DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) BIOQUÍMICA DELS ALIMENTS Codi 13214204
Ensenyament
Grau de Bioquímica i Biologia Molecular (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
SUÁREZ RECIO, MANUEL
Adreça electrònica manuel.suarez@urv.cat
franciscaisabel.bravo@urv.cat
david.sanroma@urv.cat
Professors/es
SUÁREZ RECIO, MANUEL
BRAVO VÁZQUEZ, FRANCISCA ISABEL
SANROMÀ VIVES, DAVID
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant <p> Diferents tipus d'aliments (característiques, composició), seguretat alimentaria (toxicitat, contaminació, al·lergens), traçabilitat dels aliments.&nbsp;</p><div><div><b>La&nbsp;docència&nbsp;serà&nbsp;presencial&nbsp;sempre&nbsp;que la&nbsp;limitació&nbsp;en&nbsp;l’aforament&nbsp;de&nbsp;l’aula&nbsp;a causa de&nbsp;l’emergència&nbsp;sanitària&nbsp;ho&nbsp;permeti. Si el&nbsp;nombre&nbsp;d’estudiants&nbsp;matriculats&nbsp;fos&nbsp;superior a&nbsp;l’aforament&nbsp;permès&nbsp;a&nbsp;l’aula&nbsp;assignada, la&nbsp;docència&nbsp;es&nbsp;farà&nbsp;mixta&nbsp;(presencial&nbsp;i&nbsp;a&nbsp;distància)en&nbsp;horari&nbsp;programat.&nbsp;L’organització&nbsp;concreta&nbsp;s'especificarà&nbsp;en&nbsp;l'espai&nbsp;Moodle de&nbsp;l’assignatura&nbsp;en&nbsp;funció&nbsp;de la&nbsp;situació&nbsp;d'emergència&nbsp;sanitària.&nbsp;</b></div></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE9 Tenir un coneixement estructural i funcional de les molècules que formen els éssers vius: components bàsics i estructures polimèriques.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE9 Comprendre la seguretat alimentària i prendre consciència de la seva importància
Conèixer els diferents tipus d'aliments i la seva composició
Conèixer l'estructura i funcionalitat de les molècules components dels aliments
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Conceptes genèrics
1.1 Nutrients, aliments i organismes que regulen els aliments.
2. Components dels aliments i la seva funcionalitat 2.1. Sucres, polisacàrids i fibra. Reaccions d'enfosquiment.
2.2. Lipids i reaccions d'oxidació.
2.3. Proteïnes: aminoàcids essencials i tipus de proteïnes.
2.4. Minerals i vitamines
2.5. Aigua: propietats i disponibilitat
3. Taules de composició dels aliments i la seva classificació 3.1. Definició. Contingut calòric dels aliments.
3.2. Terminologia i sistemes de classificació dels aliments.
4. Característiques, composició i transformacions bioquímiques dels aliments. 4.1. Cereals
4.2. Llegums i vegetals
4.3. Fruites
4.4. Carn i peix
4.5. Olis i greixos
4.6. Llet i ous

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
CE9
34 51 85
Seminaris
CE9
12 24 36
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
CE9
4 23 27
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, activitats i avaluació
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Seminaris Debats sobre un tema definit. Presentacions orals per grups dels temes escollits.
Atenció personalitzada Resposta personalitzada als alumnes sobre assumptes sorgits durant el curs.

Atenció personalitzada
Descripció

Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l'emergència sanitària, l'atenció a l'estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions en línia, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals. 


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
CE9
Presentació oral sobre un tema i preparació d'un document de síntesi.
Participació activa en el debat.
20%
Proves mixtes
CE9
2 proves mixtes (test i preguntes de desenvolupament) al llarg del curs. 40% cada una de les proves
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

És requisit imprescindible un mínim de 4 en cadascuna de les proves parcials. A més, la mitjana dels dos exàmens ha de donar 5 per a aprovar l'assignatura.

La segona convocatòria consistirà en una prova mixta de preguntes tipus test i de desenvolupament. La nota serà el 80%. El 20% restant vindrà de la nota dels seminaris.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari.

Although this course is not offered in English, foreign exchange students will receive personalised support in English and will be able to develop the evaluation activities in this language.


Fonts d'informació

Bàsica FENNEMA, O.R, Química de los alimentos, Acribia, 2010
ADRIAN, J., Análisis nutricional de los alimentos, Acribia, 2000
HUI, Y.H., Food biochemistry and food processing, Blackwell Pub. Professional, 2006
Ames, Iowa, Food biochemistry and food processing, Wiley-Blackwell, 2012
BADUI, S., Química de los Alimentos, Pearson Education, 2006

Complementària Bravo, F.I., Villamiel, M., Molina, E., Emulsifying properties of -lactalbumin after high-pressure treatment and subsequent lactosylation. High Pressure Research High Volume 27, Issue 1, March 2007, Pages 115-119, , 2007
Sara I.F.S Martins 1, Wim M.F Jongen, Martinus A.J.S van Boekel, A review of Maillard reaction in food and implications to kinetic modelling Trends in Food Science & TechnologyVolume 11, Issues 9–10, 10 September 2000, Pages 364-373, , 2000
Antonio Dario Troise a, Vincenzo Fogliano, Reactants encapsulation and Maillard Reaction Trends in Food Science & Technology Volume 33, Issue 1, September 2013, Pages 63-74, , 2013
S. Jinap, P. Hajeb, Glutamate. Its applications in food and contribution to health AppetiteVolume 55, Issue 1, August 2010, Pages 1-10, , 2010
D'Alessandro A1, Zolla L., We are what we eat: food safety and proteomics. J Proteome Res. 2012 Jan 1;11(1):26-36. doi: 10.1021/pr2008829. Epub 2011 Oct 20., , 2012
Miguel Angel Sentandreu, Enrique Sentandreu, Peptide biomarkers as a way to determine meat authenticity Meat Science Volume 89, Issue 3, November 2011, Pages 280-285, , 2011

ALEMANY, M.: Enciclopedia de la Dietas. Planeta, Barcelona, 1995

ASTIASARÁN, I: Alimentos: composición y propiedades, McGraw-Hill Interamericana, 2000

BELITZ, H.D. i GROSCH, W: Química de los alimentos. Ed Acribia, 1997.

CARRETERO, M.L. i GÓMEZ, M.D.: Tablas de composición de los alimentos españoles, Miniesterio de Sanidad y Consumo, 1999

CHEFTEL, J-C; CHEFTEL, H. i BESANÇON, P.: Introducción a la Bioquímica y Tecnología de los Alimentos. Ed. Acribia, Zaragoza 1977 (reimpressió 1992).

CUBERO, N.; MONFERRER, A.; VILLALTA,J. Aditivos alimentarios. Madrid Mundi-Prensa A. Madrid Vicente 2002

COULTATE, T.P.: Food, the chemistry of its components. 3 edicio. Royal Society of Chemistry, 1999.

ENSHIGER, A.H.; ENSHIGER, M.E.; KOLANDE, J.E. i ROBSON, J.R.: Foods & Nutrition Encyclopedia (2 edició). CRC Press, Boca raton, 1994

ESKIN, N.A.M.: Biochemistry of foods. Academic Press, 1990

JAY, J.M. Microbiología moderna de los alimentos EDICIó 4ª ed. Zaragoza Acribia DL 2002

LEE, B.H.: Fundamentos de biotecnologia de los alimentos, Acribia, 2000

MADRID, A. i MADRID, J.: Los aditivos en los alimentos: según la Unión Europea y la legislación española; AMV Ediciones, Mundi Prensa, 2000

MATAIX VERDÚ , J. Tabla de composición de alimentos españoles. 3a ed.  Universidad de Granada. Instituto de Nutrición

MATISSEK, R.: Análisis de los alimentos: fundamentos, métodos, aplicaciones; Acribia, 1998

MAZZA, G.: Alimentos funcionales: aspectos bioquímicos y de procesado, Acribia, 2000

MOREIRAS, O.: Tablas de composición de alimentos. 3a. ed. ampliada. Madrid Pirámide 1999.

PEDAUYÉ, J.: Alimentos transgénicos: la nueva revolución verde, McGraw-Hill, 2000

PRIMO YÚFERA, E: Química de los alimentos. Ed. Síntesis 1997

RAMSDEN, E.N.: Biochemistry and Food Science. S. Thornes, 1995

RAMÓN, D.: Els Gens que mengem la manipulació.genética dels aliments, 2a ed., Bromera, 2000

RIECHMANN, J. Qué son los alimentos transgénicos ¿cómo van a influir en la economía mundial? : ¿Cuáles son los riesgos para la salud humana? : ¿Para qué se producen? Barcelona RBA 2002

SHI, J; MAZZA, G. I LE MAGUER, M. Functional foods biochemical and processing aspects Boca Raton CRC Press cop. 2002

SHIBAMOTO, T. Introduction to food toxicology. Elsevier/Academic Press. 2009

THOULON-PAGE, C.H.: Nutrientes, Alimentos y Teconologías Alimentarias. Masson, Barcelona, 1996

YILDIZ, F. Advances in Food Biochemistry.  Middle East Technical University, Ankara, Turkey. CRC Press. 2009

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
BIOQUÍMICA CULINÀRIA/13214209
ENZIMOLOGIA INDUSTRIAL/13214219
ALIMENTACIÓ FUNCIONAL I PERSONALITZADA/13214222

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
BIOQUÍMICA DE LA NUTRICIÓ/13214118
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent