DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) FISIOPATOLOGIA DEL DESENVOLUPAMENT Codi 14011105
Ensenyament
Medicina (1994)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
3 1.5 1.5 Obligatòria Tercer Segon
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
CLOSA MONASTEROLO, RICARDO
Adreça electrònica joaquin.escribano@urv.cat
adolfo.gomez@urv.cat
albert.feliu@urv.cat
gemma.castillejo@urv.cat
0
ricardo.closa@urv.cat
natalia.ferre@urv.cat
carme.rubio@urv.cat
ester.castellarnau@urv.cat
veronica.luque@urv.cat
Professors/es
ESCRIBANO SÚBIAS, JOAQUÍN
GÓMEZ PAPI, ADOLFO
FELIU ROVIRA, ALBERT
CASTILLEJO DE VILLASANTE, GEMMA
MAS SALGUERO, MARÍA JOSÉ
CLOSA MONASTEROLO, RICARDO
FERRE PALLAS, NATALIA
RUBIO TORRENTS, MARÍA DEL CARMEN
CASTELLARNAU FIGUERAS, ESTER
GARCÍA ARNALDICH, SALOMÉ
LUQUE MORENO, VERÒNICA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A1 Anamnesi del pacient i/o dels seus familiars
A2 Exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica
A3 Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries
A6 Registre de les troballes
A7 Sistema cardiovascular
A17 Principis generals de la investigació del pacient
A30 Nutrició
A37 Habilitat per establir, basant-se en la millor evidència disponible, estratègies individualitzades que redueixin els riscs en els pacients
A41 Els coneixements bàsics
A42 L’estructura i la funció de l’organisme humà en estat de salut i de cadascun del seus òrgans i aparells
A45 Les alteracions de l’estructura i de la funció de l’organisme
B2 Comunicació amb els pacients i familiars

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Bloc A: Creixement. 1. Conéixer, comprendre i saber aplicar els conceptes bàsics del creixement i els factors condicionants del mateix. A2
A17
A37
A41
A42
A45
Bloc B: Desenvolupament de les capacitats lligades a la maduració del SNC. 2. Conéixer els conceptes fonamentals de la maduració del sistema nerviós central en relació amb el procès d’adquisició de les capacitats funcionals. A2
A17
A41
A42
A45
Bloc C: Desenvolupament de la capacitat reproductora. 3. Conéixer els conceptes fonamentals de la maduració dels sistemes i teixits en el procès d’adquisició de la capacitat reproductora. A2
A17
A41
A42
A45
Bloc D: Desenvolupament de les capacitats lligades a la nutrició. 4. Conéixer i comprendre la maduració del sistema digestiu i aplicar-ho en la progressiva introducció dels aliments en l’edat pediàtrica. A2
A17
A30
A41
A42
A45
Bloc E: Desenvolupament d’altres òrgans i funcions. 5. Conéixer les característiques del desenvolupamnet renal, pulmonar, cardíac i del sistema immune per poder interpretar la patologia. A2
A17
A41
A42
A45
6. Adquirir i demostrar la capacitat de realitzar una anamnesi, una exploració física i una valoració del creixement i estat nutricional del nen a qualsevol edat. Saber valorar els estadis puberals, conéixer les diferents etapes del desenvolupament del nen i saber interpretar les gràfiques de creixement. A1
A2
A3
A6
A17
A41
7. Conéixer les diferents etapes del desenvolupament neurològic i saber diagnosticar un retard. A1
A2
A3
A17
A41
8. Saber fer una dieta correcta per a cada una de les etapes del desenvolupament. A2
A3
A7
A30
A37
A41
B2

Continguts
Tema Subtema
PROGRAMA DE CLASSES TEÒRIQUES
Introducció i presentació de l'assignatura.
A- Creixement:
2. Factors de creixement prenatals. Períodes del creixement.
3. Canvis en l'antropometria durant el creixement.
B- Desenvolupament de les capacitats lligades a la maduració del SNC:
4. Ontogènia del SNC.
5. Exploració del nadó. Desenvolupament psicomotor els primers anys de vida.
C- Desenvolupament de la capacitat reproductora:
6. Procés de diferenciació sexual.
D- Desenvolupament de la nutrició:
7. Maduració del tub digestiu.
8. Lactància materna.
9. Alimentació durant el primer any de vida.
E- Desenvolupament d'altres òrgans i funcions:

10. Desenvolupament anatòmic i funcional del sistema cardiovascular.
11. Desenvolupament anatòmic i funcional de l'aparell respiratori.
12. Desenvolupament de la funció renal.
13. Ontogènia del sistema immune.
14. Desenvolupament de la termorregulació: febre i antipiresi.
PROGRAMA DE PRÀCTIQUES Objectius de les pràctiques:
- Conèixer els protocols de medicina preventiva a l'edat pediàtrica.
- Programa de seguiment del nen sa.
- Desenvolupament físic: gràfiques de creixement.
- Desenvolupament psicomotor: Taula Llevant.
- Alimentació els primers anys de vida.
- Calendari de vacunacions.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
14 21 35
Resolució de problemes, exercicis
3 15 18
Pràcticum
20 0 20
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
0.5 0 0.5
Proves objectives de preguntes curtes
0.5 0 0.5
Proves de desenvolupament
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripció genèrica de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició teòrica de l'embriologia i funcionament dels diferents òrgans i aparells durant les etapes del creixement.
Resolució de problemes, exercicis Resolució de problemes i casos clínics relacionats amb el creixement, desenvolupament i alimentació del nen.
Pràcticum Pràctica clínica per conéixer les característiques del nen sa. Es durà a terme a diferents Centres d'Atenció Primària.

Atenció personalitzada
 
Pràcticum
Atenció personalitzada
Proves objectives de preguntes curtes
Proves de desenvolupament
Descripció
Les pràctiques es duran a terme sota la supervisió d'un pediatre. Hi haurà una revisió personalitzada de la correcció dels exàmens. Per a la resolució de qualsevol dubte l'alumne podrà concretar una data de reunió amb el professor mitjançant un correu electrònic.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral S'avaluaran mitjançant un examen que contindrà preguntes tipus test, preguntes curtes i una pregunta tipus tema. S'aprovarà a partir de 5.
Resolució de problemes, exercicis Els coneixements adquirits s'avaluaran també dins de l'examen. S'aprovarà a partir de 5.
Pràcticum PRACTICA CLÍNICA. Els pediatres faran un breu informe d'avaluació de les pràctiques.
apte o no apte
 
Altres comentaris i segona convocatòria

És imprescindible haver fet les pràctiques clíniques per tal de poder aprovar l'examen teòric.


Fonts d'informació

Bàsica

Gluckman PD, Heymann MA. Pediatrics & Perinatology: the scientific basis. 2ª ed. London: Arnold Publishers, 1996.

Complementària

Cruz M. Tratado de Pediatría. 8ª ed. Madrid: Ergon, 2001.

 

Lissauer, Clayden. Texto ilustrado de Pediatría. 2ª ed. Mosby, 2002.

 

Moore, Persaud. Embriología clínica. 7ª ed. Elsevier, 2003.

 

Langman. Embriología médica. 9ª ed. Panamericana, 2004.

 

Guyton, Hall. Tratado de fisiología médica. 10ª ed. McGraw-Hill Interamericana, 2001.

 

Pocock G, Richards CD. Fisiología Humana. Ed Masson, 2002.

 

 

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PEDIATRIA/14012001


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FISIOLOGIA HUMANA/14011031
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent