Codi |
|
A2 |
Exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica |
A7 |
Sistema cardiovascular |
A8 |
Sistema respiratori |
A14 |
Sistema musculosquelètic |
A27 |
Rehabilitació i medicina física |
A30 |
Nutrició |
A36 |
Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc |
A37 |
Habilitat per establir, basant-se en la millor evidència disponible, estratègies individualitzades que redueixin els riscs en els pacients |
A42 |
L’estructura i la funció de l’organisme humà en estat de salut i de cadascun del seus òrgans i aparells |
B7 |
Metodologia científica i de recerca |
B16 |
Raonament clínic |
B24 |
El metge com a docent |
Objectius |
Competències |
OBJECTIU GENERALS: - Comprendre la relació entre els mecanismes anteriors, l’entrenament, rendiment físic i la seva aplicació en la promoció de la salut i prevenció i tractament de la malaltia. |
A36 A42
|
|
|
OBJECTIU GENERAL:
- Adquisició i comprensió de coneixements sobre els mecanismes bàsics de funcionament de l’organisme humà durant la pràctica d’activitat física, exercici físic i esport, així com dels efectes provocats pel desentrenament (sedentarisme). |
A36 A42
|
|
|
OBJECTIU ESPECÍFIC: 1. Distingir les fonts d’obtenció de l’energia i les vies del metabolisme energètic, així com la seva utilització en les diferents situacions imposades per l’exercici físic. |
A30 A42
|
B7 B16
|
|
OBJECTIU ESPECÍFIC: 2. Diferenciar els tipus de fibres i contraccions musculars en relació amb l’exercici físic i l’esport. |
A14 A42
|
|
|
OBJECTIU ESPECÍFIC: 3. Comprendre i diferenciar les respostes agudes i adaptacions cròniques cardiorespiratòries a l’exercici físic.
|
A2 A7 A8 A42
|
B16
|
|
OBJECTIU ESPECÍFIC: 4. Comprendre i diferenciar les respostes agudes i adaptacions cròniques neuroendocrines a l’exercici físic. |
A42
|
|
|
OBJECTIU ESPECÍFIC: 5. Comprendre i diferenciar les respostes agudes i adaptacions cròniques fisiològiques al medi ambient (fred, calor, altitud). |
A42
|
|
|
OBJECTIU ESPECÍFIC: 6. Identificar les ajudes ergogèniques i les substàncies dopants en relació amb el rendiment físic. |
A30
|
|
|
OBJECTIU ESPECÍFIC: 7. Identificar la composició corporal en relació al rendiment físic (antropometria). |
A14 A30
|
|
|
OBJECTIU ESPECÍFIC: 8. Comprendre els efectes fisiològics (anatomofuncionals) de l’entrenament físic i esportiu. |
A27 A36 A37
|
B24
|
|
OBJECTIU ESPECÍFIC: 9. Aplicar les modificacions que l’entrenament i l’exercici físic provoquen a nivell fisiològic en la promoció de la salut i prevenció i tractament de la malaltia. |
A27 A36 A37
|
B24
|
|
Tema |
Subtema |
Programa de classes teòriques
|
• Nutrició. Bioenergètica.
• Neuromuscular.
• Respiració. Circulació.
• Medi ambient i exercici.
• Sistema endocrí.
• Altres adaptacions fisiològiques a l'exercici.
• Recursos ergogènics.
• Efectes fisiològics de l'entrenament físic.
• Efectes de l'entrenament i l'exercici per a la salut.
• Antropometria. |
Programa de classes pràctiques
|
1. Ergometria, mesura de treball: banc, cicloergòmetre i tapís rodant.
2. Classificació de les modalitats esportives: Valoració funcional. Concepte.
3. Tècniques ergomètriques: directes i indirectes.
4. Test submàxims i màxims en cicloergòmetre i en tapís rodant.
5. Valoració del metabolisme aeròbic: mesura del VO2 màx. en circuit obert..
6. Valoració del metabolisme anaeròbic: test de Margaria, test de Wingate, test de salt.
7. Valoració del metabolisme anaeròbic: test de determinació de lactacidèmia.
8. Transició aerobicoanaeròbica: determinació segons mètode respiratori i metabòlic.
9. Respostes ventilatòries en l'exercici dinàmic.
10. Respostes cardiovasculars en l'exercici dinàmic i estàtic.
11. Antropometria. Composició Corporal.
12. Bateria Eurofit.
13. Adaptacions electrocardiogràfiques en l'exercici físic.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
25 |
37.5 |
62.5 |
Seminaris |
|
15 |
3.75 |
18.75 |
Pràctiques a laboratoris |
|
15 |
3.75 |
18.75 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Sesión de unos 30 minutos de duración para explicar los objetivos generales y específicos de la asignatura.
La metodología y forma de evaluación
|
Sessió Magistral |
Clases de unos 45 minutos por tema, donde se explican los contenidos teóricos de la asignatura , con apoyo de medios audiovisuales.
intentando una participación activa y crítica de los alumnos |
Seminaris |
Discusión de temas de interés y actualidad que generen controversia relacionados con la fisiología del ejercicio y medicina del deporte.
La intención final es sacar conclusiones actualizadas y de aplicación práctica basadas en estudios científicos solventes
|
Pràctiques a laboratoris |
Laboratori d'habilitats
Prácticas dirigidas sobre las variables fisiológicas y médicas estudiadas en las clases teóricas.
Se realizan en el laboratorio de fisiología del ejercicio y pruebas de esfuerzo de la Unidad de Medicina del Deporte del Hospital de Sant Joan de Reus |
|
Descripció |
Para resolver dudas tanto de la parte teórica como de las prácticas, y orientación en los seminarios.
Previa petición del alumno; en la Unidad de Medicina del Deporte del Hospital de Sant Joan de Reus, en el horario que la actividad asistencial lo permita. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Aprobado 10 puntos, teniendo en cuenta que cada 3 preguntas mal ser estará 1 punto.
|
70% de la calificación final |
Seminaris |
Defensa y Exposición crítica y de un tema relacionado con la asignatura |
20% de la calificación final |
Pràctiques a laboratoris |
Participación activa en la realización de las prácticas de laboratorio |
10% de la calificación final |
Altres |
Assistència obligatòria al 80% de las pràctiques. Seminaris: Presentació i discussió en públic d'un tema de medicina de l'esport o fisiologia de l'exercici relacionat amb el programa de l'assignatura. Examen de 20 preguntes tipus test. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
Bibliografia que es pot trobar a la biblioteca de la facultat
Llibres:
ASTRAND, P.O.; RODAHL, L. Fisiologia del trabajo físico.
McARDLE, W.D.; KATCH, F.I.; E. FATCH, U.L. Fisiología del ejercicio: energía, nutrición y rendimiento humano.
BARBANY, J.R. Fisiología del esfuerzo.
BROOKS, G.A.; FAHEY, T.A. Exercise physiology: human bioenergetics and its applications.
STRAUSS, R.H. Sports Medicine.
WILMORE, COSTILL. Fisiología del ejercicio.
LOPEZ CHICHARRO, J. Fisiología del ejercicio.
Revistes: Medicine and Science in Sports and Exercise
. Official Jounal of th American College of Sports Medicine
. FEMEDE.ES |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|