DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) PSICOLOGIA MÈDICA Codi 14011007
Ensenyament
Medicina (1994)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
7.5 4 3.5 Troncal Tercer Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
AGUILERA INÉS, FRANCISCO JOSÉ
Adreça electrònica franciscojose.aguilera@urv.cat
Professors/es
AGUILERA INÉS, FRANCISCO JOSÉ
Web
Descripció general i informació rellevant La Psicologia Mèdica es una disciplina fonamentalment de praxis clínica que, especialment en l’actual situació sanitària en la que es excepcional disposar de serveis de psicologia clínica i/o de la salut, té o pot tenir un valor transversal en el conjunt de dispositius de diagnòstic i/o intervenció teraoèutica. Es tractaria d’assolir habilitats i competències que facilitin la millor aproximació al tema de la psicogeneitat clínica i pugui significar un recurs complementari important per valorar, si s’escau, la presència i conseqüències dels factors psíquics implicats en la tasca assistencial referits a la gènesi, al procés i a la resolució del episodi patològic. Objectiu Global de l'assignatura L' ensenyament de la Psicologia Mèdica té al nostre entendre un objectiu fonamental: proposar a l'alumne de tercer curs de Medicina algunes qüestions i reflexions al voltant de la influència de l'anomenat "factor psíquic o psicopatològic" en els diferents processos de la salut i de la malaltia. Considerem, doncs, important que, des d'una perspectiva epistemològica bio-psico-social, l'alumne conegui els aspectes fonamentals tant de la psico(pato)logia humana com dels seus determinants neurobiològics, que sovint seran presents en la dinàmica salut-malaltia i en la relació metge-pacient. Això implica assolir certs conceptes i capacitats referents a: • Ser capaç de valorar els criteris generals i els específics més importants de diferenciació entre els comportaments psicològics i els psicopatològics tan en l’àmbit de les funcions neuropsicològiques com en l’ àmbit de les funcions emotives. • Conceptualitzar adequadament i valorar clínicament les diverses expressions psicosomàtiques, de tal manera que l’alumne disposi de la formació i informació mínima suficient per a contextualitzar els processos i els estats patològics de la clínica mèdica dins la triada bio-psico-social. Cal, en aquest sentit, poder analitzar les importants dades epidemiològiques de la psicogènesi de importants patologies biomèdiques. • Modificar conviccions errònies, habituals en la població, sobre comportaments especials referents a l’addició i/o l’expressió fòbica tant de substàncies com de conductes específiques com l’addicció al joc, al estudi o al treball per posar uns exemples significatius, precisant-hi tant els conceptes clínics adients facilitant la discussió crítica. • Treballar especialment temes especialment significatius per als alumnes i que seran importants en la seves tasques especialment de la assistència primària : per exemple, la psicopatologia dels comportaments alimentaris, la resposta sexual humana i els seus trastorns més prevalents, les malalties terminals etc. • Ser capaç d’establir una relació adequada tant amb el pacient i família com amb els altres membres del equip terapèutic. De manera especial en el seminari sobre “la relació metge-pacient” l’alumne té l’ocasió d’analitzar els trets més significatius d’aquesta relació i de valorar les tècniques de la comunicació verbal i, especialment, no verbal. El propi patiment psíquic del personal sanitari i les estratègies que es poden utilitzar, com els “Grups Balint”, son també un objectiu d’aquest ensenyament.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, en aquesta assignatura es realitza a través de tutoria (excepte en els estudis de l'ETSE). Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

Continguts
Tema Subtema
1 L’estructura psicològica del subjecte humà. Els processos evolutiu i involutiu. Expressions normals del comportament psíquic. 1.1 Conceptes generals, historia i epistemologia de la PM. Criteris sobre la normalitat i patologia dels comportaments humans (estadístics, socio-culturals i clínics). Lectura interdisciplinaria i psicogeneitat de la salut i malaltia. Sentit i significació del model bio-psico-social en l'anàlisi dels comportaments humans.
1.2 Primera aproximació a l'estructura psíquica del subjecte humà
La dialèctica entre l'herència i el medi ambient. Valoració dels processos filogenètic i ontogenètic. Les primeres experiències del nen i la seva influència en la patobiografia. Els períodes crítics i la seva influència en la identitat del subjecte i la seva vida socio-familiar. El desenvolupament intel·lectual i afectiu del nen. Estadis del desenvolupament i valoració psico(pato)lògica. El procés involutiu.

2 Primera aproximació a la pràctica mèdica. Els tipus de pacients i tipus de malaltia. Els contexts psicosocials. 2.1 Els tipus de pacients a l'atenció primària de salut i el seu valor psico(pato)lògic: pacient somátic, hipocondriac, psicosomàtic, somatopsíquic, múltiple, comunicador de problemes i psiquiàtric.
2.2 Tipologia de la malaltia: tipificada o no clínicament i/o manifestada o no al sistema sanitari i/o amb o sense patiment psíquic .
2.3 Perfils de pacients segons tipus de pacient i tipus malaltia.
3 Els suports neurobiològics (neuro-endocrí-immune) del comportament psíquic i els sistemes neurotransmissors i (psico)somàtics de regulació. 3.1 Recordatoris sobre l'estructura i comunicació interneural. Els grans sistemes de neurotransmissió.
3.2 El Sistema Nerviós Central (SNC). Funcions de les àrees corticals de projecció i associació, de les estructures diencefàliques, del sistema reticular i del sistema límbic en els comportaments humans. Les grans funcions neuropsicològiques i alteracions generals (afasies, agnosies, apraxies).
3.3 El Sistema Nerviós Vegetatiu (SNV). Valoració de les diverses dinàmiques neurotransmissores i la seva articulació amb els comportaments psicosomàtics.
3.4 El Sistema Endocrí i la psico(pato)logia psicosomàtica. L'articulació amb el SNC i el SNV.
3.5 El Sistema Immune i les aportacions de la psicoimmunologia
3.6 Les articulacions dels sistemes anteriors davant la síndrome de l'estrés i altres.
4 L’estructura de la personalitat 4.1 Els comportaments humans i la teoria de l'aprenentatge. L'aprenentatge i els processos de condicionament i cognitius. Fonaments sobre la seva aplicació a la terapèutica.
4.1.1 Els models tipològics i/o factorials. de la personalitat. Valoració dels diferents estadístics aplicats a l'estudi del comportament humà. Introducció conceptual a les tècniques multivariables especialment a l'anàlisi factorial.
4.1.2 Els models empírics de Cattell i Eysenck i l'estructura de la personalitat. La seva influència en la terapèutica.
4.1.3 Aportacions dels models conductuals i/o cognitius en psico(pato)logia. Reflexió crítica d'aquests models.
4.2 Els comportaments humans i els models psicodinàmics.
4.2.1 L'aparició de la psicoanàlisi i la seva influència en la psico(pato)logia.
4.2.2 L'estructura de "l'aparell psíquic". Conflicte i mecanismes de defensa. L'evolució del nen. La seva influència a la clínica i a la terapèutica.
4.2.3 Altres models psicodinàmics.
4.2.4 Reflexió crítica al voltant d'aquests models.
4.3 El model psicobiològic de Cloninger. Reflexió crítica.
5 L’estructura perceptiva i la personalitat 5.1 Característiques fonamentals de la sensació i percepció (receptor - transmissor - efector o conducta).
5.2 Lleis principals de la percepció (teoria guestáltica). Percepció, significació i comportament (les il·lusions perceptives i la seva determinància).
5.3 Els components receptor, simbòlic i afectiu. Relació entre la percepció i la vida afectiva o emocional. La percepció del temps i de l'espai.
5.4 Percepció i l'estructura de la personalitat. Motivació i els factors socials com a determinanrts de la percepció.
6 Introducció a l'exploració psico(pato)lògica. Psico(pato)logia de les diverses funcions. Introducció genèrica als trastorns psiquiàtrics i a les tècniques psicoterapèutiques 6.1 L'anamnèsi i la patobiografia. Exploració biològica, neuropsicològica, psicomètrica i projectiva.
6.2 Descripció i valoració d'alguns instruments d'exploració testològica (aplicació práctica: al seminari)
6.3 Psico(pato)logia de la memòria, la percepció, la intel·ligència, el pensament i el llenguatge.
6.4 Psico(pato)logía de la psicomotricitat, l'afectivitat i el son.
6.5 Psico(pato)logia de la resposta sexual humana.
6.6 Psico(pato)logia dels comportaments d'addicció o dependència.
6.7 Psico(pato)logia del comportaments alimentaris (seminari)
6.8 Introducció genèrica dels trastorns neuròtics i psicòtics.
6.9 Introducció genèrica a les tècniques psicoterapèutiques.

7 La psicosomàtica i la psicogeneitat de les patologies mèdiques. Els trastorns posicosomàtics més significatius 7.1 Fonaments teòrics i clínics. Els mecanismes generals del trastorns psicosomàtics (TP).
7.2 L'associació dels TP amb els períodes crítics i els Life Events de la patobiografia.
7.3 Alguns resultats significatius en la relació: psicosomàtica i metabolisme
7.4 Les expressions psicosomàtiques generals del SNV en els síndromes de l'ansietat, de l'estrès i depressiformes.
7.5 Els TP en el sistema cardiovascular i la seva relació amb el patró de comportament tipus "A" (neurosi cardíaca, coronariopaties, hipertensió vascular...)
7.6 Les manifestacions en els aparells respiratori, digestiu, ginecològic (menarquia, menopausa...), dermatològic (p.e.: dermatosi psicosomàtica i els estigmes de determinància religiosa...)
7.7 El dolor crònic i la seva psicogeneitat (seminari)
8 Segona aproximació a la pràctica mèdica: La relació "Metge-Pacient.
(Seminari)
8.1 Els contexts socioculturals d'aquesta relació.
8.2 El context de la pròpia estructura sanitària en el seu conjunt i la seva influència en la relació metge-pacient.
8.3 Emocions, sentiments i fantasies en la relació assistencial sanitària, tant per part del pacient com per part de l'equip sanitari. Transferència i contratransferència entre metge i pacient. Frustració, impotència, culpa i depressió, originades en la relació terapèutica.
8.4 Estructura de la comunicació en la relació assistencial. Comunicació verbal i no verbal.
8.5 La clínica psicobiològica del maltractament infantil
9 El pacient crònic i/o terminal.

(Seminari)
9.1 Actituds i comportaments en les situacions de cronicitat, en patologies terminals i en la mort. Repercussions en el medi sociofamiliar i en el mateix equip assistencial.
8.6 L'abordatge multidisciplinar de l'equip terapèutic i el "burnout"
Seminaris:
1. El dolor crònic.
2. Anàlisi de la relacio metge-pacient
3. Psicopatologia dels comportaments
alimentaris.
4. CAS CLÍNIC INTEGRAT:
* Valoració Psico(pato)lògica
* VAloració psico-social
* Eines d'screening
* Relació Assistencial (Discussió
clínica – Debat)
5. Avaluació Seminaris + Cas Clínic



Temes monogràfics d'especial significació en la clínica mèdica que permeten la participació activa i discussió sobre els fenòmens psico(pato)lògics.
Especial valoració del CAS CLÍNIC INTEGRAT amb les altres assignatures de tercer amb treball d'análisi i discussió clínica grupal.

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció presencial: Els alumnes que desitgin alguna atenció personalitzada i presencial cal que ho demani a través del MODDLE o correu electrònic per a concertar dia i hora. En general, els moments de presència al despatx de la Unitat de Psiquiatria i Psicologia Mèdica es una hora abans de classe (dilluns 17-18 h, dimarts i dimecres 14-15 h.). Tambè al finalitzar les classes o les sessions dels seminaris (tutors). Es demana, doncs, contactar via MODDLE per a facilitar l'organització. Atenció virtual: Qualsevol qüestió per MOODLE o e-mail (franciscojose.aguilera@urv.cat / antonio.infante@urv.cat)

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

SESSIONS MAGISTRALS: S'avaluaran els temes de les sessions magistrals a través de prova escrita sobre els continguts treballats. La prova consisteix en 12 preguntes de resposta lliure , total 6 punts. Té una durada de 90 minuts
Valorat globalment amb 6 punts (0,50 punts per cada pregunta). Les respostes no correctes poden tenir valor negatiu, una cuarta part del seu valor (0,125 punts per cada pregunta)

SEMINARIS; 25% de la qualificació global. S'evaluaran els temes de seminari a traves de prova escrita sobre els continguts treballats. Aquesta prova tindra lloc a la vegada que la prova objectiva d'evaluació dels temes de les sessions magistrals. Consistira en 4 preguntes de resposte lleure amb un valor d'un punt cadascuna. Te una durada de 30 minuts. Els alumnes repetidors que hagin realitzat i aprovat les pràctiques-Seminaris al curs 2010-2011 mantenen la nota obtinguda.

La prova tindra lloc al juny o setembre.


Fonts d'informació
Bàsica Llor,B., Abad,M.A.; Garcia,M. i Nieto,J., Ciencias Psicosociales aplicadas a la salud., Interamericana Mc. GraW-Hill,, Madrid. 1995
Tizon,J.L., Componentes psicológicos de la práctica médica. Una perspectiva desde la atención primaria., Doyma, Barcelona 1992
Ridruejo,P.; Medina,A i Rubio,J.L, Psicología Médica., Mc. GraW-Hill, Interamericana, Madrid 1996
Myers,D.G., Psicología., Ed. Panamericana,

Dels distints temes de les Pràctiques-Seminari, els tutors aporten els corresponents texts de treball. Aquests texts contenen tot el material teòric-clínic de les diferents sessions.  Aquests materials es poden obtenir al MOODLE (Seminari Trastorns Alimentaris, Seminari  Dolor Crònic al apartat de "Psicologia Mèdica; els texts referents al CAS CLÍNIC es troben a la carpeta de Psicologia Mèdica del apartat "Cas Clínic, Orientació diagnòstica")

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent