Codi |
|
A1 |
Anamnesi del pacient i/o dels seus familiars |
A2 |
Exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica |
A3 |
Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries |
A4 |
Fer una orientació diagnòstica |
A5 |
Establiment d’un pla d’actuació |
A6 |
Registre de les troballes |
A17 |
Principis generals de la investigació del pacient |
A18 |
Proves de diagnòstic del laboratori |
A19 |
Diagnòstic per la imatge |
A20 |
Investigació clínica |
A21 |
Principis generals |
A22 |
Fàrmacs |
A23 |
Hemoderivats |
A24 |
Cirurgia |
A30 |
Nutrició |
A31 |
Cures i tractaments en situacions agudes |
A32 |
Cures cròniques |
A33 |
Cures pal•liatives |
A35 |
Derivació del pacient |
A36 |
Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc |
A37 |
Habilitat per establir, basant-se en la millor evidència disponible, estratègies individualitzades que redueixin els riscs en els pacients |
A38 |
Col•laborar amb altres professionals i institucions per tal de promocionar la salut i prevenir malalties |
A39 |
Implementació d’accions preventives per promocionar la salut tant a nivell individual com poblacional |
A40 |
Desenvolupament d’estratègies de salut i screening |
A41 |
Els coneixements bàsics |
A45 |
Les alteracions de l’estructura i de la funció de l’organisme |
A46 |
Les causes de la malaltia i formes d’emmalaltir |
A47 |
Terapèutica |
A48 |
Epidemiologia i Salut Pública |
A49 |
Economia de la salut, gestió i planificació sanitària |
B1 |
Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat) |
B2 |
Comunicació amb els pacients i familiars |
B3 |
Comunicació amb els companys i treball en equip |
B6 |
Habilitats informàtiques i accés a base de dades |
B7 |
Metodologia científica i de recerca |
B9 |
Mostrar actituds professionals adequades |
B11 |
Responsabilitats legals |
B12 |
Pràctica de la medicina en una societat multicultural |
B13 |
Aspectes psicosocials |
B14 |
Aspectes econòmics |
B16 |
Raonament clínic |
B17 |
Medicina basada en l’evidència (MBE) |
B20 |
Capacitat de prioritzar |
B21 |
Sistemes de salut |
B22 |
Responsabilitats dels metge |
B26 |
El metge com a membre d’un equip multidisciplinar |
B27 |
Capacitat d’autocrítica i d’autoavaluació |
B28 |
Aprenentatge autònom |
B31 |
Motivació |
Objectius |
Competències |
CIRURGIA: 1- Coneixement de la patología quirúrgica del sistema endocrinològic (hipòfisi, tiroides, paratiroides suprarenals i pàncrees), el seu maneig i les seves opcions terapèutiques. |
A1 A4 A17 A20 A24 A45 A47
|
B16 B17 B26
|
|
CIRURGIA 2: Conèixer les indicacions i técniques quirúrgiques de la patología:
• Hipofisaria
• Tiroidea
• Paratiroidea
• Adrenal
• Mama
• Pàncrees
|
A41 A46 A47 A49
|
B11 B12 B13 B14 B16 B17 B20
|
|
MEDICINA: 1.- Conèixer i identificar les principals malalties de:
• L’adenohipòfisi i neurohipòfisi i glandula pineal
• Les malalties per excés i dèficit de funció del còrtex i medul•la adrenal
• Els trastorns de la diferenciació gonadal, hipogonadismes i ginecomàstia
• Les síndromes pluriglandulars i les neoplàsies endocrines múltiples
• Els principals tumors de l’eix entero-insular
|
A41 A46 A47
|
B13 B16
|
|
MEDICINA: 2.- Comprendre, explicar i realitzar el diagnòstic diferencial de:
• La hiperprolactinèmia
• La patologia neoplàsica de la glàndula tiroide
• Les causes d’hiperandrogenisme. Conèixer el seu tractament.
|
A41 A46 A47
|
B17
|
|
MEDICINA: 3.- Demostrar domini, comprensió i capacitat d’aplicació:
• En el tractament de la diabetes i la hipoglucèmia.
• Dels diversos components de la síndrome metabòlica.
• En les dislipèmies
|
A41 A46 A47 A48
|
B11 B12 B13 B16 B17 B20
|
|
MEDICINA: 4.- Analitzar, diferenciar i explicar resumidament:
• La patologia tiroïdal més freqüent i el seu tractament (hiper/hipotiroïdisme, tiroïditis i goll).
• Les alteracions del metabolisme fosfo-càlcic.
• L’etiologia, diagnòstic, clínica, tractament i complicacions de la diabetis mellitus.
|
A41 A46 A47 A48
|
B11 B12 B13 B14 B16 B17 B20
|
|
MEDICINA: 6.- Ser capaç de fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe i els factors multiculturals i els ètnics.
|
A1 A2 A3 A4 A21 A22 A36
|
B1 B2 B9 B13 B16
|
|
MEDICINA: 7.- Conèixer les indicacions i contraindicacions més comunes de les proves funcionals i els riscos de les exploracions d’imatge. Saber reflexionar i avaluar els resultats de les troballes anamnèsiques, i de la resta d’exploracions principalment les analítiques.
|
A1 A2 A3 A4 A5 A6 A17 A18 A19 A21 A22 A24 A30 A32 A33 A38
|
B1 B3 B7 B14 B16
|
|
MEDICINA: 8.- Tenir capacitat per identificar i planejar l’estudi més adient davant la sospita de les malalties amb baixa incidència i alta complexitat.
|
A1 A2 A3 A4 A5 A6 A17 A18 A19 A20 A21 A22 A24 A35 A40 A47
|
B3 B6 B13 B14 B26
|
|
MEDICINA: 9.- Reconèixer i ser capaç d’orientar la terapèutica en les situacions agudes greus com pot ser la cetoacidosi diabètica, la hipoglucèmia i la crisi tirotòxica.
|
A1 A2 A3 A4 A5 A6 A18 A21 A22 A23 A24 A31 A37
|
B16 B20 B22
|
|
MEDICINA: 10.- Prendre consciència del impacte psicològic, social i econòmic que representen les malalties endocrinològiques més prevalents |
A38 A39 A40
|
B21 B26 B27 B28 B31
|
|
Tema |
Subtema |
1. Introducció a la patologia endocrina
2. Introducció a la patologia hipotàlem-hipofisària
3. Hormona del creixement. Acromegàlia.
4. Prolactina i les seves alteracions
5. Hipopituïtarisme
6. Tractament neuroquirúrgic de les neoplàsies hipotàlem-hipofisàries
7. Neurohipòfisi
8. Introducció a la patologia tiroïdal
9. Goll no tòxic
10. Hipertiroïdisme
11. Hipotiroïdisme
12. Tiroïditis
13. Nòdul tiroïdal
14. Càncer de tiroides
15. Cirurgia de la glàndula tiroide
16. Hiperparatiroïdisme primari
17. Hipoparatiroïdisme i altres causes de hipocalcèmia
18. Cirurgia de las glàndules paratiroides
19.Introducció a les malalties de les glàndules adrenals
20. Síndrome de Cushing
21. Insuficiència suprarenal
22. Hiperplàsia adrenal congènita
23. Sistema renina-angiotensina-aldosterona
24. Feocromocitoma
25. Altres tumors de la glàndula suprarenal
26. Cirurgia de la glàndula adrenal
27. Malalties de les gònades femenines
28. Hirsutisme
29. Malalties del testicle
30. Patologia de la mama masculina
31. Tumors endocrins múltiples
32. Diabetis. Introducció.
33. Classificació, diagnòstic i patogènia de la diabetis.
34. Tractament de la diabetis
35. Complicacions cròniques de la diabetis
36. Complicacions agudes de la diabetis
37. Hipoglicèmia
38. Cirurgia del pàncrees endocrí
39. Alteracions del metabolisme de l'aigua
40. Alteracions del metabolisme del sodi
41. Alteracions del metabolisme del potassi
42. Alteracions de l'equilibri àcid-base
43. Alteracions del metabolisme lipídic
44. Clínica de les dislipèmies. Estratègia diagnòstica i de detecció.
45. Tractament dietètic i farmacològic
|
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
44 |
0 |
44 |
Pràctiques a laboratoris |
|
18 |
0 |
18 |
Seminaris |
|
4 |
6 |
10 |
Pràcticum |
|
40 |
0 |
40 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
0 |
1 |
Proves pràctiques |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Descripció dels objectius d'aprenentatge l'assignatura i les característiques de la metodologia docent i avaluadora que tindrà lloc. |
Sessió Magistral |
Classes magistrals que pretenen abordar l'assoliment de coneixements teòrics. L'abordatje descriptiu i definitori de termes i conceptes. Comporta un treball addicional per part de l'alumne, no presencial, amb la finalitat de recordar els conceptes explicats. Per això el factor de treball és de 1.5 per cada hora magistral. |
Pràctiques a laboratoris |
El laboratori és el laboratori d'habilitats clíniques. Es preten abordar bàsicament dos elements: 1. La relació metge-malalt amb tot el que fa referència a habilitats comunicatives, capacitat d'extreure dades, exploració física. Per a dur a terme aquesta activitat es disposa de pacients simulats i pacients monitor. La pràctica totalitat de la tasca es ralaitza al laboratori. 2. Adquisició d'habilitats tècniques mitjançant l'ensinistrament repetitiu amb maniquís.
|
Seminaris |
presentació de casos clinics amb discusió i posta en comú del diagnostic diferencial |
Pràcticum |
Pràctiques clín iques als hospitals universitaris |
|
Sessió Magistral |
Pràctiques a laboratoris |
Seminaris |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
tutories amb contacte previ a la secretaria de la unitat docent del hospital universitari joan xxiii. |
|
|
Descripció |
Pes |
Seminaris |
assistencia presencial |
no puntuan a la nota final |
Proves objectives de tipus test |
Examen multitest: preguntes d'elecció múltiple. A l'Hospital Joan XXIII s'inclouen preguntes curtes.
L'aprovat serà el 5 i correspondrà al 50% del total de les preguntes. Caldrà respondre un mínim del 80% de les preguntes per poder fer l'avaluació
A Reus, l'examen multitest constarà d'entre 60-90 preguntes i s'aprovarà amb el 70% de les cinc millors notes. |
75% de la nota de l'assignatura |
Proves pràctiques |
Per aprovar l'assignatura cal haver aprovat l'examen multitest i a més a més haver acudit a les pràctiques clíniques, les citacions amb el pacient estandarditzat i amb el tutor de pràctiques que fa l'avaluació (mini-CEX a l'unitat docent de Reus) |
25% de la nota final |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per superar l'assignatura cal complir els tres requisits que s'especifiquen a continuació: 1. Superar l'examen multitest i en el cas de Joan XXIII tasmbé les preguntes. 2. Haver acudit al laboratori d'habilitats a fer l'entrevista clínica amb el pacient simulat. 3.Haver assistit al Practicum clínic i a la reunió amb el tutor per fer l'avaluació della pràctica clínica (mini-CEX a Reus) |
Bàsica |
BRAUNWALD E, FAUCI A, KASPER D, HAUSER S, LONGO D, JAMESON J. , Harrison principios de Medicina interna, 17a ed, McGraw-Hill Interamericana, 2009
GOLDMANN L, BENNET J. , Cecil tratado de medicina interna., 23a ed, McGraw-Hill Interamericana, 2009
Rozman, C.; Farreras, P., Medicina Interna., 16a ed, Elsevier, 2009.
|
CIRURGIA Llibres de text: SABISTON D.C. Tratado de Patología Quirúrgica: bases biológicas de la práctica quirúrgica moderna. 15ª Ed. México: Ed. Interamericana, 1999. SCHWARTZ S.I. Principles of Surgery. 7th Ed. McGraw-Holl, New-York, 1999. Edició espanyola de la 7a edició nordamericana, McGraw-Hill Interamericana, México, 2000. MORRIS PJ, WOOD WC. Oxford Textbook of Surgery. 2nd Ed. Oxford: Ed. Oxford University Press, 2000. Consulta internet: Up to Date: http://www.uptodate.com/ |
Complementària |
DeGroot L J, Endocrinolofy (3vol), , Philadelphia [etc.] : Elsevier Saunders, cop. 2006
Williams, R H, Williams tratado de endocrinologia, , Barcelona: Saunders, cop 2009
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|