DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) CURS DE FORMACIÓN PARA LA EXPERIMENTACIÓN CON ANIMALES Código 13675204
Titulación
Nutrición y Metabolismo (2012)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Optativa 2Q
Lengua de impartición
Castellà
Departamento Bioquímica y Biotecnología
Ciencias Médicas Básicas
Medicina y Cirugía
Psicología
Coordinador/a
COLOMINA FOSCH, MARIA TERESA
Correo-e mariateresa.colomina@urv.cat
montserrat.belles@urv.cat
fatima.sabench@urv.cat
mvictoria.linares@urv.cat
jordi.blanco@urv.cat
joseantonio.fernandez@urv.cat
laia.guardia@urv.cat
Profesores/as
COLOMINA FOSCH, MARIA TERESA
BELLÉS MATEU, MONTSERRAT
SABENCH PEREFERRER, FÀTIMA
LINARES VIDAL, M. VICTORIA
BLANCO PÉREZ, JORDI
FERNANDEZ LÓPEZ, JOSÉ ANTONIO
GUARDIA ESCOTÉ, LAIA
Web
Descripción general e información relevante Introducción a la ciencia del animal de laboratorio. Legislación. Bienestar animal y factores que influencian en la experimentación animal. Biología de los animales utilizados en la experimentación. Protocolo de experimentación. Procedimientos experimentales. Métodos alternativos al uso de animales de laboratorio. Seguridad en el trabajo con animales de laboratorio. Análisis de la bibliografía científica más relevante. Elaboración de publicaciones científicas. Procedimientos experimentales.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT1 Desenvolupar l'autonomia suficient per a treballar en projectes d'investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins del seu àmbit temàtic.
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i l'ús eficient de la informació.
 CT3 Resoldre problemes complexos de forma crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
 CT4 Treballar en equips multidisciplinaris i en contextos complexos.
 CT5 Comunicar idees complexes de forma efectiva a tota mena d'audiències.
 CT6 Desenvolupar habilitats per a gestionar la carrera professional.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT1 Comprendre en profunditat els principis bàsics en que es fonamenta la neurotoxicologia i la psicofarmacologia
Desenvolupar les bases per comprendre els mecanismes d’acció de les substàncies neurotòxiques (tòxics ambientals, drogues d’abús y fàrmacs)
Comprendre i definir els sistemes neurals i estructures implicades en la conducta normal y patològica
Identificar els factors biològics i ambientals que incrementen la vulnerabilitat dels subjectes als neurotòxics
Comprendre les diferències biològiques i psicològiques al llarg del cicle vital
 CT2 Elaborar una estratègia realista per resoldre problemes complexos en contextos multidisciplinaris relacionats amb el camp d’estudi
 CT3 Jutjar els riscos derivats de l’exposició de neurotòxics i psicofàrmacs. Ser capaços d’identificar els factors ambientals susceptibles d’alterar la conducta de l’organisme, i valorar els riscos derivats de l’exposició a substàncies neuroactives (neurotòxics i psicofàrmacs)
 CT7 Decidir el que s’ha de mostrar en relació amb el treball / projecte fet, i aconseguir-ho de d'acord amb la seva planificació en el termini previst
Proposar noves idees, oportunitats o solucions a problemes i / o processos coneguts
 CT4 Mostrar respecte pels drets fonamentals i de igualtat entre homes i dones
Col·laborar activament en la planificació del treball en equip, la distribució de les tasques i els terminis requerits
 CT5 Redactar documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística i registre adequat, i il·lustrar conceptes utilitzant correctament les convencions (formats, títols, peus, llegendes, etc)
Utilitzar software per comunicació en línia: eines interactives (web, Moodle, blocs), correu electrònic, foros, xat, videoconferències, eines de treball col·laboratiu, etc. Utilitzar les TIC de forma habitual i saber adaptar-les a les seves necessitats
 CT6 Redactar documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística i registre adequat, i il·lustrar conceptes utilitzant correctament les convencions (formats, títols, peus, llegendes, etc)
Decidir el que s’ha de mostrar en relació amb el treball / projecte fet, i aconseguir-ho de d'acord amb la seva planificació en el termini previst
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
Tema 1. Introducció a la ciència de l'animal
de laboratori
1.1. Història de l'experimentació animal.
Tema 2. Legislació. 2.1. Marc legal europeu, nacional i autonòmic. Comitès ètics.
2.2. Autoritzacions: formularis d'autorització, formularis de sol·licitud d'adquisició d'animals.
Tema 3. Ética i benestar animal. 3.1. Principis generals. Les 3 R's.
3.2. Etica i responsabilitats de les persones que treballen amb animals d'experimentació.
3.3. Concepte de dany i dany evitable. Les cinc llibertats dels animals
3.4. Sistema de classificació de sevrita d'un procediment
3.5. Regulacions per a la reutilització d'animals
3.6. Fonts d'informació
Tema 4. Cura,salut i manipulació d'animals (nivell 1 i 2) 4.1. Transport, instal·lacions i condicions ambientals d'ubicació dels animals.
4.2. Nutrició i alimentació: requisits nutritius, tipus de dietes i règims alimentaris.
4.3. Microbiologia i malalties de l'animal de laboratori. Influència en la investigació.
4.4. Factors que influencien en el comportament. Homeostasi i estrés.
Tema 5. Biologia dels animals emprats en
l'experimentació.
5.1. Anatomia i fisiologia comparades. Rossegadors (rata/ratolí).
5.1.1. Rates i ratolins no cosanguínis i no consanguinis
5.1.3. Models animasls: congènics, híbrids, transgènics i knock-outs, altres
5.2. Situacions que poden causar dolor i/o estres.
5.3. Característiques reproductives en rata/ratolí.
5.3.3. Gestació, part i lactància. Índexs de viabilitat i de lactància.
Tema 6. Reconeixament del dolor patiment i angoixa 6.1. Índex de severitat, criteris de punt final i supervisió del benestar animal.
Tema 7. Eutanasia (nivell 1 i 2) 7.1 Mètodes d'eutanasia
7.2. Eutanàsia en animals conscients i inconscients
Tema 8. Mètodes alternatius a l'ús d'animals d'experimentació 8.1. Models in vitro icultius cel·lulars/tissulars
8.2. Tècniques alternatives en farmacologia i toxicologia
Tema 9. Procediments minimament invasius (nivell 1 teòric i nivell 2 pràctic) 9.1. Manipulació, immobilització (rata/ratolí).
9.2. Administració de substàncies (vies d'administració) i extracció de
mostres (obtenció de sang, orina i femta).
9.2.1. Vies d'administració de tractaments (oral, intragástrica, rectal i
parenteral).
9.2.2. Obtenció de mostres de sang. Precaucions i requeriments a tenir en compte en l'obtenció de mostres de sang.
9.2.3. Obtenció de mostres d'orina i femta.
9.2.4. Condicions per a l'obtenció i processament de mostres biológiques.
Tema 10. Anestesia 10.1. Concepte d’anestèsia
10.1.1. Elecció de la tècnica anestèsica
10.1.2. Fases de la tècnica anestèsica
10.1.3. Mesures de suport durant la anestesia
10.1.4. Recuperació anestèsica
10.2. Analgèsia: reconeixement i avaluació del dolor
10.2.1. Tècniques d’analgèsia
10.3. Eutanàsia en animals inconscients
Tema 11. Principis de cirurgia: procediments menors i procediments quirúrgics perllongats 11.1. Conceptes bàsics en cirurgia de petits animals
11.2. Protocol d'alimentació, dejú i anestesia
11.3. Cures pre i postoperatòries bàsiques
11.4. Identificació dels signes de sofriment animal
11.5. Nomenclatura i manipulació de l'instrumental quirúrgic bàsic
11.6. Mètodes d'extracció de sang: cua, jugular, intracardíaca
11.7. Reconeixement d'estructures internes de l'animal: laparotomia mitja i tancament per plans
11.8. Mètodes de biòpsia de teixits
11.9. Eutanasia en cirurgia
Tema 12. Diseny de projectes i procediments (nvell 1 i 2)
Tema 13. Introducció a l'organització institucional

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
CT1
1 2 3
Supervisión
CT1
4 20 24
Resolución de problemas/ejercicios
CT7
CT4
4 20 24
Prácticas en laboratorios
CT1
30 30 60
Atención personalizada
CT1
1 1 2
 
Pruebas mixtas
CT2
CT3
CT7
CT4
CT5
1 10 11
Pruebas prácticas
CT1
CT7
2 10 12
Pruebas objetivas de tipo test
CT3
CT7
1 1 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació de conceptes bàsics i fonts d'informació necessàries per a la bona pràctica en experimentació. Presentació, a través de l'espai Moodle, de l'assignatura i dels seus continguts. Explicació de com els alumnes poden accedir a través de Moodle a tota la informació i documentació relativa al curs.
Supervisión Al llarg de totes les pràctiques que suposin contacte amb els animals d'experimentació i/o us de instal·lacions
Resolución de problemas/ejercicios Preguntes a respondre per cada tema
Prácticas en laboratorios Manipulació dels animals de laboratori (rata, ratolí)
Atención personalizada Tutories virtuals i si cal presencials

Atención personalizada
descripción
Es realitzara per correu electrònic i si cal de forma presencial

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pruebas objetivas de tipo test
CT3
CT7
Prova online de preguntes tipus test amb opció múltiple 30%
Pruebas mixtas
CT2
CT3
CT7
CT4
CT5
Consistirà en presentar una memòria d'autorització de procediment, la sol·licitud d'autorització i el resum no tècnic 40%
Pruebas prácticas
CT1
CT7
S'avaluran les habilitats pràctiques adquirides en la manipulació d'animals durant les sesions pràctiques
la assistència a les sessions presencials és obligatòria
30%
Otros  

L'assistència a les sessions presencials és obligatòria en un 100% La no assistència a les sessions pràctiques suposa NO superar l'assignatura

 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Fuentes de información

Básica

Baker HJ, Linosey JR, Weisbroth SH (1979). The laboratory rat. Vol I & II. Academic Press. New York.

Bultó Nubiola M (1995). Legislación sobre residuos sanitarios (I.T.B.113.95). INSHT. Barcelona.

Carlotti DN, Pin D (2004). Diagnosticos dermatológicos, manuales de veterinaria. Masson. Barcelona.

Close B, Banister K, Baumans V, Bernoth EM, Bromage N, Bunyan J, Erhardt W, Flecknell P, Gregory N, Hackbarth H, Morton D, Warwick C (1997). Recomendations for euthanasia of experimental animals: Part 2. Laboratory Animals, 31: 1-32.

Danneman PJ, Stein S, Walshaw SO (1997). Humane and practical implications of using carbon dioxide mixed with oxygen for anesthesia or euthanasia of rats. Laboratory Animal Science, 47: 376-385.

Decret 27/1999, 9 de febrer, de la gestió de residus sanitaris. DOGC núm. 2828-16/02-1999. Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca. Llei 5/1995, de 21 de juny, de protecció dels animals utilitzats per a experimentació i per a altres finalitats científiques.

Directiva europea 91/689/CEE, relativa a residus perillosos incloent residus sanitaris.

DIRECTIVA 2010/63/UE del Parlament Europeu i del Consell de 22 de setembre de 2010, relativa a la protecció dels animals utilitzats per a finalitats científiques. (DO L 276/33 - 20/10/2010)

Correcció d'errors de la Directiva 2010/63/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 22 de setembre de 2010, relativa a la protecció dels animals utilitzats per a finalitat científica. (DO L 28/49 - 04/02/2015)

DECISIÓ d'Execució de la Comissió de 14 de novembre de 2012,  per la que s'estableix un format comú per a la presentació de la informació prevista a la Directiva 2010/63/UE del Parlament Europeu i del Consell, relativa a la protecció dels animals utilitzats per a finalitats científiques. (DO L 320/33 - 17/11/2012)

DECISIÓ d'Execució de la Comissió de 20 de desembre de 2013,  que corregeix l'annex II de la Decisió d'Execució 2012/707/UE, per la que s'estableix un format comú per a la presentació de la informació prevista a la Directiva 2010/63/UE del Parlament Europeu i del Consell, relativa a la protecció dels animals utilitzats per a finalitats científiques. (DO L 10/18 - 15/01/2014)

Diletti E, Hauschke D, Steinijans VW (1992). Sample size determination for bioequivalence assessment by means of confidence intervals. International Journal of Clinical Pharmacology. Therapy and Toxicology, 29: S51-S58.

http://www.felasa.eu/. Federation of Laboratory Animal Science Associations

Flecknell PA (1984). The relief of pain in laboratory animals. Laboratory Animals, 18: 147-160.

Generalitat de Catalunya (1994). Guia de gestió intracentre de residus sanitaris. Departament de Sanitat i Seguretat Social. Barcelona.

Hammer AS, Buffington CA (1994). Survey of statistical methods used in the veterinary medical literature. Special Report. JAVMA, 205:344-345.

Hendriksen CFM, Koeter HBWM eds (1991). Animals in biomedical research. Elsevier. Amsterdam.

Hernández, Sampieri. Roberto. Metodología de la investigación 2a. Edición. Editorial

McGraw-Hill, México. 1998.

http://www.aavs.org/html/ardf.html (pàgina web relativa a métodes alternatius).

http://agricultura.gencat.cat/ca/ambits/medi-natural/fauna-flora-animals-companyia/dar_animals_companyia_experimentacio/dar_utilitzacio_animals_experimentacio/dar_normativa/ (pàgina web relativa a normatives vigents).

http://www.ilustrados.com/publicaciones/EpyllykFZlgGdcyCRS.phpGuia metodològica per l’elaboració d’un informe final de recerca en l’àrea de la salut

http://www.secal.es (Societat espanyola per a les Ciències de l’Animal de Laboratori).

http://www.secal.es/word-pdf/eutanasia1.pdf (Eutanasia).

http://www.secal.es/word-pdf/sangre.pdf

Instituto Nacional de Seguridad e Higiene (1995). Notas Técnicas de Prevención. Tratamiento de Residuos Sanitarios (372). INSHT.Instituto Nacional de Seguridad e Higiene (1996). Notas Técnicas de

Prevención. Zoonosis de origen laboral (411). INSHT. Instituto Nacional de Seguridad e Higiene (1997). Notas Técnicas de Prevención. Trabajo con animales de experimentación (468). INSHT. Instituto Nacional de Seguridad e Higiene (1998). Notas Técnicas de

Prevención. La gestión de los residuos peligrosos en los laboratorios universitarios y de investigación (480). INSHT.

Kraft V, Deeny AA, Blanchet HM, Boot R, Hansen AK, Hem A, van Herck H, Kunstyr I, Milite G, Needham JR, Nicklas W, Perrot A,Rehbinder C, Richard Y, De Vroey G (1994). Recommendations for the health monitoring of mouse, rat, hamster, guineapig and rabbit breeding colonies. Laboratory Animals, 28: 1-12.

Llei 32/2007, de 7 de novembre,  per a la cura dels animals, en la seva explotació, transport, experimentació i sacrifici. (BOE núm. 268 – 08/11/2007)

Llei 6/2013, d'11 de juny, de modificació de la Llei 32/2007, de 7 de novembre, per a la cura dels animals, en la seva explotació, transport, experimentació i sacrifici. (BOE núm. 140 – 12/06/2013)

Llei 5/1995, de 21 de juny, de protecció dels animals utilitzats per a experimentació i per a altres finalitats científiques.

Llei 42/1975, sobre recollida i tractament de residus sólids urbans,modificada pel reial decret 1163/1986 per a la inclusió dels residus anitaris, però excloient productes tòxics contaminants i perillosos.

Llei 20/1986 Bàsica de residus tòxics i perillosos.

Llei 10/1998 de Residus.

Martí MC, Alonso RM, Constans A (1997). Riesgos biológicos en el laboratorio. INSHT. Madrid.

Moore CJ, Mepham TB (1995). Defining an acceptable endpoints in invasive experiments. AWIC Newsletter, 6: 3-7.

Morris TM (1995). Antibiotic therapeutics in laboratory animals.Laboratory Animals, 29:16-36.

Morton DB, Griffiths PHM (1985). Guidelines on the recognition of pain, distress and discomfort in experimental animals and an hypothesis for assessment. The Veterinay Record, 116: 431-436.

Orden de 25 de Marzo (M. De Trabajo y Asuntos Sociales, BOE 30-3-1998). Por la que se adapta al progreso técnico el Real Decreto 664/1997 de 12 de mayo, sobre protección de los trabajadores contra los riesgos relacionados con la exposición a agentes biológicos durante el trabajo.

Paxinos G, Watson C. (2004). The rat brain in stereotaxic coordinates, 5ª Ed. Academic Press, San Diego. Polit, Denise, F. Hungler Bernadette P. (2000).

Real Decreto  53/2013, d'1 de febrer, pel que s'estableixen les normes bàsiques aplicables per a la protecció dels animales utilitzats en experimentació i altres finalitats científiques, incloent la docència. (BOE núm. 34 - 8/02/2013)

Real Decreto 223/1998 de 14 de Marzo sobre protección de los animales utilizados para la experimentación y otros fines científicos. BOE 1998; 67: 8 509.

Real Decreto 664/1997 de 12-5 (M. De la Presidencia, BOE 24-5-1997). Sobre la protección de los trabajadores contra los riesgos relacionados con la exposición a agentes biológicos durante el trabajo.

Real Decreto 822/1993 de 28 de mayo, por el que se establecen los principios de buenas prácticas de laboratorio y su aplicación en la file:///D:/Documents and Settings/Usuari/Mis documentos/Dropbox/doc... 5 de 6 17/06/2015 18:15 realización de estudios no clínicos sobre sustancias y productos químicos. BOE 1993; 128: 16 272.

Rehbinder C, Baneux P, Forbes D, van Herck H, Nicklas W, Rugaya Z,Winkler G (1998). FELASA recommendations fort the health monitoring of breeding colonies and experimental units of cats, dogs and pigs. Laboratory Animals, 32: 1-17.

 Smith JA, Birke L, Sadler D (1997). Reporting animal use in scientific papers. laboratory Animals, 31: 312-317.

Tur Marí JA, Milocco SN, Piñeiro R (2001). Ciencia y tecnología en protección y experimentación animal. McGraw-Hill. Interamericana. Madrid.

Zúñiga JM, Orellana JM, Tur JA (2009). Ciencia y tecnología del animal de laboratorio (2 vol). Universidad de alcala de henares

Complementaria

Recomendaciones

Asignaturas que continúan el temario
DISEÑOS DE INVESTIGACIÓN Y ANÁLISIS DE DATOS/14635103
BASES DE LA NEUROTOXICOLOGÍA/14635201


 
Otros comentarios
Són competències específiques d'aquest curs: Conèixer la legislació europea, estatal i autonòmica en relació a les condicions d'us d'animals d'experimentació. Conèixer les condicions d'estabulació, fisiologia dels animals de laboratori, així com tècniques bàsiques de manipulació (analgèsia, anestèsia, tractament i eutanàsia) dels animals d'ús comú en investigació: rata/ratolí. Conèixer els mètodes alternatius a l'us d'animals d'experimentació. Cal indicar la tipologia de l'objectiu.No has seleccionat cap competència. Descriure els procediments de tractament i eliminació de residus en el laboratori. Conèixer les normes de seguretat en el treball amb animals d'experimentació, així com el control sanitari del personal manipulador. Analitzar bibliografia científica rellevant per tal de dissenyar un experiment Conèixer a nivell pràctic les tècniques bàsiques de manipulació d'animals d'experimentació. Saber manipular els animals de laboratori a nivell d'administració de tractaments i obtenció de fluids biològics. Saber aplicar les tècniques d'analgèsia, anestèsia i eutanàsia als animals d'experimentació. Saber fer l'anàlisi estadístic dels resultats obtinguts en un treball d'experimentació. Saber elaborar la memòria descriptiva d'un procediment d'experimentació segons la legislació vigent
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.