitar hora de reunió a anna.ardevol@urv.cat |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Assistència a pràctiques i informe de pràctiques |
20 |
Presentacions / exposicions |
|
Exposició oral d'un receptor nuclear o una via de senyalització |
30 |
Proves mixtes |
|
Examen de preguntes curtes i raonades i de desenvolupament dels continguts de les classes magistrals |
50 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
S'ha d'obtenir un mínim de 5 sobre de 10 en cadascuna de les proves per fer mitjana. La segona convocatòria consistirà en un examen final i es mantindrà les qualificacions del laboratori i la presentació. És requisit imprescindible per superar l'assignatura fer les pràctiques i la presentació oral. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
John T Hancock, Cell Signalling, Ultima edició, Oxford
|
|
Complementària |
B.D. Gomperts et al., Signal transduction, , Elsevier Science
, Handbook of cell signalling, , http://www.sciencedirect.com/science/book/97801212
V. Laudet i H. Gronemeyer, The nuclear receptor Facts book, ,
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|