DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) TÈCNIQUES DE CÈL·LULES EN CULTIU Codi 13214221
Ensenyament
Grau de Bioquímica i Biologia Molecular (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
ARAGONÈS BARGALLÓ, GERARD
Adreça electrònica gerard.aragones@urv.cat
Professors/es
ARAGONÈS BARGALLÓ, GERARD
Web
Descripció general i informació rellevant <p> L'assignatura de Tècniques de Cèl.lules en Cultiu dóna a conèixer a l'alumne els procediments bàsics per al treball amb cèl.lules i teixits d'orígen animal en cultiu in vitro. Després de la realització d'aquesta assignatura, l'estudiant ha de ser capaç de treballar en un laboratori de cultiu de cèl.lules i teixits i saber com realitzar dissenys experimentals d'interès amb aquests cultius. </p><div><b>La&nbsp;docència&nbsp;serà&nbsp;presencial&nbsp;sempre&nbsp;que la&nbsp;limitació&nbsp;en&nbsp;l’aforament&nbsp;de&nbsp;l’aula&nbsp;a causa de&nbsp;l’emergència&nbsp;sanitària&nbsp;ho&nbsp;permeti. Si el&nbsp;nombre&nbsp;d’estudiants&nbsp;matriculats&nbsp;fos&nbsp;superior a&nbsp;l’aforament&nbsp;permès&nbsp;a&nbsp;l’aula&nbsp;assignada, la&nbsp;docència&nbsp;es&nbsp;farà&nbsp;mixta&nbsp;(presencial&nbsp;i&nbsp;a&nbsp;distància) en&nbsp;horari&nbsp;programat.&nbsp;L’organització&nbsp;concreta&nbsp;s'especificarà&nbsp;en&nbsp;l'espai&nbsp;Moodle de&nbsp;l’assignatura&nbsp;en&nbsp;funció&nbsp;de la&nbsp;situació&nbsp;d'emergència&nbsp;sanitària.&nbsp;</b></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE5 Conèixer els principis, la instrumentació i les aplicacions de les principals tècniques de Bioquímica i Biologia molecular.
 CE6 Saber dissenyar i aplicar protocols experimentals de laboratori, especialment en els àmbits bioquímics, microbiològics i en biologia molecular, valorant els seus riscos, i elements de seguretat.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE5 Coneix l'equipament bàsic d'un laboratori de cultius cel·lulars
Coneix les metodologies bàsiques utilitzades en cultius cel·lulars, així com les seves apllicacions en el camp de la bioquímica i la biotecnologia
 CE6 Dissenya experiments i comprèn les limitacions de l'aproximació experimental en l'àmbit dels cultius cel·lulars
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Sessió 1. Introducció als cultius de cèl·lules animals. Breu història dels cultius cel?lulars. Concepte actual, aplicacions i àrees d’investigació. Tipus de cultius de teixits. Biologia de la cèl?lula en cultiu.
Sessió 2. El laboratori de cultius cel·lulars. Equipament i disseny. Nivells de bioseguretat. Classificació dels agents biològics. Concepte de SDS, PPEs i SLP.
Sessió 3. Condicions físico-químiques, medis i superfícies de cultiu. Temperatura, pH i osmolaritat. Composició, preparació, selecció i optimització dels medis de cultiu. Adaptació a medis lliures de sèrum. Superfícies de creixement cel·lular.
Sessió 4. Contaminació biològica. Tècnica asèptica. Principals agents contaminants biològics: bacteris, llevats, fongs, virus i micoplasmes. Procediments i mètodes de detecció.
Sessió 5. Quantificació, citotoxicitat i mort cel·lular.

Cambra de Neubauer. Assaigs de viabilitat i citotoxicitat cel·lular.
Sessió 6. Introducció a la Citometria de flux. Breu història. Quines dades ens aporta la CMF? Aspectes pràctics. FACS
Sessió 7. Tècniques bàsiques de manipulació de cèl·ules animals en cultiu. Canvi de medi. Passe o subcultiu. Criopreservació. Transformació i immortalització. Transport de cèl.lules. Caracterització cel.lular.
Sessió 9. Biotecnologia de cèl·lules animals i teixits. Cèl·lules pluripotents (“stem cells”) vs. cultius especialitzats. Tecnologia d'aïllament i cultiu de cèl·lules pluripotents. Tècniques de diferenciació cel·lular. Reconstrucció de teixits i òrgans mitjançant co-cultiu de tipus primari.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A5
CE6
18 22.5 40.5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE5
CE6
9 4 13
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
CE5
CE6
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Realització de diferents activitats a l'aula
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes

Atenció personalitzada
Descripció

Atenció als alumnes fora de les hores de classe, mitjançant entrevista personal, a hores convingudes. Envieu un e-mail a gerard.aragones@urv.cat per concertar visita. A causa de l'emergència sanitària, l'atenció a l'estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions en línia, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE5
CE6
Resolució de problemes i exercicis a l'aula ordinària per part dels alumnes amb assistència dels professors. 45%
Proves mixtes
CE5
CE6
Els coneixements teòrics adquirits durant les sessions magistrals s'avaluaran mitjançant un sol examen que combinarà tant preguntes de desenvolupament com preguntes objectives curtes i preguntes tipus test. 55%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assignatura s'aprovarà amb un 5/10, havent de tenir una qualificació mínima de 4/10 en l'examen final per a poder fer mitjana amb les altres tasques avaluades. La segona convocatòria constarà d'un examen únic i es mantindrà la nota i el pes de la nota de la resta d'activitats avaluades. Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. ?En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica R J Geraghty, A Capes-Davis, J M Davis, J Downward, R I Freshney, I Knezevic, R Lovell-Badge, J R W , Guidelines for the use of cell lines in biomedical research, , British Journal of Cancer (2014) 111, 1021–1046
edited by J.M. Davis, Basic cell culture : a practical approach, 2nd, New York : Oxford University Press, cop. 2002
edited by Cheryl D. Helgason and Cindy L. Miller, Basic cell culture protocols, 3rd, Totowa, N.J. : Humana Press , 2005
Freshney, R. Ian, Culture of animal cells : a manual of basic technique, 5th, Hoboken, N.J. : Wiley, cop. 2005
Freshney, R. Ian, Culture of animal cells: a manual of basic technique and specialized applications, 6th, Hoboken, New Jersey : Wiley-Blackwell, cop. 2010

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent