Codi |
|
A1 |
Anamnesi del pacient i/o dels seus familiars |
A2 |
Exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica |
A3 |
Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries |
A4 |
Fer una orientació diagnòstica |
A5 |
Establiment d’un pla d’actuació |
A16 |
Psiquiatria |
A18 |
Proves de diagnòstic del laboratori |
A21 |
Principis generals |
A26 |
Psicològics |
A31 |
Cures i tractaments en situacions agudes |
A35 |
Derivació del pacient |
A36 |
Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc |
A37 |
Habilitat per establir, basant-se en la millor evidència disponible, estratègies individualitzades que redueixin els riscs en els pacients |
A38 |
Col•laborar amb altres professionals i institucions per tal de promocionar la salut i prevenir malalties |
A39 |
Implementació d’accions preventives per promocionar la salut tant a nivell individual com poblacional |
A40 |
Desenvolupament d’estratègies de salut i screening |
A41 |
Els coneixements bàsics |
A44 |
Aspectes conductuals de les relacions entre un individu i la família, els companys, l’entorn social, la societat en general, l’entorn físic |
A46 |
Les causes de la malaltia i formes d’emmalaltir |
A47 |
Terapèutica |
B1 |
Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat) |
B2 |
Comunicació amb els pacients i familiars |
B9 |
Mostrar actituds professionals adequades |
B10 |
Aspectes ètics |
B13 |
Aspectes psicosocials |
B14 |
Aspectes econòmics |
B16 |
Raonament clínic |
B20 |
Capacitat de prioritzar |
B21 |
Sistemes de salut |
B22 |
Responsabilitats dels metge |
Objectius |
Competències |
Reconèixer i comprendre les característiques de la conducta adictiva. |
A1 A2 A3 A16 A26 A36
|
B16
|
|
Reconèixer les característiques generals, els mecanismes d´acció i els efectes de les sustàncies psicoactives. |
A1 A2 A16 A18 A21 A26 A39 A40 A41 A44
|
B1 B9 B13 B16
|
|
Identificar, distingir i classificar els síndromes d´intoxicació i d´abstinència així com els principals trastorns psicopatològics derivats del consum. |
A1 A2 A4 A16 A18 A36
|
B2 B16
|
|
Conèixer els recursos assistencials , definir els abordatges mes adients i orientar les intervencions terapèutiques. |
A3 A5 A21 A31 A36 A37 A47
|
B13 B16 B21
|
|
Demostrar la capacitat per a reconèixer els trets caracterís-tics de les conductes adictives. |
A1 A3 A4 A16 A26 A41
|
|
|
Tenir la capacitat de reflexionar,deduir i especular sobre les diferents drogodependències i les seves manifestacions. |
A3 A16 A36 A37 A41 A46
|
B16
|
|
Ser capaç de deduir l´estudi diagnòstic i orientar la intervenció individualitzada del pacient, evidenciant els elements de gravetat que precisen d´actuació urgent. |
A4 A31 A35 A36
|
B9 B20 B21
|
|
Prende conciència de les implicacions biopsicosocials i valorar l´impacte en salut pública que comporten les drogodependències. |
A36 A38
|
B13 B14 B21 B22
|
|
Implicar-se en la prevenció i detecció precoz de les conductes y/o malalties adictives i col.laborar en la promoció de la salut. |
A38 A39 A40
|
B10 B13 B14 B21 B22
|
|
Tema |
Subtema |
A Conceptualització i contextualització de la drogodependencia |
1.-Conceptes generals.Epidemiologia.Evolució històrica |
B Descripció de les sustancies psicoactives generadores de dependencia i dels efectes i síntomes clínics derivats del seu consum.
|
Alcohol
Opiacis
Psicoestimulants
Psicofàrmacs
Tabac,
Psicodislèptics |
C Xarxa assistencial.Programas d´intervenció, prevenció i promoció de la salut.Questions mèdico-legals. |
Serveis assistencials
Criteris de derivació
Coordinació
Prevenció |
D |
SEMINARI: “Alcoholismes diferencials” |
E |
SEMINARI: “ Complicacions del policonsum” Seminari 2 |
F |
PROBLEMES: 3 casos-problema |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
0 |
20 |
Seminaris |
|
2 |
0.5 |
2.5 |
Metodologies integrades |
|
3 |
15 |
18 |
Pràctiques a laboratoris |
|
2 |
0 |
2 |
|
Atenció personalitzada |
|
36 |
0 |
36 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
El primer dia de les sessions magistrals i de les dels seminaris,es realitzarà una presentació del programa docent de la assignatura,la metodologia i desenvolupament dels monogràfics teorico-practics ,del sistema d'avaluació i de la dinàmica de de les clases. |
Sessió Magistral |
Desenvolupament del temari de l'assignatura.L'alumne podrà plantejar qualsevol qüestió o solicitar els aclariments que calgin per tal de facilitar la comprensió del tema. |
Seminaris |
Grups de traball al voltant de temes monogràfics(Alcoholismes diferencials i policomsum) amb presentació al conjunt de la clase i posterior debat. |
Metodologies integrades |
Els alumnes, realitzaran fora de l'horari lectiu treball de documentació, sintesi i elaboració grupal al voltant dels temes monogràfics recollits als seminaris. En posterioritat un grup serà l'encarregat de l'exposició a la resta de la classe del treball elaborat i iniciar el posterior debat. |
Pràctiques a laboratoris |
• Plantejaments casos clìnics simulats
• Medis audio-visuals
Treball en grups per tal de aprofundir en la identificació de sintomes,diagnòstic precoz i maneig de la clínica adictiva. |
|
Seminaris |
Pràctiques a laboratoris |
Atenció personalitzada |
Proves objectives de tipus test |
|
Descripció |
Atenció presencial:
A les classes,en el control i supervisió del desenvolupament de les seminaris i les pràctiques i mitja hora abans de l'inici de les classes.
Atenció personalitzada:
Mitjançant contacte previ amb la secretaria de la Unitat Docent de l'Hospital JOAN XXIII. |
|
|
Descripció |
Pes |
Proves objectives de tipus test |
Examen final tipus test de 20 preguntes amb resposta multiple |
Resposta encertada:1(+)
Resposta errònia:0'1(-)
|
Altres |
Durant el curs es fa un procés d'avaluació continuada amb seminaris teòrico-pràctics grupals per tal d'aprofundir en les tasques bàsiques assistencials amb aquests tipus de pacients. |
Assistencia a classe,seminaris espais teòrico-pràctics
donen0'50- 1 punt.
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Gabriel Rubio y otros, Trastornos psiquiatricos y abuso de sustancias, panamericana, 2002
Pierre Pichot, DSM-IV, Masson, 1995
Alonso-Fernandez,F, Alcoholdependencia, MASSON-SALVAT, 1992
Harold I.Kaplan, Sinopsis de psiquiatria, 8ª edición.Panamericana, 2000
Bobes García,J;Casas Brugé,M;, Manual de evaluación y tratamiento de drogodependencias, Ars Médica, 2003
Goldstein,A., Adicción, Ediciones en Neurociencias, 1994
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|