DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) PATOLOGIA MÈDICA I QUIRÚRGICA I Codi 14021002
Ensenyament
Fisioteràpia (1993)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
10.5 7 3.5 Troncal Segon Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
MIRALLES MARRERO, RODRIGO
Adreça electrònica rodrigo.miralles@urv.cat
xavier.llaurado@urv.cat
eugenio.garcia@urv.cat
fortunato.perez@urv.cat
eva.planes@urv.cat
montserrat.granados@urv.cat
Professors/es
MIRALLES MARRERO, RODRIGO
LLAURADÓ BARENYS, XAVIER
GARCÍA ALMAGRO, EUGENIO
PEREZ MORENO, FORTUNATO
PLANES VALL, EVA
GRANADOS SALVADÓ, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant Aspectes generals de les patologies de l'aparell locomotor amb els seus tractaments mèdics, quirúrgics i ortopèdics.

Competències
Codi  
A12 Ciències clíniques. Els aspectes generals de la patologia d'etiologia endògena i exògena relacionada amb la fisioteràpia de tots els aparells i sistemes amb els seus tractaments mèdics, quirúrgics, fisioterapèutics i ortopèdics.
A14 Ciències clíniques. Les bases teòriques de la fisioteràpia com a ciència i professió. Els models d'actuació en fisioteràpia. Les bases teòriques de les valoracions, tests i comprovacions funcionals: coneixement de les seves modalitats i tècniques així com de l'avaluació científica de la utilitat i efectivitat. El diagnòstic de fisioteràpia. Metodologia de la investigació aplicada a la fisioteràpia.
A18 Ciències clíniques. Les teories en què es basen la capacitat de resolució de problemes i el raonament clínic.
B1 Presa de decisions
B2 Resolució de problemes
B3 Capacitat d'organització i planificació
B4 Capacitat d'anàlisi i síntesi
B6 Capacitat de gestió de la informació
B10 Treball en equip
B11 Habilitats en les relacions interpersonals
B13 Raonament crític
B14 Treball en un context internacional
B15 Reconeixement a la diversitat i la multiculturalitat
B16 Motivació per la qualitat
B17 Adaptació a noves situacions
B19 Aprenentatge autònom
B22 Coneixement d'altres cultures i costums

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Definir i descriure els conceptes genèrics de la patologia de l'aparell locomotor, necessaris per a comprendre les diferents patologies en cada regiò anatòmica. A12
B1
B2
B4
B6
B10
B11
B13
B14
B15
B22
Reconèixer les patologies en cada regió i la importància clínica i mecànica de l'evolució de la malaltia. A12
A14
A18
B1
B2
B3
B17
Aprendre a explorar, a seleccionar una prova disgnòstica i interpretar una prova d'imatge A12
A14
A18
B4
B10
B16
B19
Interactuar amb els seus companys i amb els professors argumentant els seus raonaments i reorganitzant-los fins construir un tractament. A12
A14
A18

Continguts
Tema Subtema
I. PART GENERAL 1. Història de la traumatologia i ortopèdia.

2. Mètodes d'exploració de l'aparell locomotor.

3. Tècniques fonamentals en cirurgia de l'aparell locomotor

4. Ferides i fractures.

5. Reparació de les fractures.

6. Bases per al tractament de les fractures.

7. Fractures patològiques i politraumatitzats.

8. Traumatismes articulars.

9. Fractures diafisials i fractures en el nens.

10. Traumatismes musculars i tendinosos.

11. Traumatismes nerviosos.

12. Síndromes d'atrapament dels nervis i síndromes de les canals.

13. Displàsies esquelètiques.

14. Afeccions metabòliques i distròfiques.

15. Infeccions. Osteomielitis.

16. Artritis.

17. Malalties inflamatòries. Poliartritis.

18. Malalties degeneratives. Artrosi.

19. Osteonecrosis asèptiques.

20. Tractament dels tumors ossis.

21. Síndrome dels compartiments.
II. PART ESPECIAL

22. Fractura de clavícula. Luxació esterno-clavicular i acromio-clavicular. Fractura de escàpula. Luxació escàpulo-humeral.

23. Cervicoartrosis

24. Síndrome del desfiladero toràcic. Periartritis escàpulo-humeral

25. Tortícolis congènito. Paràlisis braquial obstètrica

26. Fractura proximal d'húmer. Fractura diàfisis d'húmero Fractura de l'èpifisis humeral

27. Luxació de colze. Fractura de l'olècranon. Fractura del cap del radi.

28. Desviacions. Algoparèsia cubital. Pronació dolorosa. Epicondilitis. Epitrocleïtis

29. Fracturas de l'avantbraç. Fractura d'epífisis distal del radi

30. Fractura de escafoides. Luxacions del carp

31. Enfermetat de Kienböck. Quist sinovial del carp¡. Tenosinovitis estenosant

32. Enfermetat de Dupuytren. Síndrome del túnel carpià i canal de Guyon

33. Fractures dels metacarps. Fractures de falanges

34. Rizartrosis del pulgar. Dit en resorte

35. Fractures i luxacions de la columna

36. Escoliosis i Cifosis

37. Lumbàlgies i radiculàlgies
Cintura pelviana

38. Fracturas de pelvis. Luxació coxo-femoral

39. Fractures proximals de fèmur

40. Luxació congènita de cadera

41. Enfermetat de Perthes. Epifisiolisis proximal de fèmur

42. Sinovitis fugas de maluc. Necrosis asèptica del cap de fèmur. Vicis de torsió

43. Fractures diafisàris de fèmur

44. Fractures distals de fèmur. Fractures de rótula

45. Fractures de meseta tibial

46. Lesions dels lligaments del genoll

47. Lesions dels meniscos

48. Patologia de l'ap extensor del genoll

49. Desviació dels eixos del genoll

50. Artrosis fèmoro-tibial i fèmoro-patelar

51. Fractures de diàfisis tibial. Fractures maleolars

52. Fractures de l'astràlag. Fractures de calcani. Luxacions del tars. Fractures de metatarsians i dits

53. Peu equino varo

54. Peu pla. Peu cavo

55. Hallux valgus. Metatarsàlgies. Dits en garra

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
40 60 100
Seminaris
10 2.5 12.5
Resolució de problemes, exercicis
14 70 84
Pràctiques a laboratoris
8 2 10
Pràctiques de camp/sortides
30 0 30
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'explicaran els continguts de l'assignatura, la seva metodologia i els sistemes d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura fent participar activament a l'alumnat.
Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals.
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Pràctiques a laboratoris Aplicar, a nivell pràctic, la teoría d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de l'aula de camilles de la facultat.
Pràctiques de camp/sortides Realització de visites o estades de formació.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes podran dirigir-se als professors de l'assignatura per a realitzar les preguntes o dubtes que els hi sorgeixin en els horaris establerts en l'inici de curs. També ho podran fer a través del correu electrònic: rodrigo.miralles@urv.cat

Avaluació
  Descripció Pes
Proves objectives de preguntes curtes 8 preguntes de mitja pàgina cada pregunta a respondre en dues hores. S'aprova amb un cinc sobre deu. (100%)
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es tindrà en compte la participació de l'alumne a classe.


Fonts d'informació

Bàsica

FERGUSON, A.B. Cirugía ortopédica en la infancia y adolescencia. Ed. Jims.

LLOYD-ROBERTS. Patología osteoarticular en el lactante y en el niño. Ed. Jims.

MCRAE, R. Examen ortopédico clínico. Ed. Salvat.

SALTER, R.B. Trastornos y lesiones del sistema musculoesqueletico. Ed. Salvat.

TACHDJIAN Ortopedia pediatrica. Ed. Interamericana

TRUETA, J. La estructura del cuerpo humano. Ed. Labor

VILADOT, A. Diez lecciones sobre patología del pie. Ed. Toray

DEPALMA, A. Fracturas y luxaciones. Ed. El Ateneo

GRAHAM, APLEY. Ortopedia y tratamiento de las fracturas. Ed. Salvat.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
BIOMECÀNICA CLÍNICA/14021203

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent