Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A6 |
Saber dissenyar i aplicar protocols experimentals de laboratori, especialment en els àmbits bioquímics, microbiològics i en biologia molecular, valorant els seus riscos, i elements de seguretat. |
| A8 |
Analitzar adequadament dades i resultats experimentals propis del camp científic i saber-los interpretar. |
| A12 |
Treballar de manera adequada en un laboratori bioquímic incloent seguretat, manipulació i eliminació de residus i registre anotat d'activitats. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A6 |
Conèixer els aspectes vinculats al cultiu de cèl·lules in vitro, a nivell pràctic, teòric i les seves aplicacions al camp de la biotecnologia
Conèixer i aplicar eines de l'enginyeria genètica, tant en sistemes procariotes com eucariotes.
Conèixer i aplicar les tècniques instrumentals que s'apliquen a biologia molecular
| | A8 |
Adquirir experiència en elaborar una memòria escrita.
Conèixer els aspectes vinculats al cultiu de cèl·lules in vitro, a nivell pràctic, teòric i les seves aplicacions al camp de la biotecnologia
Conèixer i aplicar eines de l'enginyeria genètica, tant en sistemes procariotes com eucariotes.
Conèixer i aplicar les tècniques instrumentals que s'apliquen a biologia molecular
Utilitzar eines bioinformàtiques per a: a) analitzar seqüències d'àcids nucleics, i b) cercar informació en les principals bases de dades biològiques
| | A12 |
Conèixer els aspectes vinculats al cultiu de cèl·lules in vitro, a nivell pràctic, teòric i les seves aplicacions al camp de la biotecnologia
Conèixer i aplicar eines de l'enginyeria genètica, tant en sistemes procariotes com eucariotes.
Conèixer i aplicar les tècniques instrumentals que s'apliquen a biologia molecular
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B5 |
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Clonatge de gens del fag Lambda a un vector de propagació d'E.coli |
1. Restricció del DNA del fag Lamba.
2. Lligació del fragments de restricció amb el vector pUC19.
3. Transformació d'E.coli amb la barreja de lligació i selecció de bacteris transformats.
4. Identificació de colònies d'E. coli portadores de plasmidi recombinant per color (blanc/blau).
5. Minipreparació de DNA plasmídic d'E. coli.
6. Comprobació dels fragments i gens del fag Lambda clonats a pUC19 per análisi de restricció. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Pràctiques a laboratoris |
|
30 |
0 |
30 |
Treballs |
|
1 |
0 |
1 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
|
Pràctiques a laboratoris |
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d’un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través dels diferents laboratoris. |
Treballs |
Informe de pràctiques: recopilació de resultats i conclusions de les pràctiques de laboratori. |
Atenció personalitzada |
Atenció individualitzada de l'alumnat sobre aspectes/ dubtes sorgits durant el curs |
Descripció |
L'alumne prodrá resoldre els seus dubtes o problemes preguntant al professor durant les pràctiques o en acabar les mateixes. També podrà sol·licitar al professor una data / hora via correu electrònic o un altre mitjà. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
L'aprenentatge de l' alumne serà de forma grupal, activa, inductiva i heurística mitjançant la realització de pràctiques de laboratori.
El professor explicarà breument com s'ha de fer la pràctica i l'alumne haurà de ser capaç d'interpretar el guió de pràctiques subministrat i de treballar de forma activa i coordinada amb els altres integrants del grup.
Els grups de pràctiques estaran formats per 2-3 alumnes segons els criteris del professor.
Durant el desenvolupament de les pràctiques , el professor anotarà i avaluarà el comportament de l'alumne pel que fa a cooperació amb els companys (competència B5, 10% nota ) i a temes de seguretat , neteja , manipulació i eliminació de residus (5% nota).
L'assistència a les pràctiques serà de caràcter obligatori. |
15% |
Treballs |
|
Informe de pràctiques realitzat en grup. El professor subministrarà a l'alumne un guió que inclourà preguntes relacionades amb les pràctiques i l'alumne haurà contestar-les de forma adequada. |
45% |
Proves mixtes |
|
Examen individual de tipus mixt que podrà incloure preguntes tipus test (diferents modalitats) i preguntes de desenvolupament curt. |
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Normes 1ª convocatòria: L'alumne que falti algun dia a les pràctiques per causes injustificades suspendrà l'assignatura en la 1ª convocatòria. L'alumne que falti més d'1 dia a les pràctiques per causes justificades només podrà tenir com a màxim un 8/10 a la nota final de l'assignatura. L'alumne haurà de tenir almenys un 5/10 a l'examen i a l'informe de pràctiques per a què es puguin sumar les notes de les diferents parts de l'assignatura. L'assignatura s'aprovarà quan se superi la puntuació de 5/10 punts al sumar totes les parts. Normes 2ª convocatòria: Es guardaran les qualificacions de l'examen, informe de pràctiques i de treball en grup (competència B5) superades en la 1a convocatòria. L'alumne que no superi la qualificació de 5/10 en la 1a convocatòria a causa de no aprovar l'examen, haurà de realitzar un nou examen de tipus mixt similar al de 1a convocatòria. En el cas que l'alumne no hagi superat la qualificació de 5/10 en la 1ª convocatòria per l'informe de pràctiques, haurà de lliurar de nou l'informe de pràctiques amb les correccions oportunes per superar la qualificació mínima. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per a la prova, han d'estar apagats i fora de l'abast de l'alumne. La realització demostrativement fraudulenta d'alguna de les proves avaluatives tant en suport material com virtual i electrònic comportarà el suspens per part de l'alumne en aquesta prova. |
Bàsica |
Joseph Sambrook, David W Russell, Molecular Cloning: A Laboratory Manual, 3rd edition, Cold Spring Harbour Laboratory Press, 2001
|
La bibliografia científica més rellevant pel projecte es trobarà disponible a l’espai Moodle de l’assignatura. Tanmateix es facilitarà informació dels catàlegs dels proveïdors de material biològic, enzims, reactius que s'utilitzaran als experiments. |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
GENÈTICA MOLECULAR I ENGINYERIA GENÈTICA/13214112 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
GENÈTICA/13214007 | ESTRUCTURA I FUNCIÓ DE BIOMOLÈCULES/13214107 | EXPRESSIÓ I REPLICACIÓ GÈNIQUES/13214102 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|