DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) METODOLOGIA D'INVESTIGACIÓ BÀSICA Codi 13675203
Ensenyament
Nutrició i Metabolisme (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Juny, Jul., Set.
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
BRAVO VÁZQUEZ, FRANCISCA ISABEL
Adreça electrònica ruth.ferrer@urv.cat
trinitat.cambras@urv.cat
montserrat.mitjans@urv.cat
antoni.diez@urv.cat
mpilar.vinardell@urv.cat
mcarmen.pelegri@urv.cat
joan.simon@urv.cat
josefa.prat@urv.cat
raquel.martin@urv.cat
franciscaisabel.bravo@urv.cat
Professors/es
FERRER ROIG, RUTH
CAMBRAS RIU, TRINITAT
MITJANS ARNAL, MONTSERRAT
DÍEZ NOGUERA, ANTONI
VINARDELL MARTÍNEZ-HIDALGO, M. PILAR
PELEGRÍ GAVALDÀ, M. CARMEN
SIMÓN PALLISÉ, JOAN
PRAT AIXELÀ, JOSEFA
MARTÍN VENEGAS, RAQUEL
BRAVO VÁZQUEZ, FRANCISCA ISABEL
Web http://www.ub.edu/grad/plae/AccesInformePD?curs=2019&codiGiga=569326&idioma=CAT&recurs=publicacio
Descripció general i informació rellevant Assignatura impartida des de la UB. Pretén dotar els estudiants dels coneixements fonamentals del mètode científic, capacitar-los per a la seva aplicació en els treballs d'investigació i facilitar els criteris per a la divulgació científica dels resultats obtinguts.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  Professionalitzador
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
Tipus C Codi Competències Nuclears

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències

Continguts
Tema Subtema
1. El mètode científic. Història i evolució del mètode científic. Plantejament d’un projecte de recerca, cerca d’antecedents, plantejament de la hipòtesi.
2. Criteris de qualitat. Certificació, acreditació i normalització. Bones pràctiques de laboratori (BPL). Principis que abarquen les BPL. Procediments estàndard d’operacions. Auditoria.
3. Experimentació animal. Origen històric. Legislació. Benestar animal. Procediments experimentals bàsics: administració de substàncies i vies, obtenció de mostres biològiques, mètodes d’anestèsia, analgèsia i eutanàsia. Classificació dels models animals. Tipus d’animals d’experimentació.
4. Alternatives a la utilització d’animals d’experimentació.
Concepte de les 3Rs: reemplaçament, reducció, refinament. Validació de mètodes alternatius. Legislació. Disseny experimental. Alternatives en educació.
5. Cerca bibliogràfica. Gestors bibliogràfics. Tipologies i característiques comunes. Bases de dades bibliogràfiques. Estratègia per a la cerca bibliogràfica. Gestió de la biblioteca personal. Indicadors bibliomètrics.
6. Anàlisi, tractament i representació de dades. Nocions bàsiques sobre anàlisi i tractament de les dades, gràfics i estadística.
7. Difusió de la recerca.

Redacció d’un informe o d’un article. Organització dels continguts. Redacció de les
referències.
8. Presentació dels resultats en públic.
Estructuració de la presentació. Disseny efectiu i ajust visuals. L’audiència, el discurs i el llenguatge no verbal.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
 
 
Atenció personalitzada
0 0 0
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Ruth Ferrer Roig rutferrer@ub.edu Departament de Bioquímica i Fisiologia, Facultat de Farmàcia

Avaluació
  Descripció Pes
 
Altres comentaris i segona convocatòria



Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent