Codi |
|
A1 |
Anamnesi del pacient i/o dels seus familiars |
A2 |
Exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica |
A3 |
Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries |
A4 |
Fer una orientació diagnòstica |
A5 |
Establiment d’un pla d’actuació |
A6 |
Registre de les troballes |
A16 |
Psiquiatria |
A26 |
Psicològics |
A29 |
Socials |
A36 |
Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc |
A46 |
Les causes de la malaltia i formes d’emmalaltir |
B2 |
Comunicació amb els pacients i familiars |
B3 |
Comunicació amb els companys i treball en equip |
B5 |
Comunicació amb els mitjans de comunicació i altres professionals |
B13 |
Aspectes psicosocials |
B20 |
Capacitat de prioritzar |
Objectius |
Competències |
Aconseguir que el futur metge apreciï, sàpiga realitzar i doni la importància necessària a l'examen de la història clínica evolutiva i de la història familiar, que tan especialment s'aprenen amb l'experiència de la psiquiatria infantil i juvenil i que haurà de servir-li per a la realització, per extensió, de tota la història clínica, i l'ensinistrarà en la ponderació normalitat-anormalitat psíquica.
|
A1 A2 A3 A4 A5 A6
|
|
|
Aconseguir que el futur metge percebi la importància existencial de la dimensió de salut mental infantil i juvenil, i que entengui el pacient com una unitat biopsicosocial en evolució.
|
A16 A36
|
B2 B13 B20
|
|
Aconseguir que l'alumne, en la mesura que realitza les seves pràctiques en el que serà el seu futur context professional, conegui els conceptes que sustenten l'organització assistencial i la nova cultura de coordinació del treball entre unitats que presten serveis diferents al mateix usuari.
|
A5
|
B3 B5
|
|
Aconseguir que l'alumne conegui les principals síndromes i malalties psiquiàtriques de la infantesa i adolescència, així com les orientacions terapèutiques. |
A1 A2 A3 A4 A16 A26 A29 A46
|
|
|
Tema |
Subtema |
Programa de classes teòriques
|
Introducció.
TEMA1:
Introducció a l´assignatura. Marc actual del treball del psiquiatra infantil. Evolució històrica de la psicopatología infantil. Él diagnòstic i abordatge biopsicosocial. La coordinació entre serveis.
Bloc I: Psicología evolutiva. El diagnòstic en la etapa de creixement.
TEMA 2:
El nen sà de 0 a 3 anys. Introducció. Moments clau del desenvolupament psicoemocional d´aquesta etapa. Senyals d´alarma psicopatològica. Factors de risc per al desenvolupament. El vincle. El paper del metge en la detecció precoç. La relació terapèutica amb els curadors del nen.
TEMA 3:
El nen sà de 3 a 5 anys. Moments clau del desenvolupament psicoemocional d´aquesta etapa. Senyals d´alarma. Factors de risc . El nen sà de 6 a 12 anys. La relació terapèutica amb el nen i els pares. L´escola.
TEMA 4:
L´adolescència. Aspectes clau del desenvolupament psicoemocional en aquesta etapa. Senyals d´alarma. Factors de risc. La relació terapèutica amb l´adolescent i la seva família.
Bloc II: Avaluació diagnòstica en psiquiatría infantil
TEMA 5:
La entrevista diagnòstica. Avaluació a través del joc. Avaluació psicopatològica del nen. Avaluació de la dinàmica familiar. Avaluació de la relació curador-nen. Aspectes bio-psico-socials del diagnòstic.
TEMA 6:
Instruments aplicats pel diagnòstic de capacitats instrumentals . Tests projectius. Exploracions mèdiques complementaries. Les classificacions diagnòstiques en paidopsiquiatría.
Bloc III: Psiquiatría clínica
Cada categoría clínica seguirà el següent esquema: definició, etiopatogènia, pròdroms, quadre clínic, diagnòstic diferencial, comorbiditat, tractament, pronòstic.
TEMA 7:
Trastorns Generalitzats del Desenvolupament. Autisme infantil. Autisme atípic. Síndrome d´Asperger. Retard mental. Sindromes orgàniques associades. X- fràgil. Sdr. De Down.
TEMA8:
Esquizofrènia d´inici infantil. Trastorn Esquizotípic. Altres Psicosis. Diagnòstic diferencial de la fantasía i el deliri a l´infància.
TEMA 9:
Trastorns de l´estat d´ànim a l´infància. Depressió infantil. Trastorn Bipolar. Tristesa no patològica. El dol a l ínfància.
TEMA 10:
Trastorns d´ansietat a l´infància. Ansietat de separació. Ansietat social. Trastorn d´ansietat generalitzada. Trastorns fòbics. Manifestacions reactives.
TEMA 11:
Trastorn per Dèficit d´Atenció e Hiperactivitat. Trastorn Oposicionista i Desafiant. Trastorn de Conducta Antisocial en el nen i l´adolescent
TEMA 12:
Trastorns clínics de important impacte social a l´etapa adolescent: trastorns per consum de substàncies tòxiques i alcohol. Trastorns de la conducta alimentaria.
TEMA 13:
Sindromes psiquiàtrics associats al maltractament infantil. Violència física i sexual. Negligències. Maltractements i carences afectives. Situacions agudes i cròniques. Trastorn per estrés pstraumàtic. Trastorn de vinculació de la infància. Retard del creixement psicògen.
TEMA 14:
Consultes freqüents a paidopsiquiatría: Trastorns de la son. Insomni del nadó. Malsons. Terrors nocturns. Trastorns del control d´esfínters. Enuresi. Encopresi. Tics. Quequesa. Trastorns lexicogràfics.
TEMA 15:
Urgències en psiquiatría infantil
|
Programa de classes pràctiques
|
30 hores de Pràctiques en el Centre de Salut Mental Infantojuvenil.
. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
15 |
0 |
15 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
0 |
45 |
45 |
Treballs |
|
30 |
22 |
52 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
explicació del desenvolupament de l´assignatura i mètodes d´avaluació |
Sessió Magistral |
classes teòriques |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
treball en grup sobre casos clínics reals |
Treballs |
memòria breu de tres pàgines de la realització de les pràctiques en el centre de salut mental infantojuvenil |
|
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
disponibilitat d´atenció personal a l´alumne previa cita al telàfon de contacte 977 22 40 05 |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
el´laboració d´ una memòria de tres pàgines on consti al menys la visita d´un pacient i /o la seva família, amb les impressions diagnòstiques que han estat compartides amb el professional del servei i reflexions personals sobre les observacions fetes. |
50% de la qualificació |
Proves pràctiques |
exàmen de cas clínic. Amb disponibilitat d´´us de material bibliofràc a l´exàmen |
50% de la qualificació |
Altres |
la presencia amb aprofitament del 70% de les classes teòriques suposa l´exempció de l´exàmen teòric |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Realització de les proves pertinents per comprovar que l'alumne hagi assolit suficientment els objectius previstos, tant en els coneixements teòrics com en els pràctics. L'avaluació serà continuada en el programa pràctic, encara que al final es realitzarà una prova de resolució de problema clínic a partir d'una història clínica sobre un cas desconegut per a l'alumne. Hi entraran preguntes per observar com l'alumne orienta la resolució diagnosticoterapèutica del cas i, finalment, un apartat on l'alumne pugui desenvolupar i ampliar teòricament alguns dels punts tractats, diagnòstic diferencial i tractament. |
Bàsica |
OMS, Classificació internacional de Malaltíes Multiaxial de l´Infància i l´adolescència, 1ª, 2001
M.Rutter, E. Taylor, Child and adolescent Psichiatry, Ed. Blackwell science. Cuarta edició., 2002
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|