DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) ESTADÍSTICA APLICADA A LA NUTRICIÓ Codi 13675247
Ensenyament
Nutrició i Metabolisme (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa AN
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
MATEO SANZ, JOSEP MARIA
Adreça electrònica josepmaria.mateo@urv.cat
Professors/es
MATEO SANZ, JOSEP MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant Aprendre a recollir i a analitzar dades eficientment: descripció i interpretació de dades, mostreig, estimació, contrast d’hipòtesis, anàlisis de la variància amb un i dos factors, determinació de models de regressió i anàlisi multivariant. (Assignatura impartida a la URV).

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC5 CE5-Percebre, apreciar i utilitzar la diversitat d'àmbits de coneixement que participen a l'àrea de la nutrició i el metabolisme.
  Professionalitzador
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
Tipus C Codi Competències Nuclears

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Calcular mesures estadístiques descriptives d'un conjunt de dades poblacionals agrupades o no en intervals. AC5
Calcular probabilitats de diversos successos quan es treballa amb alguna de les distribucions següents: binomial, Poisson, uniforme discreta, uniforme contínua, exponencial, normal, t de Student, khi-quadrat, F de Fisher. AC5
Construir l'interval de confiança per a: la mitjana, la diferència de mitjanes, la variància, el quocient de variàncies, una proporció i la diferència de proporcions a partir de dades mostrals. AC5
Aplicar contrastos d'hipòtesis per a: la mitjana, la diferència de mitjanes, la variància, el quocient de variàncies, una proporció i la diferència de proporcions a partir de dades mostrals. AC5
Contrastar si un o diversos factors influeixen sobre una variable resposta. AC5
Calcular les mesures relacionades amb les regressions lineals, simples i múltiples, i no lineals simples. AC5
Aplicar algun programa informàtic per a la resolució de problemes d'inferència estadística o d'anàlisi multivariant de dades. AC5
Interpretar el resultats proporcionats per algun programa informàtic quan s'aplica alguna de les tècniques d'inferència estadística o d'anàlisi multivariant de dades. AC5

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a l’anàlisi de dades. 1.1. Concepte d’Estadística. Contingut de l’Estadística. 1.2. Concepte de població, mostra, individu i variable estadística. 1.3. Classificació de les variables estadístiques. 1.4. Distribució de freqüències. Representacions gràfiques. 1.5. Agrupació de dades en intervals. 1.6. Paràmetres de posició. 1.7. Paràmetres de dispersió.
2. Models de distribució de probabilitats. 2.1. Distribucions discretes: Bernoulli, binomial, Poisson, uniforme. 2.2. Distribucions contínues: uniforme, exponencial, normal. 2.3. Llei normal general. Llei normal reduïda: N(0,1). 2.4. Distribucions deduïdes de la normal: khi-quadrat, t de Student i F de Snedecor. 2.5. Convergència a la llei normal: teorema del límit central. 2.6. Exemples d’aproximació d’algunes distribucions a la distribució normal. 2.7. Ús de les taules estadístiques.
3. Intervals de confiança. 3.1. Concepte d’estimador i de paràmetre. Estimació puntual i estimació per intervals. 3.2. Propietats dels estimadors: biaix, eficiència i consistència. 3.3. Alguns mètodes d’estimació: el mètode dels moments i el mètode del màxim de versemblança. 3.4. Noció d’interval de confiança. Coeficient de confiança. 3.5. Determinació d’alguns intervals de confiança per a: la mitjana, la diferència de mitjanes, la variància, el quocient de variàncies, una proporció i la diferència de proporcions.
4. Contrast d’hipòtesis. 4.1. Hipòtesis estadístiques. Tipus d’hipòtesis. 4.2. Concepte de regió crítica i regió d’acceptació. 4.3. Tipus d’errors. Potència d’un contrast. Nivell de significació. 4.4. Aplicació dels contrastos d’hipòtesis per: la mitjana, la diferència de mitjanes, la variància, el quocient de variàncies, una proporció i la diferència de proporcions.
5. Anàlisi de la variància (ANOVA). 5.1. Generalitats sobre l’anàlisi de la variància. 5.2. Disseny ANOVA d’un factor. 5.3. Disseny ANOVA de dos factors sense interacció. Blocs aleatoritzats. 5.4. Disseny ANOVA de dos factors amb interacció. 5.5. SPSS: disseny ANOVA amb dos factors o més. 5.6. Anàlisis de la covariància (ANCOVA). 5.7. Mesures repetides.
6. Regressió lineal. 6.1. Relació entre variables. 6.2. Model de regressió mostral simple. 6.3. Regressió lineal simple: estimació de paràmetres pel mètode dels mínims quadrats. 6.4. Regressió lineal simple: mesures de bondat d’ajust. 6.5. Regressió lineal simple: construcció d’intervals de predicció. 6.6. Regressió no lineal. 6.7. Regressió lineal múltiple. 6.8. Contrastos de significació. 6.9. Resultats amb el prgrama Excel. 6.10. Resultats amb el programa SPSS.
7. Anàlisi multivariant. 7.1. Classificació dels mètodes d'anàlisi multivariant. 7.2. Anàlisi factorial. Anàlisi de components principals. 7.3. Anàlisi clúster no jeràrquic. 7.4. Anàlisi clúster jeràrquic. 7.5. Anàlisi discriminant.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
9 18 27
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
9 36 45
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció de l'assignatura on s'expliquen els continguts a treballar, els objectius a avaluar, la metodologia que s'usa i el mètode d'avaluació.
Sessió Magistral El professor explica els continguts teòrics de cada tema. S'usa la pissarra i la projecció dels apunts.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Es demanen als alumnes que facin i lliurin pràctiques, realitzades amb ordinador, relacionades amb els continguts que s'estan treballant en cada moment. Aquestes pràctiques formen part de l'avaluació continuada de l'assignatura.
Atenció personalitzada Els alumnes poden tenir atenció personalitzada de qualsevol aspecte del curs durant les hores d'atenció d'alumnes i en les hores de resolució d'exercicis i pràctiques a l'aula d'informàtica.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Descripció

Els alumnes poden tenir atenció personalitzada de qualsevol aspecte del curs durant les hores d'atenció d'alumnes i en les hores de resolució d'exercicis i pràctiques.


Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Es valorarà l’aprofitament de les pràctiques. Per no veure penalitzada la nota d’aquesta part, es demana un mínim d’assistència del 80% a les classes. 50%
Proves pràctiques Examen final de caràcter pràctic i de síntesi. Es permet l’ús dels apunts i del material del curs. 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

A la segona convocatòria l'examen també serà de caràcter pràctic i de síntesi i es permet l'ús dels apunts i material del curs. Aquest examen serà, si les circumstàncies ho permeten, presencial. Sinó serà virtual


Fonts d'informació

Bàsica Mateo, J.M., Estadística pràctica pas a pas, ,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent