DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) GLICOBIOLOGIA Codi 13214215
Ensenyament
Grau de Bioquímica i Biologia Molecular (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Química Analítica i Química Orgànica
Coordinador/a
MATHEU MALPARTIDA, MARÍA ISABEL
Adreça electrònica maribel.matheu@urv.cat
Professors/es
MATHEU MALPARTIDA, MARÍA ISABEL
Web
Descripció general i informació rellevant <p> Els objectius generals de l’assignatura son els de proporcionar a l'alumne els coneixements bàsics d’ estructura, propietats i funcions de les biomolècules que contenen carbohidrats, així com la descripció de les seves funcions biològiques (incloent el seu paper en determinades malalties) i de les tècniques d’anàlisi emprades per determinar aquestes estructures. </p><div><b>La&nbsp;docència&nbsp;serà&nbsp;presencial&nbsp;sempre&nbsp;que la&nbsp;limitació&nbsp;en&nbsp;l’aforament&nbsp;de&nbsp;l’aula&nbsp;a causa de&nbsp;l’emergència&nbsp;sanitària&nbsp;ho&nbsp;permeti. Si el&nbsp;nombre&nbsp;d’estudiants&nbsp;matriculats&nbsp;fos&nbsp;superior a&nbsp;l’aforament&nbsp;permès&nbsp;a&nbsp;l’aula&nbsp;assignada, la&nbsp;docència&nbsp;es&nbsp;farà&nbsp;mixta&nbsp;(presencial&nbsp;i&nbsp;a&nbsp;distància)en&nbsp;horari&nbsp;programat.&nbsp;L’organització&nbsp;concreta&nbsp;s'especificarà&nbsp;en&nbsp;l'espai&nbsp;Moodle de&nbsp;l’assignatura&nbsp;en&nbsp;funció&nbsp;de la&nbsp;situació&nbsp;d'emergència&nbsp;sanitària.&nbsp;</b></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE2 Descriure les bases bioquímiques, moleculars i estructurals del funcionament dels éssers vius.
 CE9 Tenir un coneixement estructural i funcional de les molècules que formen els éssers vius: components bàsics i estructures polimèriques.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE2 Identifica els mecanismes moleculars dels enzims claus involucrats en la biosíntesi i degradació de carbohidrats
Identifica i classifica correctament els diferents carbohidrats i les famílies de derivats
 CE9 Coneix els fonaments de les principals tècniques instrumentals emprades en l'ambit de la glicobiologia.
Entén la literatura científica contemporània sobre diversos aspectes de la glicobiologia (síntesi, estructura, bioquímica i les seves aplicacions)
Coneix els fonaments del reconeixement de carbohidrats als essers vius.
Coneix la funció dels carbohidrats i glicoconjugats dins del context de diferents processos cel·lulars i de malalties.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Principis generals de glicobiologia Àmbit d'estudi de la glicobiologia. Glicobiologia i biocomplexitat. Estructura, nomenclatura i bases estructurals de la diversitat dels carbohidrats. Conformacions i reactivitat bàsica dels carbohidrats. Glicòsids i glicoconjugats. Representació dels glicans.
Estructura i síntesi de glicoconjugats Tipus de glicoconjugats. Biosíntesi, enzims que processen glicans. Glicoproteïnes. Estructura, biosíntesi i funció de N-glicans i O-glicans. Proteoglicans: Estructura i funció. Glicolípids, GPI anchors i altres glicans. Síntesi de glicoconjugats: estratègies i mètodes. Síntesi química en solució, en fase sòlida i enzimàtica.
Reconeixement de carbohidrats per lectines Estratègies d'elucidacio de les funcions biològiques dels glicans. Tipus de proteïnes que reconeixen glicans. Lectines i proteïnes reconeixedores de GAGs. Mecanismes i principis generals de reconeixement. La multivalència en el reconeixement de glicans. Mètodes de determinació de les interaccions proteïna-carbohidrat. Aplicacions dels "arrays" de glicans. Inhibidors de les interaccions proteïna/lectina-carbohidrat.
Glicosilació en processos fisiològics i malalties Glicoconjugats en el control de qualitat de glicoproteïnes. Control de qualitat i malalties. Glicoconjugats en infeccions virals i bacterianes. Malalties genètiques associades als glicans. Inhibidors dels enzims que processen glicans. Glicoconjugats i càncer. Present i futur de la glicobiologia.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
CE2
CE9
22 22 44
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE2
CE9
2 6 8
Presentacions / exposicions
CE2
CE9
3 13 16
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
CE2
CE9
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries El primer dia de classe es presentarà l’assignatura, s’explicarà breument el temari i la seva organització, metodologia a seguir, bibliografia més adient i la forma d’avaluació. També s’explicarà a l’alumnat la forma de contactar amb el professor fora de les hores de classe.
Sessió Magistral S’explicaran a classe els continguts de l’assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de problemes i qüestions relacionades amb la teoria per part dels alumnes sota la supervisió del professor, individualment o en grup.
Presentacions / exposicions Presentació oral realitzada per l’alumne d’un article científic relacionat amb algun dels contingut de l’assignatura. També inclou la participació obligatòria per part de l’audiència amb preguntes i qüestions.
Atenció personalitzada Resolució de dubtes.

Atenció personalitzada
Descripció

Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l'emergència sanitària, l'atenció a l'estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions en línia, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals. 


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE2
CE9
Es resoldran a classe qüestions i problemes pràctics relacionats amb la teoria. Es valorarà la correcta aplicació dels continguts explicats a classe en la resolució de forma correcta i raonada de qüestions i problemes.
10%
Presentacions / exposicions
CE2
CE9
Presentació oral realitzada per l’alumne d’un article científic d’aplicació dels contingut de l’assignatura. Es valorarà:
- contingut: nivell, estructuració, cerca d’informació.
- respostes a preguntes formulades.
- correcció gramatical de la presentació
- claredat d’exposició, si es fa de manera interessant i convincent, així com la forma d’expressar-se en públic.
-correcta utilització de l’editor de presentacions (PowerPoint).
També es valorarà la participació obligatòria per part de l’audiència amb preguntes i qüestions.
40%
Proves objectives de preguntes curtes
CE2
CE9
Es valorarà la correcta aplicació dels continguts explicats a classe en la resolució de forma correcta i raonada de qüestions i problemes. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la segona convocatòria es realitzarà un examen que significarà el 50% de la nota final. L'altre 50% correspondrà a la nota obtinguda en la presentació i els exercicis fets a classe de la primera convocatòria

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.
La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica VARKI et al., Essentials of Glycobiology, Cold Harbor Press, darrera disponible,
Taylor, M.E. and Drickamer, K., Introduction to glycobiology, Oxford University Press, United Kingdom, darrera edició disponible,

 

Complementària Kamerling, J. P. (ed.), Comprehensive Glycosience, from chemistry to systems biology, vols. 1-4, Elsevier, Oxford, darrera edició disponible,
Lindhorst, T.K., Essentials of carbohydrate and biochemistry, Wiley-VCH, Weinheim, Germany, darrera edició disponible,
Sansom, C.; Markman, O., Glycobiology, Scion Publ. Ltd., Bloxham, United Kingdom, darrera edicio disponible,
Fraser-Reid, B.O.; Tatsuta, K.; Thiem, J. (eds.), Glycoscience-Chemistry and chemical biology I-III, Springer-Verlag, Berlin, darrera edició disponible,

 

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DE BIOMOLÈCULES/13214107
QUÍMICA ORGÀNICA/13214101
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent