Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Tenir un bon coneixement de la bioquímica, cinètica i mecanismes dels enzims, del metabolisme i la seva regulació |
| A8 |
Analitzar adequadament dades i resultats experimentals propis dels àmbits de Biotecnologia amb tècniques estadístiques, i saber-los interpretar |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp biotecnològic. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Integrar els coneixements de termodinàmica i cinètica al disseny de processos biotecnològics i obtenir dades per a aquest disseny al laboratori i la bibliografia.
Saber interpretar les dades d'evolució temporal de sistemes químics i extreure paràmetres cinètics
| | A8 |
Saber aplicar els principis de la termodinàmica als processos químics i bioquímics i a sistemes en equilibri
Saber relacionar les condicions de temperatura, pressió i composició amb la constant d'equilibri
Integrar els coneixements de termodinàmica i cinètica al disseny de processos biotecnològics i obtenir dades per a aquest disseny al laboratori i la bibliografia.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Recordatori de conceptes termodinàmics |
Ecuacions d'estat
Relacions i funcions termodinàmicas
Gasos ideals
Balanços de massa i energia
1ra, 2na i 3ra lleis
Energia de Gibbs i potencial químic
|
Transformacions de la materia |
Canvi i equilibri de fases
Substàncies pures
Sistemes multicomponents
Diagramas de fases |
Dissolucions |
Composició, magnituds de mescla, dissolucions ideals i dil.luides ideals.
Desviació del comportament ideal |
Recordatori de conceptes de la cinètica química |
Velocitat de reaccio: equació de velocitat, ordre de reacció, constant de velocitat
Mecanismes de reacció: etapa elemental, reacció senzilla, reacció complexa.
Constant aparent, pseudoordre
|
Anàlisi de les dades cinètiques |
Mètodes de determinació d'ordres de reacció.
Mètode d'integració per reaccions senzilles.
Pseudo-ordre de reacció. Constant aparent.
Tècniques experimentals per la determinació de les velocitats de reacció.
|
Influència de la temperatura en la velocitat de les reaccions |
Equació d'Arrhenius
Teoria d'Arrhenius. Complex activat i factor de freqüència. Interpretació molecular.
|
Tractament cinètic de les reaccions complexes |
Equació d'Arrhenius
Teoria d'Arrhenius. Complex activat i factor de freqüència. Interpretació molecular.
|
Mecanismes de reacció |
Complexitat dels mecanismes
Aproximació de l’etapa determinant d’una reacció
Aproximació de l'estat estacionari
Exemples de mecanismes coneguts
Mecanismes catalítics. Catàlisi enzimàtica.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Pràctiques a laboratoris |
|
10 |
6 |
16 |
Sessió Magistral |
|
22 |
33.75 |
55.75 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
8 |
12.8 |
20.8 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Recordatori de conceptes vistos en Química General, relacionats amb la Termodinàmica i la Cinètica Químiques |
Pràctiques a laboratoris |
Treball orientat a l'aplicació dels conceptes adquirits durant les classes teòriques.
|
Sessió Magistral |
Presentació i desenvolupament dels diferents temes, amb suport de materials accessibles a través de Moodle |
Resolució de problemes, exercicis |
Es resolen a classe problemes prèviament lliurats als alumnes, que compten a més amb una colecció de problemes resolts. |
Atenció personalitzada |
Els professors de l'assignatura es poden contactar directament en els seus despatxos respectius, o concertant cita a través del correu electrònic.
|
Descripció |
Les professores de l'assignatura es poden contactar directament en els seus despatxos respectius, o concertant cita a través del correu electrònic. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
S'avaluen a través de l'informe i d'una pregunta en alguna de les proves objectives, segons calendari. |
10 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
2 parcials, 1 de continguts de Termodinàmica i 1 de Cinètica. Els parcials tenen el mateix pes. |
90 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
A cada part cal treure com a mínim un 3,5 La segona convocatòria consistirà en una prova escrita sobre tot el contingut de l'assignatura. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
I. N. LEVINE, Fisicoquímica, vols I y II,, Mc Graw-Hill,
P.W. ATKINS, J. de PAULA, Physical Chemistry for the Life Sciences, Freeman,
P.W. ATKINS, J. de PAULA, The elements of Physical Chemistry, Freeman,
P.W. ATKINS, Química Física, Omega,
I. N. LEVINE, Problemas de Fisicoquímica, McGraw-Hill.,
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
QUÍMICA I/19204009 | QUÍMICA II/19204010 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|