DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) PERSPECTIVES DE LA NUTRICIÓ MOLECULAR Codi 13675101
Ensenyament
Nutrició i Metabolisme (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Anglès
Castellà
Prerequisits
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
BLAY OLIVÉ, MARIA TERESA
SALVADÓ ROVIRA, MARIA JOSEPA
Adreça electrònica mariajosepa.salvado@urv.cat
mteresa.blay@urv.cat
Professors/es
SALVADÓ ROVIRA, MARIA JOSEPA
BLAY OLIVÉ, MARIA TERESA
Web
Descripció general i informació rellevant Conèixer els principals mecanismes mitjançant els quals els diversos nutrients i components alimentaris interaccionen a nivell molecular dins l'organisme.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC2 Integrar el coneixement de les principals vies metabòliques i dels nutrients en situacions de salut i malaltia.
  Professionalitzador
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Integrar el coneixement de les principals vies metabòliques i el paper dels nutrients en situacions de salut i malaltia. AC2
Treballar autònomament amb iniciativa. BC4
Ús de les eines especígiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del crus de postgrau. CC2

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Introducció a la Nutrició Molecular Concepte de nutrició molecular enfront del concepte clàssic de Nutrició. Regulació gènica i interaccions nutrients-gens. Tipus de regulació per nutrients. Mètodes d'investigació en nutrició molecular: aplicació de les tecnologies genòmiques i post-genòmiques. Tendències de la nutrició molecular: nutrigenòmica i nutrigenètica.
Tema 2. Nutrigenòmica. Paper dels nutrients sobre l'expressió gènica Regulació gènica per carbohidrats. Els receptors nuclears com a sensors metabòlics. Regulació gènica per greixos: àcids grassos, colesterol. Regulació gènica per aminoàcids. Regulació gènica per vitamines.
Tema 3. Nutrigenètica. Dieta i polimorfismes genétics. Diferències genètiques en la percepció del gust. Sensibilitat al gust amarg.
Tema 4. Nutrigenòmica i epigenètica. Dieta i metilació del DNA. Niacin status, poly (ADP-ribose) metabolisme i inestabilitat genòmica. Dieta i miRNAs.
Tema 5. Nutrigenòmica i longevitat Processos associats amb l'envelliment.Teoria de l'envelliment basada en les ROS d'origen mitocondrial. Efecte de la restricció calòrica i la restricció proteica en la longevitat.
Tema 6. Microbiota Microbiota i la seva acció immunomoduladora a nivell intestinal

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 1 3
 
Sessió Magistral
23 23 46
Treballs
6 18 24
 
Atenció personalitzada
2 1 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries -Transmetre els objectius que es persegueixen.
-Detallar els continguts que es treballaran.
-Explicar la metodologia que s'utilitzarà a l'assignatura.
-Comunicar i deixar clars els criteris d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura mitjançant xerrades d'especialistes en les matèries del temari.
Treballs Escriure un títol i un abstract d’un article científic, facilitat pel professor de l’àmbit de la nutrició molecular.
Atenció personalitzada Respondre preguntes fora de l'aula

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Temps per atendre i resoldre els dubtes dels alumnes.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Escriure un títol i un abstract d’un article científic, facilitat pel professor de l’àmbit de la nutrició molecular. 100%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assignatura té convocatòria única.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica R. Brigelius-Flohé i H-G. Joost, Nutritional Genomics: Impact on Health and Disease, WILEY-VCH, 2006
N. Moustaid-Moussa i C. D. Berdanier, Nutrient-gene interactions in health and disease, CRC Press, 2001
J. Zempleni i H. Daniel, Molecular Nutrition, CABI, 2003
J. Kaput i R. L. Rodriguez, Nutritional Genomics: Discovering the Path to Personalized Nutrition, WILEY-INTERSCIENCE, 2006

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent