Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A11 |
Ser capaç d'apreciar la potencialitat i la velocitat dels canvis en Bioquímica. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A11 |
Conèixer les bases ètiques implicades en el desenvolupament i aplicació de les Biociències moleculars
Argumentar i defensar una visió crítica i personal respecte a problemes derivats de les aplicacions de les biociències moleculars
Donar una xerrada breu sobre un tema general de Bioquímica i/o Biologia Molecular amb possible impacte actual de la societat
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B7 |
Conèixer el concepte de desenvolupament sostenible
Identifica els problemes i conseqüències derivades del desenvolupament sostenible
Integra les dimensions social, econòmica i ambiental en els treballs i projectes realitzats
En la presa de decisions, té una consciència clara de la responsabilitat social i ambiental de la pròpia professió
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
| | C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
|
Tema |
Subtema |
1. Principals regulacions que afecten als aspectes bioètics de la recerca en Bioquímica i Biologia Molecular i àrees afins |
|
2. Comunicació científica |
|
3. Taller sobre edició de vídeo |
|
4. Debats en bioètica i societat |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
10 |
10 |
20 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
4 |
6 |
10 |
Treballs |
|
10 |
20 |
30 |
Debats |
|
5 |
3 |
8 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
1 |
6 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura amb especial èmfasi en posar-la en el context de la formació d'un graduat en "Bioquímica i Biologia Molecular" |
Sessió Magistral |
Sessions en les que es discutiran les principals normatives que afecten a l'experimentació en el camp de la "Bioquímica i Biologia Molecular" i les seves àrees afins. |
Pràctiques de camp/sortides |
Visites a institucions/empreses/consorcis on la bioètica és molt important a l'hora de regular la seva activitat. |
Treballs |
Realització de les "fitxes legals" sobre els aspectes legals que regulen l'activitat en el camp de les biociències moleculars i biomedicina.
Realització dels treballs previs per tal de preparar els debats sobre "Bioètica i Societat".
Ambdues tipologies de treballs es realitzaran en el CRAI de Sescelades i seran supervisades pel professor de l'assignatura. |
Debats |
Debats sobre temes d'actualitat en el camp de la "Bioquímica i Biologia Molecular" on la bioètica juga un paper cabdal. En cada debat hi haurà dos grups d'alumnes que defensaran dos visions oposades sobre el tema de debat. |
Atenció personalitzada |
Veure l'apartat específic d'atenció personalitzada |
Descripció |
Es disposa d'una llista de correu electrònic on l'alumne/a pot adreçar els seus dubtes mitjançant l'enviament d'un correu a l'adreça bioetica.societat@estudiants.urv.cat. La seva pregunta es distribuirà entre tots els membres de la llista de discussió (alumnes i professors d'aquesta assignatura). Qualsevol membre d’aquesta llista podrà respondre a la pregunta de forma que la resposta també arriba a la resta de membres. A més, tant les preguntes com les seves respostes quedaran registrades en l'adreça web https://llistes.urv.net/pipermail/bioetica.societat/ on s'anirà generant una espècie de FAQ (Frequent asked questions) que serà de gran utilitat pels alumnes.
Els alumnes també poden consultar els seus dubtes directament al professor anant al seu despatx (el 106) durant les hores de visita (veure web institucional). |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques de camp/sortides |
|
Les visites a empreses/institucions seran obligatòries però es consideraran com a activitat no avaluable (o sigui, que no tindran cap pes en la nota final) |
Activitat no avaluable |
Treballs |
|
Vídeo preparat per al debat. En aquests vídeos caldrà fer un especial èmfasi en els aspectes legals i/o d'interès social que limiten/condicionen el tema tractat (aquests aspectes tindran un pes màxim del 60% en la nota final d'aquesta activitat avaluable). Aquest ítem avaluable tindrà una puntuació màxima de 4 punts (sent 10 punts la nota màxima de l'assignatura).
L'entregable d'aquest ítem és el vídeo del debat en el que cada grup hagi defensat la seva postura sobre el tema a debatre (i s'entregarà un únic vídeo per grup). |
Nota màxima d'aquest apartat: 4 punts (la nota màxima assignatura és un 10) |
Debats |
|
Participació en els debats mitjançant preguntes, comentaris, reflexions, etc. Aquest ítem avaluable tindrà una puntuació màxima de 3 punts (sent 10 punts la nota màxima de l'assignatura).
Durant els debats, el 30% d'aquests 3 punts s'utilitzaran per a avaluar el respecte que els alumnes han mostrat vers els/les companys/es de l'altre gènere i vers els/les companys/es que pensen diferent d'ell/a (o que defensen postures contràries). Dins d'aquest 30% també es valorarà que es respecti el torn de paraules, que deixin acabar les argumentacions dels companys i no s'acapari el protagonisme del debat.
L'assistència a aquestes activitats ÉS OBLIGATORIA. En el cas dels alumnes de mobilitat, si per causes de força major no poden assistir als debats, s'eliminarà el caràcter obligatori de l'activitat però a canvi que l'alumne accepti que tindrà un 0 d'aquesta part de la nota (per tant, la nota màxima de l'assignatura seria en aquest cas de 7) |
Nota màxima d'aquest apartat: 3 punts (la nota màxima assignatura és un 10) |
Altres |
|
Fitxa temàtica sobre l'aspecte legal que se us hagi assignat. Aquest ítem avaluable tindrà una puntuació màxima de 3 punts (sent 10 punts la nota màxima de l'assignatura). L'entregable d'aquest ítem és la fitxa temàtica (i s'entregarà una única fitxa per grup). |
Nota màxima d'aquest apartat: 3 punts (la nota màxima assignatura és un 10) |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Només s'avaluarà en segona convocatòria la part corresponent als treballs (per tant, no s'avaluarà en aquesta segona convocatòria ni la part corresponent als debats ni la corresponent a les fitxes temàtiques sobre aspectes legals). L'avaluació consistirà en l'elaboració d'un vídeo de divulgació sobre un tema d'interès bioètic proposat pel professor. En aquest vídeo caldrà fer un especial èmfasi en els aspectes legals i/o d'interès social que l'afecten. Les contribucions a la nota corresponent tant a la participació en el debat com a la realització de la fitxa temàtica (ítems que no seran avaluats en segona convocatòria) seran les que s'hagin assolit en la primera convocatòria. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
Editted by Rem B. Edwards and Edwards Bittar, Bioethics for medical education, , 1999
Las Condes (Santiago) : OPS/OMS, Bioética e investigación en seres humanos, , 2004
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|