DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) BIOLOGIA Codi 13904005
Ensenyament
Doble tit. de Grau de Biotecnologia i de Bioquímica i Biol. Molecular(2014)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
BELTRÁN DEBÓN, RAÚL ALEJANDRO
Adreça electrònica miguelangel.montero@urv.cat
juanbautista.fernandez@urv.cat
montserrat.poblet@urv.cat
mariafrancesca.fort@urv.cat
mireia.giralt@urv.cat
josemaria.simo@urv.cat
raul.beltran@urv.cat
merce.sunyer@urv.cat
esther.rodriguez@urv.cat
aitor.balmaseda@urv.cat
marta.sierra@urv.cat
elena.roca@urv.cat
Professors/es
MONTERO SIMÓ, MIGUEL ANGEL
FERNÁNDEZ LARREA, JUAN BAUTISTA
POBLET ICART, MARIA MONTSERRAT
FORT MARSAL, MARIA FRANCESCA
GIRALT ESTEVE, MIREIA
SIMÓ SISÓ, JOSÉ MARÍA
BELTRÁN DEBÓN, RAÚL ALEJANDRO
SUNYER FIGUERES, MERCÈ
RODRÍGUEZ GALLEGO, ESTHER
BALMASEDA RUBINA, AITOR
SIERRA CRUZ, MARTA
ROCA MESA, ELENA
Web
Descripció general i informació rellevant Estructura, funció i organització dels éssers vius

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Conèixer i comprendre de manera integrada els organismes a nivell molecular, cel·lular i metabòlic.
 A8 Analitzar adequadament dades i resultats experimentals propis del camp científic i saber-los interpretar.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Conèixer les característiques estructurals, la classificació i nomenclatura de les principals biomolècules i les seves principals funcions
Conèixer l'estructura i funció dels diversos tipus de biomolècules i macromolècules
Descriure l'organització dels éssers vius en cèl·lules, organismes, poblacions i ecosistemes, així com la seva diversitat i evolució
Distingir les característiques generals dels éssers vius i els nivells d'organització dels sistemes biològics
Valorar la importància biològica dels processos de replicació, i expressió gènica
 A8 Adquirir coneixements bàsics de la biodiversitat dels diferents tipus d'organismes, des de virus a procariotes i eucariotes
Adquirir uns coneixements bàsics d'ecologia
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Introducció 1. Biologia: la ciència de la vida. Característiques dels éssers vius. Nivells d'organització. L’aigua com dissolvent universal. Les forces de la vida.
Aminoàcids i proteïnes 2. Classes de proteïnes i les seues funcions. Monòmers de les proteïnes: Aminoàcids. Enllaç peptídic. Pèptids. Nivells estructurals de les proteïnes
Glúcids i polisacàrids

3. Característiques generals i grups funcionals. Monosacàrids, aldoses i cetoses. Estereoisomeria. Polisacàrids
Nucleòtids i àcids nucleics
4. Estructura de nucleòtids. Nucleòsids i desoxinucleòsids. Estructura primària dels àcids nucleics. Estructura secundària de l'ADN: Model de Watson i Crick i estructures alternatives. Estructura terciària: Superenrotllament del DNA. Organització cromosòmica: unions DNA-proteïna i estructures cromosòmiques. Estructures secundària i terciària del RNA.
Lípids 5. Naturalesa i funció dels lípids. Lípids d'emmagatzematge d'energia i lípids estructurals de membrana. Altres lípids amb activitat biològica: protecció, ceres, hormones, vitamines.
Evolució 6. Evolució. Origen de la vida terrestre. Paleobiologa. Diversitat de la vida. La classificació evolutiva dels organismes
Virus. Procariotes 7. Virus: estructura i tipus. Els procariotes: bacteris i metanobacterials.
Eucariotes 8. Protistes i origen dels eucariotes. Fongs: característiques i tipus.
Plantes 9. Plantes: estructures i funcions. Classificació. Plantes gimnospermes i angiospermes.
Animals 10. Animals: estructures i funcions. Classificació. Animals invertebrats i vertebrats.
Ecologia 11. Ecologia. Dinàmica de les poblacions. Comunitats i les seves interaccions. Ecosistemes.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A4
1 0 1
Sessió Magistral
A4
A8
29 43.5 72.5
Seminaris
A4
A8
15 15 30
Pràctiques a laboratoris
A8
21 18.9 39.9
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
A4
A8
6 6 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació i àmbit d'estudi dels continguts de l'assignatura per part del professorat implicat.
Sessió Magistral Desenvolupament dels continguts teòrics de la biologia
Seminaris Discussió de temes d'interès relacionats amb els continguts de la biologia
Pràctiques a laboratoris Desenvolupament dels protocols experimentals bàsics de biologia
Atenció personalitzada Atenció als alumnes fora de les hores de classe, mitjançant entrevista personal i correu electrònic, a hores convingudes.

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció als alumnes fora de les hores de classe, mitjançant entrevista personal i correu electrònic, a hores convingudes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A8
Informes o qüestionaris. 10 %
Proves mixtes
A4
A8
Avaluació continuada. Tres exàmens parcials al llarg del quadrimestre. Cada examen val 30%. 90 %
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assistència a les pràctiques de laboratori és obligatòria.

L'avaluació és continuada. Per aprovar l'assignatura s'han de aprovar els tres exàmens i tenir una puntuació global (contant amb la nota de pràctiques) de 5 sobre 10. Les parts de teoria suspeses s'hauran de superar a la segona convocatòria.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica Sadava, D. E., Vida : la ciencia de la biología, Buenos Aires, 8a, 2009
Campbell, N., Biology: a global aproach, Essex, England, Edició 10a, 2015
Curtis H., Biología, Médica Panamericana, Barcelona. Edició 7a, 2008
Nelson, D. L., Lehninger principios de bioquímica, Barcelona, Edició 6a, 2015
Solomon, E. P., Biología, México, Edició 9a, 2013
Mathews, C. K., Bioquímica, Madrid, Edició 4a, 2013

 

Complementària Alberts, B., Molecular biology of the cell, 6th, 2015
Voet, D., Fundamentos de bioquímica : la vida a nivel molecular, 2a, 2007

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent