DATOS IDENTIFICATIVOS 2012_13
Asignatura (*) INTERACCIONS FÀRMAC-NUTRIENT Código 13675229
Titulación
Nutrició i Metabolisme (2012)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Optativa Únic anual
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
NOGUÉS LLORT, MARIA ROSA
Correo-e francesc.sureda@urv.cat
nuria.aranda@urv.cat
mariarosa.nogues@urv.cat
mariafrancesca.ortin@urv.cat
marta.romeu@urv.cat
montse.giralt@urv.cat
mariaangela.vidal@urv.cat
Profesores/as
SUREDA BATLLE, FRANCESC XAVIER
ARANDA PONS, NÚRIA
NOGUÉS LLORT, MARIA ROSA
ORTÍN FONT, MARIA FRANCESCA
ROMEU FERRAN, MARTA
GIRALT BATISTA, MONTSERRAT
VIDAL MIQUEL, MARIA ANGELA
Web
Descripción general e información relevante Els objectius de l'assignatura són: 1) repassar breument el metabolisme dels nutrients, 2) conèixer com poden actuar diferents aliments davant la presa de fàrmacs, 3) conèixer com la resposta d'un pacient a un fàrmac pot variar segons el seu estat fisiològic i nutricional i, 4) conèixer les interaccions, dels fàrmacs amb els aliments, més freqüents i amb més rellevància clínica.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
  Comú
  AC2 Integrar el coneixement de les principals vies metabòliques i dels nutrients en situacions de salut i malaltia.
  AC5 Percebre, apreciar i utilitzar la diversitat d'àmbits de coneixement que participen a l'àrea de la nutrició i el metabolisme.
  Professionalitzador
  Recerca
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comú
  BC2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipo C Código Competencias Nucleares
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objetivos Competencias
Conèixer les principals característiques relacionades amb la nutrició dels individus durant les diferents etapes biològiques i situacions fisiològiques especials. AC2
AC5
Adquirir coneixements sobre els tipus d'interaccions aliments-medicaments, i les possibles interaccions depenent de l'estat nutricional en diferents moments de la vida. BC2
BC4

Continguts
tema Subtema
1. Aspectos generales de la cinética y el metabolismo de los nutrientes
2. Aspectos generales de la cinética y el metabolismo de los fármacos
3. Tipos de interacciones alimento-medicamento Interacciones a nivel de la farmacocinética
4. Interacciones a nivel de la farmacodinamia
5. Influencia del estado nutricional en la toma de medicamentos
6. Influencia de los medicamentos en el estado nutricional Efecto de los fármacos sobre el uso de macro y micronutrientes.
7. Fitoterapia y medicamentos
8. Zumos de fruta y medicamentos
9. Interacciones con xenobióticos
10. Fibra alimentaria y su efecto en la absorción de fármacos
11. Nutrición, fármacos y alcohol
12. Características del uso de fármacos en la vejez
13. Interacciones de los medicamentos en el embarazo y la lactancia materna
14. Prevención de las interacciones alimentos - medicamentos.

Consejos dietéticos y programas de control.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
56 0 56
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
5 0 5
Proves objectives de preguntes curtes
5 0 5
Proves pràctiques
5 0 5
Proves objectives de tipus test
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d’un àmbit de coneixement en un context determinat. Simulacions a través de les TIC.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
descripción
Al ser una assignatura virtual, l’atenció personalitzada es fa a través del fòrum del Moodle o per correu electrònic. L’alumne contacta amb el professor corresponent per a qualsevol consulta sobre els temes o les preguntes plantejades. El contacte per a qualsevol incidència sobre el desenvolupament del curs es fa per correu electrònic amb la responsable de l’assignatura.

Avaluació
  descripción Peso
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Cada setmana es penja un tema al Moodle. Cada tema es presenta amb diversos documents: presentacions, apunts de teoria elaborats pels professors, articles científics, capítols de llibres, etc. També s'obre un espai de debats per fer l'atenció personalitzada i resoldre els dubtes que puguin plantejar els alumnes als professors. I finalment, es proposen 2 preguntes, exercicis o problemes per a cada tema que els alumnes han de respondre dins la setmana corresponent. Totes les activitats es desenvolupen a l'entorn Moodle. 50%
Proves de desenvolupament Consten de preguntes que els professors demanen als alumnes relatives a la documentació i bibliografia de cada tema. 10%
Proves objectives de preguntes curtes Consten de preguntes que els professors demanen als alumnes relatives a la documentació i bibliografia de cada tema. 20%
Proves pràctiques Consten de problemes o exercicis pràctics que els professors demanen als alumnes relatives a la documentació i bibliografia de cada tema. 10%
Proves objectives de tipus test Consten de preguntes test d'opció múltiple o de cert/fals que els professors demanen als alumnes relatives a la documentació i bibliografia de cada tema. 10%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Els estudiants que no hagin superat l'assignatura, podran presentar-se a la 2ª convocatòria. El centre determinarà el

calendari de proves al que es donarà la corresponent difusió.


Fonts d'informació

Bàsica

El material del curs serà facilitat pel professor a través de l'entorn Moodle. Constarà de guions de classes teòriques, presentacions de power point, articles científics, recomanacions de llibres, etc.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.