DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) MEDICINA D'URGÈNCIES Codi 14012216
Ensenyament
Medicina (1994)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
7.5 3 4.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
CASTRO SALOMÓ, ANTONI
Adreça electrònica antonio.sanchez@urv.cat
albert.feliu@urv.cat
nicolauantoni.ortiz@urv.cat
antoni.castro@urv.cat
raimon.ferre@urv.cat
mariagrazia.foglia@urv.cat
alimohamad.jammoul@urv.cat
francesc.marimon@urv.cat
simonamihaela.iftime@urv.cat
inmaculada.vallverdu@urv.cat
Professors/es
SÁNCHEZ MARÍN, ANTONIO
FELIU ROVIRA, ALBERT
ORTÍZ CASTELLÓN, NICOLAU ANTONI
CASTRO SALOMÓ, ANTONI
FERRÉ VALLÈS, RAIMON
FOGLIA FERNÁNDEZ, MARIA GRAZIA
JAMMOUL ., ALI MOHAMAD
MARIMON CORTES, FRANCESC
IFTIMIE ., SIMONA MIHAELA
VALLVERDÚ PERAPOCH, INMACULADA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A1 Anamnesi del pacient i/o dels seus familiars
A2 Exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica
A3 Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries
A4 Fer una orientació diagnòstica
A5 Establiment d’un pla d’actuació
A6 Registre de les troballes
A11 Laboratori
A12 Radiologia
A18 Proves de diagnòstic del laboratori
A19 Diagnòstic per la imatge
A22 Fàrmacs
A31 Cures i tractaments en situacions agudes
A35 Derivació del pacient
A46 Les causes de la malaltia i formes d’emmalaltir
A47 Terapèutica
B2 Comunicació amb els pacients i familiars
B9 Mostrar actituds professionals adequades
B10 Aspectes ètics
B11 Responsabilitats legals
B13 Aspectes psicosocials
B16 Raonament clínic
B18 Judici crític i capacitat de fer front a la incertitud i l’error en la presa de decisions
B19 Creativitat i enginy
B20 Capacitat de prioritzar
B26 El metge com a membre d’un equip multidisciplinar

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer els processos que amb mes freqüència precisen una intervenció mèdica urgent. A46
2. Conèixer les causes que ocasionen els principals símptomes, en concret el xoc, l’aturada cardiorespiratòria, la dispnea, el dolor toràcic, les arítmies, el dolor abdominal i el dolor lumbar, la cefalea, els dèficits neurològics, el coma, la febre, els trastorns de consciència, els trastorns hemorràgics i trombòtics, les intoxicacions i les urgències provocades per agents físics, els trastorns hidorelectrolitics, endocrinològics, el tractament del dolor, les urgències oftalmològiques, les otorrinolaringològiques, i les urgències pròpies de l’edat pediàtrica. A46
3. Conèixer les actuacions diagnòstiques i terapèutiques mes importants per tal de superar les situacions de risc vital. A4
A11
A12
A18
A19
A22
A31
A35
A47
4. Demostrar la capacitat per reconèixer les situacions de risc vital A1
A2
A3
5. Demostrar la capacitat per adoptar les mesures diagnòstiques urgents mes adients davant dels principals símptomes i signes A4
A5
A6
6. Demostrar la capacitat per realitzar el tractament urgent mes adient per tal de resoldre amb eficàcia la situació de risc vital A47
B16
B18
7. Demostrar el coneixement de la tècnica de la reanimació cardiopulmonar bàsica i avançada A31
A47
8. Saber comunicar als pacients i als familiars la informació relacionada amb el cas. B2
9. Demostrar la capacitat per decidir l’adopció de mesures agressives o conservadores en funció de les característiques de cada pacient B9
B10
B11
B13
B16
B18
B19
10. Demostrar la capacitat per valorar tots els elements que envolten al pacient a l’àrea d’urgències B13
B20
B26
11.Demostrar la capacitat de actuar en situacions d’estrès i de judici crític davant les situacions d’incertesa B9
B18

Continguts
Tema Subtema
1. Suport de les funcions vitals

2. Assistència a emergències i urgències



3. Transport sanitari

4. Assistència a múltiples víctimes i catàstrofes

5. Tècniques i habilitats a urgències

6. Reconeixement i actuació davant els símptomes més freqüents a urgències

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
 
Sessió Magistral
30 30 60
Pràctiques a laboratoris
3 0 3
 
Atenció personalitzada
0 0 0
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Sessió Magistral
Pràctiques a laboratoris

Atenció personalitzada
 
Descripció

Avaluació
  Descripció Pes
Altres

Es realitzarà un examen, al final del segon quadrimestre i al setembre, que comprendrà la matèria corresponent a tota l'assignatura. L'examen constarà de 60-80 preguntes tipus test que poden incloure històries clíniques (preguntes correlatives o històries clíniques) dins del mateix examen. La nota màxima s'obté de fer la mitjana de les sis millors notes. L'aprovat ve representat pel 75% d'aquesta nota. A criteri del professor responsable es podrà complementar l'avaluació en preguntes curtes de conceptes, en un màxim de 6 o 8, fonamentalment per definir les màximes qualificacions i les situacions límits de la prova.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent