Codi |
|
A21 |
Principis generals |
A22 |
Fàrmacs |
A25 |
Anestèsia i control del dolor |
A29 |
Socials |
A30 |
Nutrició |
A31 |
Cures i tractaments en situacions agudes |
A32 |
Cures cròniques |
A33 |
Cures pal•liatives |
A34 |
Teràpies alternatives o complementàries |
A35 |
Derivació del pacient |
A36 |
Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc |
A37 |
Habilitat per establir, basant-se en la millor evidència disponible, estratègies individualitzades que redueixin els riscs en els pacients |
A39 |
Implementació d’accions preventives per promocionar la salut tant a nivell individual com poblacional |
A40 |
Desenvolupament d’estratègies de salut i screening |
A44 |
Aspectes conductuals de les relacions entre un individu i la família, els companys, l’entorn social, la societat en general, l’entorn físic |
A47 |
Terapèutica |
A49 |
Economia de la salut, gestió i planificació sanitària |
B2 |
Comunicació amb els pacients i familiars |
B4 |
Comunicació com a educador |
B6 |
Habilitats informàtiques i accés a base de dades |
B7 |
Metodologia científica i de recerca |
B10 |
Aspectes ètics |
B11 |
Responsabilitats legals |
B14 |
Aspectes econòmics |
B15 |
Contribució al progrés de la medicina |
B16 |
Raonament clínic |
B17 |
Medicina basada en l’evidència (MBE) |
B18 |
Judici crític i capacitat de fer front a la incertitud i l’error en la presa de decisions |
B19 |
Creativitat i enginy |
B20 |
Capacitat de prioritzar |
B23 |
El metge com a investigador |
Objectius |
Competències |
L’alumne definirà els principals conceptes i branques de la farmacologia clínica i els sabrà projectar i respondre en la lectura d’un texte:
• Explicarà les diferents branques de la farmacologia clínica.
• Localitzarà en un text de farmacologia clínica els diferents conceptes definits.
• Apreciarà el pes de la farmacologia clínica dins del currículum de medicina.
Reconeixerà la importància de l’ús racional del medicament.
|
A21
|
|
|
L’alumne analitzarà com les diferents situacions fisiològiques de l’individu poden modificar la resposta farmacològica esperada davant un determinat fàrmac, les considerarà i prendrà part en la presa de decisions davant d’aquestes situacions:
• Coneixerà les possibles modificacions de la resposta davant un determinat fàrmac en el procés embrionari i fetal, en l’embaràs, en l’edat pediàtrica i en l’ancià.
• Aprendrà a utilitzar literatura científica relacionada amb aquestes situacions.
• Considerarà les implicacions d’aquestes modificacions en la pràctica clínica real.
|
A22 A29 A36 A37 A39
|
B2
|
|
L’alumne analitzarà com diferents situacions patològiques, que poden afectar a l’individu, poden modificar la resposta farmacològica esperada davant un determinat fàrmac, les considerarà i prendrà part en la presa de decisions davant d’aquestes situacions:
• Coneixerà les possibles modificacions de la resposta davant un determinat fàrmac en la insuficiència renal i hepàtica.
• Aprendrà a utilitzar literatura científica relacionada amb aquestes situacions.
• Considerarà les implicacions d’aquestes modificacions en la pràctica clínica real.
|
A22 A36 A37 A39
|
B2
|
|
L’alumne recopilarà, avaluarà de forma crítica i sistematitzarà la informació sobre la utilització més adequada dels medicaments i prendrà part en la difusió d’aquesta informació:
• Coneixerà a qui pot donar-se informació sobre medicaments i quin grau de complexitat pot tenir aquesta informació.
• Aprendrà com ha de ser la informació sobre els medicaments.
• Coneixerà les diferents fonts d’informació sobre medicaments.
• Aprendrà a escollir entre les diverses fonts d’informació.
|
A22
|
B6
|
|
L’alumne analitzarà els factors que influeixen en el consum de medicaments:
• Coneixerà els diferents factors que poden influir en el consum de fàrmacs.
• Coneixerà i identificarà els factors relacionats amb l’automedicació.
• Coneixerà i identificarà els factors relacionats amb el compliment terapèutic.
|
A22 A29 A44
|
B2
|
|
L’alumne avaluarà les possibles interaccions farmacològiques:
• Coneixerà els factors que augmenten la probabilitat d’interaccions entre medicaments.
• Analitzarà els mecanismes de producció d’interaccions.
• Coneixerà les normes generals per al control de les interaccions.
• Valorarà les interaccions farmacològiques clínicament més rellevants.
|
A22 A37 A39
|
|
|
L’alumne avaluarà les possibles reaccions adverses:
• Coneixerà la importància de les reaccions adverses produïdes pels medicaments.
• Analitzarà els factors que intervenen en la seva aparició.
• Coneixerà els objectius de la Farmacovigilància i les estratègies i metodologies per a la detecció i anàlisi de reaccions adverses produïdes per medicaments (RAM).
• Valorarà els diferents tipus de reaccions adverses i els seus mecanismes de producció.
• Serà capaç de complimentar una notificació voluntària de RAM (Targeta groga) i de valorar la relació causal entre la RAM i el fàrmac sospitós de produir-la.
|
A22 A37 A39
|
|
|
L’alumne analitzarà els tipus més freqüents de toxicomanies i d’intoxicacions per fàrmacs i altres agents:
• Coneixerà els mecanismes de dependència física i psíquica.
• Coneixerà la importància medicosocial de les toxicomanies.
• Analitzarà les característiques farmacològiques de les toxicomanies més freqüents.
• Aplicarà mesures terapèutiques.
• Analitzarà les urgències toxicològiques.
|
A22 A29 A36 A37 A39
|
B2
|
|
L’alumne avaluarà i justificarà el tractament de la insuficiència cardíaca, la cardiopatia isquèmica, la hipertensió arterial, la diabetes, el dolor, l’MPOC, l’asma, les malalties infeccioses i parasitàries :
• Coneixerà la utilització clínica dels diferents grups farmacològics.
• Identificarà les intervencions de prevenció farmacològica.
• Valorarà els criteris d’elecció i aplicació de la terapèutica farmacològica.
• Proposarà l’elaboració correcta d'un protocol d’assaig clínic.
• Proposarà l’elaboració d’un procés de selecció de medicaments.
|
A22 A25 A29 A30 A31 A32 A33 A34 A35 A36 A37 A39 A40 A44 A47 A49
|
B2 B4 B6 B7 B14 B15 B16 B17 B18 B19 B20 B23
|
|
L’alumne analitzarà els diferents models de recepta mèdica:
• Definirà el concepte de recepta mèdica.
• Coneixerà el marc legislatiu.
• Valorarà que es pot prescriure amb recepta mèdica.
• S’esforçarà en complimentar-la correctament.
|
A22 A29
|
B2 B4 B6 B10 B11 B14 B16
|
|
Tema |
Subtema |
Programa de classes teòriques |
1. FARMACOLOGIA CLÍNICA. Objectius i activitats principals. Aplicació a la racionalització de les pautes terapèutiques.
2. FARMACOLOGIA CLÍNICA EMBRIONÀRIA I FETAL. Pas de fàrmacs a través de la placenta. Farmacocinètica fetal. Condicions per a la producció de malformacions congènites. Fàrmacs teratògens: classificació. Principis a l'hora de prescriure fàrmacs en l'embaràs.
3. FÀRMACS EN L'EMBARÀS. Influència de l'embaràs sobre l'acció dels fàrmacs: canvis farmacocinètics i canvis farmacodinàmics. Criteris d'utilització dels fàrmacs durant l'embaràs. Tractament de les afeccions més comuns en la dona embarassada.
4. FÀRMACS EN LA LACTÀNCIA. Excreció de fàrmacs a través de la llet materna. Utilització dels fàrmacs durant la lactància: Qüestions a considerar. Fàrmacs contraindicats i fàrmacs que poden considerar-se segurs.
5. FARMACOLOGIA CLÍNICA PEDIÀTRICA. Modificacions de la resposta als fàrmacs en el nen: alteracions farmacocinètiques i alteracions farmacodinàmiques. Característiques d'utilització de fàrmacs en el nen. Particularitats de l'ús de fàrmacs en la infància.
6. FARMACOLOGIA CLÍNICA GERIÀTRICA. Factors determinants de les modificacions de la resposta als fàrmacs en l'ancià: factors farmacocinètics, farmacodinàmics i socials.
7. UTILITZACIÓ DE FÀRMACS EN LA PATOLOGIA HEPÀTICA. Modificacions de la resposta als fàrmacs en cas d'afectació hepàtica: alteracions en el metabolisme i en l'excreció; canvis distributius per hipoproteïnèmia. Alteracions farmacodinàmiques. Iatrogènia hepàtica i digestiva.
8. UTILITZACIÓ DE FÀRMACS EN LA PATOLOGIA RENAL. Modificacions de la resposta als fàrmacs en cas d'insuficiència renal; augment de la incidència de reaccions adverses; resposta terapèutica alterada; canvis responsables d'aquestes modificacions. Ajustament de dosis. Iatrogènia renal.
9. INFORMACIÓ SOBRE MEDICAMENTS. A quins nivells pot donar-se informació sobre medicaments? Fonts d'informació sobre medicaments. Com escollir entre les diverses fonts d'informació? Com ha de ser la informació dels medicaments?
10. FARMACOLOGIA SOCIAL. Factors que influeixen en el consum de medicaments. Automedicació. Compliment terapèutic.
11. INTERACCIONS FARMACOLÒGIQUES. Factors que augmenten la probabilitat d'interaccions farmacològiques. Mecanismes de producció d'interaccions. Normes generals per al control d'interaccions. Principals interaccions entre fàrmacs o grups farmacològics.
12. REACCIONS ADVERSES INDUÏDES PER MEDICAMENTS. Importància de les reaccions adverses. Factors que intervenen en la seva aparició. Tipus de reaccions adverses. Mecanismes de producció dels diferents tipus de reaccions adverses.
13. TOXICOMANIES. Dependència física i psíquica. Mecanismes de dependència. Importància medicosocial. Algunes de les toxicomanies més freqüents. Mesures terapèutiques enfront de les toxicomanies.
14. TOXICOLOGIA FARMACOLÒGICA. Tractament de les intoxicacions per fàrmacs i altres agents. Urgències toxicològiques.
|
Programa de crèdits pràctics
BLOC 1 |
1. FARMACOTERÀPIA DE LA INSUFICIÈNCIA CARDÍACA. Maneig clínic dels diferents grups farmacològics. Criteris d'elecció i d'aplicació.
2. FARMACOTERÀPIA DE LA CARDIOPATIA ISQUÈMICA. Prevenció farmacològica. Maneig clínic dels diferents grups farmacològics. Criteris d'elecció i d'aplicació.
3. FARMACOTERÀPIA DE LA HIPERTENSIÓ ARTERIAL. Maneig clínic terapèutic dels fàrmacs antihipertensius. Criteris d'elecció i d'aplicació.
4. FARMACOTERÀPIA DE LA DIABETIS I DE LES SEVES COMPLICACIONS. Maneig clínic dels diferents grups farmacològics. Criteris d'aplicació.
5. TERAPÈUTICA DEL DOLOR. Farmacologia clínica i utilització terapèutica dels analgèsics, dels antiinflamatoris no esteroïdals i dels fàrmacs coadjuvants emprats en el tractament del dolor.
6. TERAPÈUTICA DE L'APARELL RESPIRATORI. Farmacoteràpia broncodilatadora i antiasmàtica. Maneig clínic d'antitussigens, mucolítics i expectorants. Criteris d'utilització. Valoració crítica de l'eficàcia mucolítica.
7. FARMACOTERÀPIA DERMATOLÒGICA. Medicació tòpica. Classificació i tipus de preparats. Utilitat clínica. Maneig dels antiinflamatoris en dermatologia.
8. RECEPTA MÈDICA. Definició. Tipus de recepta mèdica. Què es pot prescriure amb recepta mèdica? Algunes recomanacions per evitar els errors de prescripció.
|
Programa de crèdits pràctics
BLOC 2. SEMINARIS (assistència obligatòria) |
1. CASOS CLÍNICS TERAPÈUTICS. Disseny d'un tractament a partir d'un cas clínic. Revisió bibliogràfica.
2. SELECCIÓ DE MEDICAMENTS. Objectius de la selecció de medicaments. Criteris de selecció de medicaments. Establiment d'un procés de selecció de medicaments.
3. FARMACOVIGILÀNCIA. Objectius de la farmacovigilància. Estratègies i metodologies per a la detecció i anàlisi de reaccions adverses produïdes per medicaments. Notificació voluntària de reaccions adverses produïdes per medicaments: TARGETA GROGA. Establiment de la relació causal entre la reacció adversa i el fàrmac sospitós de produir-la: algoritmes de causalitat. Resolució de problemes clínics lligats a tractaments farmacològics.
4. ASSAIG CLÍNIC. La recerca farmacològica en l'home i el desenvolupament de nous medicaments. Tipus d'assaigs clínics. Declaració de Helsinki i legislació espanyola. Anàlisi i evaluació d'un assaig clínic.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0 |
0 |
0 |
|
Sessió Magistral |
|
16 |
24 |
40 |
Seminaris |
|
18 |
4.5 |
22.5 |
Metodologies integrades |
|
4 |
20 |
24 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Exposició de les directrius de la assignatura a tots els alumnes simultàniament. |
Sessió Magistral |
Exposició de temes principals a tots els alumnes simultániament mitjançant lliçó magistral i medis audiovisuals. Aquests coneixements s'avaluaran a l'examen final mitjançant una prova tipus test. |
Seminaris |
Exposició de temes específics del Bloc 1 de pràctiques, amb anàlisi a partir de casos clínics. Interactivitat professor-alumne. Medis audiovisuals. Informació previa al moodle. Aquests coneixements seran objecte d'avaluació a l'examen final. |
Metodologies integrades |
Desenvolupament del bloc 2 de pràctiques en grups de 4 o 5 alumnes. Resolució de cas clínic, problemes i lectura crítica d'assaigs clínics. L'assistència a les sessions presencials és obligatòria. S'haurà de presentar el treball per escrit i de forma oral. |
|
Descripció |
Presencials:
Previ acord amb el professor per e-mail.
Virtuals:
A través del moodle o correu electrònic.
Fòrum obert de dubtes. |
|
|
Descripció |
Pes |
Metodologies integrades |
L'assistència a les pràctiques i la realització d'un treball pràctic tutoritzat seran obligatòries. Un 5% de la nota avaluara els aspectes de presentació del treball i bibliografia utilitzada |
40% |
Proves objectives de tipus test |
L'avaluació de la part teòrica consistirà en una sola prova de 100 preguntes de resposta múltiple (1 vàlida d'entre 5). Les preguntes de l'examen teòric faran referència als continguts del programa teòric i del programa de seminaris. Cada resposta errònia restarà 0,25 punts. Per realitzar l'esmentada prova l'alumne disposarà de 110 minuts. |
60% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Criteris generals d'avaluació i qualificació Per aprovar l'assignatura caldrà: 1. Aprovar l'examen teòric 2. Assistir a les pràctiques 3. Aprovar el treball pràctic tutoritzat |
Bàsica |
|
SPEIGHT, T. M.; HOLFORD, N. H. G. Avery's drug treatment. 4a edició. Sidney: Adis Press, 1997.
LAURENCE, D. R.; BENNETT, P. N. Clinical pharmacology. 8a edició. Edimburg: Churchill Livingstone, 1997.
HARDMAN, J. G.; LIMBIRD, L. E.; MOLINOFF, P. B.; RUDDON, R. W.; GOODMAN GILMAN A. Las bases farmacológicas de la terapéutica. Goodman & Gilman. 9a ed. Mèxic: McGraw-Hill Interamericana, 1996.
GRAHAME-SMITH, D. G.; ARONSON, J. K. Oxford textbook of clinical pharmacology and drug therapy. 2a edició. Oxford: Oxford University Press, 1992. Martindale. The extra pharmacopoeia. 31a edició. Londres: The Royal Pharmaceutical Society, 1996.
VELASCO, A.; BENEIT, J. V.; LUZAN, S. A. Farmacología I y II. Madrid: Colecció Pregrado, 1989.
BAKKE, O. M.; CARNÉ, X.; GARCÍA ALONSO, F. Ensayos clínicos con medicamentos. Barcelona: Doyma, 1994.
DUKES, M. N. G. Meyler's side effects of drugs: an encyclopedia of adverse reactions and interactions. 120a edició. Amsterdam: Elsevier, 1992. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|