DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) DROGODEPENDÈNCIES Codi 14013210
Ensenyament
Medicina (1994)
Cicle 3r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
RUIZ HERRERO, JOAQUIN
Adreça electrònica joaquin.ruizh@urv.cat
Professors/es
RUIZ HERRERO, JOAQUIN
Web
Descripció general i informació rellevant Conceptes generals. Epidemiologia. Tipus d'addicions. Politoxicomania. Clínica somàtica. El malalt, la família i l'entorn. Actitud del metge i de l'equip pluridisciplinari. Pautes de desintoxicació. Tipus de tractament rehabilitador.

Competències
Codi  
A1 Anamnesi del pacient i/o dels seus familiars
A2 Exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica
A3 Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries
A4 Fer una orientació diagnòstica
A5 Establiment d’un pla d’actuació
A16 Psiquiatria
A18 Proves de diagnòstic del laboratori
A21 Principis generals
A26 Psicològics
A31 Cures i tractaments en situacions agudes
A35 Derivació del pacient
A36 Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc
A37 Habilitat per establir, basant-se en la millor evidència disponible, estratègies individualitzades que redueixin els riscs en els pacients
A38 Col•laborar amb altres professionals i institucions per tal de promocionar la salut i prevenir malalties
A39 Implementació d’accions preventives per promocionar la salut tant a nivell individual com poblacional
A40 Desenvolupament d’estratègies de salut i screening
A41 Els coneixements bàsics
A44 Aspectes conductuals de les relacions entre un individu i la família, els companys, l’entorn social, la societat en general, l’entorn físic
A46 Les causes de la malaltia i formes d’emmalaltir
A47 Terapèutica
B1 Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat)
B2 Comunicació amb els pacients i familiars
B9 Mostrar actituds professionals adequades
B10 Aspectes ètics
B13 Aspectes psicosocials
B14 Aspectes econòmics
B16 Raonament clínic
B20 Capacitat de prioritzar
B21 Sistemes de salut
B22 Responsabilitats dels metge

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Reconèixer i comprendre les característiques de la conducta adictiva. A1
A2
A3
A16
A26
A36
B16
Reconèixer les característiques generals, els mecanismes d´acció i els efectes de les sustàncies psicoactives. A1
A2
A16
A18
A21
A26
A39
A40
A41
A44
B1
B9
B13
B16
Identificar, distingir i classificar els síndromes d´intoxicació i d´abstinència així com els principals trastorns psicopatològics derivats del consum. A1
A2
A4
A16
A18
A36
B2
B16
Conèixer els recursos assistencials , definir els abordatges mes adients i orientar les intervencions terapèutiques. A3
A5
A21
A31
A36
A37
A47
B13
B16
B21
Demostrar la capacitat per a reconèixer els trets caracterís-tics de les conductes adictives. A1
A3
A4
A16
A26
A41
Tenir la capacitat de reflexionar,deduir i especular sobre les diferents drogodependències i les seves manifestacions. A3
A16
A36
A37
A41
A46
B16
Ser capaç de deduir l´estudi diagnòstic i orientar la intervenció individualitzada del pacient, evidenciant els elements de gravetat que precisen d´actuació urgent. A4
A31
A35
A36
B9
B20
B21
Prende conciència de les implicacions biopsicosocials i valorar l´impacte en salut pública que comporten les drogodependències. A36
A38
B13
B14
B21
B22
Implicar-se en la prevenció i detecció precoz de les conductes y/o malalties adictives i col.laborar en la promoció de la salut. A38
A39
A40
B10
B13
B14
B21
B22

Continguts
Tema Subtema
A Conceptualització i contextualització de la drogodependencia 1.-Conceptes generals.Epidemiologia.Evolució històrica
B Descripció de les sustancies psicoactives generadores de dependencia i dels efectes i síntomes clínics derivats del seu consum.

Alcohol
Opiacis
Psicoestimulants
Psicofàrmacs
Tabac,
Psicodislèptics
C Xarxa assistencial.Programas d´intervenció, prevenció i promoció de la salut.Questions mèdico-legals. Serveis assistencials
Criteris de derivació
Coordinació
Prevenció
D SEMINARI: “Alcoholismes diferencials”
E SEMINARI: “ Complicacions del policonsum” Seminari 2
F PROBLEMES: 3 casos-problema

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
20 0 20
Seminaris
2 0.5 2.5
Metodologies integrades
3 15 18
Pràctiques a laboratoris
2 0 2
 
Atenció personalitzada
36 0 36
 
Proves objectives de tipus test
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries El primer dia de les sessions magistrals i de les dels seminaris,es realitzarà una presentació del programa docent de la assignatura,la metodologia i desenvolupament dels monogràfics teorico-practics ,del sistema d'avaluació i de la dinàmica de de les clases.
Sessió Magistral Desenvolupament del temari de l'assignatura.L'alumne podrà plantejar qualsevol qüestió o solicitar els aclariments que calgin per tal de facilitar la comprensió del tema.
Seminaris Grups de traball al voltant de temes monogràfics(Alcoholismes diferencials i policomsum) amb presentació al conjunt de la clase i posterior debat.
Metodologies integrades Els alumnes, realitzaran fora de l'horari lectiu treball de documentació, sintesi i elaboració grupal al voltant dels temes monogràfics recollits als seminaris. En posterioritat un grup serà l'encarregat de l'exposició a la resta de la classe del treball elaborat i iniciar el posterior debat.
Pràctiques a laboratoris • Plantejaments casos clìnics simulats
• Medis audio-visuals
Treball en grups per tal de aprofundir en la identificació de sintomes,diagnòstic precoz i maneig de la clínica adictiva.

Atenció personalitzada
 
Seminaris
Pràctiques a laboratoris
Atenció personalitzada
Proves objectives de tipus test
Descripció

Atenció presencial: A les classes,en el control i supervisió del desenvolupament de les seminaris i les pràctiques i mitja hora abans de l'inici de les classes. Atenció personalitzada: Mitjançant contacte previ amb la secretaria de la Unitat Docent de l'Hospital JOAN XXIII.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves objectives de tipus test Examen final tipus test de 20 preguntes amb resposta multiple Resposta encertada:1(+)
Resposta errònia:0'1(-)
Altres

Durant el curs es fa un procés d'avaluació continuada amb seminaris teòrico-pràctics grupals per tal d'aprofundir en les tasques bàsiques assistencials amb aquests tipus de pacients.

Assistencia a classe,seminaris espais teòrico-pràctics
donen0'50- 1 punt.
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Gabriel Rubio y otros, Trastornos psiquiatricos y abuso de sustancias, panamericana, 2002
Pierre Pichot, DSM-IV, Masson, 1995
Alonso-Fernandez,F, Alcoholdependencia, MASSON-SALVAT, 1992
Harold I.Kaplan, Sinopsis de psiquiatria, 8ª edición.Panamericana, 2000
Bobes García,J;Casas Brugé,M;, Manual de evaluación y tratamiento de drogodependencias, Ars Médica, 2003
Goldstein,A., Adicción, Ediciones en Neurociencias, 1994

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent