Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Descriure les bases bioquímiques, moleculars i estructurals del funcionament dels éssers vius. |
| A9 |
Tenir un coneixement estructural i funcional de les molècules que formen els éssers vius: components bàsics i estructures polimèriques. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Identifica i classifica correctament els diferents carbohidrats i les famílies de derivats
Identifica els mecanismes moleculars dels enzims claus involucrats en la biosíntesi i degradació de carbohidrats
| | A9 |
Relaciona l’estructura dels carbohidrats amb les interaccions d’aquests amb altres biopolímers
Relaciona l’estructura dels carbohidrats i els seus derivats dins del context de diferents processos cel·lulars i de malaltia
Reconeix l’aplicabilitat de les tècniques d’anàlisi estructural de carbohidrats i sap decidir quina es la tècnica més adient per a resoldre un problema concret de determinació estructural
Coneix els fonaments de les principals tècniques instrumentals d’anàlisis de carbohidrats
Entén la literatura científica contemporània sobre diversos aspectes de la glicobiologia (síntesi, estructura, bioquímica i les seves aplicacions)
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Principis generals de glicobiologia |
Estructura i nomenclatura de carbohidrats. Bases estructurals de la seva diversitat. |
Estructura i síntesi de glicoconjugats |
Tipus de glicoconjugats. Biosíntesi, enzims que processen glicans. Glicoproteïnes. Estructura, biosíntesi i funció de N-glicans i O-glicans. Proteoglicans: Estructura i funció. Gliucolípids, GPI anchors i altres glicans. Síntesi de glicoconjugats: estratègies i procediments. Síntesi química, en fase sòlida i enzimàtica. |
Reconeixement de carbohidrats per lectines |
Tipus de lectines. Mecanismes de reconeixement. Inhibidors de les interaccions proteïna/lectina-carbohidrat. |
Estratègies d’anàlisi estructural de glicans |
Mètodes de detecció i purificació (anticossos i lectines), derivatització química, tècniques instrumentals (RMN, espectrometria de masses, HPLC). |
Glicosilació en processos fisiològics i malalties |
Grups sanguinis. Malalties genètiques associades als glicans. Infeccions bacterials i virals mediades per carbohidrats. Càncer i metàstasi. Inhibidors dels enzims que processen glicans. |
Aplicacions en biotecnologia |
Glicans com a components de medicaments. Glicoproteïnes terapèutiques. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
18 |
22 |
40 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
4 |
8 |
12 |
Presentacions / exposicions |
|
5 |
13 |
18 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
El primer dia de classe es presentarà l’assignatura, s’explicarà breument el temari i la seva organització, metodologia a seguir, bibliografia més adient i la forma d’avaluació. També s’explicarà a l’alumnat la forma de contactar amb el professor fora de les hores de classe. |
Sessió Magistral |
S’explicaran a classe els continguts de l’assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució de problemes i qüestions relacionades amb la teoria per part dels alumnes sota la supervisió del professor, individualment o en grup. |
Presentacions / exposicions |
Presentació oral realitzada per l’alumne d’un article científic relacionat amb algun dels contingut de l’assignatura. També inclou la participació obligatòria per part de l’audiència amb preguntes i qüestions. |
Atenció personalitzada |
Resolució de dubtes. |
Descripció |
L'alumne podrà contactar amb el professor de l'assignatura en qualsevol moment del curs via correu electrònic, moodle o en el seu despatx per tal de resoldre dubtes referents a l’assignatura. El primer dia de classe es donarà la informació pertinent |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Es resoldran a classe qüestions i problemes pràctics relacionats amb la teoria. Es valorarà la correcta aplicació dels continguts explicats a classe en la resolució de forma correcta i raonada de qüestions i problemes.
|
10% |
Presentacions / exposicions |
|
Presentació oral realitzada per l’alumne d’un article científic d’aplicació dels contingut de l’assignatura. Es valorarà:
- contingut: nivell, estructuració, cerca d’informació.
- respostes a preguntes formulades.
- correcció gramatical de la presentació
- claredat d’exposició, si es fa de manera interessant i convincent, així com la forma d’expressar-se en públic.
-correcta utilització de l’editor de presentacions (PowerPoint).
També es valorarà la participació obligatòria per part de l’audiència amb preguntes i qüestions. |
40% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Es valorarà la correcta aplicació dels continguts explicats a classe en la resolució de forma correcta i raonada de qüestions i problemes. |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
A la segona convocatòria es realitzarà un examen que significarà el 50% de la nota final. L'altre 50% correspondrà a la nota obtinguda en la presentació i els exercicis fets a classe de la primera convocatòria Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. ${1}iLa realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.${1}i |
Bàsica |
|
VARKI, A et al. (eds). Essentials of Glycobiology, 2nd edition. Cold Spring Harbor Press, 2009. Taylor M.E. and Drickamer K. Introduction to glycobiology, 2nd edition. Oxford University Press, United Kingdom, 2006. |
Complementària |
|
Kamerling J.P. (ed). Comprehensive glycoscience, from chemistry to systems biology, vols. 1–4. Elsevier, Oxford, 2007. Lindhorst T.K. (ed). Essentials of carbohydrate and biochemistry, 3rd edition. Wiley-VCH, Weinheim, Germany, 2007. Sansom C. and Markman O. Glycobiology. Scion Publ. Ltd., Bloxham, United Kingdom, 2007.
Fraser-Reid B.O., Tatsuta K., and Thiem J. (eds).
Glycoscience—Chemistry and chemical biology I–III, 2nd edition.
Springer-Verlag, Berlin, 2008. |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DE BIOMOLÈCULES/13214107 | QUÍMICA ORGÀNICA/13214101 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|