Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | CE9 |
Tenir un coneixement estructural i funcional de les molècules que formen els éssers vius: components bàsics i estructures polimèriques. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CE9 |
Comprendre la seguretat alimentària i prendre consciència de la seva importància
Conèixer els diferents tipus d'aliments i la seva composició
Conèixer l'estructura i funcionalitat de les molècules components dels aliments
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Conceptes genèrics
|
1.1 Nutrients, aliments i organismes que regulen els aliments. |
2. Components dels aliments i la seva funcionalitat |
2.1. Sucres, polisacàrids i fibra. Reaccions d'enfosquiment.
2.2. Lipids i reaccions d'oxidació.
2.3. Proteïnes: aminoàcids essencials i tipus de proteïnes.
2.4. Minerals i vitamines
2.5. Aigua: propietats i disponibilitat |
3. Taules de composició dels aliments i la seva classificació |
3.1. Definició. Contingut calòric dels aliments.
3.2. Terminologia i sistemes de classificació dels aliments. |
4. Característiques, composició i transformacions bioquímiques dels aliments. |
4.1. Cereals
4.2. Llegums i vegetals
4.3. Fruites
4.4. Carn i peix
4.5. Olis i greixos
4.6. Llet i ous |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
34 |
51 |
85 |
Seminaris |
|
12 |
24 |
36 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves mixtes |
|
4 |
23 |
27 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, activitats i avaluació |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura |
Seminaris |
Debats sobre un tema definit. Presentacions orals per grups dels temes escollits.
|
Atenció personalitzada |
Resposta personalitzada als alumnes sobre assumptes sorgits durant el curs. |
Descripció |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l'emergència sanitària, l'atenció a l'estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions en línia, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Presentació oral sobre un tema i preparació d'un document de síntesi.
Participació activa en el debat. |
20% |
Proves mixtes |
|
2 proves mixtes (test i preguntes de desenvolupament) al llarg del curs. |
40% cada una de les proves |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
És requisit imprescindible un mínim de 4 en cadascuna de les proves parcials. A més, la mitjana dels dos exàmens ha de donar 5 per a aprovar l'assignatura. La segona convocatòria consistirà en una prova mixta de preguntes tipus test i de desenvolupament. La nota serà el 80%. El 20% restant vindrà de la nota dels seminaris. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari. Although this course is not offered in English, foreign exchange students will receive personalised support in English and will be able to develop the evaluation activities in this language. |
Bàsica |
FENNEMA, O.R, Química de los alimentos, Acribia, 2010
ADRIAN, J., Análisis nutricional de los alimentos, Acribia, 2000
HUI, Y.H., Food biochemistry and food processing, Blackwell Pub. Professional, 2006
Ames, Iowa, Food biochemistry and food processing, Wiley-Blackwell, 2012
BADUI, S., Química de los Alimentos, Pearson Education, 2006
|
|
Complementària |
Bravo, F.I., Villamiel, M., Molina, E., Emulsifying properties of -lactalbumin after high-pressure treatment and subsequent lactosylation. High Pressure Research High Volume 27, Issue 1, March 2007, Pages 115-119, , 2007
Sara I.F.S Martins 1, Wim M.F Jongen, Martinus A.J.S van Boekel, A review of Maillard reaction in food and implications to kinetic modelling Trends in Food Science & TechnologyVolume 11, Issues 9–10, 10 September 2000, Pages 364-373, , 2000
Antonio Dario Troise a, Vincenzo Fogliano, Reactants encapsulation and Maillard Reaction Trends in Food Science & Technology Volume 33, Issue 1, September 2013, Pages 63-74, , 2013
S. Jinap, P. Hajeb, Glutamate. Its applications in food and contribution to health AppetiteVolume 55, Issue 1, August 2010, Pages 1-10, , 2010
D'Alessandro A1, Zolla L., We are what we eat: food safety and proteomics. J Proteome Res. 2012 Jan 1;11(1):26-36. doi: 10.1021/pr2008829. Epub 2011 Oct 20., , 2012
Miguel Angel Sentandreu, Enrique Sentandreu, Peptide biomarkers as a way to determine meat authenticity Meat Science Volume 89, Issue 3, November 2011, Pages 280-285, , 2011
|
ALEMANY, M.: Enciclopedia de la Dietas. Planeta, Barcelona, 1995 ASTIASARÁN, I: Alimentos: composición y propiedades, McGraw-Hill Interamericana, 2000 BELITZ, H.D. i GROSCH, W: Química de los alimentos. Ed Acribia, 1997. CARRETERO, M.L. i GÓMEZ, M.D.: Tablas de composición de los alimentos españoles, Miniesterio de Sanidad y Consumo, 1999 CHEFTEL,
J-C; CHEFTEL, H. i BESANÇON, P.: Introducción a la Bioquímica y
Tecnología de los Alimentos. Ed. Acribia, Zaragoza 1977 (reimpressió
1992). CUBERO, N.; MONFERRER, A.; VILLALTA,J. Aditivos alimentarios. Madrid Mundi-Prensa A. Madrid Vicente 2002 COULTATE, T.P.: Food, the chemistry of its components. 3 edicio. Royal Society of Chemistry, 1999. ENSHIGER,
A.H.; ENSHIGER, M.E.; KOLANDE, J.E. i ROBSON, J.R.: Foods &
Nutrition Encyclopedia (2 edició). CRC Press, Boca raton, 1994 ESKIN, N.A.M.: Biochemistry of foods. Academic Press, 1990
JAY, J.M. Microbiología moderna de los alimentos EDICIó 4ª ed. Zaragoza Acribia DL 2002 LEE, B.H.: Fundamentos de biotecnologia de los alimentos, Acribia, 2000 MADRID,
A. i MADRID, J.: Los aditivos en los alimentos: según la Unión Europea y
la legislación española; AMV Ediciones, Mundi Prensa, 2000 MATAIX VERDÚ , J. Tabla de composición de alimentos españoles. 3a ed. Universidad de Granada. Instituto de Nutrición MATISSEK, R.: Análisis de los alimentos: fundamentos, métodos, aplicaciones; Acribia, 1998 MAZZA, G.: Alimentos funcionales: aspectos bioquímicos y de procesado, Acribia, 2000 MOREIRAS, O.: Tablas de composición de alimentos. 3a. ed. ampliada. Madrid Pirámide 1999. PEDAUYÉ, J.: Alimentos transgénicos: la nueva revolución verde, McGraw-Hill, 2000 PRIMO YÚFERA, E: Química de los alimentos. Ed. Síntesis 1997 RAMSDEN, E.N.: Biochemistry and Food Science. S. Thornes, 1995 RAMÓN, D.: Els Gens que mengem la manipulació.genética dels aliments, 2a ed., Bromera, 2000 RIECHMANN,
J. Qué son los alimentos transgénicos ¿cómo van a influir en la
economía mundial? : ¿Cuáles son los riesgos para la salud humana? :
¿Para qué se producen? Barcelona RBA 2002 SHI, J; MAZZA, G. I LE MAGUER, M. Functional foods biochemical and processing aspects Boca Raton CRC Press cop. 2002 SHIBAMOTO, T. Introduction to food toxicology. Elsevier/Academic Press. 2009 THOULON-PAGE, C.H.: Nutrientes, Alimentos y Teconologías Alimentarias. Masson, Barcelona, 1996 YILDIZ, F. Advances in Food Biochemistry. Middle East Technical University, Ankara, Turkey. CRC Press. 2009 |
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
BIOQUÍMICA CULINÀRIA/13214209 | ENZIMOLOGIA INDUSTRIAL/13214219 | ALIMENTACIÓ FUNCIONAL I PERSONALITZADA/13214222 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
BIOQUÍMICA DE LA NUTRICIÓ/13214118 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|