Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | CE2 |
Descriure les bases bioquímiques, moleculars i estructurals del funcionament dels éssers vius. |
| CE9 |
Tenir un coneixement estructural i funcional de les molècules que formen els éssers vius: components bàsics i estructures polimèriques. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CE2 |
Identifica els mecanismes moleculars dels enzims claus involucrats en la biosíntesi i degradació de carbohidrats
Identifica i classifica correctament els diferents carbohidrats i les famílies de derivats
| | CE9 |
Coneix els fonaments de les principals tècniques instrumentals emprades en l'ambit de la glicobiologia.
Entén la literatura científica contemporània sobre diversos aspectes de la glicobiologia (síntesi, estructura, bioquímica i les seves aplicacions)
Coneix els fonaments del reconeixement de carbohidrats als essers vius.
Coneix la funció dels carbohidrats i glicoconjugats dins del context de diferents processos cel·lulars i de malalties.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Principis generals de glicobiologia |
Àmbit d'estudi de la glicobiologia. Glicobiologia i biocomplexitat. Estructura, nomenclatura i bases estructurals de la diversitat dels carbohidrats. Conformacions i reactivitat bàsica dels carbohidrats. Glicòsids i glicoconjugats. Representació dels glicans. |
Estructura i síntesi de glicoconjugats |
Tipus de glicoconjugats. Biosíntesi, enzims que processen glicans. Glicoproteïnes. Estructura, biosíntesi i funció de N-glicans i O-glicans. Proteoglicans: Estructura i funció. Glicolípids, GPI anchors i altres glicans. Síntesi de glicoconjugats: estratègies i mètodes. Síntesi química en solució, en fase sòlida i enzimàtica. |
Reconeixement de carbohidrats per lectines |
Estratègies d'elucidacio de les funcions biològiques dels glicans. Tipus de proteïnes que reconeixen glicans. Lectines i proteïnes reconeixedores de GAGs. Mecanismes i principis generals de reconeixement. La multivalència en el reconeixement de glicans. Mètodes de determinació de les interaccions proteïna-carbohidrat. Aplicacions dels "arrays" de glicans. Inhibidors de les interaccions proteïna/lectina-carbohidrat. |
Glicosilació en processos fisiològics i malalties |
Glicoconjugats en el control de qualitat de glicoproteïnes. Control de qualitat i malalties. Glicoconjugats en infeccions virals i bacterianes. Malalties genètiques associades als glicans. Inhibidors dels enzims que processen glicans. Glicoconjugats i càncer. Present i futur de la glicobiologia. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
22 |
22 |
44 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
2 |
6 |
8 |
Presentacions / exposicions |
|
3 |
13 |
16 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
El primer dia de classe es presentarà l’assignatura, s’explicarà breument el temari i la seva organització, metodologia a seguir, bibliografia més adient i la forma d’avaluació. També s’explicarà a l’alumnat la forma de contactar amb el professor fora de les hores de classe. |
Sessió Magistral |
S’explicaran a classe els continguts de l’assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució de problemes i qüestions relacionades amb la teoria per part dels alumnes sota la supervisió del professor, individualment o en grup. |
Presentacions / exposicions |
Presentació oral realitzada per l’alumne d’un article científic relacionat amb algun dels contingut de l’assignatura. També inclou la participació obligatòria per part de l’audiència amb preguntes i qüestions. |
Atenció personalitzada |
Resolució de dubtes. |
Descripció |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l'emergència sanitària, l'atenció a l'estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions en línia, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Es resoldran a classe qüestions i problemes pràctics relacionats amb la teoria. Es valorarà la correcta aplicació dels continguts explicats a classe en la resolució de forma correcta i raonada de qüestions i problemes.
|
10% |
Presentacions / exposicions |
|
Presentació oral realitzada per l’alumne d’un article científic d’aplicació dels contingut de l’assignatura. Es valorarà:
- contingut: nivell, estructuració, cerca d’informació.
- respostes a preguntes formulades.
- correcció gramatical de la presentació
- claredat d’exposició, si es fa de manera interessant i convincent, així com la forma d’expressar-se en públic.
-correcta utilització de l’editor de presentacions (PowerPoint).
També es valorarà la participació obligatòria per part de l’audiència amb preguntes i qüestions. |
40% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Es valorarà la correcta aplicació dels continguts explicats a classe en la resolució de forma correcta i raonada de qüestions i problemes. |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
A la segona convocatòria es realitzarà un examen que significarà el 50% de la nota final. L'altre 50% correspondrà a la nota obtinguda en la presentació i els exercicis fets a classe de la primera convocatòria Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
VARKI et al., Essentials of Glycobiology, Cold Harbor Press, darrera disponible,
Taylor, M.E. and Drickamer, K., Introduction to glycobiology, Oxford University Press, United Kingdom, darrera edició disponible,
|
|
Complementària |
Kamerling, J. P. (ed.), Comprehensive Glycosience, from chemistry to systems biology, vols. 1-4, Elsevier, Oxford, darrera edició disponible,
Lindhorst, T.K., Essentials of carbohydrate and biochemistry, Wiley-VCH, Weinheim, Germany, darrera edició disponible,
Sansom, C.; Markman, O., Glycobiology, Scion Publ. Ltd., Bloxham, United Kingdom, darrera edicio disponible,
Fraser-Reid, B.O.; Tatsuta, K.; Thiem, J. (eds.), Glycoscience-Chemistry and chemical biology I-III, Springer-Verlag, Berlin, darrera edició disponible,
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DE BIOMOLÈCULES/13214107 | QUÍMICA ORGÀNICA/13214101 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|