DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) BIOQUÍMICA DE LA NUTRICIÓ Codi 13214118
Ensenyament
Grau de Bioquímica i Biologia Molecular (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
MUGUERZA MARQUÍNEZ, MARIA BEGOÑA
Adreça electrònica begona.muguerza@urv.cat
manuel.suarez@urv.cat
sandra.guaita@urv.cat
Professors/es
MUGUERZA MARQUÍNEZ, MARIA BEGOÑA
SUÁREZ RECIO, MANUEL
GUAITA ESTERUELAS, SANDRA
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant <p> Conèixer la funció i requeriments dels diferents nutrients i com els utilitza l'organisme. Discutir temes d'actualitat en nutrició.</p><div><div><b>La docència de teoria i de problemes serà presencial amb horari programat si la situació d’emergència sanitària per la Covid-­19 ho permet. En cas que no sigui així, la docència de teoria i de problemes serà mixta (presencial i a distància) amb horari programat.&nbsp;</b></div><div><b><br /></b></div><div><b>L’organització concreta s'especificarà en l'espai Moodle de l’assignatura en funció de la situació d'emergència sanitària.&nbsp;</b></div></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE8 Analitzar adequadament dades i resultats experimentals propis del camp científic i saber-los interpretar.
 CE10 Apreciar la complexitat i diversitat dels organismes a través de l'estudi de les seves molècules, cèl·lules i processos fisiològics, la seva genètica i evolució.
 CE13 Aplicar coneixements moleculars a la interpretació fisiològica del funcionament normal o patològic de l'organisme.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE8 Ser conscient de les noves estratègies i conceptes en l'estudi de la nutrició
 CE10 Identificar les classes de nutrients essencials i conèixer les seves característiques i funcions bàsiques
 CE13 Adquirir consciència de la relació nutrició, salut i malaltia
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
NUTRICIÓ I SALUT
Concepte de nutrient, aliment i dieta.
Macronutrients i micronutrients (tipus i funcions)
Quantitat diària recomanada.
Introducció a la genòmica nutricional: nutrigenòmica i nutrigenètica
MICROBIOTA Característiques de la microbiota
Relació de la microbiota amb l’hoste.
Factors de la dieta que modulen la microbiota

MACRONUTRIENTS Carbohidrats: Carbohydrate response element-bindingprotein (ChREBP) i regulació de l’expressió gènica per la glucosa. La fructosa de la dieta com generadora de fetge gras.
Lípids: Els PPARs com sensors dels àcids grassos. Regulació de l’expressió gènica pels àcids grassos de la dieta (PPARs i SREBPs). Paper de LXR i FXR en el control de l’absorció i eliminació de colesterol. Metabòlits senyalitzadors.
Proteïnes i aminoàcids: Valor nutritiu de les proteïnes (index que s’utilitzen per mesurar-la). Importància dels aminoàcids no-essencial en la dieta. Factors de transcripció implicats en la detecció de deficiència d’aminoàcids.
Macronutrients i variants genètiques dels individus
MICRONUTRIENTS Vitamines hidrosolubles. Metabolisme d’unitats d’1 carboni. Folat, vitamina B6 i vitamina B12
Vitamines liposolubles. Receptors nuclears de la vitamina A i vitamina D
Minerals: Sensors de ferro i control de l’expressió gènica. Zinc i expressió gènica.
Micronutrients i variants genètiques dels individus
COMPONENTS NO NUTRIENTS DELS ALIMENTS Control de la funcionalitat cel.lular per no nutrients
MODIFICACIONS EPIGENÈTIQUES INDUÏDES PELS NUTRIENTS Impronta metabòlica
Epigenètica nutricional
METABOLISME ENERGÈTIC I CONTROL DEL PES CORPORAL Composició corporal.
Components de la despesa energètica i mètodes per avaluar-la
Control de la ingesta i de la despesa energètica. Hormones involucrades.
Moduladors del metabolisme energètic: AMPK, FOXO1 i SIRT 1
Genètica de l’obesitat.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
CE10
CE13
44 69 113
Seminaris
CE8
15 15 30
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
CE10
CE13
4 0 4
Proves orals
CE8
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Seminaris Presentació oral d'un tema relacionat amb conceptes de l'assigantura
Atenció personalitzada Resolució de dubtes i assessorament en l'exposició oral

Atenció personalitzada
Descripció

Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l'emergència sanitària, l'atenció a l'estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions en línia, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals. 


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves mixtes
CE10
CE13
Avaluació del contingut de les sessions magistrals en dos exàmens amb un valor del 40% cadascún 80%
Proves orals
CE8
Presentació oral d'un tema seleccionat 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

És requisit imprescindible per superar l'assignatura obtenir un mínim de 5 punts sobre 10 a cada prova d'avaluació.

L'assistència a les presentacions dels companys és obligatòria.

La segona convocatòria consistirà en un examen final de tot el temari de l'assignatura i es mantindrà la nota de la presentació oral.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica Ángel Gil Hernández, Tratado de Nutrición, Tomo 1. Bases fisiológicas y bioquímicas de la Nutrición, 3, 2017
Ángel Gil Hernández, Tratado de Nutrición. Tomo 2. Bases Moleculares de la Nutrición, 3, 2017

Complementària ALEMANY, M., Obesidad y nutrición, Alianza Editorial, Madrid 1992
ALEMANY, M, Enciclopedia de las Dietas y la Nutrición, 2 edició. Ed. Planeta, Barcelona, 1999
BJÖRNTORP, P., BRODOFF, B.N, Obesity., J.B. Lippincott Co., Philadelphia, 1992
COMBS, G.F, The Vitamins, Academic Press, San Diego, 1998
ENSMINGER , A. H, Foods & nutrition encyclopedia, 2nd ed . CRC, Boca Raton, Florida, 1994
GARCÍA SEGOVIA, P, MARTÍNEZ MONZO, Nutrición humana, , 2001
GARROW, J. S. i W. P. T. JAMES , Human nutrition and dietetics, 9th ed., Churchill Livingstone, Edinbourgh, 1994
HERNÁNDEZ RODRÍGUEZ, M. i SASTRE GALLEGO A., Tratado de nutrición, Díaz de Santos, Madrid, 1999
LINDER, M.C, Nutrición: aspectos bioquímicos, metabólicos y clínicos, Eunsa, Pamplona, 1988
MACRAE, R., SADLER, M.J., Encyclopaedia of food science, food technology and nutrition. 8 volums, Academic Press, London, 1993
MARTÍNEZ, J.A.: , Fundamentos teórico-prácticos de nutrición y dietética, McGraw-Hill Interamericana, Madrid, 1998
MAS, A., AZCUÉ, J., Metales en sistemas biològicos. Colección LCT nº 74, romociones y Publicaciones Univeritarias, Barcelona, 1993
MATAIX VERDÚ, J, utrición y alimentación humana, 2 volums, Editorial Díaz de Santos, 2002
MERTZ, W., Trace elements in human and animal nutrition. Vols. 1 i 2, Academic Press, San Diego, 1982
MORRISON, G., HARK L., Medical nutrition and disease. 2nd ed. Malden, Mas Blackwell Science cop., 1999
PHIPPS, D.A., Metals and metabolism, Clarendon Press, Oxford, 1976
SADLER, M., Encyclopedia of human nutrition (3 vol), , 1999
SERRA, L., Nutrición y salud pública métodos, bases científicas y aplicaciones, Masson, Barcelona, 1995
SORIGUER ESCOFET, F.J.C., La Obesidad, Díaz de Santos, Madrid, 1994.
UNDERWOOD, E.J., Trace elements in human and animal nutrition, Academic Press, New York, 1977
THOMPSON, J I MANORE, M, Nutrition: An applied approach, Pearson Education Inc., Benjamin Cummings, 2005
VÁZQUEZ, C., A.I. DE COS, C. LÓPEZ-NOMDEDEU, Alimentación y nutrición manual teórico-práctico, Madrid Díaz de Santos cop., 1998
WATERLOW, J.C., Protein-energy malnutrition, Edward Arnold, London, 1992

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
BIOQUÍMICA DELS ALIMENTS/13214204
BIOQUÍMICA CULINÀRIA/13214209
NUTRICIÓ MOLECULAR/13214220
ALIMENTACIÓ FUNCIONAL I PERSONALITZADA/13214222


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
SENYALITZACIÓ I CONTROL DE FUNCIONAMENT CEL·LULAR/13214115
METABOLISME I LA SEVA REGULACIÓ/13214119
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent