DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) SENYALITZACIÓ I CONTROL DE FUNCIONAMENT CEL·LULAR Codi 13214115
Ensenyament
Grau de Bioquímica i Biologia Molecular (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
ARDÈVOL GRAU, ANA MARIA
Adreça electrònica anna.ardevol@urv.cat
rominamariel.rodriguez@urv.cat
hector.palacios@urv.cat
Professors/es
ARDÈVOL GRAU, ANA MARIA
RODRIGUEZ , ROMINA MARIEL
PALACIOS JORDAN, HÉCTOR
Web http://moodle.urv.net/
Descripció general i informació rellevant <p> Mecanismes moleculars que regulen la funcionalitat de les cèl·lules en funció de la situació fisiològica.</p><div><div><b>La docència de teoria i de problemes serà presencial amb horari programat si la situació d’emergència sanitària per la Covid-­19 ho permet. En cas que no sigui així, la docència de teoria i de problemes serà mixta (presencial i a distància) amb horari programat.&nbsp;</b></div><div><b><br /></b></div><div><b>Les classes pràctiques de laboratori es realitzaran preferentment de forma presencial amb horari programat tenint en compte l'aforament dels laboratoris i les limitacions sobrevingudes per la Covid-­19. L’organització concreta s'especificarà en l'espai Moodle de l’assignatura en funció de la situació d'emergència sanitària.&nbsp;</b></div></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE3 Tenir un coneixement avançat de la bioquímica, cinètica i mecanismes dels enzims, del metabolisme i la seva regulació.
 CE13 Aplicar coneixements moleculars a la interpretació fisiològica del funcionament normal o patològic de l'organisme.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT5 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE3 Adquirir una visió integrada dels sistemes de comunicació intercel.lular i de senyalització per la matriu extracel.lular
 CE13 Adquirir una visió integrada dels sistemes de comunicació intercel.lular i de senyalització per la matriu extracel.lular
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT5 Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral. (Comunicació no verbal i ús de la veu)
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada. (Construcció del discurs)
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori. (Eficàcia)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció: Necessitat de controlar el funcionament cel•lular. Mecanismes de control del funcionament cel•lular. Principis bàsics de la senyalització cel•lular i conceptes bàsics.
2. Senyals extracel•lulars: Com es comuniquen les cèl•lules. Hormones, citoquines, factors de creixement, neurotransmissors, ions, fotons, altres senyals.
3. Receptors: Tipus de receptors. Visió general de la senyalització.
4. Proteïnes G i nucleòtids cíclics: Família de les proteïnes G i funcions. AMPc i adeniltat ciclasa. GMPc i guanilil ciclasa. Fosfodiestereases.
5. Inositol fosfat i altres lípids de membrana: Fosfolipases A, C i D. Inositol 1,4,5-trifosfat. Fosfatitidilcolina i àcid araquidònic. Altres molècules derivades de lípids que actuen com senyals.
6. Calci: Proteïnes dependents de calci. Calmodulina. Concentració i magatzems intracel•lulars de calci. Mecanismes que mobilitzen calci
7. Protein kinases i protein fosfatases: Serina/treonina kinases. Tirosina kinases. Mitogen-activated protein kinases. Fosfatases
8. Receptors nuclears: Famílies de receptors nuclears. Reconeixement del DNA. Unió al lligant
9. Senyalització Redox. NO. ROS
10. Mecanismes de senyalització concrets

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
CE3
CE13
35 52.5 87.5
Pràctiques a laboratoris
CE13
15 24 39
Presentacions / exposicions
CE3
CT5
6 12 18
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
CE3
CE13
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introduccio assignatura
Sessió Magistral Continguts teòrics de l'assignatura
Pràctiques a laboratoris Aplicació dels conceptes teòrics
Presentacions / exposicions Presentació d'un receptor o una via de senyalització
Atenció personalitzada Resolució de dubtes i assessorament de la presentació oral

Atenció personalitzada
Descripció
Sol.licitar hora de reunió a anna.ardevol@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
CE13
Assistència a pràctiques i informe de pràctiques 20
Presentacions / exposicions
CE3
CT5
Exposició oral d'un receptor nuclear o una via de senyalització 30
Proves mixtes
CE3
CE13
Examen de preguntes curtes i raonades i de desenvolupament dels continguts de les classes magistrals 50
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

S'ha d'obtenir un mínim de 5 sobre de 10 en cadascuna de les proves per fer mitjana. La segona convocatòria consistirà en un examen final i es mantindrà les qualificacions del laboratori i la presentació. És requisit imprescindible per superar l'assignatura fer les pràctiques i la presentació oral.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.
La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica John T Hancock, Cell Signalling, Ultima edició, Oxford

Complementària B.D. Gomperts et al., Signal transduction, , Elsevier Science
, Handbook of cell signalling, , http://www.sciencedirect.com/science/book/97801212
V. Laudet i H. Gronemeyer, The nuclear receptor Facts book, ,

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent