DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) TREBALL DE FI DE GRAU Codi 13214302
Ensenyament
Grau de Bioquímica i Biologia Molecular (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
15 Treball fi de grau Quart 2Q
Llengua d'impartició
Català
Prerequisits Per matricular el TFG cal tenir superats 168 ECTS, incloent tots els de primer i segon curs.
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
PINENT ARMENGOL, MONTSERRAT
Adreça electrònica lluis.arola@urv.cat
mariajosepa.salvado@urv.cat
juanbautista.fernandez@urv.cat
pedro.puigbo@urv.cat
ximena.terra@urv.cat
anna.ardevol@urv.cat
josemaria.simo@urv.cat
elsa.maymo@urv.cat
montserrat.pinent@urv.cat
neus.martinez@urv.cat
begona.muguerza@urv.cat
manuel.suarez@urv.cat
josep.gomez@urv.cat
raul.beltran@urv.cat
katherine.gil@urv.cat
anna.mas@urv.cat
maria.guirro@urv.cat
carolina.serena@urv.cat
esther.rodriguez@urv.cat
yolandadelpilar.nunez@urv.cat
sandra.guaita@urv.cat
isabel.fort@urv.cat
franciscojavier.avila@urv.cat
ricardo.rodriguez@urv.cat
nuria.canela@urv.cat
cristina.torres@urv.cat
xavier.escote@urv.cat
Professors/es
AROLA FERRER, LUIS MARIA
SALVADÓ ROVIRA, MARIA JOSEPA
FERNÁNDEZ LARREA, JUAN BAUTISTA
PUIGBÒ AVALOS, PEDRO
TERRA BARBADORA, XIMENA
ARDÈVOL GRAU, ANA MARIA
SIMÓ SISÓ, JOSÉ MARÍA
MAYMO MASIP, ELSA
PINENT ARMENGOL, MONTSERRAT
MARTÍNEZ MICAELO, NIEVES BEATRIZ
MUGUERZA MARQUÍNEZ, MARIA BEGOÑA
SUÁREZ RECIO, MANUEL
GÓMEZ ALVAREZ, JOSEP
BELTRÁN DEBÓN, RAÚL ALEJANDRO
GIL CARDOSO, KATHERINE
MAS CAPDEVILA, ANNA
GUIRRO CASTELLNOU, MARIA
SERENA PERELLÓ, CAROLINA
RODRÍGUEZ GALLEGO, ESTHER
NUÑEZ GUTIERREZ, YOLANDA DEL PILAR
GUAITA ESTERUELAS, SANDRA
FORT GALLIFA, ISABEL
ÁVILA ROMÁN, FRANCISCO JAVIER
RODRÍGUEZ CALVO, RICARDO
CANELA CANELA, NÚRIA
TORRES FUENTES, CRISTINA
ESCOTE MIRÓ, XAVIER
Web
Descripció general i informació rellevant <b> A causa de l’emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, la defensa del treball es faria online. Se us informarà a través de l'espai Moodle.&nbsp;</b><div><br /></div><div>El TFG és un treball tutoritzat que s’avalua individualment per a cada estudiant i que té com a finalitat l’acreditació per part de l’alumne de que ha adquirit les competències associades al títol, i la seva aplicació en un tema específic relacionat amb els continguts propis de la titulació. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE1 Entendre i aplicar els coneixements bàsics de física, matemàtiques i química a la Bioquímica i Biologia Molecular.
 CE2 Descriure les bases bioquímiques, moleculars i estructurals del funcionament dels éssers vius.
 CE3 Tenir un coneixement avançat de la bioquímica, cinètica i mecanismes dels enzims, del metabolisme i la seva regulació.
 CE4 Conèixer i comprendre de manera integrada els organismes a nivell molecular, cel·lular i metabòlic.
 CE5 Conèixer els principis, la instrumentació i les aplicacions de les principals tècniques de Bioquímica i Biologia molecular.
 CE6 Saber dissenyar i aplicar protocols experimentals de laboratori, especialment en els àmbits bioquímics, microbiològics i en biologia molecular, valorant els seus riscos, i elements de seguretat.
 CE7 Saber buscar, obtenir, analitzar i interpretar la informació de les principals bases de dades biològiques: genòmiques, transcriptòmiques, proteòmiques, metabolòmiques, taxonòmiques i altres, així com de dades bibliogràfiques, i usar les eines bioinformàtiques bàsiques.
 CE8 Analitzar adequadament dades i resultats experimentals propis del camp científic i saber-los interpretar.
 CE9 Tenir un coneixement estructural i funcional de les molècules que formen els éssers vius: components bàsics i estructures polimèriques.
 CE10 Apreciar la complexitat i diversitat dels organismes a través de l'estudi de les seves molècules, cèl·lules i processos fisiològics, la seva genètica i evolució.
 CE11 Ser capaç d'apreciar la potencialitat i la velocitat dels canvis en Bioquímica.
 CE12 Treballar de manera adequada en un laboratori bioquímic incloent seguretat, manipulació i eliminació de residus i registre anotat d'activitats.
 CE13 Aplicar coneixements moleculars a la interpretació fisiològica del funcionament normal o patològic de l'organisme.
 CE14 Descriure la manera en la qual els éssers vius extreuen, transformen i utilitzen l'energia del seu entorn.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d’una manera eficaç
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l’ús eficient de les TIC
 CT3 Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d’estudi
 CT5 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE1 Integrar els coneixements teòrics amb les realitats a les quals es poden aplicar
 CE2 Integrar els coneixements teòrics amb les realitats a les quals es poden aplicar
 CE3 Integrar els coneixements teòrics amb les realitats a les quals es poden aplicar
 CE4 Integrar els coneixements teòrics amb les realitats a les quals es poden aplicar
 CE5 Integrar els coneixements teòrics amb les realitats a les quals es poden aplicar
 CE6 Integrar els coneixements teòrics amb les realitats a les quals es poden aplicar
 CE7 Integrar els coneixements teòrics amb les realitats a les quals es poden aplicar
 CE8 Integrar els coneixements teòrics amb les realitats a les quals es poden aplicar
 CE9 Integrar els coneixements teòrics amb les realitats a les quals es poden aplicar
 CE10 Integrar els coneixements teòrics amb les realitats a les quals es poden aplicar
 CE11 Integrar els coneixements teòrics amb les realitats a les quals es poden aplicar
 CE12 Integrar els coneixements teòrics amb les realitats a les quals es poden aplicar
 CE13 Integrar els coneixements teòrics amb les realitats a les quals es poden aplicar
 CE14 Integrar els coneixements teòrics amb les realitats a les quals es poden aplicar
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d’una manera eficaç
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital. (Ser digital)
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença. (Cercar)
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques. (Organitzar)
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta. (Crear)
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació. (Compartir)
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo. (Comprensió)
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina. (Anàlisi)
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema. (Creativitat)
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista. (Innovació)
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores. (Avaluació)
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques. (Qualitat)
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada. (Construcció del discurs)
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu. (Eficàcia)
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral. (Comunicació no verbal i ús de la veu)
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada. (Construcció del discurs)
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori. (Eficàcia)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Procediments de selecció i assignació
Procediments

Els estudiants, conjuntament amb el seu tutor de la URV de TFG, definiran el tema del TFG.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Selecció/assignació del treball de fi de grau
1 0 1
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster
CT3
10 10 20
Elaboració del treball de fi de grau/màster
CE1
CE2
CE3
CE4
CE5
CE6
CE7
CE8
CE9
CE10
CE11
CE12
CE13
CE14
CT1
CT2
CT3
CT5
0 325 325
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster
CT5
2 25 27
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió introductòria per a presentar el funcionament de l'assignatura.
Selecció/assignació del treball de fi de grau La selecció/assignació del treball es farà d'acord amb el tutor.
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster El coordinador i els tutors vetllaran pel correcte funcionament de l'assignatura.
Elaboració del treball de fi de grau/màster Redacció d'una memòria en anglès amb una estructura d'article científic (amb introducció, materials i mètodes -si s'escau-, resultats -si s'escau-, discussió i conclusions). El treball ha de ser individual i ha de servir per demostrar que l'alumne ha adquirit les competències associades al títol.
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster Presentació del treball davant d'un tribunal, i resposta a les preguntes formulades.

Mecanismes coordinació/seguiment
Descripció

Cada alumne tindrà un tutor de la URV del Treball de Fi de Grau que tutoritzarà el treball i supervisarà la memòria final. El tutor serà un dels professors involucrats en l'assignatura. Un cop assignat el tutor, l'alumne haurà de contactar amb ell (de forma presencial, per correu electrònic o amb videoconferència) per anar explicant-li els progressos, dubtes, ... del seu TFG. El tutor valorarà la iniciativa de l'alumne en la definició i desenvolupament del treball, la constància, regularitat, planificació i temporització del treball i si l'alumne ha seguit les recomanacions del tutor.


Criteris i procediments d’avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat)
Metodologies Competències Descripció Pes        
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster
CT3
El tutor avaluarà el progrés i la implicació de l'estudiant durant el seguiment i tutorització de l'estudiant. 15%
Elaboració del treball de fi de grau/màster
CE1
CE2
CE3
CE4
CE5
CE6
CE7
CE8
CE9
CE10
CE11
CE12
CE13
CE14
CT1
CT2
CT3
CT5
Redacció d'una memòria en anglès amb una estructura d'article científic (amb introducció, materials i mètodes -si s'escau-, resultats -si s'escau-, discussió i conclusions). El treball ha de ser individual i ha de servir per demostrar que l'alumne ha adquirit les competències associades al títol. 40%
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster
CT5
Exposició del treball de Fi de Grau i defensa davant d'un tribunal de professors. Es valorarà també l'assistència i la participació activa a les sessions de presentació dels companys. 45%
Altres
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
PRÀCTIQUES EXTERNES/13214401

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent