DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) BIOQUÍMICA PATOLÒGICA Codi 13904229
Ensenyament
Doble tit. de Grau de Biotecnologia i de Bioquímica i Biol. Molecular(2014)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
BLAY OLIVÉ, MARIA TERESA
Adreça electrònica mteresa.blay@urv.cat
Professors/es
BLAY OLIVÉ, MARIA TERESA
Web
Descripció general i informació rellevant La Bioquímica Patològica s'ocupa dels transtorns de les vies metabòliques i els canvis bioquímics en l'organisme humà en situacions patològiques. L'assignatura té com a objectiu explicar les malalties a nivell bioquímic i molecular.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Descriure les bases bioquímiques, moleculars i estructurals del funcionament dels éssers vius.
 A4 Conèixer i comprendre de manera integrada els organismes a nivell molecular, cel·lular i metabòlic.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Realitzar un treball escrit sobre alguna patologia bioquímica inclosa en els continguts
 A4 Realitzar un treball escrit sobre alguna patologia bioquímica inclosa en els continguts
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Transtorns del Metabolisme Lipídic. 1.a. Les dislipoproteinèmies.
1.b. Les lipidosis congènites.
Tema 2. Transtorns del Metabolisme dels Hidrats de Carboni. 2.a. Transtorns del metabolisme de la fructosa.
2.b. Les galactossèmies.
2.c. Les mucopolisacaridosis.
2.d. Les glicogenosis.
Tema 3. Transtorns del Metabolisme Proteic i aminoacídic. 3.a. Transtorns de l'absorció de proteines. La Celiaquia.
3.b. Alteracions del transport d'aminoàcids. Hiperfenil.lalaninèmia.
Tema 4. Transtorns del metabolisme de les bases nitrogenades. 4.a. Alteracions del metabolisme de les purines. Gota.
4.b. Alteracions del metabolisme de les pirimidines. Orotacituria.
Tema 5. Transtorns del metabolisme de la Hemoglobina. 5.a. Alteracions en la estructura de la Globina. Hemoglobinopaties.
5.b. Alteracions en el Grup Hemo. Les Porfíries.
Tema 6. Transtorns del sistema nerviós. 6.a. Malaties neurodegeneratives. Malaltia de Parkinson. Malaltia de Huntington. Demència d'Alzheimer.
6.b. Transtorns neuroquímics. Epilepsia. Esquizofrènia. Transtorns de l'estat d'ànim: Depressió.
Tema 7. Transtorns inflamatoris. 7.a. Malatia de Chron.
Tema 8. Transtorns hormonals. 8.a. Transtorns de les hormones adrenals. Cortisol i stress.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Seminaris
A2
A4
30 45 75
Treballs
A2
A4
3 45 48
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
A4
10 10 20
Atenció personalitzada
4 0 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Breu introduccio del funcionament i continguts de l'assignatura a classe.
Seminaris Els continguts es treballaran en sessions de seminari.
Treballs Realizació d'un guió i posteriorment un audiovisual.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Casos practics per treballar a l'aula.
Atenció personalitzada S'atendran els dubtes demanant hora previa per e-mail.

Atenció personalitzada
Descripció
Amb cita prèvia s'atendran les consultes sobre l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A2
A4
Prova tipus test 50%
Treballs
A2
A4
Fitxes escrites
Audiovisual
50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.
La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica Saudubray M et al., Inborn metabolic diseases: Diagnosis and Treatment, 5a edition, Springer, 2012

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent