DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) BIOÈTICA I SOCIETAT Codi 13214122
Ensenyament
Grau de Bioquímica i Biologia Molecular (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Quart AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
PUJADAS ANGUIANO, GERARD
Adreça electrònica gerard.pujadas@urv.cat
Professors/es
PUJADAS ANGUIANO, GERARD
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura es preten que: (1) coneguis les bases legals que regulen les activitats en el camp de les biociències moleculars i de la biomedicina; (2) siguis capaç d'argumentar i defensar una visió crítica i personal respecte a problemes ètics derivats de les aplicacions de les biociències moleculars i la biomedicina; i (3) siguis capaç de comunicar sobre un tema general de Bioquímica i/o Biologia Molecular amb un possible impacte en la societat.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A11 Ser capaç d'apreciar la potencialitat i la velocitat dels canvis en Bioquímica.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A11 Conèixer les bases ètiques implicades en el desenvolupament i aplicació de les Biociències moleculars
Argumentar i defensar una visió crítica i personal respecte a problemes derivats de les aplicacions de les biociències moleculars
Donar una xerrada breu sobre un tema general de Bioquímica i/o Biologia Molecular amb possible impacte actual de la societat
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B7 Conèixer el concepte de desenvolupament sostenible
Identifica els problemes i conseqüències derivades del desenvolupament sostenible
Integra les dimensions social, econòmica i ambiental en els treballs i projectes realitzats
En la presa de decisions, té una consciència clara de la responsabilitat social i ambiental de la pròpia professió
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
1. Principals regulacions que afecten als aspectes bioètics de la recerca en Bioquímica i Biologia Molecular i àrees afins
2. Comunicació científica
3. Taller sobre edició de vídeo
4. Debats en bioètica i societat

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
C5
10 10 20
Pràctiques de camp/sortides
A11
B7
4 6 10
Treballs
B7
C2
10 20 30
Debats
A11
B7
C5
5 3 8
Atenció personalitzada
5 1 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura amb especial èmfasi en posar-la en el context de la formació d'un graduat en "Bioquímica i Biologia Molecular"
Sessió Magistral Sessions en les que es discutiran les principals normatives que afecten a l'experimentació en el camp de la "Bioquímica i Biologia Molecular" i les seves àrees afins.
Pràctiques de camp/sortides Visites a institucions/empreses/consorcis on la bioètica és molt important a l'hora de regular la seva activitat.
Treballs Realització de les "fitxes legals" sobre els aspectes legals que regulen l'activitat en el camp de les biociències moleculars i biomedicina.

Realització dels treballs previs per tal de preparar els debats sobre "Bioètica i Societat".

Ambdues tipologies de treballs es realitzaran en el CRAI de Sescelades i seran supervisades pel professor de l'assignatura.
Debats Debats sobre temes d'actualitat en el camp de la "Bioquímica i Biologia Molecular" on la bioètica juga un paper cabdal. En cada debat hi haurà dos grups d'alumnes que defensaran dos visions oposades sobre el tema de debat.
Atenció personalitzada Veure l'apartat específic d'atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
Es disposa d'una llista de correu electrònic on l'alumne/a pot adreçar els seus dubtes mitjançant l'enviament d'un correu a l'adreça bioetica.societat@estudiants.urv.cat. La seva pregunta es distribuirà entre tots els membres de la llista de discussió (alumnes i professors d'aquesta assignatura). Qualsevol membre d’aquesta llista podrà respondre a la pregunta de forma que la resposta també arriba a la resta de membres. A més, tant les preguntes com les seves respostes quedaran registrades en l'adreça web https://llistes.urv.net/pipermail/bioetica.societat/ on s'anirà generant una espècie de FAQ (Frequent asked questions) que serà de gran utilitat pels alumnes. Els alumnes també poden consultar els seus dubtes directament al professor anant al seu despatx (el 106) durant les hores de visita (veure web institucional).

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques de camp/sortides
A11
B7
Les visites a empreses/institucions seran obligatòries però es consideraran com a activitat no avaluable (o sigui, que no tindran cap pes en la nota final) Activitat no avaluable
Treballs
B7
C2
Vídeo preparat per al debat. En aquests vídeos caldrà fer un especial èmfasi en els aspectes legals i/o d'interès social que limiten/condicionen el tema tractat (aquests aspectes tindran un pes màxim del 60% en la nota final d'aquesta activitat avaluable). Aquest ítem avaluable tindrà una puntuació màxima de 4 punts (sent 10 punts la nota màxima de l'assignatura).

L'entregable d'aquest ítem és el vídeo del debat en el que cada grup hagi defensat la seva postura sobre el tema a debatre (i s'entregarà un únic vídeo per grup).
Nota màxima d'aquest apartat: 4 punts (la nota màxima assignatura és un 10)
Debats
A11
B7
C5
Participació en els debats mitjançant preguntes, comentaris, reflexions, etc. Aquest ítem avaluable tindrà una puntuació màxima de 3 punts (sent 10 punts la nota màxima de l'assignatura).

Durant els debats, el 30% d'aquests 3 punts s'utilitzaran per a avaluar el respecte que els alumnes han mostrat vers els/les companys/es de l'altre gènere i vers els/les companys/es que pensen diferent d'ell/a (o que defensen postures contràries). Dins d'aquest 30% també es valorarà que es respecti el torn de paraules, que deixin acabar les argumentacions dels companys i no s'acapari el protagonisme del debat.

L'assistència a aquestes activitats ÉS OBLIGATORIA. En el cas dels alumnes de mobilitat, si per causes de força major no poden assistir als debats, s'eliminarà el caràcter obligatori de l'activitat però a canvi que l'alumne accepti que tindrà un 0 d'aquesta part de la nota (per tant, la nota màxima de l'assignatura seria en aquest cas de 7)
Nota màxima d'aquest apartat: 3 punts (la nota màxima assignatura és un 10)
Altres  

Fitxa temàtica sobre l'aspecte legal que se us hagi assignat. Aquest ítem avaluable tindrà una puntuació màxima de 3 punts (sent 10 punts la nota màxima de l'assignatura). L'entregable d'aquest ítem és la fitxa temàtica (i s'entregarà una única fitxa per grup).

Nota màxima d'aquest apartat: 3 punts (la nota màxima assignatura és un 10)
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Només s'avaluarà en segona convocatòria la part corresponent als treballs (per tant, no s'avaluarà en aquesta segona convocatòria ni la part corresponent als debats ni la corresponent a les fitxes temàtiques sobre aspectes legals). L'avaluació consistirà en l'elaboració d'un vídeo de divulgació sobre un tema d'interès bioètic proposat pel professor. En aquest vídeo caldrà fer un especial èmfasi en els aspectes legals i/o d'interès social que l'afecten. Les contribucions a la nota corresponent tant a la participació en el debat com a la realització de la fitxa temàtica (ítems que no seran avaluats en segona convocatòria) seran les que s'hagin assolit en la primera convocatòria.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica Editted by Rem B. Edwards and Edwards Bittar, Bioethics for medical education, , 1999
Las Condes (Santiago) : OPS/OMS, Bioética e investigación en seres humanos, , 2004

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent