DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) NEUROBIOLOGIA II Codi 14012106
Ensenyament
Medicina (1994)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
3 1.5 1.5 Obligatòria Quart Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
OLIVÉ PLANA, JOSEP MARIA
Adreça electrònica jordi.gonzalez@urv.cat
josepma.olive@urv.cat
Professors/es
GONZÁLEZ MENACHO, JORDI
OLIVÉ PLANA, JOSEP MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant El objectivo de esta asignatura, plantea el ofrecer al alumno una base sólida para el aprendizage de la exploración neurologica. La exploración es el único y fundamental metodo que permite la obtención de signos, para alcanzar un diágnostico sindrómico. La correlación anatomo-clínica, le conducirá a la obtención de un sindrome tópografico.

Competències
Codi  
A1 Anamnesi del pacient i/o dels seus familiars
A2 Exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica
A3 Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries
A4 Fer una orientació diagnòstica
A5 Establiment d’un pla d’actuació
A6 Registre de les troballes
A19 Diagnòstic per la imatge
B9 Mostrar actituds professionals adequades
B16 Raonament clínic
B20 Capacitat de prioritzar

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
DEmostrar la capacitat per obtenir les dades semiològiques que permeten fer una correcta orientació diagnòstica i demostrar la capacitat per fer una correlació anatómico-clínica que conduiexi al diagnòstic topogràfic A1
A2
A3
A4
A6
Demostrar la capacitat per elaborar un pla diagnòstic posant en evidència el domini de les possibilitats que ofereixen les diferents proves diagnòstiques. A3
A4
A5
A6
A19
B16
Ser capaç d'orientar correctament l'estudi d'un pacient amb Cefalea, pèrdua de consciència, dèficit motor, dèficit sensitiu, desequilibri, alteració de la marxa, transtorn del llenguatge, pèrdua de memòria, diplòpia, síndrome rígid-acinètic i tremolor. A4
A5
B9
B16
B20
Ser c apaç de fer un diagnòstic etiològic A1
A2
A3
A4
A5
B16

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Principios generales de localización en Neurología. Sindrome cortico-espinal y sindromes sensitivos de vias largas

Tema 2. Nervio periferico, sindrome plexular, sindrome radicular y sindrome miopático

Tema 3. Exploración de pares craneales

Tema 4. Sindromes del tronco cerebral y Sindrome cerebeloso

Tema 5. Sindrome de los ganglios basales

Tema 6. Sindromes hemisfericos cerebrales.

Estos primeros seis temas se tratarán en la parte correspondiente del programa de Patología general, en el tercer curso de la licenciatura. Deberan realizarse tres prácticas en el laboratorio de habilidades clínicas.




Neurobiología II ( Semiología y diágnostico anatomo-clínico en Neurología )


Tema 1. Exploración de las alteraciones del lenguaje. Afasia, disartria y desorientación.

Tema 2. Exploración de un paciente en coma.

Tema 3. Exploración de las funciones cognitivas.

Tema 4. Actitud ante un déficit de la musculatura facial.

Tema 5. Actitud ante un déficit motor de extremidades inferiores.

Tema 6. Sindromes medulares y del cono medular

Tema 7. Sindromes de hipertensión endocraneal.

Tema 8. Anatomía vascular del territorio carotideo.

Tema 9. Anatomia vascular del territorio vertebro basilar.

Tema 10. Actitud frente una perdida de conciencia transitoria.

Tema 11. Actitut frente una diplopia.

Tema 12. Actitut frente a un movimento anormal.

Tema 13. Actitud frente a un vertigo.

Tema 14. Actitud frente a una alteración de la marxa.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.2 0 0.2
 
Sessió Magistral
14 21 35
Pràctiques a laboratoris
4 1 5
Pràcticum
9 0 9
 
Atenció personalitzada
0.2 0 0.2
 
Proves objectives de tipus test
1 0 1
Proves pràctiques
0.5 0 0.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries explicació dels objectius de l'assignatura
Sessió Magistral classe teòrica
Pràctiques a laboratoris Discussió de casos clínics i pràctiques amb pacients simulats
Pràcticum Pràctiques clíniques

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció

Avaluació
  Descripció Pes
Proves objectives de tipus test Multitest de 50 preguntes amb una sola resposta correcta 75%
Proves pràctiques Avaluació al laboratori d'habilitats clíniques 25%
Altres

A l'examen multitest hi constaran 5 preguntes que cal respondre correctament com a condició per a continuar amb l'avaluació. Aquestes preguntes les coneixerà l'alumne en el moment de l'examen. Per aprovar el multitest cal haver respost correctament 25 de les 50 preguntes

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els criteris d'avaluació actuals son extensibles als alumnes repetidors


Fonts d'informació

Bàsica Zarranz,  Neurologia, 2004, Elsevier Science
Brazis, Masdeu, Biller,  Localization in Clinical Neurology, 2007, Lippincott Williams& Wilkins

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent