Codi |
|
A1 |
Anamnesi del pacient i/o dels seus familiars |
A2 |
Exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica |
A3 |
Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries |
A4 |
Fer una orientació diagnòstica |
A6 |
Registre de les troballes |
A16 |
Psiquiatria |
A26 |
Psicològics |
A31 |
Cures i tractaments en situacions agudes |
A35 |
Derivació del pacient |
A46 |
Les causes de la malaltia i formes d’emmalaltir |
B1 |
Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat) |
B2 |
Comunicació amb els pacients i familiars |
B9 |
Mostrar actituds professionals adequades |
B16 |
Raonament clínic |
B18 |
Judici crític i capacitat de fer front a la incertitud i l’error en la presa de decisions |
B19 |
Creativitat i enginy |
B20 |
Capacitat de prioritzar |
B27 |
Capacitat d’autocrítica i d’autoavaluació |
B28 |
Aprenentatge autònom |
B31 |
Motivació |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Avaluar les manifestacions de pacients psiquiàtrics guts |
A1 A2 A3 A4 A16 A31
|
B9 B16
|
|
Interpretar les manifestacions de pacients psiquiàtrics crònics |
A1 A2 A3 A4 A6 A16 A26
|
B2 B16
|
|
Contrastar les diferencies entre pacients aguts i crònics |
A6 A35 A46
|
B16
|
|
Desenvolupar per escrit l'experiència de la seva trobada amb pacients psiquiàtrics |
A6 A16
|
B1 B9 B16 B19
|
C5
|
Reflexionar sobre el discurs del malalt mental |
A3 A16
|
B2 B9 B16
|
C3
|
Evidenciar la validesa dels coneixements teòrics en psiquiatria adquirits a 5è curs |
A3 A16
|
B16 B18 B20 B27 B28 B31
|
C3
|
Sensibilitzarse-se davant del malalt mental |
A16
|
B2 B9 B31
|
C3
|
Tema |
Subtema |
Grups de discusió de enquestes |
Els alumnes que vulguin participar en els grups de discussió sobre les enquestes fetes a final del 5e curs començan en aquest curs |
Les pràctiques de la clínica psiquiàtrica
|
Les pràctiques duren dues setmanes. Cada setmana assisteixen a un servei de dilluns a divendres, de 9 a 14 hores, és a dir 25 hores setmanals.
Una setmana assisteixen a un servei de llarga estada de l'Hospital Universitari Institut Pere Mata i un altre a un servei de curta estada -servei d'aguts-, del mateix Hospital.
Cada alumne afectua les pràctiques de forma individualitzada, no en grup, amb un tutor a cada sevei i al finalitzar-les ha de presentar una memòria subdividida en les dues parts de les que consta. La memòria serà avaluada i es tindrà en compte en la qualificació de l'assignatura.
Pràctiques al Servei de Llarga Estada
Cada alumne realitza aquestes pràctiques al pavelló que se li assigna. Ha d'assistir a les activitats i entrevistes dels malalts, així com a les reunions que tenen lloc en el seu pavelló. També pot relacionar-se de manera informal, és a dir no programada, amb els altres malalts del pavelló que espontàniament se li dirigeixin, així com també amb el personal del servei.
Cada alumne té un metge referent el qual l'indica el malalt al que ha d'explorar amb major profunditat que els altres, mitjançant les trobades i entrevistes. L'alumne pot, a més a més de parlar amb el pacient, preguntar, plantejar o comentar quantes qüestions consideri oportunes al personal del grup terapèutic (curadors, infermers, psicòlegs, metges, etc.) però no disposa de la Història Clínica del pacient.
Cada alumne al finalitzar les pràctiques al pavelló de llarga estada ha de realitzar un escrit que tracti els següents punts:
- Elaboració reflexiva de les entrevistes tingudes amb el malalt que li va ser especialment adjudicat.
- Elaboració d'altres trobades tingudes amb tres malalts, escollits pel propi alumne, d'entre els que s'ha relacionat al pavelló.
Pràctiques al servei de curta estada
Cada alumne realitza aquestes pràctiques al pavelló que se li assigna i ha de relacionar-se de manera informal, és a dir, no programada, amb els malalts del pavelló que espontàniament se li dirigeixin, així com també amb el personal de l'equip terapèutic.
Podrà assistir a les activitats i entrevistes dels malalts, així com a les reunions que tinguin lloc en aquest pavelló.
Cada alumne té un metge referent el qual l'indicarà el malalt al que ha d'explorar psicopatològicament amb major profunditat que als altres.
Cada alumne en finalitzar les pràctiques al pavelló de curta estada ha de realitzar un escrit que tracti sobre els següents punts:
- Descripció de l'exploració psicopatològica efectuada al malalt que li fou adjudicat especialment.
- Descripció psicopatològica dels altres tres pacients escollits pel propi alumne.
- Comentaris sobre les reunions o grups en els que ha participat.
|
Entrega de la Memòria de Pràctiques
|
Una vegada finalitzades les pràctiques, l'alumne entregarà els escrits que li han sol.licitat relatius a les seves pràctiques a l'Hospital, constituint en conjunt la Memòria de Pràctiques. Haurà d'entregar-la abans dels trenta dies d'haver acabat cada alumne, les seves pràctiques al Departament de Formació i Investigació de l'Institut Pere Mata.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Pràcticum |
|
45 |
0 |
45 |
Treballs |
|
10 |
20 |
30 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
El primer dia de pràctiques se'ls explica als alumnes durant 2 hores, tot el que han de fer durant els 15 dies que dura el rotatori de psiquiatria. Així mateix se´ls dóna un plànol de l'IPM i una targeta identificadora que han d'omplir per les pràctiques. Per últim, se´ls solicita la signatura corresponent a la Llei de Protecció de Dades. Els alumnes que vulguin participar en els grups de discussió sobre les enquestes fetes a final del 5e curs començan en aquest curs. |
Pràcticum |
Pràctiques al Servei de Llarga Estada
Cada alumne realitza aquestes pràctiques al pavelló que se li assigna. Ha d'assistir a les activitats i entrevistes dels malalts, així com a les reunions que tenen lloc en el seu pavelló. També pot relacionar-se de manera informal, és a dir no programada, amb els altres malalts del pavelló que espontàniament se li dirigeixin, així com també amb el personal del servei.
Cada alumne té un metge referent el qual l'indica el malalt al que ha d'explorar amb major profunditat que els altres, mitjançant les trobades i entrevistes. L'alumne pot, a més a més de parlar amb el pacient, preguntar, plantejar o comentar quantes qüestions consideri oportunes al personal del grup terapèutic (curadors, infermers, psicòlegs, metges, etc.) però no disposa de la Història Clínica del pacient.
Pràctiques al servei de curta estada
Cada alumne realitza aquestes pràctiques al pavelló que se li assigna i ha de relacionar-se de manera informal, és a dir, no programada, amb els malalts del pavelló que espontàniament se li dirigeixin, així com també amb el personal de l'equip terapèutic.
Podrà assistir a les activitats i entrevistes dels malalts, així com a les reunions que tinguin lloc en aquest pavelló.
Cada alumne té un metge referent el qual l'indicarà el malalt al que ha d'explorar psicopatològicament amb major profunditat que als altres.
|
Treballs |
Una vegada finalitzades les pràctiques, l'alumne entregarà els escrits que li han sol·licitat relatius a les seves pràctiques a l'Hospital, constituint en conjunt la Memòria de Pràctiques. Haurà d'entregar-la abans dels trenta dies d'haver acabat cada alumne, les seves pràctiques al Departament de Formació i Investigació de l'Institut Pere Mata.
Cada alumne al finalitzar les pràctiques al pavelló de llarga estada ha de realitzar un escrit que tracti els següents punts:
• Elaboració reflexiva de les entrevistes tingudes amb el malalt que li va ser especialment adjudicat.
• Elaboració d'altres trobades tingudes amb tres malalts, escollits pel propi alumne, d'entre els que s'ha relacionat al pavelló. Cada alumne en finalitzar les pràctiques al pavelló de curta estada ha de realitzar un escrit que tracti sobre els següents punts:
• Descripció de l'exploració psicopatològica efectuada al malalt que li fou adjudicat especialment.
• Descripció psicopatològica dels altres tres pacients escollits pel propi alumne.
• Comentaris sobre les reunions o grups en els que ha participat.
|
|
Atenció personalitzada |
Pràcticum |
|
Descripció |
Cada alumne efectua les pràctiques de forma individualitzada, no en grup, amb un tutor a cada servei.
A més, al Departament de Formació del Centre, poden consultar qualsevol dubte o sol·licitar entrevistar-se amb algun dels professors responsables |
|
|
Descripció |
Pes |
Pràcticum |
Avaluació Directa. Aspectes a avaluar:
• Actitud durant les pràctiques.
• En relació amb els pacients.
• En relació amb l'equip assistencial.
• Interès i nivell de participació.
• Preguntes, qüestions i suggeriments plantejats (qualitat i oportunitat).
• Implicació o disposició a participar en tasques o activitats que hagin pogut sorgir al pavelló, en relació a les pràctiques.
• Assumir la tasca encomanada.
• Assistència i puntualitat.
• Diària (és correcta o falta algun dia).
• Horària (és correcta o arriba tard, se'n va aviat, "desapareix").
|
50% |
Treballs |
Avaluació de la Memòria escrita. Aspectes a avaluar:
• Recollida de dades del pacient principal.
• Qualitat de les entrevistes.
• Descripció de les dades.
• Recollida de dades dels altres tres o quatre pacients.
• Qualitat de les entrevistes.
• Descripció de les dades.
• Descripció de reunions i espais institucionals als que ha assistit durant les pràctiques.
• Opinió personal elaborada, sobre les pràctiques.
|
50% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Quan hi hagi una discordança entre l'avaluació efectuada directament a l'alumne i l'efectuada a través del seu treball escrit, a més de donar major valor a allò observat durant les pràctiques, s'intentarà analitzar els motius o circumstàncies que han pogut influir en aquesta disharmonia. Bé perquè el treball escrit sigui més ric, profund i elaborat del que podíem pressuposar a partir dels aspectes anteriorment avaluats, bé per tractar-se d'un escrit poc elaborat, superficial o amb plantejaments estereotipats. En segona convocatòria, l'alumne hauria de repetir els 15 dies de pràctiques y entregar els corresponents treballss La nota de l'observació directa podrà ser modificada, només, si en avaluar el treball escrit sembla oportú fer-ho. |
Bàsica |
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
PSICOLOGIA MÈDICA/14011007 | PSIQUIATRIA/14012051 | PSIQUIATRIA INFANTIL/14012219 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|