DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) ONCOLOGIA Codi 14012214
Ensenyament
Medicina (1994)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
7.5 3 4.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
BORRAS BALADA, JOAN LLUÍS
Adreça electrònica jose.guma@urv.cat
joanlluis.borras@urv.cat
Professors/es
GUMÀ PADRÓ, JOSÉ
BORRAS BALADA, JOAN LLUÍS
Web
Descripció general i informació rellevant Conèixer les malalties oncològiques, el diagnòstic i el tractament, els estadiatges, així com les mesures preventives, i l'obtenció de la informació per mantenir-se constantment actualitzat

Competències
Codi  
A1 Anamnesi del pacient i/o dels seus familiars
A2 Exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica
A3 Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries
A4 Fer una orientació diagnòstica
A5 Establiment d’un pla d’actuació
A6 Registre de les troballes
A8 Sistema respiratori
A11 Laboratori
A15 Col·locació de vies i administració de medicació
A17 Principis generals de la investigació del pacient
A18 Proves de diagnòstic del laboratori
A21 Principis generals
A22 Fàrmacs
A23 Hemoderivats
A24 Cirurgia
A25 Anestèsia i control del dolor
A26 Psicològics
A27 Rehabilitació i medicina física
A28 Radioteràpia
A31 Cures i tractaments en situacions agudes
A33 Cures pal•liatives
A34 Teràpies alternatives o complementàries
A36 Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc
A37 Habilitat per establir, basant-se en la millor evidència disponible, estratègies individualitzades que redueixin els riscs en els pacients
A38 Col•laborar amb altres professionals i institucions per tal de promocionar la salut i prevenir malalties
A39 Implementació d’accions preventives per promocionar la salut tant a nivell individual com poblacional
A40 Desenvolupament d’estratègies de salut i screening
A46 Les causes de la malaltia i formes d’emmalaltir
A47 Terapèutica
A48 Epidemiologia i Salut Pública
B1 Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat)
B2 Comunicació amb els pacients i familiars
B7 Metodologia científica i de recerca
B9 Mostrar actituds professionals adequades
B10 Aspectes ètics
B11 Responsabilitats legals
B12 Pràctica de la medicina en una societat multicultural
B13 Aspectes psicosocials
B15 Contribució al progrés de la medicina
B17 Medicina basada en l’evidència (MBE)
B18 Judici crític i capacitat de fer front a la incertitud i l’error en la presa de decisions
B22 Responsabilitats dels metge
B23 El metge com a investigador
B26 El metge com a membre d’un equip multidisciplinar
B31 Motivació

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1- Saber definir els conceptes d’incidència, mortalitat, supervivència i tendència. A36
A48
2- Conèixer i saber enumerar per ordre els tumors amb major incidència i mortalitat en el nostre medi (per homes, dones i ambdós gèneres conjuntament). A36
A48
3- Conèixer els agents etiològics més importants del càncer (tabac, dieta, virus, …) i la seva relació i imputabilitat amb les principals localitzacions tumorals. A36
A46
A48
4- Conèixer i argumentar en base a la evidència científica les principals mesures de prevenció primària en càncer: tabac i dieta A37
A38
A39
A48
5- Conèixer i argumentar en base a la evidència científica les possibles mesures de prevenció secundària o cribratge en càncer de mama, colo-rectal, cèrvix i pròstata. A38
A39
A40
A48
6- Conèixer el concepte d’història natural del càncer i la seva importància en l’abordatge diagnòstic, terapèutic i de prevenció dels diferents tumors. A4
A5
A36
A46
7- Conèixer el concepte de factors pronòstics en càncer i les bases de la metodologia científica per a determinar-los. A17
B7
B17
B18
8- Conèixer les bases dels principals sistemes d’estadiatge (especialment el TNM), la seva utilitat clínica i la seva aplicabilitat en les diferents localitzacions tumorals. A6
A17
B7
B17
B18
9- Ser capaç de demostrar un bon coneixement sobre les característiques generals de les diferents fases de l’assaig clínic i els nivells d’evidència que se’n deriven, fent especial èmfasi en l’assaig clínic aleatoritzat de fase III. A22
B7
B11
B12
B15
B17
B23
B31
10- Ser capaç de demostrar un bon coneixement sobre les característiques i indicacions de les principals modalitats de tractament oncològic: radical, neoadjuvant, adjuvant i pal•liatiu. A5
A21
A22
A24
A28
A34
B17
B26
11- Conèixer la classificació de les principals famílies de fàrmacs antineoplàsics. A22
12- Demostrar un bon coneixement i capacitat de maneig de les principals toxicitats dels fàrmacs citostàtics : emesi, alopècia, toxicitat medul•lar, mucosa, renal, neurològica, pulmonar i cardíaca. A15
A22
A23
A31
13- Ser capaç de demostrar un bon coneixement i capacitat de maneig en l’abordatge inicial de les principals urgències oncològiques : compressió medul•lar, síndrome de compressió de la vena cava superior, neutropènia febril, hipercalcèmia tumoral i síndrome de lisi tumoral. A1
A2
A3
A4
A5
A22
A23
A31
14- Conèixer les principals síndromes paraneoplàsiques i la utilitat dels marcadors tumorals en les diferents localitzacions tumorals. A4
A11
A18
A46
A47
15- Conèixer les bases del càncer de mama i colorectal hereditari. A18
A40
A48
B11
B23
16- Ser capaç de demostrar un bon coneixement i capacitat de maneig diagnòstic i terapèutic dels principals símptomes del pacient amb càncer avançat, en especial del dolor, la dispnea, l’astènia i l’anorèxia. A3
A4
A5
A25
A33
B13
17- Ser capaç de demostrar un bon coneixement i capacitat de maneig diagnòstic i terapèutic en els següents tumors: a. Càncer de mama b. Càncer de pulmó c. Càncer de colon i recte d. Càncer de pròstata A4
A5
A8
A22
A24
A28
18- Conèixer les bases de la història natural, el diagnòstic i l’abordatge terapèutic dels següents tumors : a. Càncer d’estómac b. Càncer d’esòfag c. Càncer d’ovari d. Càncer d’endometri e. Càncer de cèrvix f. Càncer de bufeta urinària g. Càncer de ronyó h. Càncer de vies urinàries i. Càncer de testicle j. Càncer metastàsic de primari desconegut k. Càncer del sistema nerviós central. Càncer de cap i coll A4
A5
A22
A24
A28
19- Haver presenciat i conèixer el procediment tècnic de la toracocentesi i la paracentesi diagnòstica i evacuadora. A18
A33
20- Conèixer la tècnica de la biòpsia de medul•la òssia i del mieloaspirat. A11
21- Conèixer la tècnica de punció del reservori venós subcutani. A15
22- Ser capaç de fer una valoració del símptoma dolor mitjançant l’aplicació d’una Escala Analògica Visual. A26
A27
A33
23- Conèixer la tècnica dialèctica i gestual que cal aplicar quan hom ha de donar una mala notícia o be informar de gravetat a un pacient o als seus familiars. A26
B1
B2
B10
B22
24- Saber interpretar el llenguatge verbal i no verbal d’un pacient per tal de conèixer el nivell d’informació sobre la seva malaltia que aquest és capaç de tolerar. A26
B1
B2
25- Ser capaç d’acompanyar afectivament un malalt o els seus familiars en els moments d’impacte emocional que es donen en el curs de la malaltia neoplàsica: a. Diagnòstic inicial de càncer b. Diagnòstic de la recidiva tumoral c. Agonia A26
A33
B1
B2
B9
B22

Continguts
Tema Subtema

1) Epidemiologia i prevenció del càncer
Les xifres del càncer: epidemiologia descriptiva
Les causes del càncer: epidemiologia analítica
Prevenció del càncer
2) Generalitats sobre oncologia clínica
Història natural i biologia del càncer
Estadiatge i factors pronòstics
La investigació en oncologia: metodologia de l’assaig clínic
Tractament farmacològic del càncer: quimioteràpia, hormonoteràpia, dianes moleculars
Urgències oncològiques
Infeccions en el pacient amb càncer
Síndromes paraneoplàsiques
Marcadors tumorals
Aspectes psicològics i informació del malalt oncològic
Cures pal•liatives i control de símptomes en càncer
Consell genètic en càncer
3) Estudi de les localitzacions tumorals més importants
Càncer de pulmó
Càncer de mama
Càncer de colon i recte
Càncer d’estómac
Càncer d’esòfag
Càncer d’ovari
Càncer d’endometri
Càncer de cèrvix
Càncer de bufeta urinària
Càncer de vies urinàries
Càncer de ronyó
Càncer de pròstata
Càncer de testicle
Càncer metastàsic de primari desconegut
Càncer del sistema nerviós central
Càncer de cap i coll

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.2 0 0.2
 
Sessió Magistral
28 42 70
Seminaris
4 1 5
Metodologies integrades
4 20 24
Pràcticum
20 0 20
 
Atenció personalitzada
0.2 0 0.2
 
Proves objectives de tipus test
1 0 1
Proves pràctiques
0 0 0
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries descripció de l'assignatura
Sessió Magistral clase teòrica
Seminaris discusió de casos
Metodologies integrades resolució de problemes clínics
Pràcticum Pràctiques clíniques als hospitals universitaris

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció

Avaluació
  Descripció Pes
Proves objectives de tipus test multitest 100%
Proves pràctiques llistat competencial
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació : examen multitest + assistència obligatòria a pràctiques i seminaris


Fonts d'informació

Bàsica

CANCER. PRINCIPLES AND PRACTICE OF ONCOLOGY (9 th edition). Rosenberg SA, Hellman S, De Vita VT  Edts. Lippincott-Williams and Wilkins Publishers, Philadelphia, 2011.

TRATADO DE ONCOLOGÍA (2 TOMOS). H. Cortés Funes, R Colomer. Publicaciones Permanyer. Barcelona, 2009.

MANUAL DE ONCOLOGÍA CLÍNICA (6a edición). Casciato DA., Terriro MC. Edts. Lippincott-Williams and Wilkins Publishers. Philadelphia, 2009.

TNM. CLASSIFICATION OF MALIGNANT TUMOURS (7th edition). Sobin LH, Wittekind C. UICC. Wiley-Liss, USA, 2009.

CANCER INCIDENCE IN FIVE CONTINENTS. Vol. IX. Parkin DM., Whelan JF., Raymond L., Young J. IARC Scientific Publications. Lyon, 2008. Edició electrònica: http://www-dep.iarc.fr/CI5_IX_frame.htm.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent