Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | CE3 |
Tenir un coneixement avançat de la bioquímica, cinètica i mecanismes dels enzims, del metabolisme i la seva regulació. |
| CE4 |
Conèixer i comprendre de manera integrada els organismes a nivell molecular, cel·lular i metabòlic. |
| CE9 |
Tenir un coneixement estructural i funcional de les molècules que formen els éssers vius: components bàsics i estructures polimèriques. |
| CE13 |
Aplicar coneixements moleculars a la interpretació fisiològica del funcionament normal o patològic de l'organisme. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CE3 |
Conèixer els sistemes de control i regulació del metabolisme
Conèixer i comprendre la regulació de les principals vies metabòliques en mamífers i adquirir una visió integradora del metabolisme
Tenir un coneixement sòlid de les principals vies metabòliques en mamífers
| | CE4 |
Conèixer i comprendre la regulació de les principals vies metabòliques en mamífers i adquirir una visió integradora del metabolisme
| | CE9 |
Tenir un coneixement sòlid de les principals vies metabòliques en mamífers
| | CE13 |
Conèixer els sistemes de control i regulació del metabolisme
Conèixer i comprendre la regulació de les principals vies metabòliques en mamífers i adquirir una visió integradora del metabolisme
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Metabolisme |
1.1. Conceptes.
1.2. Complexitat i unitat del metabolisme.
1.3. Visió general del metabolisme intermediari.
1.4. Metodologia d'estudi del metabolisme
|
2. Control i regulació del metabolisme. |
2.1. Conceptes generals de control i regulació metabòlica.
2.2. Control metabolic a temps llarg
2.3. Control metabòlic a temps curt
2.3.1 Control per la concentració de substrat actiu
2.3.2 Control per la concentració d'enzim actiu
2.3.3 Cicles de substrat |
3. Les mitocòndries, centrals energètiques de les cèl•lules. |
3.1. Conceptes.
3.2. Metabolisme energètic.
3.3. Complex de la piruvat deshidrogenasa.
3.4. Cicle dels àcids tricarboxílics (TCA) i la seva regulació.
3.5. El TCA in vivo: b-oxidació, cetogènesi, degradació d’aminoàcids.
3.6. Cadena respiratòria i fosforilació oxidativa. Control de la respiració.
3.7. Termogènesi i teixit adipós marró
3.8. Translocació ATP-ADP. Importació de proteïnes.
3.9. Radicals lliures i antioxidants
3.10. Envelliment, malalties i mitocòndries.
|
4. El fetge, òrgan central del metabolisme. |
4.1. Descripció i anatomia.
4.2. Glicogen, síntesi i degradació.
4.3. Glucòlisi i gluconeogènesi.
4.4. Via de les pentoses fosfat.
4.5. Oxidació dels àcids grassos.
4.6. Síntesi de lípids.
4.7. Metabolisme del colesterol.
4.8. Catabolisme dels aminoàcids.
4.9. Xenobiòtics.
|
5. El múscul esquelètic. |
5.1. Descripció i estructura.
5.2. Generació d’ATP.
5.3. Metabolisme de la glucosa.
5.4. Metabolisme dels àcids grassos.
5.5. Metabolisme dels aminoàcids. Cicle dels purin-nucleòtids
5.6. Múscul cardíac.
|
6. El teixit adipós blanc. |
6.1. Descripció.
6.2. Acumulació de greix.
6.3. Mobilització de greix.
6.4. Diferenciació.
6.5 Obesitat
|
7. Metabolisme de les lipoproteïnes. |
7.1. Lipoproteïnes.
7.2. Vies metabòliques implicades en el metabolisme de les lipoproteïnes.
7.3. Regulació del metabolisme de les lipoproteïnes.
7.4. Alteracions del metabolisme de les lipoproteïnes
|
8. Els ronyons. |
8.1. Descripció.
8.2. Metabolisme al ronyó.
8.3. Acidosi metabòlica.
|
9. L’intestí. |
9.1. Digestió i absorció intestinal.
9.2. Fonts d’energia a l’intestí. La Glutamina.
9.3. Transport.
|
10. El cervell. |
10.1. Descripció.
10.2. Utilització de combustibles.
|
11. Hormones i òrgans endocrins. |
11.1. Glàndules endocrines.
11.2. Pàncrees.
11.3. Hipòfisis.
11.4. Tiroides.
11.5. Andrenals.
11.6. Teixits metabòlics amb funcions endocrines.
11.7. Feromones.
|
12. El sistema nerviós i el metabolisme. |
12.1. Sistema nerviós.
12.2. Efectes principals de l’estimulació adrenèrgica.
12.3. Efectes del sistema nerviós autònom sobre la secreció hormonal.
|
13. Integració del metabolisme dels carbohidrats, greixos i proteïnes. |
13.1. Metabolisme dels carbohidrats.
13.2. Metabolisme dels greixos.
13.3. Metabolisme d’aminoàcids i proteïnes.
13.4. Interaccions entre metabolisme de carbohidrats, greixos i aminoàcids.
13.5. Visió integrada del metabolisme.
|
14. Adaptacions metabòliques de l'organisme. |
14.1. Control circadià del metabolisme
14.2. Dejuni.
14.3. Exercici.
14.4 Hipòxia
14.5 Altres
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
40 |
66 |
106 |
Seminaris |
|
12 |
24 |
36 |
Pràctiques a laboratoris |
|
30 |
15 |
45 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
6 |
30 |
36 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació dels continguts i les metodologies a emprar durant el curs |
Sessió Magistral |
Exposició pel professor dels coneixements de metabolisme i regulació segons els continguts de l'assignatura |
Seminaris |
Presentació/discussió de temes concrets del programa que són susceptibles de comentari professor-alumne. Alguns seminaris els preparen parelles d'estudiants i es presenten en hores de classe; d'altres els presenta el professor i obre una discussió |
Pràctiques a laboratoris |
Realització de pràctiques personalitzes que comportin una visió integrada del metabolisme, centrades en la situació de dejuni. Discussió conjunta dels resultats i anàlisi de l'aplicació del mètode experimental. |
Atenció personalitzada |
Atenció individualitzada per orientació, utilització de fons d'informació i resolució de dubtes. Per correu s'estableix contacte i es concreta un temps de treball conjunt professor-alumne |
Descripció |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l'emergència sanitària, l'atenció a l'estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions en línia, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Examen de proves objectives de preguntes curtes al final dels seminaris |
15 |
Pràctiques a laboratoris |
|
Examen de proves objectives de preguntes curtes al final de les pràctiques |
15 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Dos exàmens fets amb proves objectives de preguntes curtes. Cal obtenir un 5/10 mínim per aprovar l'assignatura |
70 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Segona convocatòria: inclourà només continguts de les sessions magistrals en un examen de proves objectives de preguntes curtes; es conservà la nota de la primera convocatòria en seminaris i pràctiques de laboratori. En anys següents, caldrà repetir seminaris i pràctiques. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
Keith N. Frany, METABOLIC REGULATION: A Human Perspective, 3r edition, Wiley-Blackwell, 2010
Kenneth B. Storey , FUNCTIONAL METABOLISM: REGULATION AND ADAPTATION , , Wiley, 2004
Eric Newsholme and Tony Leech, FUNCIONAL BIOCHEMISTRY IN HEALTH AND DISEASE, , Wiley-Blackwell, 2010
Maria Soley i Miquel Llobera, ESQUEMES BÀSICS DE REGULACIÓ DEL METABOLISME, , Publicacions de la Universitat de Barcelona, 1996.
David L Nelson and Michael M. Cox, LEHNINGER PRINCIPLES OF BIOCHEMISTRY. , Fifth Edition. , W.H.Freeman, 2009
Christopher K. Mathews, Kensal E. Van Holde, Kevin G. Ahern , BIOQUÍMICA, 3a edición, Addison Wesley, 2002
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ENZIMOLOGIA/13022001 | BIOLOGIA CEL·LULAR/13022003 | SENYALITZACIÓ I CONTROL DE FUNCIONAMENT CEL·LULAR/13214115 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|