DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) ANATOMIA RADIOLÒGICA I TOPOGRÀFICA Codi 14011204
Ensenyament
Medicina (1994)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 2 2.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
COBOS CARBÓ, PEDRO
Adreça electrònica tomasluis.sempere@urv.cat
pedro.cobos@urv.cat
diasol.villa@urv.cat
Professors/es
SEMPERE DURÀ, TOMÁS LUIS
COBOS CARBÓ, PEDRO
VILLA VIÑAS, DIASOL
Web
Descripció general i informació rellevant Anatomia topogràfica. Obtenció i estudi d'imatges per TC, RMN, ECO, DIVAS, raigs X i gammagrafia.

Competències
Codi  
A7 Sistema cardiovascular
A8 Sistema respiratori
A12 Radiologia
A19 Diagnòstic per la imatge
A21 Principis generals
A41 Els coneixements bàsics
A42 L’estructura i la funció de l’organisme humà en estat de salut i de cadascun del seus òrgans i aparells
B2 Comunicació amb els pacients i familiars
B3 Comunicació amb els companys i treball en equip
B6 Habilitats informàtiques i accés a base de dades
B9 Mostrar actituds professionals adequades
B10 Aspectes ètics
B11 Responsabilitats legals
B14 Aspectes econòmics
B16 Raonament clínic
B20 Capacitat de prioritzar
B28 Aprenentatge autònom
B29 Cura personal
B31 Motivació
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Saber reconeixer els diferents aparells i sistemes, en estat de salut, mitjantzant les diferents tècniques de diagnostic per la imatge estudiades. Coneixer la importancia del estudi del cos humà amb les tècniques assenyalades i sapiguer quines són les més útils en cada cas A7
A8
A12
A19
A41
A42
B2
B3
B6
B9
B10
B11
B16
B20
B29
B31
C1
C2
C5
Saber que l'organisme humà és un conjunt d'unitats ben definides des dels punt de vista ontogènic, organic i funcional. Saber reconeixer, en estat de salut, cada un dels elements constituens del nostre organisme amb les tècniques d'imatge emprades a les classes magistrals i seminaris. A7
A8
A12
A19
A21
A41
A42
B9
B10
B14
B16
B28
C1
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
Tema 1 Mètodes de diagnòstic per la imatge: raigs X convencionals
Tema 2 Ecografia
Tema 3 Ressonància magnètica nuclear
Tema 4 Angiografia digital
Tema 5 Tomografia axial computada (TAC) convencional
Tema 6 TAC helicoïdal: fonaments i tècniques
Tema 7 Maneres de representació de la TAC helicoïdal. Axial, màxima intensitat de projecció (MIP), reconstrucció multiplanar (RPM), reconstrucció tridimensional (3D), endoscòpia virtual
Tema 8 Contrastos iodats. Mètodes d'administració. Bomba injectora
Tema 9 Angio-TC
Tema 10 Tòrax: anatomia mediastínica i broncopulmonar
Tema 11 Tòrax: sistema limfàtic
Tema 12 Tòrax: malformacions congènites i variants anatòmiques
Tema 13 Abdomen: grans vasos abdominals
Tema 14 Abdomen: zona pancreàtica
Tema 15 Abdomen: angio-TC renal
Tema 16 Abdomen: diafragma i paret abdominal
Tema 17 Cara i coll: vascularització cervical
Tema 18 Cara i coll: òrgans cervicals
Tema 19 Crani: base de crani. Oïda
Tema 20 Crani: vasos encefàlics. Sistema cisternal i ventricular
Tema 21 Locomotor: articulació escapulohumeral i articulació del colze
Tema 22
Locomotor: pelvis, articulació coxofemoral, articulació del genoll i articulació del turmell
Tema 23 Locomotor: articulacions de la columna vertebral. Columna vertebral en conjunt
Programa de classes pràctiques:






Tot el contingut del programa és teoricopràctic.
Es realitzen sessions en grups reduïts d'alumnes a l'Hospital Universitari Joan XXIII de Tarragona on se segueixen de forma directa algunes de les tècniques que integren el programa.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
15 22.5 37.5
Seminaris
28 7 35
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Repasar / descriure els diferents tipus d'exploració per l'imatge que s'estudiarant al llarg de l'assignatura així com la seva aplicació concreta
Sessió Magistral Expossar en el conjunt del curs, mitjantzant diapositives o presentacions de Power point el contingut de tot el programa
Seminaris Repàs en grups reduits d'alumnes i en la majoria dels cassos a l'Hospital Universitari Joan XXIII, davant del aparell adient de la matèria exposada en les classes teòriques

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Seminaris
Atenció personalitzada
Descripció
Presencial: dimecres de 16-17h

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Examen final amb imatges 100 %
Seminaris S'avaluen conjuntament amb les sessions magistrals
Atenció personalitzada
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

BLOEM, J. L.; SARTORIS, D. J. Anatomía por TC y RM. 3 vol. Madrid: Marban, 1995.

FLECKENSTEIN P, TRANUM-JENSEN J. Bases Anatómicas del Diagnóstico por Imagen . 2ª ed. Barcelona: Mosby/Doyma; 2001.

HAN, M. C.; KIM, C. W. Cortes anatómicos correlacionados con RM y TC. 3a ed. Madrid: Marban, 1998.

MCNICHOLAS, R. Texto de anatomía radiológica con Rx TC RM ecografía. Madrid: Marban, 1997.

MÖLLER TB, REIF E. Atlas de bolsillo de cortes anatómicos: tomografia computerizada y resonancia magnética 2 v. 2ª ed. Madrid: Médica Panamericana; 2000.

SEMPERE T. TC helicoidal [CD-ROM]. Madrid: Drug Farma, cop.;1998.

WEIR, J.; MURRAY, A. D. Atlas y texto de imágenes radiológicas clínicas. Madrid: Harcourt Brace, 1999.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent