Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | CE6 |
Saber dissenyar i aplicar protocols experimentals de laboratori, especialment en els àmbits bioquímics, microbiològics i en biologia molecular, valorant els seus riscos, i elements de seguretat. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CE6 |
Dissenyar un pla de garantia de qualitat en un Departament de Bioquímica clínica
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Introducció |
Introducció a la qualitat |
2. Entorn regulatori |
Acreditació i certificació
|
3. ISO 15189 |
Normativa ISO 15189 - Laboratorios Clínico |
4. Sistema de gestió de la qualitat |
Documentació del sistema de gestió de la qualitat. |
5. Auditoria |
Auditoria del sistema de gestió de la qualitat. Passos i preparació. |
6. Bones pràctiques de laboratori |
Fonament de les bones pràctiques de laboratori |
7.Formació i Pla d'acollida |
Gestió de la Formació i incorporació de personal en els laboratoris |
8. Gestió de mostres |
Passos en el procés de recollida i gestió de les mostres en els laboratoris |
9. Validació de mètodes analítics |
Passos a seguir en el procés de validació d'un mètode d'anàlisi |
10. Eines per controlar la qualitat |
Eines i estratègies utilitzades per a controlar la qualitat en un procediment analític |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
20 |
29 |
49 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
Presentacions / exposicions |
|
8 |
12 |
20 |
|
Proves mixtes |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Objectius de qualitat al laboratori clínic
|
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura: implementació de la garantía de la qualitat, avaluació i validació de mètodes, procediments documentats. |
Atenció personalitzada |
Temps que el professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Presentacions / exposicions |
Disseny d'un estudi de validació d'un mètode analític utilitzat en laboratoris clínics basat en guies i recomanacions internacionals |
Descripció |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l'emergència sanitària, l'atenció a l'estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions en línia, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Disseny d'un estudi de validació d'un mètode analític utilitzat en laboratoris clínics basat en guies i recomanacions internacionals
|
30% |
Proves mixtes |
|
El contingut de les classes magistrals s'avaluarà a través de proves objectives tipus test i preguntes curtes
El sistema d'avaluació contínua comportarà realitzar, durant el curs, dues proves objectives. |
70% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
És requisit imprescindible un mínim de 4 en cadascuna de les proves parcials. A més, la mitjana dels dos exàmens ha de donar 5 per a aprovar l'assignatura. La segona convocatòria consistirà en un únic examen amb tot el contingut de l'assignatura. La nota serà el 70%. El 30% restant vindrà de la nota de la presentació. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
Gonzalez de Buitrago, JM, Bioquímica Clínica, Editorial McGraw-Hill , 1998
González Sastre F, Bioquímica Clínica, Barcanova, Barcelona 1993
Fuentes X, Castiñeiras M J, Queraltó J M, Bioquímica Clínica y Patologia Molecular, Editorial Reverté, 1998
Kaplan LA, Pesce AJ , Clinical Chemistry, Theory, Analysis, and correlation, The C.V. Mosby Company , St Louis 2009
Badia, E, Enfoque ISO 9000: Normalización, Homologación, Certificación, Acreditación, Aseguramiento (ISO ) 9000, Editorial Deusto, 1998
Fuentes Arderiu, X, Guia per al control intern de la qualitat de la mesura de magnituds biològiques utilitzant materials de control, Associació Catalana de Ciències de Laboratori Clínic, Invitro veritas 2006
Compaño R, Ríos A, Garantía de la Calidad en los Laboratorios analíticos, Editorial Síntesis, 2002
Fernandez Espina C, Gestión de la calidad en el Laboratorio Clínico, Editorial médica panamericana, 2005
Todd Sanford Davidsohn, Henry’s Clinical Diagnosis and Management, Saunders, Philadelphia, 2001
Noblejas M, La gestión por processos en el Laboratorio Clínico según la Norma UNE-EN ISO 9001, Ediciones AENOR, 2006
Salas A, La norma UNE-EN ISO 9001 en laboratorios clínicos. Guía práctica para su implantación, Ediciones AENOR, 2009
Departament de treball, Industria, Comerç i Turisme, Manual d’aplicació de la ISO 9001:2000 en els Laboratoris Clínics, Generalitat de Catalunya, 2003
, Sistemas de gestión de la calidad. Requisitos. (ISO 9001:2008) , Ediciones AENOR, 2008
Burtis CA, Ashwood ER, Tietz Textbook of Clinical Chemistry 2nd ed, W.B. Saunders Company , Philadelphia, 2001
|
UNE-EN ISO 15189:2013 Laboratorios Clínicos. Requisitos particulares
para la Calidad y la Competencia ICH HARMONISED TRIPARTITE GUIDELINE.
VALIDATION OF ANALYTICAL PROCEDURES: TEXT AND METHODOLOGY Q2(R1).
International Council On Harmonisation Analytical Procedures and
Methods Validation for Drugs and Biologics. Guidance for Industry,
January 2015. Food and Drug Administration (FDA) |
Complementària |
|
http://www.acclc.cat http://www.aefa.es/ http://www.clinchem.org/ http://ifcc.org/ http://www.labtestsonline.es/
http://www.seqc.es/ |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|