DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) PSIQUIATRIA INFANTIL Codi 14012219
Ensenyament
Medicina (1994)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 1.5 3 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
MASANA MARIN, ADELA
Adreça electrònica adela.masana@urv.cat
Professors/es
MASANA MARIN, ADELA
Web
Descripció general i informació rellevant Psicologia evolutiva. Trastorns mentals en la infància. La família i el nen. Mètodes d'intervenció. Mètodes terapèutics: reeducació, rehabilitació psicoteràpia i tractaments farmacològics.

Competències
Codi  
A1 Anamnesi del pacient i/o dels seus familiars
A2 Exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica
A3 Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries
A4 Fer una orientació diagnòstica
A5 Establiment d’un pla d’actuació
A6 Registre de les troballes
A16 Psiquiatria
A26 Psicològics
A29 Socials
A36 Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc
A46 Les causes de la malaltia i formes d’emmalaltir
B2 Comunicació amb els pacients i familiars
B3 Comunicació amb els companys i treball en equip
B5 Comunicació amb els mitjans de comunicació i altres professionals
B13 Aspectes psicosocials
B20 Capacitat de prioritzar

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Aconseguir que el futur metge apreciï, sàpiga realitzar i doni la importància necessària a l'examen de la història clínica evolutiva i de la història familiar, que tan especialment s'aprenen amb l'experiència de la psiquiatria infantil i juvenil i que haurà de servir-li per a la realització, per extensió, de tota la història clínica, i l'ensinistrarà en la ponderació normalitat-anormalitat psíquica. A1
A2
A3
A4
A5
A6
Aconseguir que el futur metge percebi la importància existencial de la dimensió de salut mental infantil i juvenil, i que entengui el pacient com una unitat biopsicosocial en evolució. A16
A36
B2
B13
B20
Aconseguir que l'alumne, en la mesura que realitza les seves pràctiques en el que serà el seu futur context professional, conegui els conceptes que sustenten l'organització assistencial i la nova cultura de coordinació del treball entre unitats que presten serveis diferents al mateix usuari. A5
B3
B5
Aconseguir que l'alumne conegui les principals síndromes i malalties psiquiàtriques de la infantesa i adolescència, així com les orientacions terapèutiques. A1
A2
A3
A4
A16
A26
A29
A46

Continguts
Tema Subtema
Programa de classes teòriques
Introducció.

TEMA1:

Introducció a l´assignatura. Marc actual del treball del psiquiatra infantil. Evolució històrica de la psicopatología infantil. Él diagnòstic i abordatge biopsicosocial. La coordinació entre serveis.

Bloc I: Psicología evolutiva. El diagnòstic en la etapa de creixement.

TEMA 2:

El nen sà de 0 a 3 anys. Introducció. Moments clau del desenvolupament psicoemocional d´aquesta etapa. Senyals d´alarma psicopatològica. Factors de risc per al desenvolupament. El vincle. El paper del metge en la detecció precoç. La relació terapèutica amb els curadors del nen.

TEMA 3:

El nen sà de 3 a 5 anys. Moments clau del desenvolupament psicoemocional d´aquesta etapa. Senyals d´alarma. Factors de risc . El nen sà de 6 a 12 anys. La relació terapèutica amb el nen i els pares. L´escola.

TEMA 4:

L´adolescència. Aspectes clau del desenvolupament psicoemocional en aquesta etapa. Senyals d´alarma. Factors de risc. La relació terapèutica amb l´adolescent i la seva família.

Bloc II: Avaluació diagnòstica en psiquiatría infantil

TEMA 5:

La entrevista diagnòstica. Avaluació a través del joc. Avaluació psicopatològica del nen. Avaluació de la dinàmica familiar. Avaluació de la relació curador-nen. Aspectes bio-psico-socials del diagnòstic.

TEMA 6:

Instruments aplicats pel diagnòstic de capacitats instrumentals . Tests projectius. Exploracions mèdiques complementaries. Les classificacions diagnòstiques en paidopsiquiatría.

Bloc III: Psiquiatría clínica
Cada categoría clínica seguirà el següent esquema: definició, etiopatogènia, pròdroms, quadre clínic, diagnòstic diferencial, comorbiditat, tractament, pronòstic.

TEMA 7:

Trastorns Generalitzats del Desenvolupament. Autisme infantil. Autisme atípic. Síndrome d´Asperger. Retard mental. Sindromes orgàniques associades. X- fràgil. Sdr. De Down.

TEMA8:

Esquizofrènia d´inici infantil. Trastorn Esquizotípic. Altres Psicosis. Diagnòstic diferencial de la fantasía i el deliri a l´infància.

TEMA 9:

Trastorns de l´estat d´ànim a l´infància. Depressió infantil. Trastorn Bipolar. Tristesa no patològica. El dol a l ínfància.

TEMA 10:

Trastorns d´ansietat a l´infància. Ansietat de separació. Ansietat social. Trastorn d´ansietat generalitzada. Trastorns fòbics. Manifestacions reactives.

TEMA 11:

Trastorn per Dèficit d´Atenció e Hiperactivitat. Trastorn Oposicionista i Desafiant. Trastorn de Conducta Antisocial en el nen i l´adolescent

TEMA 12:

Trastorns clínics de important impacte social a l´etapa adolescent: trastorns per consum de substàncies tòxiques i alcohol. Trastorns de la conducta alimentaria.

TEMA 13:

Sindromes psiquiàtrics associats al maltractament infantil. Violència física i sexual. Negligències. Maltractements i carences afectives. Situacions agudes i cròniques. Trastorn per estrés pstraumàtic. Trastorn de vinculació de la infància. Retard del creixement psicògen.

TEMA 14:

Consultes freqüents a paidopsiquiatría: Trastorns de la son. Insomni del nadó. Malsons. Terrors nocturns. Trastorns del control d´esfínters. Enuresi. Encopresi. Tics. Quequesa. Trastorns lexicogràfics.

TEMA 15:

Urgències en psiquiatría infantil

Programa de classes pràctiques

30 hores de Pràctiques en el Centre de Salut Mental Infantojuvenil.

.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
15 0 15
Supòsits pràctics/ estudi de casos
0 45 45
Treballs
30 22 52
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries explicació del desenvolupament de l´assignatura i mètodes d´avaluació
Sessió Magistral classes teòriques
Supòsits pràctics/ estudi de casos treball en grup sobre casos clínics reals
Treballs memòria breu de tres pàgines de la realització de les pràctiques en el centre de salut mental infantojuvenil

Atenció personalitzada
 
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
disponibilitat d´atenció personal a l´alumne previa cita al telàfon de contacte 977 22 40 05

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs el´laboració d´ una memòria de tres pàgines on consti al menys la visita d´un pacient i /o la seva família, amb les impressions diagnòstiques que han estat compartides amb el professional del servei i reflexions personals sobre les observacions fetes. 50% de la qualificació
Proves pràctiques exàmen de cas clínic. Amb disponibilitat d´´us de material bibliofràc a l´exàmen 50% de la qualificació
Altres

la presencia amb aprofitament del 70% de les classes teòriques suposa l´exempció de l´exàmen teòric

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Realització de les proves pertinents per comprovar que l'alumne hagi assolit suficientment els objectius previstos, tant en els coneixements teòrics com en els pràctics. L'avaluació serà continuada en el programa pràctic, encara que al final es realitzarà una prova de resolució de problema clínic a partir d'una història clínica sobre un cas desconegut per a l'alumne. Hi entraran preguntes per observar com l'alumne orienta la resolució diagnosticoterapèutica del cas i, finalment, un apartat on l'alumne pugui desenvolupar i ampliar teòricament alguns dels punts tractats, diagnòstic diferencial i tractament.


Fonts d'informació

Bàsica OMS, Classificació internacional de Malaltíes Multiaxial de l´Infància i l´adolescència, 1ª, 2001
M.Rutter, E. Taylor, Child and adolescent Psichiatry, Ed. Blackwell science. Cuarta edició., 2002

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
PSIQUIATRIA/14012051

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent