DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) CLÍNICA OBSTÈTRICA Codi 14012049
Ensenyament
Medicina (1994)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 0 6 Troncal Sisè Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
CAVALLÉ BUSQUETS, PERE
Adreça electrònica ramonmaria.miralles@urv.cat
miriamjose.delaflor@urv.cat
gerard.albaiges@urv.cat
pere.cavalleb@urv.cat
mariajose.miranda@urv.cat
montserrateva.romero@urv.cat
celia.vives@urv.cat
juana.galera@urv.cat
teresa.gavalda@urv.cat
carme.grifoll@urv.cat
monica.ballesteros@urv.cat
mariabegona.munoz@urv.cat
juanraul.salinas@urv.cat
Professors/es
MIRALLES PI, RAMÓN MARÍA
DE LA FLOR LÓPEZ, MIRIAM JOSÉ
ALBAIGÈS BAIGET, GERARD
CAVALLÉ BUSQUETS, PERE
MIRANDA LUCAS, MARIA JOSE
ROMERO PATIÑO, MONTSERRAT EVA
VIVES PUIG, CÈLIA
GALERA ORTEGA, JUANA
GAVALDA PELLICE, MARIA TERESA
GRIFOLL REDO, CARME
BALLESTEROS PÉREZ, MONICA
MUÑOZ ABELLANA, MARIA BEGOÑA
SALINAS PEÑA, JUAN RAUL
Web
Descripció general i informació rellevant Formació clínica d'obstetrícia i ginecologia. Rotació clínica entre Serveis i l'Atenció Primària.

Competències
Codi  
A1 Anamnesi del pacient i/o dels seus familiars
A2 Exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica
A3 Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries
A4 Fer una orientació diagnòstica
A5 Establiment d’un pla d’actuació
A6 Registre de les troballes
A13 Cirurgia general i primeres cures
A18 Proves de diagnòstic del laboratori
A19 Diagnòstic per la imatge
A22 Fàrmacs
A23 Hemoderivats
A24 Cirurgia
A25 Anestèsia i control del dolor
A26 Psicològics
A30 Nutrició
A31 Cures i tractaments en situacions agudes
A32 Cures cròniques
A33 Cures pal•liatives
A35 Derivació del pacient
A36 Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc
A37 Habilitat per establir, basant-se en la millor evidència disponible, estratègies individualitzades que redueixin els riscs en els pacients
A38 Col•laborar amb altres professionals i institucions per tal de promocionar la salut i prevenir malalties
A39 Implementació d’accions preventives per promocionar la salut tant a nivell individual com poblacional
A40 Desenvolupament d’estratègies de salut i screening
A41 Els coneixements bàsics
A42 L’estructura i la funció de l’organisme humà en estat de salut i de cadascun del seus òrgans i aparells
A45 Les alteracions de l’estructura i de la funció de l’organisme
A46 Les causes de la malaltia i formes d’emmalaltir
A47 Terapèutica
A49 Economia de la salut, gestió i planificació sanitària
B1 Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat)
B2 Comunicació amb els pacients i familiars
B3 Comunicació amb els companys i treball en equip
B10 Aspectes ètics
B11 Responsabilitats legals
B12 Pràctica de la medicina en una societat multicultural
B16 Raonament clínic
B17 Medicina basada en l’evidència (MBE)
B20 Capacitat de prioritzar
B22 Responsabilitats dels metge
B24 El metge com a docent
B25 El metge com a gestor
B26 El metge com a membre d’un equip multidisciplinar
B27 Capacitat d’autocrítica i d’autoavaluació

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.- Ser capaç de recordar, identificar i explicar l’anatomia i les funcions neuroendocrines que regulen l’aparell genital femení. A13
A41
A42
2.- Cal recordar la fisiologia de l’embaràs normal i comprendre els controls de seguiment de la gestació per a distingir i contrastar l’anormalitat. A1
A2
A3
A4
A5
A6
A18
A19
A22
A37
A38
A39
A40
A41
A42
A49
B2
B10
B11
B12
B22
B24
B25
3.- Identificar i tenir capacitat de detectar, distingir i tractar o derivar les principals malalties inherents a la gestació. A1
A2
A3
A4
A5
A6
A18
A19
A22
A41
A46
A47
A49
B2
B3
B10
B11
B12
B22
4.- Poder verificar i controlar l’evolució del part normal. A1
A2
A3
A4
A5
A6
A22
A25
A41
A42
B2
B10
B11
B12
5.- Identificar el part no normal, conèixer el seu maneig i derivar en el seu cas. A1
A2
A3
A4
A5
A6
A13
A18
A24
A25
A41
B2
6.- Distingir, classificar les malalties benignes especifiques dels sistema reproductor femení. A1
A2
A3
A4
A5
A6
A13
A18
A19
A22
A24
A25
A31
A41
A45
A46
A47
B2
B16
7.- Ser capaç de tornar a demostrar el coneixement i les estratègies de prevenció i comprensió del maneig dels processos neoplàsics ginecològics, inclosa la mama, per a l’aplicació o derivació adient. A1
A2
A3
A4
A5
A6
A13
A18
A19
A22
A23
A24
A25
A38
A40
A41
A45
A46
A47
B2
B3
B10
B16
B22
B27
8.- Ha de ser capaç de considerar les estructures anatòmiques de l’aparell genital femení i deduir l’aplicació dels coneixements de les funcions neuroendocrines. A18
A19
9.- Saber recompondre els controls de seguiment de l’embaràs i refl3exionar sobre els resultats. A1
A2
A3
A4
A5
A6
A18
A19
A22
A30
A31
A35
A36
A45
A46
A47
A49
B10
B16
B20
B27
10.- Planejar, reflexionar i verificar els paràmetres de seguiment del part. A3
A6
A13
A18
A22
A24
A25
A31
A36
A45
A46
A47
B2
B10
B16
B20
11.- Fer l’anàlisi i reflexionar sobre les troballes referents a la patologia benigna ginecològica. A1
A2
A3
A4
A5
A6
A18
A19
A22
A24
A31
A32
A45
A46
A47
B2
B10
B16
B20
12.- Fer l’anàlisi i reflexionar sobre les troballes referents a la patologia maligna ginecològica. A1
A2
A3
A4
A5
A6
A18
A19
A22
A24
A31
A32
A36
A37
A46
A47
A49
B2
B10
B16
B20
B26
13.- Sensibilitzar-se, interessar-se i estar motivat per un bon maneig obstètric. A4
A5
A26
B17
14.- Sensibilitzar-se, interessar-se i estar motivat pel maneig de la prevenció i diagnòstic precoç del càncer ginecològic. A4
A5
A6
A26
A32
A33
A35
A36
A38
A39
B1
B2
B10
B17

Continguts
Tema Subtema
1. ATENCIO AL PART
2. ATENCIO A L'EMBARÀS DE BAIX RISC
3. ATENCIO A L'EMBARÀS D'ALT RISC
4. PROVES DIAGNÒSTIQUES I MESURES TERAPÈUTIQUES A LA PATOLOGIA GINECOLÒGICA.
5. CANCER DE MAMA I ONCOLOGIA GINECOLÒGICA

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.2 0 0.2
 
Seminaris
40 10 50
Pràctiques a laboratoris
5 1.25 6.25
Pràcticum
75 0 75
 
Atenció personalitzada
0.2 0 0.2
 
Proves pràctiques
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries pRESENTACIÓ DELS OBJECTIUS
Seminaris DISCUSIO DE CASOS CLINICS
Pràctiques a laboratoris ATENCIO AL PART
Pràcticum ASSISTENCIA CLINICA INTEGRAT AL SERVEI

Atenció personalitzada
 
Descripció

Avaluació
  Descripció Pes
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La nota final dependrà del resultat de dues proves. - Avaluació de la pràctica clínica: Es realitza al final de la rotació pel tutor. Aquest, cumplimentarà un "check list" que s'avalua un total de vuit paràmetres relacionats amb les qualitats de l'alumne on contempla la presentació de casos clínics. - Anàlisi de supòsits pràctics amb "pacients simulats"


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent