DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) CLÍNICA PSIQUIÀTRICA Codi 14012052
Ensenyament
Medicina (1994)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
3 0 3 Troncal Sisè Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
DE PABLO RABASSÓ, JOAN
Adreça electrònica jesusmaria.rodriguez@urv.cat
modesto.perez@urv.cat
mariapilar.casaus@urv.cat
juanmanuel.pena@urv.cat
joaquinsilvestre.valero@urv.cat
ines.niubo@urv.cat
joan.depablo@urv.cat
josegabriel.franco@urv.cat
Professors/es
RODRÍGUEZ HUIDOBRO, JESUS MARÍA
PEREZ RETUERTO, MODESTO
CASAUS SAMATAN, MARIA PILAR
PEÑA ROCA, JUAN MANUEL
VALERO OYARZABAL, JOAQUÍN SILVESTRE
NIUBÓ DE CASTRO, INÉS
DE PABLO RABASSÓ, JOAN
FRANCO VÁSQUEZ, JOSÉ GABRIEL
Web
Descripció general i informació rellevant Formació clínica de psiquiatria. Rotació clínica en Serveis Psiquiàtrics de Curta i Llarga Estada

Competències
Codi  
A1 Anamnesi del pacient i/o dels seus familiars
A2 Exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica
A3 Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries
A4 Fer una orientació diagnòstica
A6 Registre de les troballes
A16 Psiquiatria
A26 Psicològics
A31 Cures i tractaments en situacions agudes
A35 Derivació del pacient
A46 Les causes de la malaltia i formes d’emmalaltir
B1 Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat)
B2 Comunicació amb els pacients i familiars
B9 Mostrar actituds professionals adequades
B16 Raonament clínic
B18 Judici crític i capacitat de fer front a la incertitud i l’error en la presa de decisions
B19 Creativitat i enginy
B20 Capacitat de prioritzar
B27 Capacitat d’autocrítica i d’autoavaluació
B28 Aprenentatge autònom
B31 Motivació
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Avaluar les manifestacions de pacients psiquiàtrics guts A1
A2
A3
A4
A16
A31
B9
B16
Interpretar les manifestacions de pacients psiquiàtrics crònics A1
A2
A3
A4
A6
A16
A26
B2
B16
Contrastar les diferencies entre pacients aguts i crònics A6
A35
A46
B16
Desenvolupar per escrit l'experiència de la seva trobada amb pacients psiquiàtrics A6
A16
B1
B9
B16
B19
C5
Reflexionar sobre el discurs del malalt mental A3
A16
B2
B9
B16
C3
Evidenciar la validesa dels coneixements teòrics en psiquiatria adquirits a 5è curs A3
A16
B16
B18
B20
B27
B28
B31
C3
Sensibilitzarse-se davant del malalt mental A16
B2
B9
B31
C3

Continguts
Tema Subtema
Grups de discusió de enquestes Els alumnes que vulguin participar en els grups de discussió sobre les enquestes fetes a final del 5e curs començan en aquest curs
Les pràctiques de la clínica psiquiàtrica
Les pràctiques duren dues setmanes. Cada setmana assisteixen a un servei de dilluns a divendres, de 9 a 14 hores, és a dir 25 hores setmanals.

Una setmana assisteixen a un servei de llarga estada de l'Hospital Universitari Institut Pere Mata i un altre a un servei de curta estada -servei d'aguts-, del mateix Hospital.

Cada alumne afectua les pràctiques de forma individualitzada, no en grup, amb un tutor a cada sevei i al finalitzar-les ha de presentar una memòria subdividida en les dues parts de les que consta. La memòria serà avaluada i es tindrà en compte en la qualificació de l'assignatura.



Pràctiques al Servei de Llarga Estada

Cada alumne realitza aquestes pràctiques al pavelló que se li assigna. Ha d'assistir a les activitats i entrevistes dels malalts, així com a les reunions que tenen lloc en el seu pavelló. També pot relacionar-se de manera informal, és a dir no programada, amb els altres malalts del pavelló que espontàniament se li dirigeixin, així com també amb el personal del servei.

Cada alumne té un metge referent el qual l'indica el malalt al que ha d'explorar amb major profunditat que els altres, mitjançant les trobades i entrevistes. L'alumne pot, a més a més de parlar amb el pacient, preguntar, plantejar o comentar quantes qüestions consideri oportunes al personal del grup terapèutic (curadors, infermers, psicòlegs, metges, etc.) però no disposa de la Història Clínica del pacient.

Cada alumne al finalitzar les pràctiques al pavelló de llarga estada ha de realitzar un escrit que tracti els següents punts:

- Elaboració reflexiva de les entrevistes tingudes amb el malalt que li va ser especialment adjudicat.

- Elaboració d'altres trobades tingudes amb tres malalts, escollits pel propi alumne, d'entre els que s'ha relacionat al pavelló.



Pràctiques al servei de curta estada

Cada alumne realitza aquestes pràctiques al pavelló que se li assigna i ha de relacionar-se de manera informal, és a dir, no programada, amb els malalts del pavelló que espontàniament se li dirigeixin, així com també amb el personal de l'equip terapèutic.

Podrà assistir a les activitats i entrevistes dels malalts, així com a les reunions que tinguin lloc en aquest pavelló.

Cada alumne té un metge referent el qual l'indicarà el malalt al que ha d'explorar psicopatològicament amb major profunditat que als altres.

Cada alumne en finalitzar les pràctiques al pavelló de curta estada ha de realitzar un escrit que tracti sobre els següents punts:

- Descripció de l'exploració psicopatològica efectuada al malalt que li fou adjudicat especialment.

- Descripció psicopatològica dels altres tres pacients escollits pel propi alumne.

- Comentaris sobre les reunions o grups en els que ha participat.

Entrega de la Memòria de Pràctiques
Una vegada finalitzades les pràctiques, l'alumne entregarà els escrits que li han sol.licitat relatius a les seves pràctiques a l'Hospital, constituint en conjunt la Memòria de Pràctiques. Haurà d'entregar-la abans dels trenta dies d'haver acabat cada alumne, les seves pràctiques al Departament de Formació i Investigació de l'Institut Pere Mata.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Pràcticum
45 0 45
Treballs
10 20 30
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries El primer dia de pràctiques se'ls explica als alumnes durant 2 hores, tot el que han de fer durant els 15 dies que dura el rotatori de psiquiatria. Així mateix se´ls dóna un plànol de l'IPM i una targeta identificadora que han d'omplir per les pràctiques. Per últim, se´ls solicita la signatura corresponent a la Llei de Protecció de Dades. Els alumnes que vulguin participar en els grups de discussió sobre les enquestes fetes a final del 5e curs començan en aquest curs.
Pràcticum Pràctiques al Servei de Llarga Estada

Cada alumne realitza aquestes pràctiques al pavelló que se li assigna. Ha d'assistir a les activitats i entrevistes dels malalts, així com a les reunions que tenen lloc en el seu pavelló. També pot relacionar-se de manera informal, és a dir no programada, amb els altres malalts del pavelló que espontàniament se li dirigeixin, així com també amb el personal del servei.

Cada alumne té un metge referent el qual l'indica el malalt al que ha d'explorar amb major profunditat que els altres, mitjançant les trobades i entrevistes. L'alumne pot, a més a més de parlar amb el pacient, preguntar, plantejar o comentar quantes qüestions consideri oportunes al personal del grup terapèutic (curadors, infermers, psicòlegs, metges, etc.) però no disposa de la Història Clínica del pacient.

Pràctiques al servei de curta estada

Cada alumne realitza aquestes pràctiques al pavelló que se li assigna i ha de relacionar-se de manera informal, és a dir, no programada, amb els malalts del pavelló que espontàniament se li dirigeixin, així com també amb el personal de l'equip terapèutic.

Podrà assistir a les activitats i entrevistes dels malalts, així com a les reunions que tinguin lloc en aquest pavelló.

Cada alumne té un metge referent el qual l'indicarà el malalt al que ha d'explorar psicopatològicament amb major profunditat que als altres.

Treballs Una vegada finalitzades les pràctiques, l'alumne entregarà els escrits que li han sol·licitat relatius a les seves pràctiques a l'Hospital, constituint en conjunt la Memòria de Pràctiques. Haurà d'entregar-la abans dels trenta dies d'haver acabat cada alumne, les seves pràctiques al Departament de Formació i Investigació de l'Institut Pere Mata.
Cada alumne al finalitzar les pràctiques al pavelló de llarga estada ha de realitzar un escrit que tracti els següents punts:

• Elaboració reflexiva de les entrevistes tingudes amb el malalt que li va ser especialment adjudicat.

• Elaboració d'altres trobades tingudes amb tres malalts, escollits pel propi alumne, d'entre els que s'ha relacionat al pavelló. Cada alumne en finalitzar les pràctiques al pavelló de curta estada ha de realitzar un escrit que tracti sobre els següents punts:

• Descripció de l'exploració psicopatològica efectuada al malalt que li fou adjudicat especialment.

• Descripció psicopatològica dels altres tres pacients escollits pel propi alumne.

• Comentaris sobre les reunions o grups en els que ha participat.



Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Pràcticum
Descripció
Cada alumne efectua les pràctiques de forma individualitzada, no en grup, amb un tutor a cada servei. A més, al Departament de Formació del Centre, poden consultar qualsevol dubte o sol·licitar entrevistar-se amb algun dels professors responsables

Avaluació
  Descripció Pes
Pràcticum Avaluació Directa. Aspectes a avaluar:
• Actitud durant les pràctiques.
• En relació amb els pacients.
• En relació amb l'equip assistencial.
• Interès i nivell de participació.
• Preguntes, qüestions i suggeriments plantejats (qualitat i oportunitat).
• Implicació o disposició a participar en tasques o activitats que hagin pogut sorgir al pavelló, en relació a les pràctiques.
• Assumir la tasca encomanada.
• Assistència i puntualitat.
• Diària (és correcta o falta algun dia).
• Horària (és correcta o arriba tard, se'n va aviat, "desapareix").
50%
Treballs Avaluació de la Memòria escrita. Aspectes a avaluar:
• Recollida de dades del pacient principal.
• Qualitat de les entrevistes.
• Descripció de les dades.
• Recollida de dades dels altres tres o quatre pacients.
• Qualitat de les entrevistes.
• Descripció de les dades.
• Descripció de reunions i espais institucionals als que ha assistit durant les pràctiques.
• Opinió personal elaborada, sobre les pràctiques.

50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Quan hi hagi una discordança entre l'avaluació efectuada directament a l'alumne i l'efectuada a través del seu treball escrit, a més de donar major valor a allò observat durant les pràctiques, s'intentarà analitzar els motius o circumstàncies que han pogut influir en aquesta disharmonia. Bé perquè el treball escrit sigui més ric, profund i elaborat del que podíem pressuposar a partir dels aspectes anteriorment avaluats, bé per tractar-se d'un escrit poc elaborat, superficial o amb plantejaments estereotipats. En segona convocatòria, l'alumne hauria de repetir els 15 dies de pràctiques y entregar els corresponents treballss La nota de l'observació directa podrà ser modificada, només, si en avaluar el treball escrit sembla oportú fer-ho.


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
PSICOLOGIA MÈDICA/14011007
PSIQUIATRIA/14012051
PSIQUIATRIA INFANTIL/14012219
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent