DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) NUTRICIÓ I CÀNCER Codi 13675222
Ensenyament
Nutrició i Metabolisme (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa AN
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
SOLÀ ALBERICH, ROSA MARIA
Adreça electrònica rosa.sola@urv.cat
anna.pedret@urv.cat
Professors/es
SOLÀ ALBERICH, ROSA MARIA
PEDRET FIGUEROLA, ANNA
Web
Descripció general i informació rellevant <p> Assignatura impartida des de la URV. Conèixer la relació entre nutrició i càncer. </p><div><b>Les classes seran presencials i en el cas que s'hagi de suspendre la presencialitat, per causes excepcionals, es realitzaran a distància (format online) i la informació actualitzada estarà a l'espai Moodle de l'assignatura.</b></div><div> <p class="MsoNormal">Classes model online (en el cas que sigui necessari):</p> <p class="MsoNormal">La docència es realitzarà mitjançant classes inverses. És a dir, el material de les classes serà accessible a través del Moodle dies abans del desenvolupament de les classes teòriques programades. Aquestes, es realitzaran a distancia reforçant els conceptes més importants i resolent els dubtes dels alumnes plantejats amb anterioritat a través de la seva participació al fòrum.</p><br /></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC2 CE2-Integrar el coneixement de les principals vies metabòliques i dels nutrients en situacions de salut i malaltia.
  AC3 CE3-Interpretar adequadament els resultats dels estudis nutricionals bibliogràfics realitzats amb humans.
  AC5 CE5-Percebre, apreciar i utilitzar la diversitat d'àmbits de coneixement que participen a l'àrea de la nutrició i el metabolisme.
  AC7 CE7-Incorporar eficaçment els avanços científics al propi camp professional.
  Professionalitzador
  AP1 Especialitat "Nutrició Clínica": Controlar les principals patologies relacionades amb l'alimentació, la seva prevenció i el seu abordatge nutricional.
  AP2 Especialitat "Nutrició Clínica": Dominar els principals mecanismes fisiopatològics i el tractament nutricional de les malalties cròniques més prevalents en les societats occidentals.
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
Tipus C Codi Competències Nuclears

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Saber implementar les recomanacions nutricionals preventives de diverses patologies. AC7
AP1
Conèixer profundament la relació entre aliments, nutrients i el càncer. AC2
AC3
AC5
AP2

Continguts
Tema Subtema
Importancia de la alimentación en el riesgo de cáncer
Potenciales cancerígenos de la dieta
Principales evidencias sobre la relación de los alimentos y nutrientes en algunos tipos de cáncer más frecuentes
Consumo de bebidas alcohólicas y no alcohólicas y riesgo de cáncer
Obesidad y riesgo de cáncer
Suplementos vitamínicos y riesgo de cáncer
Recomendaciones alimentarias para la reducción del riesgo de cáncer
Principales mecanismos de acción de los compuestos bioactivos de los alimentos en la prevención del cáncer
Nutrigenética y nutrigenómica

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
15 0 15
Presentacions / exposicions
12 32 44
Fòrums de debat
2 4 6
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves objectives de preguntes curtes
1 3 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i els criteris d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició del contingut de l’assignatura.
Presentacions / exposicions Hi haurà una presentació final on l'estudiant exposarà de forma grupal el treball relacionat amb la dieta i diferents grups d'aliment i el càncer.
Fòrums de debat Els alumnes participaran amb preguntes sobre el contingut teòric de l'assignatura a través del fòrum i també participaran amb la realització de preguntes durant l'exposició oral dels companys.
Atenció personalitzada Atenció personalitzada per a la resolució de dubtes.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
L’estudiant pot contactar amb el professor responsable de cada bloc temàtic de forma virtual i si és necessari amb tutories presencials.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Es valorarà la presentació oral del treball (associació entre diferents temes alimentaris i el risc de càncer) de forma grupal. 45%
Proves objectives de preguntes curtes Es valorarà el contingut teòric de forma individual a través d'una prova objectiva tipus test. 45%
Altres

La participació en el fòrum de preguntes i en l'exposició dels treballs dels companys. La no asistencia a las presentaciones penalizará en la puntuación final de la asignatura (-0.125 puntos por cada día de presentaciones).

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La asignatura tiene dos convocatorias. La primera de ellas se realizará el día de la última clase de la asignatura a petición de los estudiantes de cursos anteriores.

El temario expuesto por los compañeros en las presentaciones orales es objetivo de ser preguntado en ambas convocatorias.

Es requisito indispensable para superar la asignatura superar con un 5 todas las partes de la evaluación: trabajo escrito, presentación oral y examen individual.

La asistencia es obligatoria en al menos un 80% de las clases. La no asistencia a las presentaciones penalizará en la puntuación final de la asignatura (-0.125 puntos por cada día de presentaciones).

Evaluación modelo online (en el supuesto que la Universidad Rovira i Virgili considere que por la situación del momento sea necesario este modelo de evaluación a distancia):

1.Evaluación del trabajo en grupo (45%): El trabajo consistirá en realizar una revisión bibliográfica sobre las asociaciones existentes entre diferentes temas alimentarios y el riesgo de cáncer. Se deberá explicar la evidencia científica existente sobre aquél tema y también los mecanismos de acción implicados. Se realizará una presentación oral de ese trabajo.

2.Participación fórum preguntas en las clases invertidas y/o en la exposición oral de los trabajos de los compañeros (10%)

3.Evaluación del examen individual (45%): prueba objetiva tipo test para evaluar el contenido teórico de la asignatura y los trabajos en grupo expuestos. El examen se realizará de forma online para todos los alumnos.

Durante las pruebas de evaluación, los smartwatches, teléfonos móviles, tablets y otros aparatos que no sean expresamente autorizados para la prueba, deberán estar apagados y guardados. La realización de una acción fraudulenta en alguna actividad evaluadora de una asignatura tanto por soporte material como virtual y electrónico comportará al estudiante el suspenso de esta actividad evaluadora. Con independencia de esto, teniendo en cuenta la gravedad de los hechos, el centro podrá proponer la iniciación de un expediente disciplinario que será incoado mediante la resolución del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica

Bases i pàgines webs científiques disponibles per via electrònica i que s'aniran indicant durant les classes magistrals.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent